اوایل خرداد 97 جهت ثبت نام خودرو برای استفاده شخصی به یکی از نمایندگی های کرمان موتور مراجعه نمودم. در هنگام ورود به نمایندگی با بنر های بزرگ تبلیغات جک S5 مواجه شدم با عنوان "سرمایه گذاری مطمئن...". نمایندگی مذکور با تبلیغات فراوان اظهار داشت که سرمایه گذاری بر روی این خودرو بسیار مطمئن و سود آور است و اگر در دوستان و آشنایان نیز کسی را سراغ دارید که به دنبال سرمایه گذاری است حتما خرید این خودرو را پیشنهاد بدهید زیرا هم حمایت از تولید داخل می باشد و هم پیش فروش با قیمت قطعی می باشد و شرکت سود مشارکت 18 درصدی و زیان دیر کرد را تضمین می نماید. به توصیه نمایندگی مذکور، پیشنهاد سرمایه گذاری را با چند نفر از آشنایان و دوستان مطرح نمودم و پس از قانع شدن آنها به اتفاق به نمایندگی مذکور مراجعه نمودیم تا هرنفر یک خودرو به نام خود خریداری نمایند.
هنگام ثبت نام، نمایندگی مذکور اظهار داشت که به جایی که هر نفر یک خودرو ثبت نام کند، در صورت امکان تمامی خودرو ها به نام یک نفر باشد، زیرا شرکت آن مشتری را به عنوان مشتری ویژه و سرمایه گذار شناسایی نموده و در کلوپ مشریان ویژه عضو نموده و امتیازات فراوانی از جمله اعطای تخفیف در خرید های آتی، کاردکس شدن خودرو ها (عدم نیاز به ثبت پلاک در صورت تمایل مشتری به فروش خودرو)، پارکینگ و حمل رایگان تا نمایندگی و غیره را خواهد داشت لذا توصیه اکید ما به شما اینست که در صورت امکان تمامی خودرو ها به نام یک نفر خریداری شود.
از آنجایی که پیشنهاد سرمایه گذاری را من به دوستان و آشنایان داده بودم، همگی اظهار داشتند که خودرو ها به نام من ثبت نام شود . ثبت نام انجام شد و زمان تحویل خودرو ها آذر 97 بود و طبعا باید تا آبان ماه دعوت نامه های تکمیل وجه ارسال می شد. آبان ماه تماسی با نمایندگی مذکور داشتم وآن نمایندگی اظهار داشت که خودرو ها با تاخیر حدودا دوماهه تحویل خواهد شد و شما نگرانی بابت آن نداشته باشید. از زمان تحویل خودرو نیز دوماه گذشت و در اواخر بهمن ماه، دو دعوتنامه تکمیل وجه به فاصله کمتر از یک هفته ارسال شد. اولی به مبلغ 59 میلیون تومان و دومی به مبلغ 93 میلیون تومان... 34 میلیون بیشتر مبلغ قطعی قرارداد.... با مراجعه به نمایندگی علت را جویا شدم و پس از کنکاش فراوان اظهار داشتند که طبق مصوبه کمیته خودرو، شرکت آنهایی را که بیش از یک خودرو ثبت نام نموده اند را به عنوان دلال شناسایی نموده لذا مبلغ بیشتری از قرارداد از آنها طلب می نماید. به نمایندگی مذکور گفتم که ثبت نام بیش از یکی به پیشنهاد خود شما بود و ما قصدی بر انجام این کار نداشتیم و شما خود شاهد بودید که هر کسی میخواست به نام خود ثبت نام کند واینکه فیش های پرداختی از کارت های بانکی گوناگون است نیز خود گواه صحت گفتار من می باشد. نمایندگی جواب داد که ما هم سیاست شرکت را دنبال نمودیم و ان موقع سیاست به این شکل بود و امروز سیاست این است و ما خبر از آینده نداریم. بسیاری از مشتریان دیگر کرمان موتور نیز قربانی این تغییر سیاست صدو هشتاد درجه ای کرمان موتور شده اند.
از آنجایی که مسئولیت خودروها ناخواسته به گردن من افتاده بود جهت اعتراض به سازمان صنعت و معدن، اداره تعذیرات و سازمان حمایت مراجعه نمودم. در کمال تعجب متوجه شدم که مجوز افزایش قیمت توسط کمیته خودرو در تاریخ 7 بهمن 97 صادر شده بدین شرح...ثبت نام خودروی اول به قیمت مذکور در قراداد... خودروی دوم سی و چهار میلیون تومان گرانتر و خودرو های بعدی به قیمت توافقی یا قیمت روز بازار....
در مورد مصوبه مذکور، اشاره به چند نکته ضروری است ....
اولا: مصوبه مذکور را به هیچ عنوان به مشتریان کرمان موتور نشان نمی دادند، حال آنکه اگر مصوبه قانونی بود طبعا ترسی از افشای مفاد آن نباید وجود می داشت و باید راحت در اختیار جراید و خبرگزاری ها قرار می گرفت.
ثانیا: قراردادها در آخر آذر 97 منقضی شده و هرگونه افزایش قیمت خودرو باید قانونا تا قبل زمان ارسال دعوتنامه (یعنی آبان ماه) به اطلاع مشتری ها رسیده و رضایت آنها جلب شود و عملا تصویب قانون بعد از انقضای مهلت قراداد بی معنی است.
ثالثا: قانون عطف به ماسبق نمی شود و نمی توان کمیته ای، در قراردای قطعی که نه ماه پیش بین خریدار و شرکت خودروساز بسته شده دخالت نموده و قیمت قطعی قرارداد را زیر پا بگذارد. ظاهرا در نبود و غفلت دستگاه های نظارتی، مافیای خودروسازان هر بلایی که بخواهد بر سر مشتریان خود می آورد و هیچ ابایی نیز از زیر پا گذاشتن قانون در روز روشن ندارند.