گاردین: ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی در مرحله پایانی است

گروه جهان الف،   3980115035 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

گاردین: ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی در مرحله پایانی است

به گزارش فارس، روزنامه «گاردین» با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تازه‌منتشر شده، نوشته است که ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد، آن هم در حالی که ریاض هنوز برای پذیرش مفاد پادمان‌های حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی نکرده است.

این رآکتور اتمی در شهرک دانش و فناوری «ملک عبدالعزیز» در حومه ریاض واقع شده و به گفته «رابرت کلی» مدیر پیشین بازرسی‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک رآکتور کوچک تحقیقاتی ۳۰ کیلو واتی است که فاصله چندانی تا تکمیل شدن ندارد.

کلی که بیش از سه دهه در تاسیسات تسلیحات اتمی آمریکا هم کار کرده، در این مورد می‌گوید: «حدس من این است که آن‌ها ظرف یک سال آینده می‌توانند آن را کامل کنند و سقف روی قرار گرفته و برق آن هم وصل شود.»

در تصاویر ماهواره‌ای صفحه ۱۰ متری که حامل سوخت اتمی خواهد بود، مشهود است و مشخص است که فعالیت عمرانی در ساختمان‌های بتونی اطراف آن نیز در جریان است.

به گفته کلی، کارکرد اصلی این رآکتور، آموزش تکنسین‌های اتمی است، اما ساخت چنین رآکتوری عبور از یک آستانه اتمی است، چراکه عربستان سعودی پیش از وارد کردن سوخت اتمی به رآکتور، باید مجموعه‌ای از قوانین و قواعد مشخص از جمله پذیرش بازرسی‌های آژانس را انجام دهد تا این اطمینان حاصل شود که مواد اتمی به سوی اهداف نظامی منحرف نشده باشند.

به نوشته گاردین، کار طراحی این رآکتور را یک شرکت آرژانتینی به نام «اینوَپ اس‌ای» (Invap SE) بر عهده داشته است.

«رافائل ماریانو گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این پروژه می‌گوید: «این رآکتور باید حدودا تا پایان سال عملیاتی شود. به چند عامل بستگی دارد. اینوپ مسئول طراحی است و تمام عملیات‌ها را رهبری می‌کنند، اما فعالیت‌های مهندسی محلی توسط سعودی‌ها انجام می‌شود.»

تصاویر ماهواره‌ای این رآکتور که اولین بار توسط پایگاه «بلومبرگ» خبری شد، در حالی منتشر می‌شود که صدور مخفیانه مجوز انتقال فناوری‌های اتمی به عربستان سعودی، به اختلاف میان کنگره و دولت آمریکا منجر شده است. گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد وزارت انرژی آمریکا بدون اطلاع‌رسانی به نمایندگان کنگره، مجوزهای لازم برای همکاری‌های اتمی با ریاض را صادر کرده است.

هم «ریک پری» وزیر انرژی و هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تاکنون از تحویل جزئیات توافقات اتمی به عربستان سعودی به کنگره خودداری کرده‌اند. روز سه‌شنبه «کریستین سوینیسکی» رئیس کمیسیون مقررات اتمی آمریکا از پاسخ به این سوال که آیا در جریان توافق با سعودی‌ها قرار داشته یا نه، خودداری کرد.

مخالفت نمایندگان کنگره با انتقال فناوری‌های حساس به عربستان سعودی با توجه به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط یک تیم دولتی ترور، بیشتر هم شده است. هفته گذشته در جریان نشستی در سنای آمریکا، «برد شرمن» سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا خطاب به پامپئو گفت: «اگر نمی‌توانید به رژیمی با اره استخوان‌بر اعتماد کنید، نباید به آن‌ها اعتماد کنید که سلاح اتمی داشته باشند.»

به گفته شرمن، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ قصد دارند با دور زدن کنگره، فناوری اتمی را بدون رعایت پروتکل‌های ایمنی و خطوط قرمز آمریکا از جمله ممنوعیت غنی‌سازی و بازفرآوری، در اختیار سعودی‌ها قرار دهند.

چندی قبل افشا شد که شماری از مشاوران ترامپ در تلاش بوده‌اند تا مقدمات توافق سریع با عربستان سعودی برای انتقال فناوری‌ اتمی به ریاض را فراهم کنند. «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی ترامپ که اکنون به واسطه تخلفاتش تحت تحقیقات قضایی قرار دارد، رهبری این تلاش‌ها را بر عهده داشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۴۱۷۷۳۱۲:۰۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۱۵
مبارک باشه..‌‌حالا عربستان هم بله....اونم تو کوتاه ترین زمان با کمک آمریکا و....حالا روسیه هی کش میده....روسیه قابل اطمینان نیست....
ناشناس۸۴۱۹۱۵۱۵:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۵
جالب هست چون تکنولوژی اتمی دیگر قدیمی شده و چون شدیدا خطرناک هست دارند آنرا با قیمتهای گزاف به کشورهای جهان سوم می دهند و خودشان دارند بسوی انرژی های پاک و کم خطر مثل انرژی خورشید و باد و ... می روند این هست فرق کشورهای جهان سوم و اول !
ناشناس۸۴۲۰۸۵۱۸:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۵
قدیمی شده؟ برادر من ۹۰ درصد برق فرانسه هسته ای است! آینده انرژی جهان راکتورهای همجوشی خواهد بود. انرژی های آب و باد و خورشید محدودیت های مکانی و سرمایه گذاری هنگفت نیاز دارند.
علی۸۴۲۰۹۳۱۸:۲۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۱۵
۲۲ سال روسیه راکتور نیمه کاره بوشهر ما را با گرفتن پول به اندازه ۲۰ تا راکتور تحویل داد که چند ماه پیش خاموشش کردیم . حالا چرا و چطور شد را ما که نفهمیدیم .
ناشناس۸۴۲۱۹۲۱۹:۵۲:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۱۵
ما با هزینه 10 برابر ساختیم
ناشناس۸۴۲۲۴۳۲۰:۴۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۱۵
تحریمها را هم که حساب کنید شاید 1000 برابر.
ناشناس۸۴۱۷۹۰۱۲:۳۶:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۱۵
یاد بگیرید.. بدون هیچ تحریمی دارن اتمی میشوند
ناشناس۸۴۲۰۰۷۱۶:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۱۵
بله اتمی میشن ولی با فن آوری که تماما وارداتی هستش خیلی با ایران فرق داره از الان آب هم بخوان اونجا جابه جا کنن باید از امریکا اجازه بگیرن
ناشناس۸۴۲۰۵۱۱۷:۳۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۵
ایران فرق داره. ها؟ میشه پس بهم بگی روسیه اینجا چه کارست؟
ناشناس۸۴۲۰۸۹۱۸:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۱۵
ما بخواهیم هر کاری کنیم مجبوریم به آژانس و هزاران نفر دیگر پاسخگو باشیم. این هم شد مثل قضیه نفت ، در حالیکه هزینه های آن کار بر دوش اقتصاد و ملت ایران قرار گرفت سایرین با اتخاد سیاست مناسب از آن بهره می برند، بدون تحریم ، بدون فشار و اخلال در معیشت مردم.
ناشناس۸۴۲۱۴۱۱۸:۵۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۱۵
آب رو با اجازه جابجا کنی بهتره...یاکه پیازو بخری کیلویی 13000 تومن
ناشناس۸۴۲۱۹۴۱۹:۵۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۱۵
آره برای ما بومی روسیه هست !!!
ناشناس۸۴۲۳۶۸۰۰:۰۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۱۶
زمینه اش داخلی است وگرنه روسیه نمی آمد
ناشناس۸۴۲۱۹۸۱۹:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۱۵
به نظر شما فن آوری مورد استفاده ما بومی است کدامیک؟؟؟
ناشناس۸۴۲۰۴۴۱۷:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۵
ظاهراً هنوز مفهوم اتمی شدن را از نظر سیاسی نمیدانید زیرا منظور سیاستمداران از اتمی شدن، دستیابی به تکنولوژی مخرّبی است که در بطن تبلیغات و ظاهرسازیهای علمی و کاربردهای پزشکی و بشردوستانه، برای تهدید و ارعاب ممالک دیگر به منظور سیطره بر آنها و کسب امتیازات گوناگون قابل استفاده باشد وگرنه ریالی برای این کارها هزینه نمی کنند.
ناشناس۸۴۱۸۴۳۱۴:۰۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۵
وای به اون روزی .. که عربستان هم سلاح اتمی داره و ما مجبوریم جلوش کوتاه بیایم، الان هم تحریمیم برای هیچ، اگر سلاح اتمی داشتیم و تحریم بودیم با خودم میگفتم حداقل چیزی به دست آوردیم، باید بپذیریم که سیاست گذران ارشد ...کشوری خطای راهبُردی انجام دادند، باید در توافق هسته ای قید میشد که اگر کشورهای خاورمیانه به سمت غنی سازی خارج از عرف قدم بردارند توافق هسته ای ملغی است.
ناشناس۸۴۱۹۶۹۱۵:۵۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۱۵
هیچی نگیم بهتره !
ناشناس۸۴۱۹۹۲۱۶:۲۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۱۵
بدون جنگ با دنیا
ناشناس۸۴۲۱۹۵۱۹:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۵
در کوتاه ترین زمان ممکن با کمترین هزینه
سید۸۴۲۰۶۵۱۷:۵۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۱۵
بدون جنگ با دنیا اتمی شدن؟؟؟؟!!!!! صفر تا صدش رو براش ساختن وگرنه اینا که بزرگترین هنرشون ساختن تنباکو میوه ایه!! اتفاقا اینکه نشون دهنده سیاست دوگانه غربه که وقتی گاو شیردهش با اون سابقه کثیف و تروریسم پرورش دنبال هسته ای است کمکش میکنه ولی برای دیگر کشورها میشه تابو... به قول خودشون میخوان توازن رو در مقابل ایران برقرار کنن
ناشناس۸۴۲۱۸۵۱۹:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۱۵
صبح تا شب تهدیدشون میکنیم میخوای قربون صدقمون برن
ناشناس۸۴۲۱۳۰۱۸:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۱۵
رفتن بسوی روسیه فقط روسیاهی است.
ناشناس۸۴۲۱۴۰۱۸:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۱۵
عربستان با پول به همه چیز میرسد ولی اگر روزی نفت نداشته باشد هیچ چیز نخواهد داشت
محمود۸۴۲۲۳۲۲۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۱۵
اینقدر سهام شرکتهای سود ده دنیا ر وخریده که تا صدها سال بعد از نفت بخورن وکیف کنن.مثل این میمونه که پدر شما برای شما صدها مغازه ارث بذاره وشما هرچی استفاده کنی نه تنها پول اجاره اش تمام نمیشه بلکه هرسال تعدادی مغازه جدید میتونی بخری.
ناشناس۸۴۲۴۱۷۰۱:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۱۶
درامد حج رو حساب کردی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین