وزیر نیرو: رصد ورود و خروجی آب به سدهای کشور/ سیلاب‌ها ۲.۵ میلیارد دلار آب شیرین برای کشور فراهم کرد

گروه سیاسی الف،   3980113109 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نیرو با بیان اینکه ورودی و خروجی آب سدهای کشور به ویژه در خوزستان به صورت دائم رصد و مدیریت می‌شود،‌ گفت: سیل اخیر بیش از ۵ میلیارد مترمکعب آب شیرین برای کشور فراهم کرد که ارزش آن به قیمت جاری ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وزیر نیرو: رصد ورود و خروجی آب به سدهای کشور/ سیلاب‌ها ۲.۵ میلیارد دلار آب شیرین برای کشور فراهم کرد

به گزارش فارس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبر ساعت ۲۱ شبکه یک گفت: ۱۷۲ سد بزرگ در کشور وجود دارد که مدیریت ورود و خروج این سدها به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی گفت: بر اثر دو سیلاب اخیر در کشور بیش از ۵ میلیارد مترمکعب آب شیرین پشت سدهای کشور جمع شد که این آب در آینده به مصرف شرب شهرها، کشاورزی، صنعت و تولید برق خواهد رسید.

وی گفت: این حجم آب از منابع زیر زمین قابل برداشت نیست و اگر می خواستیم آن به دست آوریم، باید آب دریا را شیرین می‌کردیم که با توجه به ارزش روز شیرین‌سازی آب از دریا، ارزش این آب شیرین برای کشور ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وزیر نیرو گفت: همچنین بارندگی‌های اخیر ۴۰ تالاب کشور را سیراب کرد و حجم وسیعی از آب در دریاچه ارومیه که در حال خشک شدن بود، وارد شد.

به گفته اردکانیان اگر با اقدامات مدیریتی بتوانیم خسارات سیل را به حداقل برسانیم می‌توانیم، از منافع بیشتر سیلاب‌ها استفاده کنیم.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: خالی کردن جمعیت در شهرها و روستاهای پایین‌دست سدها برای حفظ سلامت و امنیت آنها است و باید به هشدارهای کارشناسان دقت کنند و مردم از حضور در کرانه رودخانه‌ها دور شوند.

وزیر نیرو در مورد سد کرخه در استان خوزستان گفت: ساعات اولیه امروز ساعات حساسی بود که با مدیریت پشت سر گذاشته شد و سیلابی که روز گذشته در لرستان بود با آورد دبی ۸۰۰۰ مترمکعب در ثانیه وارد کرخه شد که این میزان ورودی کارشناسان را شگفت‌زده کرد.

اردکانیان اضافه کرد: از ساعت ۱۸ امروز ورودی آب به کرخه به ۳۵۰۰ مترمکعب در ثانیه کاهش یافته و ورودی آب به سد دز به ۳۰۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده، البته خروجی این دو سد به صورت مدیریت‌شده انجام می‌شود تا ارتفاع آب در پشت این سدها از حد مجاز تجاوز نکند.

وی ادامه داد: تراز آب در سد کرخه در حال حاضر ۲۲۳ متر است که اگر این تراز به ۲۲۶ متر برسد آن موقع مجبور خواهیم شد، میزان ورودی و خروجی آب به این سد را یکسان کنیم که در آن صورت ورودی آب و خروجی از این سد بین  ۵ تا ۶ هزار مترمکعب خواهد رسید.

وزیر نیرو در مورد این‌که آیا سد کرخه سرریز شده است گفت: سرریز شدن سدها دو حالت دارد که یک وقت مدیریت شده آب از آن رها می‌شود و یک وقت غیرمدیریت‌شده که در حال حاضر سرریز این سد به صورت مدیریت‌شده است.

اردکانیان همچنین از مردم عزیز درخواست کرد، به هشدارهای مسئولان دقت کرده و برای امنیت جانی خود و احشام ‌شان توصیه‌های تخلیه روستاها را در مناطق پایین‌دست سدها جدی بگیرند تا خسارات سیل به حداقل کاهش یافته و منافع آن به حداکثر برسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۴۰۳۹۸۲۳:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۱۳
اگر وزارت نیرو تحت تاثیر لابی گری های بی مورد نمایندگان محترم خوزستان قرار نمی گرفت و به منافع ملی فکر می کردند، اول در استان لرستان، سیل این همه خسارت ببار نمی آورد (وضعیت مردم در این استان را ببینید!)، دوم، حجم زیادی آب از کشور خارج نمی شد، سوم، سدهای خوزستان، رسوبات کمتری دریافت می کردند، چهارم، خسارت به مردم پایین دست سدهای خوزستان وارد نمی شد. پنجم، در موقع کم آبی از این آبها استفاده می شد. آن موقع مدیریت در راستای منافع ملی، تجلی می نمود. این همه نگرانی وجود نداشت. به امید روزی که مقصران این همه خسارت محاکمه گردند.
ناشناس۸۴۰۸۸۵۱۴:۱۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۱۴
توجیهش شبیه توجیه جهانگیریه ۱۰۰میلیارد دلار۴۲۰۰تومنی رو بی هدف نابود کردن با افتخار ادعا میکنن با این کار گرونی کنترل کردیم!!!؟
ناشناس۸۴۰۴۲۶۰۰:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۱۴
این چ حرفیه دونیم میلیارد دلار آب شیرین؟ ده برابرش خسارت زد بخاطر عدم لایروبی و..
ناشناس۸۴۰۴۴۵۰۰:۳۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۱۴
2/5 یا 205 ؟؟
ناشناس۸۴۰۴۵۶۰۰:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۴
اگر اجازه داده بودید تونل بهشت آباد احداث شود الان یک میلیارد متر مکعب آب سدهای خوزستان بجای اینکه خانه ها ومزارع مردم را خراب کند وبه دریا بریزد پشت سد زاینده رود جمع شده بود
ناشناس۸۴۰۴۶۲۰۰:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۱۴
چه چیزها دادیم که چی بگیریم ؟
امین۸۴۰۴۷۰۰۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۱۴
اگر بنا به منافع ملی باشه صنایع آب بر که نباید درفلات مرکزی علی الخصوص اصفهان..توسعه پیدا میکرد که زمینها تشنه بشن .. درمورد اول که اگر رودخانه های لرستان و خوزستان لایروبی میشد این فاجعه ببار نمی آمد.حالا .. در مورد دوم آب شیرینی که به دریا میریزه جزء اکو سیستم طبیعی بوده و هدر نمیده این ماییم که باید خودمون و با طبیعت وفق بدیم نه اینکه اون رو دستکاری کنیم در مورد سوم در مورد رسوبات سد باطبع احداث هر سد بزرگ و طویل موارد رسوب طبیعی بوده که هیچ کاری نمیتوان کرد. در ضمن هزینه لایروبی سد صرفه اقتصادی ندارد مورد چهارم. خسارتهایی که سد سازی و انتقال آب در سالهای گذشته به استان خوزستان وارد کرد با توجه به کمبود. نزدیک به دو دهه بارش خیلی بیشتر از این سیل بود مورد پنجمتون هم یه جوری میگین در موارد کم آبی استفاده بشه انگار قراره آب در منبع ذخیره بشه . داریم در مورد سد سازی صحبت میکنیم. خوزستان دیگه ظرفیت ساخت سد و انتقال آب ندارد . این حجم بارون تو سی چهل سال گذشته بیسابقه بوده . اگر هر سال این مقدار بارون داشتیم حرف شما قابل قبول بود .
ناشناس۸۴۰۶۰۱۰۹:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۱۴
فقط و فقط توجیه بی مورد هیچ وجدان بیداری نمیتواند حرفهای شما را قبول کند
ناشناس۸۴۰۶۹۱۱۱:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۱۴
شما ما رو توجیه بکن کجای دنیا تو دل کویر صنایع آب بر احداث میکنن تا ما قبول کنیم
ناشناس۸۴۰۸۰۲۱۲:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۱۴
هم‎وطن گرامی‎ام، اولا مقدار آب در ابتدا و انتهای پدیده مهم است؛ یعنی بخشی از آب هدر می‎رود، اما برغم آن آنچه باقی‎‎مانده است معادل 2.5 میلیارد دلار به اقتصاد ملی کمک می‎کند. خدا را شکر که طبیعت مهربان بوده است. دوما، اگر پروژه‎های انتقال آب از لرستان و خوزستان - با رعایت منافعِ بلند مدت زیست محیطی و نه منافع کوتاه مدت این استان و آن استان - اجرا شوند؛ هم منابع آبی به همه‎ی مردم می‎رسد و هم نغمتِ سیل به نعمت بدل می‏‎شود. این کمی حساب و کتاب دارد! مثلا اینکه انتقال آب از پشت سدها صورت بگیرد، نه از سرچشمه‎ی رودها! و تنها وقتی صورت بگیرد که حداقل80 درصد مخزن سد پرشده است و خروجیِ سد به دشت‎های پایین دستی آن هم مثلا از 500 متر مکعب بر ثانیه بیشتر باشد. یعنی، هم رعایت حال مصرف کننده‎ی پایین دستِ سد بشود، هم رعایت ذخیره‎ی بلند مدت آن، و هم به هنگام وقوع سیل بتوان آب شیرین را سریع به بخش‎های دیگر کشور انتقال داد، به جای اینکه بعد از ایجاد خرابی به خلیج فارس بریزد.
ناشناس۸۴۰۴۹۳۰۱:۵۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۱۴
چند میلیارد دلار خسارت به مردم وارد کرد؟ پس چرا در دز و کرخه رو باز کردی اینا چند میلیارد دلار میشن؟ اصلا با دلار چند تومن حساب کردی؟ اگه گفتی؟ نمی دونم چرا جدیدا میخواهیم در مصیبت ها بگیم چیزی نشده بجاش از سخنان نامربوط میزنیم
عباس اکبری۸۴۰۵۲۸۰۴:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۱۴
این قدر سیل درآمد داشت؟میزان مدیریت ضعیف دولت چقدرخسارت داد ده برابر صد برابر؟به این نمیگن سود میگن فاجعه سونامی مدیریت بعدش حالاببینید کمک های بلاعوض که نمیدن هنوز خسارت های حوادث سال ۹۵ پرداخت نکرده دولت . حالا مخاطب های عزیز ازاین سخن وزیر ناراحت نشید شوخی سیزده بدره
ناشناس۸۴۰۵۵۸۰۶:۵۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۱۴
اردکانیان، یکی از باسواد ترین وزیران هست که تخصصش تو حوزه ی آبه
ناشناس۸۴۰۵۶۹۰۷:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۱۴
نمایندگان خورستان شرمنده مردم استان و مناطق مرکزی ایران خواهند بود تا ابد و این شرم بر آنها خواهد ماند. یادمان نمیرود. والله ..
ناشناس۸۴۰۶۹۷۱۱:۲۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۱۴
هیچ حای دنیا انتقال آب جواب نماینده های شما هم تا قیامت شرمنده مردم خوزستان و چهار محال و لرستان خواهند بود
ناشناس۸۴۰۷۰۵۱۱:۳۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۱۴
آره دیگه باید بخاطر خشک شدن سفره های زیر زمینی در لرستان و چهابخاطرل خشک شدن تالابها تو خوزستان و بوجود آمدن چشمه های گردو خاک داخلی نشان شوالیه به نمایندگان شماها داد. حالا بعد از سی سال یه بارون بیسابقه زده. شما تو فکر 29 سال کمبود بارش باش . دستکاری طبیعت یعنی نابودی زندگی منطقه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. اسراییل چه باید بکند؟ 

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین