آموزش، لازم نیست اعدامش کنید!

مهدی نورمحمدزاده،   3980113035 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
آموزش، لازم نیست اعدامش کنید!

سیل نوروزی امسال در کنار همه رنج ها و مصائبش، آینه تمام نمایی است که ضعف و قوت مدیریت بحران در کشور را به خوبی نمایش می دهد و فارغ از شعارها و ادعاها، نمره واقعی ما را در مواجهه با بحران های بزرگ تعیین می کند.

درسها و عبرتهای سیل بسیارند، فضای مجازی هم پر است از نقدها و حرفهایی که بعضا خاصیت اصلاحگری هم ندارند و صرفا باعث رونق بازار تخریب و تحقیر شده اند.

البته شکی نیست که توسعه نامتوازن، تخریب منابع طبیعی، عدم رعایت سخت گیرانه استانداردهای علمی و فنی، ضعف و کمبود امکانات و حتی ضعف مدیریت برخی مسئولین ناکارآمد و ضعیف باعث تشدید مشکلات و عوارض حوادث طبیعی چون سیل و زلزله در کشور ما شده است، اما نباید از دیگر ابعاد ماجرا نیز غافل شد.

فقدان آموزش های کاربردی و عملیاتی و عدم آمادگی برای شرایط بحرانی در میان مسئولین و حتی خود مردم، یکی از هشدارهای مهم و مغفول این روزها است. هم آنهایی که در چند قدمی سیل می ایستند و سلفی می گیرند و هم آنهایی که علی رغم هشدارهای مکرر حاضر به تخلیه خانه خود نمی شوند نیازمند آموزش هستند. متاسفانه ما هنوز فهم درستی از ابعاد خطرناک حوادث طبیعی نداریم و به خیالمان توجه به هشدارها و احترام به قدرت طبیعت، نشانه سوسول بازی است! چرا؟! چون در برنامه های آموزشی دوران مدرسه، چیزی از مهربانی با طبیعت و رعایت احوالش نخوانده ایم!

در طرف دیگر، مسئول و امدادگر و مدیر بحران هم نیازمند آموزش و مانور هستند. مدیر بحرانی که راهکارهای خروج سیل از شهر آب گرفته را هنوز نمی داند و دنبال سعی و خطا است، مسئولی که ادبیات و روان شناسی اطلاع رسانی درست و دقیق را بلد نیست و مردم را نگران تر می کند، رسانه ای که به جای ارائه اخبار و کمک به رونق و سرعت امداد، مشتاق تسویه حساب سیاسی است، امدادگری که اولویت ها را خوب نمی شناسد و دنبال رستوران گردی است و حتی نیروی جهادی که متوجه حساسیت ها و ظرایف نیست و سینه زنی و رجز خوانی اش در برابر سیل را رسانه ای می کند، بیش از مردم عادی نیازمند آموزش هستند. البته که شکی در نیات صادقانه این عزیزان نیست، اشکال کار در فقدان آموزش و عدم درک صحیح شرایط بحران است.

نمونه جامع تر، طوفان اطلاع رسانی و گزارش دهی توسط همه مسئولان لشگری و کشوری است. واقعا داشتن این همه سخنگو و گزارش دهنده از آخرین وضعیت بحران و امداد، چه حسن و ثمری دارد؟! جز اینکه احتمال خطا در ارائه اطلاعات دقیق را افزایش می دهد و باعث نگرانی و تشویش بیشتر مردم می شود؟!

وجود سخنگوی واحد، مطلع، کاربلد و مسلط به فن بیان، اطمینان و اعتماد جامعه را جلب و بازار تخریب و مچ گیری معاندان را هم کساد می کند! به یاد بیاورید حادثه تلخ پلاسکو را و سخنگوی آتش نشان کاربلدی که اعتماد و اطمینان به مخاطبان منتظر و غمگین تلویزیون هدیه می آورد!

حرف بسیار است، بماند برای روزهای بعد. فقط خدا کند در کنار عزل و تنبیه و حتی محاکمه مسئولان ناکارآمد و ناتوان، کمی هم به آموزش و مانورهای واقعی بها بدهیم تا در روزهای سخت و بحران های بزرگتر، کلاهمان پس معرکه نماند!

دیدگاه کاربران

پرویز۸۳۹۹۰۶۱۲:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۱۳
دست هیچ کس در گزارشهای این روزها نقشه توپوگرافی ندیدم . یا نمیدانند چطور از ان استفاده کنند یا از توانایی نقشه اطلاع ندارند یا هیچ کدام. مدیریت روی نقشه از ارکان مدیریت بحران است.بایده همه نیروهای درگیر کار با ان را اموزش ببینند.
ناشناس۸۳۹۹۴۳۱۳:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۱۳
آموزش چی ؟ کسی که تخصص نداره فقط با پارتی آومد سر کار !
تبریزی۸۴۰۲۳۰۱۹:۳۵:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۱۳
مشکل اینه کسایی تو کشور سر کارند که نه تنها آی کیوشون در حد اسف بار...ه بلکه .. افراد باهوش کنج خونه ها موندن یا تو جای نامناسب یه شغل ساده و بیخود توسط افراد کم هوش که مسئول شدن بهشون داده شده یا اگه امکانش رو داشتن مهاجرت کردن. معلومه که وضع مملکت می شه این. ...
ناشناس۸۴۰۶۱۴۰۹:۳۶:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۱۴
وقتی ملاک تخصص برای استخدام جای خودشو به آزمون تستی سازمان سنجش بده نتیجه همین میشه. اتو کشیده های پشت میزنشینی که دست چپ و راستشونم نمیتونند تشخیص بدهند
ناشناس۸۴۰۲۱۲۱۹:۲۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۱۳
تنها تیمی که کارشون را درست و علمی انجام دادن، نیروهای مسلح بود، چه در زمینه تصمیم گیری، اجرا و چه اطلاع رسانی، تیم مهندسی که دارد کاملا علمی و منطقی و نه آزمون و خطا و احساسی، معضل شناسی، ریسک شناسی، برنامه ریزی و اقدام کردن،بدون هیچ تبلیغی، این یعنی بودجه و امکاناتشون را درست استفاده کردن و بهره وری لازم برای کشور را داراهستن
ناشناس۸۴۰۳۴۲۲۲:۲۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۳
.. ، سالهاست بصورت هیئتی و فله ای پول و انرژی را به هدر دادیم و بخاطر جمعیت ، وسعت و ثروت ایران ، هیچوقت به در بسته نخوردیم . ولی این روزها ، حسابی می فهمیم که یه من ماست چقدر کره داشته و ما خبر نداشتیم !!!
ناشناس۸۴۰۵۹۳۰۸:۴۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۱۴
آقایان مسوول کشوری و مسوولان کمیته بحران ،تهران با اینهمه بافت فرسوده ،با برجهای انبوه ساخته شده بر روی گسل ،با گسل های فعال متعدد ،با حدود بیست میلیون متر مکعب گاز در شبکه گاز رسانی ،با بیمارستانها ی با ساختمانهای فرسوده ،با خیابانهای باریکی که بعد زلزله مسدود خواهند شد و امکان کمک رسانی نخواهد بود با رتبه ۱ جهان در فرونشست که زلزله را مهیب‌تر خواهد کرد.شما بفرمایید در چه آماده باشی در مقابل زلزله قراردارد.فردا ی حادثه باید در قبال تلفات در مقابل قانون پاسخگو باشید.الان فعلا چه پاسخی دارید .تلفات را می‌توانید حدس بزنید .
ناشناس۸۳۹۹۱۵۱۲:۵۲:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۱۳
سخنگو؟! بجای عمل سخنرانی؟ مسوول سخنگو؟!
ناشناس۸۳۹۹۳۶۱۳:۱۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۱۳
مشکل امروز کشور بحران مدیریت است نه مدیریت بحران !
ناشناس۸۳۹۹۴۲۱۳:۲۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۱۳
دولت و مجلس و نیروهای مسلح باید سخنگوی واحد داشته باشن بهترین گزینه نوبخت است!!! اگر ایشون قبول نکرد ، جهانگیری یا ترکان یا واعظی یا نهاوندیان یا آشنا گزینه های بعدی هستن!!!!! اگه...
حمید۸۳۹۹۵۴۱۳:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۱۳
یه متن ساده و مفید و قابل تامل و بدون جهت گیری خاص و بی طرفانه بخصوص هنر انتخاب عکس قابل تامل بود تبریک می گم به آقای نو‌محمد زاده بابت شهامت نوشتن مطلب زیباشون
ناشناس۸۳۹۹۵۷۱۳:۳۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۱۳
کسی که نیروی غیر متخصص رو با پارتی و سهمیه استخدام کرده باید اعدام بشه چون به کشور و مردم خیانت کرده
ناشناس۸۴۰۱۳۲۱۷:۵۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۱۳
احسنت
ناشناس۸۴۰۱۳۴۱۷:۵۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۱۳
باید تمام کارمندان را اخراج شوند.
ناشناس۸۴۰۲۹۵۲۰:۵۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۱۳
والا مدیران کشور که خیلیهاشون مدرک دکترا از دانشگاه های دولتی مثل تهران دارند و کارشناسان هم که خیلیهاشون همینطور، مشکل از جای دیگریست، از عدم وجدان کاری و پول دوستی
ناشناس۸۴۰۳۶۳۲۳:۰۳:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۱۳
خیر. به نظر کارشناسان توجه نمیشه. صاحبان قدرت صاحبان علم واقعی رو به حاشیه روندند.
ناشناس۸۳۹۹۶۲۱۳:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۳
فقط,متعجم که چطور اینهمه سال مملکت دوام آورده?
ناشناس۸۴۰۰۸۸۱۶:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۱۳
با انشا الله و ماشاالله و هرچه خدا بخواد
ناشناس۸۴۰۳۵۱۲۲:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۱۳
خیلی باحالی
ناشناس۸۴۰۳۷۲۲۳:۱۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۱۳
بنده خیلی بسیار متعجبم که با این اوضاع و احوال ، الان ایران 82 میلیون جمعیت دارد !!!
امید۸۳۹۹۶۸۱۳:۵۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۱۳
بسم الله الرحمن الرحیم برای اینکه کشور دارای مدیران قوی حتی در سطح ریاست جمهوری و وزرا و استانداران باشد همه باید آموزش ببینند . حرف زدن و سخن گفتن را همه بلدند و می دانند چون خداوند متعال انسان را ناطق آفریده است. خداوند متعال در کلمه زیبای الحمدلله رب العالمین خود را رب می داند یعنی پرورش دهنده عالمیان و تمام موجودات عالم ، یعنی همه احتیاج به آموزش و راهنمایی دارند و این مهم باعث رشد انسان و در بالاتر از آن اجتماع می شود.
ناشناس۸۳۹۹۶۹۱۳:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۱۳
هرکس میخواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد و قهرمان سازی کند برای خودش و در عمل هیچ فقط چند عکس و فیلم و سلفی گرفتن و در آخر مردم میمانند تنها که باید خودشان به همدیگر کمک کنند نمیدانم چرا اصلا حقوق میدن به این دستگاه ها که کارآمدی در حد صفر دارند
ناشناس۸۴۰۰۱۳۱۵:۱۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۳
فکر کردی چرا ایران خودرو و سایپا ارابه مرگ میسازند ...بعضا بچه های محترم و بی سواد برخی نماینده های دوره های مختلف اونجا استخدام شدن و مدیر هستند تا پدرانشون بتونن از مجلس امتیاز بگیرند برای ساده ترین کار رفتم بیمه به خداوند احد و واحد هیچکدام کارشان را بلد نبودن به خداوند حکیم قسم یکسال با من بازی کردند و بعد از یک سال حتی عذر خواهی نکردن و مسیر کار به طور کلی عوض شد میری شهرداری ... میری بیمه و... میری ..... به کی پناه ببریم ؟ به کجا بریم هر جا میری علنی رشوه می خوان فقط حرف و حرف و حرف برخی شان وطن فروش صهیونیست هستند که تو کشور نفوذ کردند می خوان کشور رو زمین بزنند تنها کشوری که تو دنیا برده آمریکای جنایتکار نیست کشور ایرانه وبرخی افراد خائن می خوان کشور رو. زمین بزنند ..وطن فروشان مگر چه اتفاقی افتاد که همه چیز گرون شد؟ مگه پسته و ... تو این آب و خاک تولید نمیشه ؟ چ را باید قیمتش دو برابر قیمت جهانی باشه .. مرگ بر کسی که نمیتونه کاری رو انجام بده و به هر قیمتی دنبال پست و مقامه در مقابل خون شهدا مسئولید در مقابل خانواده شهدا مسئولید در مقابل ..... ایران من پاینده میمانی
ناشناس۸۴۰۰۲۹۱۵:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۱۳
برخی مسئولین آینده نگر با تعجب می خندیدند که جایی که باران نمی آید سد ساختند!؟
شلمانی۸۴۰۳۸۷۲۳:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۱۳
تا الان فقط خدا اداره کرده ایران را، .. خدا خودش اصلاح کند،مسئولان که خطاها را قبول ندارند،
ناشناس۸۴۰۰۳۳۱۵:۲۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۱۳
از همه چیز مشمئز کننده تر تسویه حسابهای سیاسی بود طبق معمول ...
ناشناس۸۴۰۰۴۲۱۵:۴۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۱۳
اعدام یعنی جان یک انسان را گرفتن، فکر نکنم در هیچ جای دنیا با این روش کشوری به تمدن و پیشرفت رسیده باشد مشکل ما سهل انگاری و عدم اختصاص بودجه برای اقدامات پیشگیرانه و مدیریت انجام آن بنحو احسنت است .
ناشناس۸۴۰۰۶۱۱۶:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۳
وقتی برای رشته تخصصی و کار تخصصی، سهمیه میگذاری بالاخره باید یه جایی خودش رو نشون بده. کجا؟ تو موقع بحران.
ناشناس۸۴۰۰۶۴۱۶:۱۶:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۱۳
آدم وقتی کاری رو بلد نیست دست نمیزنه، اگر دست زد و خراب شد، شاخ شونه نمیکشه و گردن کلفتی نمیکنه، یه عذرخواهی کوچیک و تمام.
آرمان۸۴۰۳۰۳۲۱:۱۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۱۳
شرمنده مردم عزیزی هستیم که در سیل گرفتارن و به جای مدیریت بحران در بحران مدیریت به سر میبریم مردم سیل زده ایران مردم شرمنده شما هستن
ناشناس۸۴۰۳۴۳۲۲:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۱۳
این عکس یادگاری را در حوض پارک سر کوچه گرفته اند ، دیگه ؟
ناشناس۸۴۰۹۲۵۱۴:۵۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۴
سفلی با سیل !!!
محمد۸۴۰۳۶۲۲۳:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۱۳
با سلام باید دست پیمانکاران درجه چندم حذف گردد. وقتی مناقصه ای را یک پیمانکاربا شرایط قراردادبرنده میشود . وبدلیل دلال بازی ها پیمان را به نفر بعدی میدهدو سهم خودرا میگرد.نتیجه اش میشود .خرابی و از بین رفتن سرمایه ملی .از چندروز دیگر چه قراردادهایی که به افراد وشرکتهای غیر کاربلد داده میشود .باید ناظری باشد.
ناشناس۸۴۰۳۷۵۲۳:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۳
حالا دشمن ، امریکا و تحریم ها کجای این قضایا هستند ، الله اعلم !!!
ناشناس۸۴۰۴۱۰۰۰:۰۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۴
نمره دولت 0- نمره نظامیان 20
سید۸۴۰۴۴۹۰۰:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۱۴
از کسانی باید گفت که ....نظر میدادند و شایعه می ساختند و جوک تولید می کردند...اینا از سیل بدترند
ناشناس۸۴۰۴۷۷۰۱:۱۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۱۴
ممنون مطالب مفید و منجزی بود
ناشناس۸۴۰۴۸۱۰۱:۲۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۱۴
اگر قرار بود شایسته سالاری باشد که کشور شده بود سوئیس. وقتی رئیس یک شبکه که هیچ تجربه ای ندارد و فقط به خاطر نسبت فامیلی رئیس شبکه می شود گویا این هست که هنوز در این کشور با شایسته سالاری فرسنگها فاصله داریم.
عبدالله۸۴۰۵۵۱۰۶:۲۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۱۴
کشوری که اموزش و پرورشش ضعیف نگه داشته شود هر بلایی سرش می آید...تازه این اول کاره.بحران های اجتماعی تاچند سال دیگه خودشو نشون میده
ناشناس۸۴۱۵۳۹۰۸:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۱۵
اینا حتی میترسن خیس بشن بعد اومدن در منطقه ی سیل زده میخوان مدیریت کنن. ببینید آب تا سر زانوی طرف هم نیست بعد اینا با قایق اومدن بازدید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین