چرا حزب اردوغان در استانبول و آنکارا شکست خورد؟

گروه جهان الف،   3980112090 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر چه حزب حاکم در ترکیه، توانسته نتایج نسبتا قابل قبولی به دست بیاورد اما آرای بالای رقبا در چند کلان‌شهر مهم ترکیه و به ویژه دو پایتخت سیاسی و اقتصادی ترکیه یعنی آنکارا و استانبول برای اردوغان و یاران او، قابل تحمل نیست.

چرا حزب اردوغان در استانبول و آنکارا شکست خورد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتخابات شهرداری‌های ترکیه در روز 31 مارس با بیش از 6 کشته و یکصد نفر زخمی برگزار شد و مردم ترکیه با مشارکت 84 درصدی در انتخابات، این بار هم نشان دادند که تمایلات حزبی و سیاسی، بخشی جداناپذیر، از زندگی آنهاست.

اگر چه حزب حاکم در ترکیه، توانسته نتایج نسبتا قابل قبولی به دست بیاورد اما آرای بالای رقبا در چند کلان‌شهر مهم ترکیه و به ویژه دو پایتخت سیاسی و اقتصادی ترکیه یعنی آنکارا و استانبول برای اردوغان و یاران او، قابل تحمل نیست. علاوه بر این، در ازمیر، آنتالیا و آدانا هم نامزدهای مورد حمایت اردوغان به نتیجه دلخواه نرسیدند.

نتایج رقابت دو ائتلاف

ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری باغچلی، در این دوره از انتخابات توانست نزدیک به 52 درصد از آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد. یعنی همان رای ناپلئونی که انطباق چندانی با میزان امکانات و صرف وقت و انرژی اردوغان و باغچلی ندارد و انتظار می‌رفت که خروجی ماشین غظیم تبلیغاتی ائتلاف جمهور، دست کم 55 درصد رای بگیرد و در آن صورت به قول اردوغان، حزب جمهوری خلق و دیگر مخالفین به حاشیه رانده شوند.

ائتلاف ملت متشکل از حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کلچداراوغلو و حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر در این دوره از انتخابات، توانست نزدیک به 38 درصد از آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد که با توجه به سهم رای احزاب دیگری همچون حزب دموکراتیک خلق ها، حزب سعادت، حزب وحدت بزرگ و احزاب دیگر، می‌توان گفت، برای ائتلاف ملت، انتظار نتیجه‌ای مطلوب تر از این نمی‌رفت. در شرایطی که ائتلاف ملت، حتی یک دهم امکانات رسانه‌ای و تبلیغاتی و مالی ائتلاف جمهور را در اختیار نداشت و به طور مرتب و مداوم از سوی اردوغان، به خیانت و حمایت از تروریسم و تجزیه‌طلبی متهم می شد، باید نتیجه‌ی فعلی را یک نمره طلایی به حساب آورد. البته ائتلاف ملت، نه تنها در کسب درصد بالای آراء، پیروزی قابل توجهی به دست آورده بلکه از حیث فتح کلان‌شهرهای مهم ترکیه نیز به نتیجه‌ی درخشانی رسیده و این مساله از لحاظ روانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بعد از این، حزب عدالت و توسعه و اردوغان، در آنکارا و استانبول، نمی‌توانند به راحتی به اهداف خود دست پیدا کنند.

حزب عدالت و توسعه برای شکست منصور یواش در آنکارا دست به افشاگری‌های بسیاری زد و در مورد امام اوغلو هم تلاش کرد او را همچون یک جوان بی تجربه نشان دهد اما این تدابیر کارگر نیفتاد و این دو چهره سیاسی، توانستند نتایج خوب و مطلوبی به دست بیاورند.

نتایج احزاب در 81 شهردرای مرکز استان

ترکیه دارای 81 استان است که از این تعداد، سی شهرداری را شهرداری شهر بزرگ یا شهرداری کلان‌شهر می‌نامند که دارای موقعیتی برتر و بودجه و اعتبارات کلانی هستند. از مجموع 81 شهرداری مراکز استان‌های، نتایج به شرح زیر است.

توضیح: هیچکدام از احزاب خوب، سعادت، وطن و دیگر احزاب کوچک نتوانسته‌اند صاحب یکی  از 81 شهرداری مرکز استان شوند.

ترکیه دارای 30 شهرداری بزرگ یا کلانشهر است که تقسیم آنها بین احزاب این کشور به این شکل است:

توضیح: هیچکدام از احزاب خوب، سعادت، وطن و دیگر احزاب کوچک نتوانسته‌اند صاحب یکی از 30 شهرداری کلانشهر شوند.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات 2014 میلادی توانسته بود 18 شهرداری کلانشهر ترکیه را در اختیار بگیرد و در این دوره از انتخابات، از این لحاظ متحمل شکست شده است.

دلایل شکست سنگین آک‌پارتی در استانبول، آنکارا و آدانا

قبول شکست در شهرهای مهمی همچون استانبول، آنکارا و آدانا برای آکپارتی، سخت و دشوار است. اما در هر حال حزب حاکم ناچار است با این وضعیت کنار بیاید و با موی دماغ شدن شهرداران تحت امر مخالف در این شهرها، مدارا کند.

در ذکر دلایل شکست اردوغان و یاران او در این سه شهر مهم باید  گفت:

1. بدون شک عامل مهم حمایت کردهای هوادار پ.ک.ک از نامزدهای مخالف اردوغان در هر سه شهر آدانا، آنکارا و استانبول، غیر قابل انکار است. چرا که در این سه شهر مجموعا بیش از سه میلیون رای دهنده کُرد زندگی می کنند و این در حالی است که در هر سه شهر، نامزدهای مورد حمایت اردوغان، در مجموع با اختلافی کمتر از  پانصد هزار رای، شکست خورده‌اند. به عبارتی دیگر، اگر اردوغان راهی برای جلب رای این آراء پیدا می‌کرد، یا خود حزب دموکراتیک خلق‌ها در این سه شهر نامزد معرفی کرده و کردها را به دادن رای به مخالفین اردوغان  تشویق نمی‌کرد، قطعا ورق برمی‌گشت.

2. در ذکر دلایل شکست اردوغان در سه کلانشهر آدانا، آنکارا و استانبول، علاوه بر فاکتور اثرگذار رای کردها، باید به موضوع مهم دیگری نیز اشاره کرد. اردوغان، بن علی یلدرم را از ریاست مجلس به استانبول آورد و مهمت اوزحسکی را از پست معاونت انتخاباتی حزب به آنکارا آورد تا کرسی شهرداری را در اختیار بگیرند. این در حالی بود که این دو سیاست‌مدار سن بالا، در برابر نامزدهای جوان‌تر و قبراق‌تر مخالفین یعنی اکرم امام اوغلو در استانبول و منصور یواش در آنکارا، حرف چندانی برای گفتن نداشتند و نامزد حزب حرکت ملی در آدانا هم در برابر عبدالله زیدان، چهره چندان محبوب و اثرگذاری نبود و از این حیث باید گفت انتخاب نامزد در هر سه شهر، محل گمان بود.

3.بیکاری، گرانی و تورم در چند ماه اخیر بر زندگی مردم در کلانشهرهای استانبول و آنکارا تاثیر بیشتری گذاشته و به ویژه در استانبول، مردم این شهرها در حوزه تامین امرار معاش، مواد غذایی، سوخت، مسکن و حمل و نقل با مشکلات فروانی روبرو هستند و مخالفین اردوغان در سخنرانی های خود، بارها بر این مساله دست گذاشتند.

پیروزی معنی دار مخالفین اردوغان در کلانشهرها، این واقعیت را نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه برای پرورش کادرهای توانمند و اثرگذار به مشکل برخورده و این سماله یکی از پاشنه آشیل‌های اردوغان در آینده خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۹۶۰۷۲۳:۱۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۲
دوران هر فرد یا گروه در یک کشور بالاخره روزی به پایان میرسد.
ناشناس۸۳۹۶۶۰۰۰:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۱۳
اینکه بله ولی..کارت های آمریکا یا اسرائیل برای آقای اردوغان با توجه به مسیری که طی کرده دیگر چندان کاربردی نیست، این در حالیست که در همان کشور آنهم نسخه قدیمی تر و سنتی تر ده ها سال پیش، آتاتورک اسطوره شد!
ناشناس۸۳۹۷۹۷۱۰:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۳
چرخ و فلک سیاسی یه روز بالایی یه روز پایین
ناشناس۸۳۹۶۹۲۰۲:۰۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۱۳
ملت ترکیه هم زده زیر دلشون
آریابان۸۳۹۹۸۲۱۴:۱۲:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۱۳
ولی آنچنانکه از بند شماره 2 بالا برمیاد، مردم ترکیه هم به جوان-گرایی روی آورده اند و از انتساب و یا انتخاب مسن تر ها !!!!! به پست های .. رویگردان شده اند !!!!!.
ناشناس۸۳۹۸۰۰۱۰:۳۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۱۳
اردوغان بزرگترین عامل بی ثباتی ترکیه است
ناشناس۸۳۹۸۱۱۱۰:۴۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۱۳
قابل توجه عده ای خاص که فکر می کنند همیشه و تحت هر شرایطی باید سر کار باشند
ناشناس۸۴۰۱۹۱۱۹:۰۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۱۳
پیروزی ناپلئونی اردوغان .... یادمه سال ۲۰۰۷ اعلام شد بشار اسد ۹۷% آرا را کسب کرده
ناشناس۸۴۰۱۹۴۱۹:۰۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۱۳
پیروزی ناپلئونی آک پارتی نشانه سلامت انتخابات است ...
رضا۸۴۱۲۳۷۲۰:۲۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۱۴
نتایج انتخابات نشان دهنده سلامت انتخابات و دمکراسی در ترکیه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین