مشکلات صنعت از تصمیم‌گیری‌های غیراصولی و بخش‌نامه‌های متعدد تا نبود یک نقشه راه/نبود شفافیت سرمایه‌ها را بخش غیرمولد و سفته‌بازی‌ برد/نقش‌ رانت‌ها و امضاءهای طلایی در مشکلات تولید چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3980111022 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی سال ۱۳۹۷ به پایان رسیده که براساس امارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار رشد بخش صنعت کشورمان با رشدی منفی روبرو شده و بسیاری از صنایع حال و روز خوبی نداشتند و سال جدید در حالی آغاز شد که رهبر انقلاب آن را سال رونق تولید نامگذاری کردند و کارشناسان با بیان مشکلات تولید می‌گویند باید واقعیت صنایع را مبنای تصمیم‌گیری سال۹۸ قرار دهیم.

مشکلات صنعت از تصمیم‌گیری‌های غیراصولی و بخش‌نامه‌های متعدد تا نبود یک نقشه راه/نبود شفافیت سرمایه‌ها را بخش غیرمولد و سفته‌بازی‌ برد/نقش‌ رانت‌ها و امضاءهای طلایی در مشکلات تولید چیست؟

به گزارش الف؛ مرکز آمار نرخ رشد بخش صنعت کشورمان را برای نیمه اول سال گذشته منفی یک و دو دهم درصد اعلام کرد و در عین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره میزان رشد صنعت در اقتصاد کشورمان طی هشت ماهه اول سال گذشته نیز تایید کرد برخی از صنایع مثل خودروسازی، لوازم خانگی و ... درگیر رکود و کاهش تولید شدند. از سوی دیگر رهبر انقلاب سال۹۸ را سال رونق تولید نامگذاری کردند.

کارشناسان براین باروند سیاست‌های داخلی و همچنین عدم هماهنگی میان تصمیم‌گیرندگان باعث شد تا صنایع ایران در سال ۹۷ بدترین عملکرد خود طی دولت تدبیر و امید را داشته باشند. به راستی سال گذشته چه اتفاقی افتاد که صنایع کشورمان علی‌رغم برخی امتیازاتی که در اختیار داشتند باز هم نتوانستند رشد مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند و حالا که وارد سال جدید شده‌ایم از گذشته چطور باید درس بگیریم تا رونق تولید و رشد مثبت صنایع را تجربه کنیم؟

* وزنه سنگین سوء مدیریت برپای صنعت

سیدجواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل منفی شدن رشد بخش صنعت طی سال گذشته به خبرنگار الف گفت: عوامل داخلی و خارجی ایجاد شده برای اقتصاد کشورمان باعث شد سال گذشته صنایع کشورمان سال گذشته مشکلات عمده‌ای را تجربه کنند که نتیجه و حاصل آن ثبت بدترین عملکرد طی مدیریت دولت تدبیر و امید بود.

حسینی‌کیا افزود: از ابتدای سال گذشته با انتشار اخبار مربوط به خروج آمریکا از برجام جو روانی نامناسبی بر اقتصاد کشورمان ایجاد شد و درپی آن تصمیم‌گیری‌های غیر اصولی برخی مسئولان از جمله رئیس کل وقت بانک مرکزی باعث شده تا در سه ماهه ابتدای ۹۷ در واقع صناع با کاهش قابل توجه و حتی توقف تولید روبرو شوند. به‌عنوان مثال صنایعی همچون سیمان، قطعه‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی، ماشین‌آلات صنعتی و لوازم خانگی درگیر مشکلات عمده‌ای شدند و در برخی موارد تولیداتشان به یک سوم کاهش یافت.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است اگرچه گروهی از مسئولان علاقمند هستند مشکلات را به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها مرتبط کنند اما نباید فراموش کنیم تحریم اثرگذاری ۲۰درصدی در بروز مشکلات یاد شده داشته و باقی موارد داخلی بوده است.

حسینی‌کیا به خبرنگار الف گفت: آنطور که کمیسیون صنایع بررسی کرده است اصلی ترین مشکل بخش صنعت در سال گذشته صدور بخش‌نامه‌های متعدد و نا هماهنگ در نهادها و ارگان‌های مربوطه بوده و در نهایت عدم هماهنگی در بخش تصمیم‌گیرنده باعث شده تا بسیاری از صنایع درگیر مشکلات قابل توجهی باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وابستگی اغلب صنایع ایران به واردات مواد اولیه و بروز مشکلات تامین ارز به دلیل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در ابتدای سال گذشته باعث شد تا چرخ صنعت آنطور که شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود به حرکت در نیامده و مشکلاتی در زمینه تامین کالاها و ایجاد فرصت‌های شغلی تجربه شود.

حسینی‌کیا تصریح کرد: البته این تجربه تلخ به نوعی می‌تواند پایه‌ای برای ارتقاء جایگاه صنایع کشورمان نیز باشد چون طی سال گذشته در واقع مشکلات صنعت ایران روشن شد و مسئولان و تصمیم‌گیرندگان باید با استفاده از تجارب این سال برای رفع مشکلات و کاهش وابستگی‌های موجود صنایع به خارج از مرزها گام بردارند؛ دقیقا همانطور که مقام معظم رهبری در زمان ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید فرموده‌اند.

* برنامه‌ای برای صنعت نداریم

از سوی دیگر دکتر بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران به خبرنگار الف، می‌گوید: نگاهی به کارنامه صنعت ایران طی سال گذشته بیانگر این نکته است که اگرچه مشکلاتی در کلان بخش صنعت تجربه شده اما در همین دوره بخش‌هایی نیز با رشد مواجه بوده‌اند که باید از این اتفاق استفاده بهینه کرد.

وی ادامه داد: براساس آمارهای رسمی موجود بخش معادن غیرنفتی ایران طی شش ماهه اول سال گذشته رشدی نزدیک به سه درصد داشته‌اند دقیقا زمانی که برخی از صنایع ایران درگیر رکود و نزولی شدن رشد روبرو بوده‌اند که این بیانگر پتانسیل‌های موجود صنعت ایران زمینه است و باید برای آنها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تاکیدکرد: اصلی‌ترین مشکلی که بخش صنعت ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند نبود یک نقشه راه دقیق و اصولی است و همین نقطه ضعف باعث ایجاد مدیریت‌های جزیره‌‌ای شده بدون اینکه بدانیم در کدام بخش امتیازاتی داریم و در چه بخشی زیاد نباید سرمایه‌گذاری صورت پذیرد.

شکوری تصریح کرد: رشد صنعتی یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و صاحبان صنایع چه بخش خرد و چه کلان نیازمند افق‌های شفاف هستند درحالی که متاسفانه سیاست‌های مقطعی کشور باعث شده چنین امکانی در اختیار صاحبان صنایع نباشد و هرگز امکان برنامه‌ریزی بلند مدت یا تعیین اهداف اصولی برای کلان صنعت ایران ایجاد نشده باشد.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است، دخالت‌های دولت در صنایع مختلف همواره باعث بروز چالش‌های عمده بوده درحالی که دولت تنها باید برای تسهیل کسب و کار و تولید برنامه‌ریزی کند نه اینکه دخالت مستقیم داشته باشد که شاهد مثال این نکته هم صنعت خودروسازی ایران است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق تصریح کرد: آمارها بیانگر این نکته است که از میان ۱۳ گروه کالایی منتخب معدنی و صنایع معدنی تا پایان آذرماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال 96، 9 گروه کالایی با رشد تولید مواجه بوده و در مقابل، تنها 4 گروه کالایی افت در تولید را تجربه کرده‌اند، اینگونه که «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای» و «فولاد خام» بیشترین رشد در تولید و «چینی بهداشتی» و «آلومینا» نیز بالاترین افت به همین دلیل لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده بهینه از پتانسیل‌ها داشته باشیم.

به گفته وی شاید مثال اینکه برنامه‌ای‌برای صنعت کشورمان نداریم، موضوع افزایش صادرات غیرنفتی و کمبود برخی اقلام در بازار داخلی است به این ترتیب که نیمه دوم سال ۱۳۹۶ برخی کارشناسان دائم براین نکته تاکید داشتند که با واقعی شدن نرخ ارز رونق صادرات غیرنفتی خواهیم داشت درحالی که دیدیم نیمه اول سال گذشته برای جلوگیری از کمبودهای داخلی هر روز یک دستورالعمل ممنوعیت صادرات کالا صادر شد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی گفت: بهترین راهکار برای اینکه بتوانیم سال جدید تجربه مناسبی در بخش صنایع داشته باشیم اینکه است که مسئولان و تصمیم‌گیرندگان با استفاده از تجارب سال قبل و اتکاء به تخصص و توانمندی بخش خصوصی بگونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که صاحبان صنایع درگیر حاشیه نبوده و تنها به فکر تولید و بازاریابی برای محصولات خود داخل یا خارج از کشور باشند.

*عدم شفافیت بلای جان صنعت

در همین حال مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‌وگو با الف گفت: براساس آمارها و اطلاعاتی که در اختیار داریم صنعت طی سال گذشته در مجموع حال و روز خوشی نداشته و همواره درگیر مشکلاتی بوده است که احتمالا امسال نیز همین روند ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی درحال مطالعه یا بررسی کارنامه صنعتی ایران طی سال ۹۷ هستیم شاید در ابتدا کارشکنی‌های خارجی را اصلی‌ترین عامل بروز بحران و چالش بیابیم درحالی که واقعیت امر این نیست و مشکلات اصلی داخل مرزهای کشورمان وجود دارد.

به گفته این اقتصاددان مشکل اصلی در صنعت که باعث نزولی شدن رشد صنایع بوده عدم شفافیت در این بخش است که هرگز امکان تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری دقیق نه تنها به مسئولان نداده بلکه ابهام‌های گسترده‌را هم در مقابل صاحبان صنایع قرارداد که تصمیم‌گیری را برای آنها بسیار سخت کرده است.

پازوکی گفت: مبنای برنامه‌ریزی برای هرکاری اطلاعات و شفافیت است درحالی که این دو گزینه در بخش صنایع دیده نمی‌شود و همواره سیاست‌گذاری‌های مقطعی با بروز بحران تجربه شده است به عنوان مثال قرار بود با افزایش صادرات غیر نفتی وابستگی به دلار‌های نفتی را در اقتصاد کاهش دهیم اما یکباره شاهد صدور انبوهی از دستورالعمل‌های ممنوعیت صادرات کالا طی سال گذشته بودیم که زیان گسترده‌ای به صنایع مختلف وارد کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر واقعا تصمیم‌گرفته‌ایم چرخ صنایع را به حرکت درآوریم تا براساس گردش مالی ایجاد شده شغل، رونق اقتصادی و همچنین گسترش روابط تجاری با سایر کشورها را تجربه کنیم باید شفافیت اطلاعات را در اولویت کار قرار دهیم تا صاحبان صنایع بتوانند در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.

پازوکی معتقد است نبود شفافیت کافی در اقتصاد ایران باعث شد صاحبان سرمایه داخلی و خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشته باشند و در بسیاری از موارد به جای اینکه سرمایه‌ها در بخش مولد و تولید ورود پیدا کنند شاهد افزایش در بخش غیر مولد یا همان سفته‌بازی‌ بودیم.

وی درباره اهمیت شفافیت در اقتصاد تصریح کرد: وقتی صحبت از شفافیت می‌کنیم به نوعی درحال سخن گفتن از کاهش رانت‌ها و امضاءهای طلایی هستیم؛ چون آنطور که شواهد نشان می‌دهند صنعت ایران طی سال گذشته دائم از این منظر مشکلاتی را تجربه کرده و تولیدکنندگان واقعی را زمینگیر شده‌اند. به عنوان مثال واردات خودرو، سوء استفاده از ارز 4200 تومانی، ممنوعیت‌های ثبت سفارش و ده‌ها مورد دیگر که انگیزه تولید را از بین برده است.

پازوکی معتقد است بهترین و اصولی‌ترین راه برای رونق بخش صنعت طی سال ۹۸ و حتی پس از آن این است که شفافیت را به صاحبان صنایع هدیه دهیم تا بتوانند در فضایی کاملا ایمن و شفاف برای اینده خود برنامه‌ریزی کنند بدون اینکه نگران تحریم یا مشکلات دیگر باشند چون بخش خصوصی همواره در بدترین شرایط تحریم هم باز توانسته مبادلات اقتصادی خود را مدیریت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۷۶۵۰۱۰:۵۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۱۱
صنعت بساز و بنداز در ایران رشد خیلی خوبی دارد
قمی۸۳۷۸۵۶۱۲:۵۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۱
اگر بدون خودکم بینی نگاه کنیم کیفیت و تنوع اکثر تولیدات صنعتی در ایران واقعا عالیست اما چون «هزینه تولید» بخاطر مقررات دست و پاگیر و عدم حمایت دولت بالا است «قدرت قیمتی رقابت» برای صادراتشان در بازار بین الملل پایین است این هزینه بالای تولید و صادرات پایین ، پاشنه آشیل صنعت و اقتصادماست
امین۸۳۸۰۳۷۱۴:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۱
بنده 10 سال در حوزه صنعت از خود عامل کار تا مشاور کار تا طراح کار و مجری کار و... حضور داشتم از این دست مقالات هر چند صباح نوشته میشود در جراید گرفته تا سایت و تلویزیون همه اش قشگ و شیک و مجلسی و پر از رهنمود صرفا کاربرد همایشی و ادبی دارد نه عملیاتی دوزار بدرد کسی نخورده و نمیخورد چرایش را الف بخواهد برایتان در یک مقاله مینویسم والسلام
مهمان۸۳۷۶۶۵۱۱:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۱۱
.. واقعا چرا در کشور ما مدیران خراب کار بجای برکنار شدن از جایی به جایی دیگر منتقل می شوند ؟
ناشناس۸۳۸۴۴۶۲۱:۳۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۱
ارتباط با مراکز غیر شفاف .. .. فامیل بازی و خودی و غیر خودی بودن
ناشناس۸۳۷۷۲۱۱۱:۲۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۱
تولید و نوآوری بر خلاف منافع اسلاحتلب های متصل به غربه بنابراین نابودش کردن
ناشناس۸۳۷۸۳۲۱۲:۴۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۱
محمود در دوران مدیریتش گل کاشت!
یاری۸۳۸۰۶۲۱۵:۰۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۱۱
باز محمود محمودو شروع کردین شما وکیل الدوله ها؟؟؟
کاشانی۸۳۷۸۴۳۱۲:۴۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۱۱
چون اصلاح طلبان تندرو معتقدند نباید کاری کنیم مردم راضی شوند و امیدشان به نظام زیاد شود بخاطر همین هروقت قدرت میگیرند باعث ناراضی سازی میشوند
ناشناس۸۳۸۸۷۱۱۰:۵۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۲
عین حقیقت را گفته الان داریم میبینیم
ناشناس۸۳۷۸۶۱۱۲:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۱۱
محمود جووون شما خیلی گل و بلبل بود
ناشناس۸۳۷۷۲۵۱۱:۳۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۱
با عملکرد و رویه ...اشتباه .. همه سرمایه داران را فراری دادیم اکثر ایرانی ها با برند های معروفشون رفتند دارند در کشورهای همسایه تولید میکنند تازه به فکر ... افتادیم
جواد۸۳۷۷۳۰۱۱:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۱
کمر صنعت کشور را واردات بی رویه کالاهای که در داخل تولید مشابه دارند شکسته و خواهد شکست . مافیای اقتصادی که یا خود صاحب زر و زور هستند و یا با آنها مرتبط هستند اجازه تنفس به صنعت داخلی را نخواهند داد . خیلی از صنایع که هنوز مشکلات را به شکل کنونی نداشتند و دستشان باز بود در آن مقاطع ورشکست شدند و رفت . به دو دلیل : 1-واردات بی رویه 2- سوء مدیریت در به روز رسانی همگام صنایع داخلی با صنایع روز دنیا .
ناشناس۸۳۷۸۴۲۱۲:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۱۱
اکثر آن واردات بی رویه قاچاق هستند
حمید۸۳۹۱۰۳۱۳:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۲
بنده صاحب یکی از منحصر بفردترین و تخصصی ترین رشته های صنعتی در کشورهستم شش ماه پیش قطعه زمینی خریدم ب قیمت 500 میلیون تومان بعد شش ماه ارزشش شده یک میلیارد. حالا شما بگو اگر توی صنعت این مبلغ را گذاشته بودم تو شش ماه چقدر میتونستم بدست بیارم... تازه اگر هم با فرض محال میتونستم در بیارم اداره مالیات و شهرداری و بیمه ووووو. مگر اجازه میدادن ک بتونم از زیر دستشان زنده بیرون بیایم؟؟؟
ناشناس۸۳۷۷۴۱۱۱:۳۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۱۱
بزرگترین مشکل صنعت بحث رقابت با محصولات کشورهای پیشرفته است قبول کنید تولید کنندگان ما تعهد کافی در رعایت کیفیت رقابتی ندارند و همواره کیفیت قربانی سودجویی شده است اغلب کارخانه دارها زندگی اشرافی دارند در حالی که نیروی متخصص استخدام نمی کنند و یا نیروی تحصیل کرده را با سوء استفاده از بیکاری رایج با حداقل حقوق به کار می گیرد مواد اولیه درجه یک استفاده نمی کنند و هر جا مقدور باشد از کیفیت محصول می کاهند که سود بیشتر ببرند حتی در شرایطی که محصول با قیمت خوب فروش می رود باز هم با کاهش کیفیت در فکر سود بیشتر هستند بازرسانی که از طرف کارفرما مامور تایید و صحه گذاری کیفیت محصول هستند برخی به راحتی با چند تراول چک یا یکی دو سکه خریداری می شوند خلاصه مشکلات تولید را فقط دولت و قوانین ایجاد نمی کنند بلکه از طرف تولید کنندگان هم اوضاع منطقی و مساعد نیست و این نوع تولید کردن باعث پیشرفت کشور نمی شود من 17 سال در شرکتهای تولیدی کار کرده ام و صحبت هایم از روی تجربه است
ناشناس۸۳۷۹۳۸۱۳:۳۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۱۱
عالی بود
ناشناس۸۳۷۹۷۷۱۳:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۱۱
من هم 22 سال در شرکتهای تولیدی شاغل بوده ام.به نظرم در این کشور که همه چیز به نفع واردات و به زیان تولید شکل گرفته همین که صاحبان صنایع سرمایه خود را از صنعت خارج نکرده و وارد واردات و دلال بازی که سودآوری بسیار بیشتر و راحتتری دارد نمیکنند دارند فداکاری میکنند.
ناشناس۸۳۷۹۶۴۱۳:۵۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۱
در کشور ما منافع بسیاری از اصحاب قدرت با واردات سازگاری داره و نه با تولید.بانکها هم در خدمت این عده و به زیان تولید کننده فعالیت میکنند.فرهنگ بیشتر مردم هم در راستای حمایت از محصولات وارداتی و برند بازی شکل گرفته غافل از اینکه دود تضعیف تولید داخلی دیر یا زود به چشم خودشان خواهد رفت.در چنین شرایطی تقویت تولید داخلی به اصلاح گسترده ساختارهای اقتصادی،سیاسی و فرهنگی دارد.
ناشناس۸۳۸۰۱۵۱۴:۳۱:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۱۱
بعد از سالها که مدیران متخصص کیلویی دولتی با ندانم کاری و استدلال های عوام فریبانه خود صنعت مملکت را نابود کرده اند هنوز هم آنها نفهمیده اند و شاید برایشان صرف نمیکند که با این موضوع بصورت علمی برخورد کنند . صنعت ما دست خوش مدیریت مینی بوسی . اختلاف ارزی . زود بازده و... شده که حاصل این ندانم کاری ها صنعت شده وسیله ای برای کسانی که با دولت زدو بند دارند و از این راه میتوانند وام بگیرندو نه تولید . اگر محک بزنید و از برخی مدیران .. توخالی خودرو سوال کنید که چگونه و با چه روشی جنرال موتور توانست در مدت 3 سال از ورشکستگی خارج شود . و یا کیا چکار کرد که موفق شد و... متوجه میشوید که آنها اصلا مطالعه و معلوماتی در مورد کار خود ندارند و این را میتوانید به وزارت خانه . برنامه ریزیهای آنها و صنعت بسط بدهید که با این سطح علمی همین صنعت هم برای ما زیاد است .
ناشناس۸۳۹۶۸۳۰۱:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۳
... همه کاسبن ووارد کننده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین