اقتصاد ایران در سال۹۸ چگونه خواهد بود؟/ پیش‌بینی اقتصاددان‌ها از تورم، تحریم‌ها ، قیمت دلار چیست؟

محسن زنگنه،   3980109025 ۱۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقتصاد ایران در سال۹۸ چگونه خواهد بود؟/ پیش‌بینی اقتصاددان‌ها از تورم، تحریم‌ها ، قیمت دلار چیست؟

در هفته‌های انتهایی سال ۹۷، بسیاری از کارشناسان اقتصادی در نشریات، جرائد و برخی کانال‌ها و خبرگزاری‌ها، سال ۹۸ را سال بسیار سختی برای اقتصاد ایران پیش بینی نمودند و این امر در روزهای آغازین سال جاری نیز ادامه دارد. این کارشناسان، مسائل زیر را به عنوان دلایل تحلیل خود بر می‌شمارند؛

۱- ادامه تحریم‌های آمریکا و اروپا و احتمال سخت تر شدن آن بخصوص بعد از فرصت ۶ ماهه و از اردیبهشت ماه

۲- تداوم تورم دو رقمی در سال جاری

۳- کسری بودجه بالای دولت به جهت عدم تحقق درآمدهای نفتی

۴- افزایش قیمت ارز به جهت عدم امکان بازگشت ارز به کشور و خروج سرمایه از کشور

۵- ایجاد رکود در صنایع و نیز کشاورزی و دامداری و افزایش بیکاری در کشور

۶- و در نهایت این کارشناسان، پیش بینی بانک جهانی را در خصوص رشد منفی اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹، مورد استناد قرار می دهند.

 

حال به بررسی و نقد این کارشناسی پرداخته و در نهایت پیش‌بینی از اقتصاد ایران در سال ۹۸، را بررسی می‌کنیم:

اولا؛ بررسی تیپ شناسی کارشناسانی که سال۹۸ را سال سختی برای اقتصاد ایران می دانند عموما جریان وابسته به اقتصاد آزاد هستند. این جریان که تا چندی پیش، فرمان مدیریت اقتصادی دولت را نیز به طور کامل در دست داشت و از قدرت رسانه ای خوبی نیز برخوردار است، سعی دارد تا چنین وانمود نماید که مشکلات اقتصادی کشور از زمانی آغاز شد که دولت نسبت به اصول اقتصاد آزاد، پشت نمود و با دخالت های بی مورد مانع از حرکت طبیعی قیمت ارز و طلا گردید و با اعمال سیاست های کنترلی، قانون طبیعی عرضه و تقاضا را نقض نمود.

این کارشناسان استیضاح یا استعفای وزرای مدافع اقتصاد آزاد از هیات دولت را، دلیلی دیگر بر عبور دولت از اصول اقتصاد باز دانسته تا جایی که وزیر سابق راه و مسکن، دلیل استعفای خود را، همراهی نکردن دولت با اصول اقتصاد آزاد و عدول از آن ها دانست.

یکی از این تحلیلگران که سردبیر یکی از جراید اقتصادی کشور نیز هست در میزگردی چنین می گوید؛ "...به نظر من خروج طرفداران اقتصاد آزاد از دولت اتفاق خوبی بود و تا همین‌جا هم حضورشان بیش از حد طولانی شده بود... پارادایم حاکم بر ذهن سیاستگذار از ابتدا همین بود و همراهی اقتصاددانان با دولت باعث می‌شد نسل جدید دچار این سوءبرداشت شود که علم اقتصاد می‌تواند چنین خروجی مخربی داشته باشد! ...حالا با خروج این افراد از دولت، نوعی هماهنگی در تیم اقتصادی دولت ایجاد شده و به نظر می‌رسد همه با پارادایم «بی‌اعتقادی به علم اقتصاد» همراهند. اینکه چنین اتفاقی در فضای سیاستگذاری اقتصادی کشور رخ دهد البته مایه خوشحالی نیست، اما حداقل فایده شفاف شدن فضا آن است که می‌تواند کابوس تکرار خطا را در آینده دور سازد"

این جریان هیچ اشاره‌ای نمی‌نماید که فارغ از اینکه بخش های اصلی اقتصاد کشور در طول ۴۰ سال گذشته همواره در اختیار همین تفکر بوده، طی شش سال دولت یازدهم و دوازدهم هم بطور کامل، اکثر وزارت خانه های اقتصادی و بانک مرکزی و حتی بسیاری از اتاق ها و بخش خصوصی نیز در اختیار این طیف قرار داشته است .

با این وجود، ایشان طی روزهای ابتدایی سال جدید، با ارائه نظرات کارشناسی در کانالهای تلگرامی تحت مدیریت خود، به اشکال مختلف، امسال را سالی سخت همراه با تورم افزاینده در سمت تقاضا و نیز رکود بی سابقه در سمت عرضه، پیش بینی می نماید و اصرار دارد با برگزاری نشست های علمی و همایش های تخصصی، مستندات علمی این پیش بینی ها را نیز تدوین، تنظیم و ارائه نماید.

البته هستند کارشناسانی که از لحاظ مکتب فکری به این جریان، نزدیک نیستند اما بر اساس دانسته های خود، در خصوص سال۹۸، پیش بینی هایی نزدیک به همین تحلیل ها را ارائه نموده اند که البته زیاد نیستند.

ثانیا؛ دلایل و عللی که این تحلیلگران برای مبنای پیش بینی خود ارائه نموده اند، علی رغم اینکه اصرار دارند آن را واقع گرایانه و مبتنی بر واقعیت های کشور و فضای بین الملل نشان دهند، اما چنین نیست . در زیر به بررسی برخی از این دلایل می پردازیم ؛

۱- در خصوص تحریم ها؛ برجام، بر خلاف بزرگنمایی های انجام شده، نتوانست چندان گرهی را از اقتصاد کشور باز کند، لذا خروج آمریکا از آن یا بازگرداندن تحریم ها توسط آمریکا و همراهی اروپائیان با آنها، اتفاق جدیدی نیست که بخواهد در سال جدید، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. ضمن آنکه هم اکنون آمریکا، شدیدترین تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی، در حال اجرا دارد و اتفاقا بر عکس تحلیل های انجام شده، مقاومت ایران تا اردیبهشت امسال( که نزدیک هم هست)، می تواند پیروزی بزرگی را نصیب کشور نماید و بعد از آن، قطعا به جهت مشکلات درونی آمریکا و نزدیکی فضای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،امکان تحریم های سنگین تر از این را برای ترامپ، فراهم نخواهد کرد.

ضمن آنکه پیش بینی می گردد، اروپا نیز از پیروی سیاست های کینه ورزانه آمریکا، کمی کوتاه آید ( هر چند نباید به آن امید بست) و با توجه به پیروزی جبهه مقاومت، نخواهد بیش از این فرصت نزدیکی به ایران را از دست دهد. بنابراین، از جانب تحریم ها، گزندی بیش از سال ۹۷، کشور را تهدید نمی کند.

۲- نرخ تورم در سال۹۸، قطعا روند کاهشی خواهد داشت. این به معنای ثبات قیمت ها و یا نزولی شدن آنها نیست بلکه قطعا تورم وجود خواهد داشت اما شیب آن نزولی بوده و در نهایت امکان رسیدن آن به رقم های ۱۵ و زیر آن هم در شش ماهه دوم وجود خواهد داشت و حتی می تواند تحت شرایطی، تک رقمی هم بشود( که البته خیلی احتمال آن ضعیف است اما ناممکن نیست) . این تورم قطعا در بخش های کالاهای مصرفی در حوزه مسکن بیشتر رخ نشان خواهد داد و این احتمال هست که از رونق بازار مسکن بتدریج کاسته شود که البته این در کشور طبیعی است و پس از هر بار افزایش صد درصدی و یا بیشتر، یک نوع سکون نسبی در بازار مسکن حکمفرما می شود اما این نه به معنای تورم شدید قیمت مسکن در سال جدید است و نه به معنای رکود دهشتناک در حوزه ساخت و ساز.

۳- دولت در صورتیکه نتواند درامدهای خود را محقق کند دچار کسری بودجه می شود. امسال دولت کف قیمت دلار را با بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ بسته است ضمن آنکه میزان فروش نفت را نیز تقلیل داده و از لحاظ ارزش نسبی، وابستگی بودجه به نفت را تعدیل نموده است. الا ایحال، افزایش قیمت دلار و تورم سال قبل، موجب افزایش درامد مالیاتی شده است علاوه بر آن الزام نصب دستگاه های کارتخوان برای همه مشاغل، فرار مالیاتی را کاهش خواهد داد. ضمن آنکه، بخشی از مشتریان نفت ایران، مشتریان تضمین شده ای هستند که فروش نفت کشور را مسجل نموده است.

علاوه بر این بودجه امسال در بخش مصارف، قابلیت انعطاف دارد و بررسی ردیف های جداول بودجه نشان می دهد که کاهش برخی ردیف های مصرفی می تواند از اثرات منفی کسری بودجه دولت بکاهد. بنابراین کسری بودجه دولت، ضمن آنکه محتمل است اما آنگونه که بزرگنمایی می شود بر اقتصاد کشور تاثیر منفی نخواهد داشت.

۴- توجه دولت به کشورهای همسایه، نوید بخش افزایش صادرات ایران طی سال جاری است. کشور عراق نمونه خوبی از این راهبرد بود که در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ایران را شامل می گردد و می تواند این رقم به دو برابر افزایش یابد. وجود ۱۶ همسایه با بیش از ۶۰۰ میلیون جمعیت فرصت گرانبهایی است که می تواند به تراز مثبت تجاری کشور کمک شایانی بنماید؛ لذا افزایش قیمت دلار به قیمتهایی با اختلاف زیاد از قیمت های فعلی به جهت عدم بازگشت دلار های صادراتی و یا تحریم ها و ... نمی تواند چندان صحیح باشد هر چند عدم کنترل نقدینگی و عدم کنترل صحیح بازار توسط بانک مرکزی و بازارگردانی آن، می تواند شوک هایی را به بازارهای ارز و سکه وارد نماید.

۵- بارندگی های سال جاری حکایت از سالی پر رونق در حوزه کشاورزی و دامداری را دارد. آسیب بزرگی که به جهت صادرات و قاچاق دام زنده در سال گذشته به صنعت دامداری کشور وارد شد، قطعا در سال جدید متوقف خواهد گردید و صنعت دامداری با توجه به تعدیل قیمت گوشت، از رونق خوبی برخوردار خواهد گردید. سایر صنایع کشور نیز دلیلی وجود ندارد که بخواهند وضعیتی بدتر از سال ۹۷ را تجربه نمایند و هر چند تعطیلی کارخانجات و یا کاهش ظرفیت تولید آنها در سال جاری هم ممکن است ادامه یابد اما در مقایسه با سال قبل، از وخامت قابل توجهی برخوردار نخواهد بود.

افتتاح فازهایی از پارس جنوبی، راه اندازی اسکله های مکران و چندین پروژه بزرگ پتروشیمی در سال ۹۷، امیدها را برای رونق بیشتر اقتصادی در سال جدید و سال های پیش رو زنده می نماید.

اگر به همه موارد مذکور، اقدامات اصلاحی را نیز بفزائیم قطعا شرایط سال جاری یکی از بهترین شرایط در رونق اقتصادی خواهد بود که می توان از آن جمله به موارد زیر اشاره نمود؛

- حذف دلار ۴۲۰۰ تومان و پرهیز از ایجاد رانت های ارزی

- اصلاح روندهایی که به نفعی دچار تعارض منافع در اقتصاد است

- تصویب قانون مالیات بر عائدی از جمله مسکن و طلا

- تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و حذف بروکراسی های اداری در اخذ مجوز های لازم

- حذف یارانه دهک های بالا و مدیریت صحیح یارانه ها

- اصلاح نظام بانکی و خروج بانک ها از بنگاه داری

- واگذاری طرح ها و شرکت های دولتی به بخش خصوصی بصورت شفاف و عادلانه

- مدیریت نقدینگی و کاهش روند رشد بی رویه آن

- شفافیت در حقوق و دستمزد مدیران و مبارزه با رانت خواری و تضییع بیت المال

- استفاده از اوراق بهادار و ابزارهای بازار سرمایه برای مدیریت بازار ارز و سکه

اینها و دهها اقدام موثر دیگر جز با یک مدیریت عالمانه و مجاهدانه ممکن نخواهد بود.

اقتصاد امروز کشور، بر خلاف نظر طرفداران اقتصاد آزاد -که به نوعی، اقتصاد لیبرال را نمایندگی می نماید-، نه تنها با تهدیدهای فراوانی مواجه نیست؛ بلکه فرصت های فراوانی پیش رو دارد که تنها با مدیریتی انقلابی و به دست جوانان با انگیزه و امیدوار، قابل استفاده و بهره برداری خواهد بود.

به همین جهت نیز مهمترین عامل در تحقق اهداف گام دوم انقلاب، وجود مدیران انقلابی، جوان، با انگیزه و امیدوار و رویگردان از قدرت های استکباری و معتقد به ظرفیت های درونی و در نهایت مومن و متوسل به قدرا لایزال الهی عنوان می گردد.

سال ۹۸، قطعا می تواند یکی از سال‌های بی نظیر در حوزه رونق اقتصادی باشد اگر دولت، لوازم آن را فراهم نماید و با ارتقای سرمایه اجتماعی خود، توان و نیروی ملت را در این امر بسیج نماید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۵۵۷۶۱۱:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۹
اقتصاد در به داغون
ناشناس۸۳۵۶۴۹۱۳:۰۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۹
در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم و حتی موجود زنده به فضا فرستادیم اما حالا چی؟
ناشناس۸۳۵۶۷۲۱۳:۳۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۹
فرقی نکرده. آن موقع هم همین بودیم
ناشناس۸۳۵۷۲۸۱۴:۱۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود حالا اوضاع خیلی بدتر شده است .
ناشناس۸۳۵۸۴۶۱۶:۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
هنوز بقالی در خونه محمود جنس ارزون می فروشه!
ناشناس۸۳۶۰۹۶۲۲:۰۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۹
با تورم 400 درصدی فعلی هیچ کجا ارزانی وجود ندارد.
ناشناس۸۳۷۹۵۳۱۳:۴۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۱۱
یادش بخیر ارزونی ای روزگار
ناشناس۸۳۵۸۹۷۱۷:۳۹:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۹
همین شماها نبودید میگفتید برجام اخه و بده؟ اینقد فعالیت کردید به همراه ناتایانهو تا ترامپ ازش خارج شد حالا طلبکارم هستید عجبا
ناشناس۸۳۶۰۸۴۲۱:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۹
نقض برجام از دولت اوباما شروع شد و درست روز بعد از امضاء برجام تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند تصویب شد.
ناشناس۸۳۶۱۱۶۲۲:۴۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۹
برجام خسارت محض بود زیرا زیرساخت های هسته ای ایران را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریم ها حفظ و تقویت شدند.
ناشناس۸۳۶۲۰۵۰۱:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۱۰
... اقتصاد در تحریم بی معنی هست
ناشناس۸۳۶۲۱۸۰۲:۱۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۸۳۶۲۵۹۰۸:۳۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۰
بله ما میگفتیم برجام بده چون پیش بینی این فرجام رو براش میکردیم
نون خ۸۳۶۳۰۸۱۰:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۱۰
تنها خاصیت برجام متحد کردن اروپا و آمریکا و دیگر دشمنان در یک صف واحد در مقابل ما بود
ناشناس۸۳۶۰۴۷۲۱:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۹
اصلااحمدی نژاد بد اینها اگر میتونن شش ماه دلار ثابت نگه دارن
ناشناس۸۳۵۶۸۹۱۳:۴۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۹
همین کارها را کردیم که الآن وضعمون شده این!
ناشناس۸۳۵۷۳۷۱۴:۱۷:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۹
صف گوشت امروز همان صف رای دیروز است .
ناشناس۸۳۵۸۵۰۱۶:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۹
تو هم تو صف هستی؟
ناشناس۸۳۵۹۵۹۱۹:۲۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۹
صف رای دادن به محمود است!
ناشناس۸۳۶۰۹۷۲۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۹
تو دولت های قبل صف گوشت یخی و مرغ نداشتیم .
ناشناس۸۳۶۲۶۲۰۸:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۰
از رو برین دیگه !!!!شش ساله مملکت دست رئیس جمهور با تدبیر شماست اگه عرضه داشتین حداقل شرایط رو ثابت نگه میداشتین نه مثل الان که صد مرتبه از زمان محمود بدتره
ناشناس۸۳۵۹۹۶۲۰:۱۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۹
نیست بقیه نامزدها بیل گیتس بودن
ناشناس۸۳۶۱۰۰۲۲:۱۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۹
آقای روحانی قبل از سال 92 هیچگونه سابقه کار مدیریتی و اجرایی نداشت و انتخاب ایشان بدترین انتخاب ممکن بود.
ناشناس۸۳۵۷۵۴۱۴:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۹
مردم ایران چوب انتخاب های غلط شون در سال های 92 و 96 را می خورند.
ناشناس۸۳۵۸۲۳۱۵:۴۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
مردم هنوز که هنوز چوب انتخاب محمود رو می خورند
ناشناس۸۳۶۰۹۴۲۲:۰۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۹
مردم امروز غبطه دوران محمود را می خورند.
ناشناس۸۳۵۹۵۵۱۹:۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۹
یعنی الان کاندید مورد نظر شما رییس جمهور بود مملکت گل و بلبل بود ؟!
ناشناس۸۳۶۰۹۹۲۲:۱۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۹
به گفته خود اصلاح طلبان اگر آقای رئیسی رئیس جمهور می شد دلار حداکثر 5000 تومان می شد.
ناشناس۸۳۵۶۹۵۱۳:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۹
زنده برگشتن موجود زنده مهمه
ناشناس۸۳۵۷۳۹۱۴:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۹
پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ها به فضا مهم است که محقق می شد.
ناشناس۸۳۵۸۵۱۱۶:۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۹
که نشد
ناشناس۸۳۵۸۵۲۱۶:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۹
کو ماهواره؟ کاربردش چی بود؟
ناشناس۸۳۶۰۳۹۲۱:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۹
رصد مناطق کاشت پیاز :-)
ناشناس۸۳۵۷۵۸۱۴:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۹
میمون فرستاده شده به فضا کاملا"سالم به زمین بازگشت و تصاویر آنرا شبکه های خارجی هم نشان دادند .
ناشناس۸۳۵۸۲۹۱۵:۴۸:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۹
پس چرا شبکه های داخلی نشون ندادن ؟!
ناشناس۸۳۶۰۸۹۲۱:۵۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۹
شبکه های داخلی و خارجی تصاویر آنرا نشان دادند.
کارگر باغ وحش پارک ارم۸۳۵۷۶۴۱۴:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۹
فکر کنم بدشانس ترین میمون کره زمین بود بنده خدا
ناشناس۸۳۵۸۵۳۱۶:۱۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۹
1000 تا آرزو داشت بدبخت
عاشقتم 20 و C۸۳۵۷۷۳۱۴:۴۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۹
همین که تونستیم یه میمون بدبخت رو پرت کنیم هوا خیلی خوبه زنده موندن یا مردن اش رو 20 و 30 دیگه نشون نداد !
ناشناس۸۳۵۷۹۱۱۴:۵۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۹
7 ثانیه هم خودش یه عمره !
مدافع حقوق بشر حیوانات۸۳۵۸۳۳۱۵:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۹
همون بهتر که میمونه مرد الان اگه زنده بود چی جوری میخواست موز کیلویی 15000 تومن بده به بچه هاش ؟! الان اگه زنده بود ؛ شرمنده زن و بچه هاش میشد
مدافع حقوق حیوانات مرده۸۳۶۰۴۰۲۱:۰۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
حقوق ..حیوانات رو خوب اومدی داداش
ناشناس۸۳۶۱۲۴۲۲:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۹
میمونه زنده ماند و تلویزیون خودمون هم نشونش داد
ناشناس۸۳۶۳۱۴۱۰:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
میمون رو فرستادید فضا اونم با هزینه هنگفت و کمک برادران چینی و روسی از جیب ملت گشنه چی برای مردم داشت ؟ معیشت مردم چی شد؟ آخه فضا رفتن به چه درد مردم میخوره ؟ هسته ای شدید ولی یک مگا وات برق گرفتین ازش ؟
ناشناس۸۳۵۶۵۴۱۳:۰۹:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۹
متاسفانه بسیاری از مردم حریص هستند. خانه و اتومبیل و دلار می‌خرند و علی‌رغم وفور نعمت، مرغ و برنج و حبوبات در منزل انبار می‌کنند که این شایسته نیست.
ناشناس۸۳۵۶۸۷۱۳:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۹
بسیاری در صف گوشت و مرغ می ایستند تا آن را به رستوران ها بفروشند. باید فروش گوشت یارانه ای متوقف شود.
ناشناس۸۳۵۷۹۶۱۵:۰۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۹
مگر همه این کارای مردم که به نظر جنابعالی اضافه است چنددرصد اقتصاد کشور است؟اگراقتصاد اقتصاد باشد اینگونه رفتارها هیچ تاثیر که ندارد باعث رونق هم میشود
ناشناس۸۳۶۲۴۱۰۵:۵۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
درصدش مهم نیست ، آثار روانیش بد است ، البته این وضع ناشی عدم اعتماد مردم به دولت و سقوط سرمایه اجتماعی در این زمینه است .
ناشناس۸۳۵۶۵۵۱۳:۱۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۹
در این موقعیت حساس اقتصادی باید مردم از ریخت و پاش‌ها دوری کنند و سیاست تعمیر را به جای تعویض برگزینند
ناشناس۸۳۵۸۲۵۱۵:۴۷:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۹
دیگه چیزی برای تعمیر هم نمونده!
ناشناس۸۳۵۶۵۹۱۳:۱۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۹
بجای اینکه در این شرایط حساس جو وحدت و همدلی در مملکت ایجاد شود، تو سرو کول همدیگر می زنیم. با این شرایط خودمان خودمان را از بین می بریم.
ناشناس۸۳۵۶۶۰۱۳:۱۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۹
هدف اصلی قدرتهای استکباری از اعمال تحریم ها، مردم ایران هستند تا فشارها باعث شود که مردم به ستوه بیایند و از نظام اسلامی جدا شوند اما به فضل الهی در این توطئه نیز شکست خواهند خورد زیرا آنها مردم و مسئولان ما را همچنان نشناخته اند
ناشناس۸۳۵۶۶۲۱۳:۱۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۹
این انتقادها و شکایتها اگرچه صحیح و وارد است، اما انعکاس آن هیزم ریختن در تنور دشمن است
ناشناس۸۳۵۷۴۶۱۴:۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۹
اگر سیاست های غلط دولت روحانی نبود دلار 19 هزار تومان و گوشت 125 هزار تومان و پراید 50 میلیون نمی شد.
دستمریزاد وزیرجوان و تیمش!۸۳۵۹۸۷۲۰:۰۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۹
به شکل مشکوکی عده ای برخلاف جریان جامعه نظرات بدون منطق در حمایت از کارنامه سیاه دولت روحانی منتشر میکنند
ناشناس۸۳۶۰۵۶۲۱:۲۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۹
اتفاقا به شکل مشکوکی عده ای برخلاف جریان جامعه نظرات بدون منطق در تخریب دولت روحانی منتشر میکنند! اینها با ترامپ و نتانیاهو همصدا هستند
ناشناس۸۳۵۵۷۸۱۱:۴۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۹
کدوم اقتصاد . همه رو دلال کردین. با کار درست دیگه نمیشه زندگی کرد
ناشناس۸۳۵۶۶۳۱۳:۱۵:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۹
باید در مقابل فشارها ایستادگی و از این مقطع سرافرازانه عبور کنیم و پاسخ سیاستهای خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحریم ها بدهیم.
ناشناس۸۳۵۶۹۲۱۳:۴۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۹
عبور کنیم که به کجا برسیم معلومه بعدش چیه؟
ناشناس۸۳۵۷۰۹۱۴:۰۱:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۹
الان داریم با پیاز 14000 و پراید 45 میلیونی ، از تحریم ها عبور میکنیم
ناشناس۸۳۵۷۶۱۱۴:۲۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۹
به گفته خود آقای روحانی فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم هاست و 80 درصد مشکلات بدلیل سوء مدیریت دولت هاست .
ناشناس۸۳۶۰۰۰۲۰:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۹
حمله مردم به صرافی ها برای خرید دلار و سکه از ترس تحریم ها ربطی به دولت نداره
ناشناس۸۳۶۰۹۰۲۱:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۹
کاهش سود سپرده های بانکی باعث هجوم مردم برای خرید سکه و ارز شد.
علی 671۸۳۵۵۸۳۱۱:۵۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۹
یارانه برای کشور مسئله حادی نیست اگردر دولت اختلاس و دزدی نشودو حقوق بگیران نجومی برکنار شوند و عادلانه به افراد حقوق داده شود و دزدان و مفسدان را شناسایی و از مسند کار جلو گیری شود .نه کمبود بودجه خواهیم داشت و نه گرانی به شرطی که دولت خودش درست عمل کند نه غرض ورزی .ولی متاسفانه مرکز تمام فساد و ..در دولت است .و کسی هم جلو دارش نیست .. بنابر این به این دولت و مردانش امیدی نیست .چرا باید دروغ نوشت و انکار کرد .
ناشناس۸۳۵۵۸۶۱۲:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۹
فاجعه بار
ناشناس۸۳۵۵۸۸۱۲:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۹
اقتصاد ونزوئلایی
ناشناس۸۳۵۵۹۰۱۲:۰۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۹
سالی که نکوست از قیمت پیازش پیداست !
ناشناس۸۳۵۵۹۳۱۲:۰۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۹
با دولت روحانی به دهه شصت و صف گوشت یخی برگشتیم تداوم این روند خسارت محض است .
ناشناس۸۳۵۶۵۰۱۳:۰۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
بعد این همه سال هیچ دولتی اون کاری که وعده داده بود رو نکرد یا نتونست بکنه. فقط اوضاع رو خرابتر کرد... مشکل این دولت و اون دولت نیست...
ناشناس۸۳۵۷۳۱۱۴:۱۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
در دولت های قبل حداقل صف گوشت و مرغ و رب گوجه و پوشک و غیره نبود.
ناشناس۸۳۵۸۵۷۱۶:۱۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۹
مگر تشکیل صف بد است؟
ناشناس۸۳۶۰۰۲۲۰:۱۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۹
چون در دولت گران شد و گران هم فروختن در این دولت گوشت 100 تومنی 40 تومن فروخته هر چند توزیع اون اشکال دارد و عادلانه نیست
ناشناس۸۳۶۱۰۱۲۲:۱۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۹
قیمت عادلانه گوشت همان 40 هزار تومان است نه 120 هزار تومان !
ناشناس۸۳۵۵۹۴۱۲:۰۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۹
به امید خدا سال 98 سال شکوفایی اقتصاد ایران خواهد بود.
ناشناس۸۳۵۷۰۸۱۳:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۹
شکوفایی قیمت پیاز :-)
ناشناس۸۳۵۷۷۶۱۴:۴۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۹
رونق قیمت پیاز
ناشناس۸۳۵۷۲۷۱۴:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۹
یا نمیدونی شکوفایی یعنی چی ! و یا هم اقتصاد ایران رو نمیدونی چیه !
ناشناس۸۳۵۵۹۶۱۲:۱۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۹
سال های 98 و 99 به مراتب سخت تر خواهد بود امید که مردم در سال 1400 انتخاب مناسبی داشته باشند.
ناشناس۸۳۵۷۶۳۱۴:۳۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۹
دوستان با منفی دادن نمی توانید تبعات انتخاب اشتباه خود را کتمان کنید.
ناشناس۸۳۵۸۵۹۱۶:۱۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۹
مردم در انتخاب محمود اشتباه کردند و برای همین منفی دادند
ناشناس۸۳۶۰۹۱۲۲:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۹
دولت حسن با این عملکرد بسیار ضعیف دولت محمود را رو سفید کرد.
ناشناس۸۳۶۲۲۱۰۲:۱۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
تبعات انتخاب روحانی تا سال های سال گریبانگیر کشور خواهد بود.
ناشناس۸۳۶۰۰۴۲۰:۱۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۹
جمع کن بابا هر کی دیگه بود اوضاع بدتر میشد
ناشناس۸۳۶۱۰۲۲۲:۱۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۹
هرکس دیگری بود نمی توانست دلار را به 13 هزار تومان و گوشت را به 120 هزار تومان و رب گوجه را به 18 هزار تومان برساند !
ناشناس۸۳۶۲۲۳۰۲:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۱۰
قصاص قبل از جنایت نباید کرد آقای روحانی بی برنامه ترین کاندیدا بود.
ناشناس۸۳۶۱۸۹۰۰:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۱۰
کدوم انتخاب؟بقیه کیابودن؟ژاپن اسلامی؟اصلا تحریمها مگه تقصیر روحانیه؟...
ناشناس۸۳۶۰۶۲۲۱:۳۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۹
تا زمانی که اقتصاد در خدمت سیاست باشد. مشکلات وجود دارد. متاسفانه سیاست دیکته میکند که پول ایرانیان در بین خودی ها تقسیم شود
ناشناس۸۳۵۵۹۷۱۲:۱۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۹
هر روز این سوال را مطرح میکنی چرا؟ خب معلومه بستگی این دارد آیا دولت طرحهای مخربی مثل دلارجهانگیری رونمایی کند یا نه که بعید نیست ۱۰۰میلیارد دلار پاشیدند ولی باز همه چیز ۵برابر شد
ناشناس۸۳۵۵۹۸۱۲:۱۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۹
امسال که به فرموده مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام گرفته و نشان‌دهنده تدبیر و دغدغه ایشان برای مقابله با توطئه‌های رنگارنگ دشمن در عرصه‌های اقتصادی برای به زانو درآوردن ایران اسلامی است، باید با مدیریت قوی به دنبال پیشرفت‌های اقتصادی باشیم تا در دفاع از منافع و منابع ملی دچار مشکل نشویم.
تبریزی۸۳۵۶۵۳۱۳:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۹
خوش بینی خوبه ولی خوش بینی بدون در نظر گرفتن واقعیت ها سمه.
ناشناس۸۳۵۷۹۲۱۴:۵۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۹
دچار مشکل نشویم؟به نظر شما نشده ایم؟
کرمی۸۳۵۶۰۳۱۲:۱۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
فوق العاده افتضاح
ناشناس۸۳۵۶۰۵۱۲:۲۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۹
چین که قدرت دوم اقتصاد دنیاست ، گفت : ما برای برطرف شدن مشکلات اقتصادیمون نیاز به گفتگوی " فوری " با کدخدا داریم . حال ؛ ما کجای اقتصاد دنیاِئیم ؟!!
ناشناس۸۳۵۷۳۴۱۴:۱۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۹
روزی دست خداست نه کدخدا !!!!
ناشناس۸۳۵۸۷۱۱۶:۴۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۹
شما بشین تو خونه ، کارم نکن ، با کسی هم ارتباط نداشته باش ببینم روزیت از کجا میرسه
ناشناس۸۳۶۰۶۶۲۱:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
از سهمیه ها و دلارهای نفتی
ناشناس۸۳۶۱۰۵۲۲:۲۰:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۹
کار باید کرد اما به کدخدا التماس نباید کرد فقط باید از خداوند متعال مدد و یاری بخواهیم .
ناشناس۸۳۶۰۰۶۲۰:۲۱:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۹
اینکه روزی دست خداست شکی توش نیست. ولی خدا به انسان عقل داده و تجربه
ناشناس۸۳۶۰۹۳۲۲:۰۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۹
خداوند فرموده هرکس امیدش بغیر از خدا (کدخدا) باشد ناامیدش خواهد کرد.
ناشناس۸۳۵۶۰۶۱۲:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۹
الان دوران خوشی ماست خرداد ماه بهتون میگم چه خبره
ناشناس۸۳۵۷۱۸۱۴:۰۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۹
انتظار فرج از نیمه خرداد کشیم
علی۸۳۶۴۶۴۱۲:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۰
واقعا خرداد ماه ماه فرجی هست
ناشناس۸۳۵۶۰۹۱۲:۲۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۹
اقتصاد ما در سال 98 ، ته دره را لمس خواهد کرد
ناشناس۸۳۵۶۱۰۱۲:۲۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۹
ما یه پله از ونزوئلا وضعمون بهتره . فقط 1 پله
رضا۸۳۵۷۸۳۱۴:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۹
امسال با پرداخت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه اضافی افزایش دستمزد ۴۰ درصدی ۲۸ میلیون نفر کارگر،کارمند و بازنشسته و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود بانکی از طریق چاپ پول بی پشتوانه و در شرایط رشد منفی اقتصادی همان یک پله را هم طی خواهیم کرد و تورم به بالای ۵۰ درصد و نرخ ارز به حدود ۲۰ هزار تومان خواهد رسید.چند میلیون نفر هم شغل خود را از دست خواهند داد.بلاخره... در پاسخ این جناب این چه اقتصاد آزاد لیبرالی بوده که در آن قیمت ارز دستوری است قیمت دستمزد دستوری است نرخ کالاها تعزیراتی است و ۹۰ درصد اقتصاد هم دولتی است؟
ناشناس۸۳۵۶۱۱۱۲:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۹
سال 98 قیمت پیاز به رونق میرسه !
ناشناس۸۳۵۶۱۲۱۲:۳۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۹
سال آینده کلا تعطیل میشیم
روز رخ۸۳۵۷۱۹۱۴:۰۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۹
الانم تعطیلیم
ناشناس۸۳۵۶۱۴۱۲:۳۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۹
اولا همین امروزش هم صادرات نفت مانزدیک یک میلیون بشکه رسیده(بماند که نحوه بازگشت ارز حاصل از فروش چگونه است،کالا میگیریم یا مسدود میشوند یا نمیتوانیم به کشور برگردانیم) بررسی بفرمایید جایگاه نفت در اقتصاد بشدت وابسته نفتی که نتیجه مشخص میشود. دوما زیاد امیدوار بودن به درآمد مالیاتی چندان بحث معقولی نیست مجبور کردن اصناف یا پزشکان به استفاده از کارتخوان منتج به جابجایی فیزیک پول خواهد گردید یعنی بجای استفاده از کارت خوان پول نقد میگیرند. سوما مباحث انتخابات امریکا و همراهی نکردن اروپاییان بیشتر مصرف داخلی دارد تا نتیجه واقعی اقتصادی بهترین راهکار که متاسفانه سالهاست از آن غفلت میشود جراحی اقتصادی کشور،تجدید نظر در مدیریت منابع ملی،کاهش هزینه های زائد تحمیلی برکشور،جلوگیری از استفاده رانت اطلاعاتی،استفاده صحیح از سرمایه گذاران خصوصی و در نهایت برگرداندن اعتماد عمومی به سیاستهای کلان است. جهت اطلاع نگارنده محترم توصیه میکنم به پیش بینی بانک جهانی در مورد اقتصاد ایران در سال جدید و شاخص های کلان آن دقت فرمایند. یاعلی
ناشناس۸۳۵۶۲۳۱۲:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۹
درست است که در تحریم‌ هستیم اما این چیز جدیدی نیست باید از تجریه‌ها استفاده کرد و آنها را به کار بست
ناشناس۸۳۵۶۲۴۱۲:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۹
امسال تورم با افزایش 65 درصدی به 245 درصد میرسه
ناشناس۸۳۵۶۲۸۱۲:۴۲:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۹
تا موقعی که فرهنگ مردم به اصراف و انبار کردن و طمع در کسب مال است ، نباید انتظار بهبود اوضاع را داشت.
ناشناس۸۳۵۷۶۶۱۴:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
تا زمانیکه اصلاح طلبان و کارگزارانی ها و ژن های خوب بر گرده مردم سوارند انتظار بهبود اوضاع را نداشته باشید.
ناشناس۸۳۵۶۲۹۱۲:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۹
تورم 200 درصدی افزایش حقوق 20 درصدی !!!!!!!
تبریزی۸۳۵۶۵۱۱۳:۰۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۹
20 درصد افزایش حقوق؟ سال آینده با رسیدن فروش نفت ایران به صفر به احتمال زیاد اصلا حقوقی پرداخت نمی شه. البته این شامل حقوق های نجومی مسئولین نمی شه.
رضا۸۳۵۹۸۸۲۰:۰۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
حقوقی که به جای خلق ارزش با پول نفت پرداخت بشود همان بهتر که پرداخت نشود
احمد۸۳۵۶۳۰۱۲:۴۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۹
خودت میگویی اگر دولت اقدام کند! پس منتظر باش تا حرکتی کند مطمئنم بجای قبول مشقت حمایت از بخش خصوصی، راحتترین کار را انتخاب میکند باز دست به دامن سپاه‌ و قرارگاه خاتم شود و بعد که خرش از پل گذشت باز به سپاه هم تیکه می اندازد.
ناشناس۸۳۵۶۳۳۱۲:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۹
سال 98 سال تورم چند ده درصدی و سال تعطیلی خیلی از تولیدیها و شرکت‌های خصوصی خواهد بود
ناشناس۸۳۵۶۳۴۱۲:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۹
اقتصاد ایران رتبه آخر در منطقه است
ناشناس۸۳۵۶۴۳۱۳:۰۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۹
مگر اقتصادی هم مانده است که بخواهید پیش بینی کنید.
ناشناس۸۳۵۶۶۸۱۳:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۹
جناب زنگنه رویاپردازی خوبی بود این تجویزات برای اقتصاد سالم ، بدون رانت ، بدون فساد ِ چرا دوست دارید به مردم القا کنید تحریمها اثر نداره؟ میفرمایید شیب تورم کم میشه مردم تحمل همین قیمتهارو ندارن شما نوید شیب کم تورم میدی در رابطه با مسکن ظاهراً شما املاک نجومی بهتون تعلق گرفته مردم از پس اجاره خونه شون برنمیان شما از رونق مسکن و ساخت و ساز حرف میزنی خیلی راحت امسال سال وحشتناکی برای مردم هستش و مسئولین مرفه و بی درد به فکر مردم نیستن ولاغیر
محمد رضا پورامینی۸۳۵۸۰۸۱۵:۲۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
رهبری فرمودند با ارتباط با اروپا مشکلی نیست ولی اعتماد نباید کرد از این رو اگر اروپا گروه های مقاومت را به رسمیت بشناسد دیالوک انتقادی وچانه زنی درمورد fatfبنظر اشکال ندارد باید از ظرفیت های فناورانه ومقرون به صرفه اروپا برای تقویت استقلال وعزت ملی استفاده کرد آقای ظریف در مصاحبه ای بعد از ملاقات با ایت الله نوری همدانی گفتند در دیپلماسی خارجی آنچه مهم وتاثیر گذار است قدرت معنایی است وایشان با این منطق موافق پذیرش fatf هستند بنظر می رسد در مورد برجام که براساس منافع ملی در پیوند با ارزشها توافق شده است بتوان گفت که توافق برجام از قدرت معنایی بالایی برخوردار بوده است واکنون امریکا به ناحق از آن خارج شده با انکه حق پاسخ گویی بدان را میتوان داشت ولی پای بندی ادامه دارد (مدیریت هزینه) اما اگر منطق آقای ظریف را بپذیریم قطعا در مورد fatfاینگونه نیست این چه قدرت معنایی بالایی است که در حالی که انگلیس وامریکا حق مبارزه گروه های مقاومت را به رسمیت نمی شناسند وبدانان اتهام وارد میکنند از ما بخواهند حساب کشی کنند واین برخلاف منطق آقای ظریف است برجام از ظرفیت ارزشی بالایی برخوردار بوده است و یدالله فوق ایدیهم
ناشناس۸۳۵۸۳۸۱۶:۰۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۹
به امید حق علیه باطل دلار بیاد پایین درست میشه ای ییییییی باریکل لا
ناشناس۸۳۵۸۹۳۱۷:۲۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۹
پیچدگیهای اقتصادی-اجتماعی ایجاد شده، کاهش همراهی مردم و سرمایه اجتماعی برای انجام اصلاحات، عدم بکپارچگی حاکمیت برای انجام اصلاحات، متهم شدن اجزای حاکمیت توسط دیگری به خراب کاری و تعلل سبب شده است انجام هر اصلاح اساسی با شکست و یا با کندی مواجه شود. بنابراین الکی خوش بین نباشیم.
ناشناس۸۳۵۹۱۶۱۸:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
اسلاحاتچی ها کشور رو داغون کردن
ناشناس۸۳۶۱۴۱۲۳:۳۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۹
آره 8 سال شما گل و بلبل و دلار 4 برابر نشد !
ناشناس۸۳۶۲۱۹۰۲:۱۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
اصلاح طلبان تا ایران را ونزوئلا نکنند دست بردار نیستن .
ناشناس۸۳۵۹۲۷۱۸:۳۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۹
ایادی 2خردادی عامل مشکلات کشور هستن باید نابودشون کرد
ناشناس۸۳۶۰۷۳۲۱:۴۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۹
عامل مشکلات مذاکره نکردن مستقیم با کدخداست . ..
ناشناس۸۳۵۹۳۱۱۸:۴۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۹
عدم کارایی مشهود وآاشکارست واین موضوع به غرب جنایتکار ارتباطی ندارد فقط به مورد پیاز توجه کنید که دیگه پیازهم نمیتوانیم بخریم واقعا ازشرم آوری گذشته ودولتی که توانایی تامین حداقلی را برای اکثریت ملتی که دربیکاری وفقر بسر میبرند بیانگر چیست آیا آشکارا نشاندهنده عدم کارایی وسو مدیریت نیست؟ آیا این دولت که عاجز ودرمانده وناتوانست میتواند اقتصاد را مدیریت کند ؟زمان درحال ازدست رفتن میباشد واین دولت توانایی اداره کشوررا ندارد واین درحالیست که ادامه این وضعیت به کل کشور لطمه خواهد زد ودیگر انداختن مشکلات به گردن گروها وجناحهای داخلی وامریکا در افکار عمومی خریداری ندارد
ناشناس۸۳۵۹۹۸۲۰:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
سال 98 می تواند سال رونق صادرات و رونق تولید باشد، خصوصا در شهر های مرزی و مذهبی اما این نکته را فراموش نکنید پانزده میلیون نفر در تهران و حومه زندگی می کنند و با این نرخ ارز تهران را نمی شود اداره کرد.
ناشناس۸۳۶۱۰۳۲۲:۱۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۹
وقتی دولت به این حرفهای زیبای شما اعتقادی ندارد پس نتیجه غیر از این چیزی است که شما گفتید. دولت اعتقاد به دولت رانتی ... و دولت پیرمرد گرا دارد. یک عده آدم بی سواد و ناآرامد قطعا اعتقادی به استفاده از جوانها ندارند و چنین اجازه ای را نخواهند داد. پس وضع بدتر خواهد شد
امیر۸۳۶۱۵۸۰۰:۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
امسال سال بسیار سختی خواهد بود گول حرف های به اصطلاح کارشناسی شده وابسته به مجلس و دولت و نخورین واقع بین باشین کشوری که با یک سیل کوچک بهم می ریزد و تعطیل می شود چطور ادعای مصلح جهانی داره ؟؟!!
ناشناس۸۳۶۱۶۹۰۰:۲۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۱۰
کره شمالی هم انرژی هسته ای و بمب اتمی داره هم موشک فضا فرستاد آیا کشور قوی ای هست؟ یا مردمش به فلاکت افتادند.ملاکها اینها نیست. ملاک داشتن اقتصاد قوی و داشتن رابطه معقول و منطقی و بدون تنش با کشورهای دیگه هست.
ناشناس۸۳۶۱۷۲۰۰:۲۸:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۱۰
متاسفانه ما فکر می کنیم با شعار می شود مملکت را اداره کرد.فقط کشور شعار هستیم و بهمه دنیا هم فحش می دهیم. به قول آیت الله وحید خراسانی باید با زبان نرم با دنیا صحبت کرد.
پورامینی۸۳۶۲۵۱۰۷:۳۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
سایت الف نظر بنده را منتشر نمیکنید نظرم اینست که وقتی مردم ایران را امریکا متهم به تروریست بودن می کندپذیرفتن fatf از سوی بنده شهروند معمولی از چه قدرت معنایی بالایی برخوردار است آزمون وخطا را رد نمی کنم ولی غیر اینست که از استقلال وعزت ملی وهویت فرهنگی وعقیدتی خود ودوستان خوددر برابر سلطه بلا منازع واستعمار غرب دفاع میکنیم اصرا نمی کنم چاپ کنید ولی دیپلماسی خارجی لازم است ولی با رویکرد موازنه منفی یاتعامل منفی با حفظ استقلال وعزت ملی وفرهنگی موازنه مثبت به وابستگی منتهی می شود
پورامینی۸۳۶۲۶۴۰۸:۴۴:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۱۰
خیلی ساده و روان بخواهم صحبت کنم تولید ملی و داخلی بدون وابستگی الزام آور به خارج به معنای حفظ حیات جمعی مردم ایران است
ناشناس۸۳۶۳۸۰۱۱:۱۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۱۰
امسال بدترین سال ظرف این سالها است اقتصاد تا ۵ یا بیشتر زیر منفی میرود .. دلار تا مرز ۲۰۰۰۰ بالا میرود. فقط امیدارم جنگ در نگیرد
ناشناس۸۳۶۴۰۰۱۱:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
اقتصاد درست میشود اگر: 1. نیروهای نظامی و انتظامی برگردند به پادگانها و از دخالت در همه چیز کنار بروند. 2. نیروهای متخصص در هر زمینه ای بکار گمارده شوند و از انتخاب مدیر به صرف مجیز گویی و پسر فلانی بودن پرهیز شود. 3. بپذیریم که اقتصاد علم است و با دعا و شعار و فحش به این و اون درست نمیشود. چون همین سه تا محاله اجرا بشه بقیه اش رو ولش کن!!!
ناشناس۸۴۱۲۳۳۲۰:۱۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۴
تقسیم نیرو نظامی و غیر نظامی برای کار در کشورها تنها هدف باندی و سیاسی دارد. در کدام کشور توان انسانها بدلیل نظامی بودنشان حذف می شود؟ دوم اینکه تعریف علم کاربردی بودن آن است. کاربرد علم آقای آخوندی، انفجار قیمت مسکن بود. دولت قبل هم تکنوکرات بود و همینطور عمل کرد.
مهدی اسماعیل زاده۸۴۱۲۲۱۲۰:۱۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۱۴
نه به تحلیل اولیه کاری دارم نه به نوشته آقای زنگنه. اگر تخصص و نیروی پای کارِ تامین شده به عنوان یک مجموعه کنار هم باشند، مشکلات ادامه دار سال نود و هفت بعلاوه سیل و مسائل جدید را مدیریت می کنیم. اما اگر بخواهیم از هر موضوعی مستمسکی برای عیب جویی نیروها بسازیم خب توفیقی حاصل نمی شود. مسئله سیل دیگر مسئله جان و مال مردم است، چرا برخی مسئولین به جای تشکر دنبال تبلیغ برای خود و تخریب دیگرانند؟ جز این است که برای حفظ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین