سد زاینده رود سرریز نمی شود

گروه اجتماعی الف،   3980108125 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با رد هرگونه گمانه زنی درباره سرریز سد زاینده رود در روزهای آینده گفت: بخش اعظم این مخزن همچنان خالیست.

حسن ساسانی در گفت و گو با ایرنا افزود: حتی 2 برابر بارش های اخیر نیز نمی تواند بیش از یک میلیارد متر مکعب کمبود آب این سد را جبران کند.
معاون آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: ورودی فعلی این سد 225 و خروجی از آن 10.5 مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن 235 میلیون مترمکعب است.
وی با مقایسه ارقام یاد شده تصریح کرد: این میزان حدود 39 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است اما در مقایسه با متوسط بلند مدت 75 درصد کاهش نشان می دهد.
ساسانی همچنین میزان بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود را یکهزار و757 میلی متر اعلام کرد و افزود: این مقدار در دوره زمانی متوسط بلندمدت (44 ساله) یکهزار و 170 میلی متر بوده است و امسال رشد 39 درصدی در استان داشته ایم.
برخی شبکه های اجتماعی با توجه با بارش های اخیر گمانه زنی کرده بودند که ظرفیت سد زاینده تا یک ماه آتی تکمیل شود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۵۴۹۶۰۹:۲۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۹
اشتباه گذشته باید جبران شود مدیریت این سد باید دراختیار آب منطقه ای چهارمحال ویختیاری باشد چون در حوزه آبریز این استان قرار گرفته نمیشه در حوزه یک استان استانی دیگر حکمرانی کند نفوذ!!
ناشناس۸۳۵۶۲۵۱۲:۴۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
الان که سد دراختیار شما نیست سرچشمه را می بندید و از اب خدا دادی مضیقه میکنند وای بحال اینکه سدزاینده رود را هم صاحب شوید!!!شما حاضرید سیلابهای اخیر به خلیج فارس ریخته شود ولی به اصفهان منتقل نشود
یک اصفهانی۸۳۵۶۶۵۱۳:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۹
الان که مدیریت کامل آن در دست شما نیست باتلاق گاوخونی و شرق اصفهان را خشکانده اید وای به حال وقتی که مدیریت کاملش دست شما بیفتد
سید۸۳۵۶۶۹۱۳:۲۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۹
اگر آب متعلق به محل ریزش تاریخی‌اش است، آب زاینده‌رود متعلق به دشت اصفهان است و نه چهارمحال. اگر آب متعلق به سرچشمه است پس آب سمیرم و فریدن و فریدون‌شهر متعلق به اصفهان است و نه خوزستان. دوستان منطق خود را روشن کنید که بالاخره آب متعلق به سرچشمه است یا متعلق به محل ریزش تاریخی. قوانین البته دراین‌باره روشن است: آب متعلق به محل ریزش تاریخی است و کسی حق ندارد در طول رودخانه به حریم رودخانه تجاوز کند و با پمپ‌های قوی آب رودخانه را به منتقل کند.
نیما۸۳۶۰۷۷۲۱:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۹
زردکوه و کوهرنگ هم که اصلا آبی روانه این رودخانه نمی‌کنن. منصف باش.
valor۸۳۵۶۷۷۱۳:۳۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۹
این رودخانه باعث ایجاد یک تمدن حداقل دو هزار ساله در مرکز کشور شده. حقابه اصفهان متعلق به مردم اصفهانه و هیچ کسی جز اصفهانی ها حق مدیریت بر اون را ندارند. اگر مازاد آب سیلاب به دشت های مرکزی انتقال داده می شد الان هم خوزستان سیل نمی آمد و هم دشت های خشک مرکزی ایران سیراب می شد. شما در وفور آب قرار دارید و قدر اون را نمی دونید بگزارید شاکران واقعی این نعمت آن را مدیریت کنند.
ناشناس۸۳۵۹۹۲۲۰:۰۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۹
واقعا درست استانهای مجاور حاضرن در معرض سیل قرار بگیرند اما آبی به سمت اصفهان نیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هاشم۸۳۹۱۲۸۱۴:۱۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۲
مدیریت را به شما واگذار کنند تا به روش غرقابی (متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش) هنداونه بکارید (که هر کیلو از آن دو هزار لیتر آب مصرف می‌کند) و به کشورهای عربی صادر کنید؟ آن وقت مردم پایین دست رودخانه نیازمند آب برای آشامیدن باشند؟ التماس تفکر!
ناشناس۸۳۵۷۱۲۱۴:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۹
آنها که با سیاسی کاری اجازه انجام پروژه های انتقال آب از خوزستان به سابر مناطق را ندادند حالا باید جوابگوی خسارات سیل و منابع آبی کشور که از سدها رها میشود وبدون هیچ استفاده ای به دریا میریزد باشند.
ناشناس۸۳۵۹۴۶۱۹:۰۱:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۹
خدا لعنت کند آن مسئولینی را که برای عوام فریبی و جلب رای و با تحریک احساسات مردم ، مسئله آب زاینده رود را تبدیل به یک موضوع قومیتی و امنیتی کردند.
ناشناس۸۳۶۰۴۹۲۱:۱۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۹
من بحث استان چهارمحال ویختیاری را با شما دارم نه استان خوزستان عرف شرع وقوانین جاری در حوزه منابع این حق واستحقاق را به مبدا وسرچشمه باحق اولا میدهد شما چرا حق گریزی؟
ناشناس۸۳۷۱۶۸۲۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
نمایندگان مردم اصفهان باید حق آبی اصفهان را اخذ کنند.اکنون چرا در صحنه نیستند.؟ علیرغم بارندگی ها سد زاینده رود 75% کاهش دارد .
ناشناس۸۳۹۰۳۲۱۲:۴۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۱۲
حالا خوب شد آب اومد خوزستان و لرستان و چهارمحال رو برد اگه مدیریت به عهده سرچشمه هست چرا دولت گفته تو لرستان سد بزنن اما مدیریتش با خوزستان باشه؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۸۳۹۰۳۳۱۲:۴۴:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۱۲
آب ببرتتون فکر کنم راضی تر باشین تا آب بیاد اصفهان
ناشناس۸۳۹۱۲۶۱۴:۱۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۱۲
این خبر از اساس کذب ..هست سد زاینده رود یک یا دوهفته دیگه سرریز خواهد کرد و کل پایین دست با دوتا بارون شدید در معرض خطر و سیلاب قرار میگیرند میزان بارش از اول مهر تا الان چیزی حدود 1800 میلیمتر در کوهرنگ بوده این میزان ریزش کلا در 60 سال اخیر در کوهرنگ بی سابقه بوده در بالا دست سد هم یک قطره برداشت نمیشود مگر میشه سد پرنشود
ناشناس۸۳۹۹۳۰۱۳:۰۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۱۳
نگران نباش دوست عزیز. اصفهان اینقدر خشکه که به این زودی سیل نمی یاد. اگر بخاد سیلی بیاد استان آخره.این همه بارون اومده تا داره زنده می شه
ناشناس۸۳۹۵۳۱۲۰:۵۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۱۲
برای من همیشه سوال هست که چرا ما مردم این کشور که هر زمان در برابر دشمنانمون با هم متحد میشیم و دفاع میکنیم از خاکمون ،باید سر آب و منطقه ای بودن آن با هم بحث و دشمنی داشته باشیم !؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین