کدام فعالیت اقتصادی در چند ماه ۲۶۰درصد سود داد؟ نگاهی به اقتصاد ایران در سال۹۷ از رویش سلطان‌ها تا به باد دادن ذخایر کشور/ وقتی دولت فقط نظاره‌گر بود و تصمیمات خلق‌الساعه گرفت

گروه اقتصادی الف،   3980108069 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاهی به اقتصاد ایران در سال۹۷ از رویش سلطان‌ها تا به باد دادن ذخایر کشور/ وقتی دولت فقط نظاره‌گر بود و تصمیمات خلق‌الساعه گرفت

الف/ با سال۹۷ در حالی بدرود گفتیم که نگاهی به وضعیت اقتصاد ایران در این سال و مرور اتفاقات مهم اقتصادی در این سال نشان می‌دهد که به صورت کلی و در ساده‌‌ترین تحلیل، رشد اقتصادی منفی، تورم دورقمی، نرخ دلار و سکه افزایش، ارزش پول ملی افت و در نهایت قدرت خرید مردم سقوط کرد.

سالی که در آن دلالان به سودهای بادآورده یک شبه از خرید سکه پیش فروشی بانک مرکزی رسیدند و فرصت طلبانی که با خرید و انبار دلار و یورو در خانه‌ها، از نوسان گیری قیمت‌ها و افزایش هر دلار تا ۱۹ هزار تومان سرمست شدند. آنها خوشحال بودند که دلار در حال افزایش است غافل از اینکه عده‌ای بر تخت بیمارستان‌ها نگران قیمت دلار و نرخ دارو بودند، برخی برای تامین مخارج زندگی مستاصل شدند و پدری که برای تهیه جهیزه دخترش و مخارج دانشگاه فرزندانش درمانده شد و همه اینها به خاطر سوء مدیریت‌هایی اتفاق افتاد که به برخی از ما اجازه داد از وارد آمدن فشار معیشتی شدید به بخشی از جامعه به قیمت افزایش صفرهای حساب بانکی‌مان لذت ببریم و آواز پیروزی سر دهیم.

اینکه چرا بخشی از جامعه دچار روحیات سوداگرانه شده و در آشفتگی‌ها و تلاطمات اقتصادی تنها بار خود را می‌برند و به دیگران فکر نمی‌کنند یک مسئله است و موضوع مهم‌تر مسئولانی هستند که با تصمیمات غلط و خلق الساعه بر تشدید فعالیت‌های دلالی و سوداگرانه در جامعه دامن می‌زنند. اینکه چه کسانی و به چه دلیل و با چه استدلالی در بانک مرکزی تصمیم گرفتند تا با پیش فروش کردن سکه و به باد دادن ذخایر طلا کشور، میلیون ها تومان سود بادآورده نصیب برخی کنند، روشن نیست.

 

*بازار سکه و ارز/ آیا این حراست از منابع کشور است؟

برخی می‌گویند چه فعالیت شفاف اقتصادی می‌توانست در کمتر از یکسال و در عرض چند ماه ۲۶۰درصد سود داشته باشد؟ اینکه ذخایر طلای کشور در قالب سکه به قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به حراج گذاشته شد تا برخی بتوانند به راحتی و بدون هیچگونه فعالیت اقتصادی آن را به قیمت حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان به فروش برساند، آیا این مدیریت اقتصادی و حراست از منابع کشور است؟ چه کسی اجازه داده از جیب بیت المال چنین ولخرجی هایی بشود؟

از این دست اتفاقات در سال۹۷ کم نبوده و اگر نگاهی به نرخ دلار نیز بیاندازیم می‌بینیم که بنا به دلایلی که از آن با عنوان تحریم‌ها، اختلال در ورود اسکناس ارز به کشور از سوی کشورهای غربی، سوء استفاده برخی واردکنندگان، فعالیت های سوداگرانه و دلالی و ... نام برده شد، هر دلار آمریکا از زیر ۴ هزار تومان در اواخر سال۹۶ به بالای ۵هزار تومان در نخستین ماه سال ۹۷ افزایش یافت و در ادامه تا حدود ۱۹ هزار تومان نیز بالا رفت.

فعالان بازار ارز عنوان کرده‌اند که نرخ دلار در سال۹۷ دستکم ۲۴۵ درصد رشد داشته است؛ بنابراین خرید و فروش ارزهای معتبر از جمله دلار و یورو نیز در کانون توجهات دلالان و سوداگران بوده و از این طریق سودهای فراوانی نصیب برخی نوسان گیران بازار ارز شده است. در مقابل، دولت برای مهار رشد نرخ ارز و بنا به ادعای خود برای تامین مایحتاج اساسی مردم اقدام به راه اندازی سامانه های بانکی نیما و سنا و ... و ارائه نرخ ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار به منظور واردات کالاهای اساسی کرد و با گروه بندی کالاها و مجاز و غیرمجاز دانستن آنها تلاش کرد تا کنترل قیمت اقلام اساسی مورد نیاز جامعه را به دست گیرد، اما نتیجه آن شد که برخی با سوء استفاده از این فرصت پیش آمده و عدم ورود ارز به کشور، بر گرانی نرخ ارز دامن بزنند و کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده بود را با نرخ های آزاد به مردم بفروشند!

دستکم می توان گفت دولت در کل سال گذشته و تا واپسین روزهای سال نیز درگیر مسائل و نرخ های بازارهای جذاب سکه، طلا و ارز بود. طلا نیز در سال گذشته در هر گرم تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت و از این حیث رکورد تازه‌ای در کشور بر جای گذاشت و سودهای ناگهای و یکباره ای نیز در این بخش نصیب فعالان حرفه ای بازار کرد؛ البته برخی تازه واردها نیز در این بین قربانی شده و سرمایه‌های خود را یک شبه از دست دادند، با این حال دولت ناتوان از حل تلاطمات بازار و جلوگیری از شکل گیری نوسان در بازارها بود.

 

*بازار مسکن چگونه بود؟

در سال گذشته، قیمت مسکن نیز پس از یکی دو دوره رکود و آرامش و بی رمقی معاملات، به یکباره راه صعود را در پیش گرفت و قیمت مسکن دستکم ۱۰۰ درصد در شهرها افزایش یافت. با این حال، دولت تنها نظاره گر این وضعیت بود و تنها با بیان اینکه قیمت ها واقعی نیست و در فلان زمان نرخ ها کاهش می یابد و ... از کنار بازار مسکن نیز گذشت. دولت حتی توان افزایش وام مسکن، ایجاد تنوع در ارائه وام مسکن از طریق نظام بانکی و بازار سرمایه، کاهش هزینه های تمام شده ساخت و یا ارائه بسته های کارساز برای مستاجران و حمایت از آنها را نیز نداشت.

شاید برخی بگویند این تحلیل واقع بینانه نیست و بدون در نظر گرفتن مسائل و مسئولیت‌های متعدد دولت سخن می‌گوید، اما با این وجود نیز باید گفت دولت از خود اراده‌ای بر حل واقعی این مسائل از طریق استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و یا انجام اقدامات بنیادی برای حل معضل مسکن نشان نداده است و رشد قیمت مسکن به همراه افت شدید قدرت خرید متقاضیان، همچنین افت قدرت رهن و اجاره مستاجران اتفاق افتاده است.

 

*افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو

علاوه بر بازار سکه، طلا، ارز و مسکن یکی دیگر از بازارهایی که رشدهای یکباره و سونامی های قیمتی را تجربه کرد، بازار خودرو بود که به ویژه در ماه های پایانی سال، رشد قیمت‌های ۱۰۰ تا ۳۰۰درصدی در قیمت انواع خودروهای تولید داخل و خارجی اتفاق افتاد. در بازار خودرو رفتارهای مصرف کنندگان متفاوت تر از برخی دیگر از بازارها است به نحوی که هرچه نرخ ها غیرواقعی تر و بالاتر تعیین شوند، متقاضیان در زمان کوتاه تری نسبت به ثبت نام و خرید خودرو اقدام می کنند!

البته خیلی پیچیده نیست که بفهمیم دلالان، سوداگران و برخورداران از انواع رانت‌ها در این بازار نیز حضور داشته و حکمفرمایی می‌کنند. دولت در بازار خودرو نیز تنها نظاره گر بوده و حتی توان توضیح خواستن از خودروسازان داخلی را در زمینه رشد بی منطق قیمت‌ها را نداشت و ندارد و وزرای مربوطه در دولت تنها با بیان اینکه قیمت‌ها واقعی نیست، دولت قبول ندارد و باید کاهش یابد از کنار مسئله می گذرند.

 

*بازگشت و اثر تحریم‌ها و وقت کشی اروپایی‌ها

وقتی از اقتصاد سخن گفته می‌شود نمی‌توان مسائل مرتبط با عرصه بین‌الملل و تاثیرگذار بر آن را نادیده گرفت. در عرصه بین الملل نیز ایران در سال۹۷ با اقدامات یکطرفه و ظالمانه آمریکا مواجه بود و در این سال، آمریکایی‌ها به صورت یکطرفه و برخلاف توافقات قبلی از برجام خارج شدند و پس از آن تحریم‌های جدیدی (بازگشت تحریم‌ها)را نیز بر علیه ایران وضع کردند.

آمریکا جنگ اقتصادی را با ایران آغاز کرده بود و اتاق این جنگ خزانه داری ایالات متحده بود اما دولتمردان کشورمان که از این جنگ سخن می‌گفتند اما هیچگاه آرایش جنگ به خود نگرفتند و در کنار بی‌عملی با برخی تصمیمات خود را ایجاد عمق دادن به مشکلات اقتصادی نقش داشتند.

این مسئله آنچنان بر فضای اقتصادی ایران سایه افکنده بود که حداقل یکی دو ماه قبل از زمانی که دولت آمریکا اعلام کرده بود از برجام خارج می‌شود و تا مدت‌ها بعد از آن که صحبت از تحریم‌های جدید و فروپاشی اقتصاد ایران و همچنین به صفر رساندن فروش نفت ایران می‌کرد، بازارها در رکود و بلاتکلیفی قرار داشتند و دولت آمریکا سعی داشت با ایجاد فضای روانی-رسانه‌ای اثر تحریم‌ها را بر اقتصاد ایران بیشتر کند و همین اتفاق نیز رخ داد؛ تحریم‌ها که حداکثر (به گفته کارشناسان) ۳۰درصد در مشکلات اقتصاد ایران اثر گذارند اما در کنار بی‌عملی دولت اثرش بیشتر شد.

اواخر سال نیز اروپایی‌ها سعی کردند تا به نحوی رضایت ایران برای باقی ماندن در برجام را جلب کنند و نهایتا از طریق اینستکس و ایجاد کانال مالی مشترک سعی کردند حداقل ارتباط برجامی با ایران باقی بماند، اما این مباحث نیز در نهایت و تاکنون منجر به گشایشی برای ایران و اقتصاد کشورمان نشده است.

 

*رشد یکباره قیمت‌ها و افت چشمگیر قدرت خرید خانوار

موضوع دیگری که تاثیر مستقیمی در معیشت و دخل و خرج خانوار دارد، نرخ تورم است که البته سالیان متمادی است که اقتصاد ایران را با خود درگیر کرده است. نرخ رسمی رشد تورم که تا ۶.۹ درصد در بهمن و اسفند ۹۶پایین آمده بود و در مسیر خوبی قرار داشت در شهریورماه سال گذشته از مرز ۱۰ درصد عبور کرد و به ۱۱.۳ درصد رسید و در ادامه در آبان ماه به ۱۵.۶ درصد و در نهایت در بهمن ماه به ۲۳.۵درصد رسید.

از مشکلات افزایش نرخ تورم در سال گذشته، رشد یکباره قیمت‌ها در اقلام مصرفی خانوار و افت چشمگیر قدرت خرید خانوار بود. برخی گروه‌های اجتماعی مانند کارگران، بازنشستگان و به صورت کلی گروه‌های حقوق بگیر با درآمدهای مشخص و ثابت در سال گذشته بیشترین آسیب را از ناحیه رشد قیمت‌ها متحمل شدند. اقدام دولت در این بخش و به منظور جبران بخش ناچیزی از فشارهای وارده به معیشت خانوار تنها ارائه سبد کالا به برخی گروه‌ها و نه همه آسیب دیدگان از سونامی رشد قیمت ها بود!

همه این مشکلات باعث شد تا ارزش پول ایران به یکی از کم ارزش‌ترین پول‌های رایج در دنیا تبدیل شود تا جایی که بسیاری را بر آن داشت تا دستکم به منظور حفظ ارزش دارایی خود، آن را به دلار و یورو، سکه و طلا و ... تبدیل کنند. نمی‌توان منکر این قضیه شد که در کنار فرصت طلبان و سوداگران و افرادی که تلاطم های اقتصادی کشور را فرصتی برای پُر کردن جیب خود می‌دانند، برخی نیز تنها برای حفظ ارزش دارایی خود ناچار به خرید و فروش ارز و سکه شدند.

 

*رویش سلطان‌ها

نمی‌توان از تلاطم های اقتصادی سال۹۷ سخن گفت، اما از سلاطین بازار سکه و اعدام برخی از آنها، به راه افتادن مباحث سلطانی در رسانه‌ها و رونمایی از سلاطین در بخش‌های مختلف از سلطان گوشت گرفته تا سلطان موز یادی نکرد که البته با اعدام برخی از آنها نیز همراه بود. هرچند مسئله سلطان در دوره کوتاهی طی سال گذشته مطرح و پیگیری می‌شد، اما این موضوع را آشکار می‌کند که چگونه برخی می‌توانند با استفاده از رانت، فرصت طلبی و به وجود آوردن زنجیره‌ای از فسادهای اقتصادی و روابط ناسالم، فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

با همه این تفاسیر، سال۹۷ به پایان رسید و سال۹۸ با بارش شدید باران، سیل و بلایای طبیعی به مردم سلام کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۵۰۷۵۱۵:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۸
سال ۹۸ و ضرورت اعلام لبیک به منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی در سال رونق تولید: لزوم عزم راسخ دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد بانکی بعنوان یکی از گلوگاههای اصلی فساد در کنار اقدام انقلابی مجلس شورای اسلامی در ارائه و تصویب هرچه سریعتر لایحه اصلاح نظام بانکی در صورت تعلل مسئولین دولتی و انحلال موسسات و تعاونی های مالی و اعتباری قارچ گونه براساس منویات مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۸ در آستان مقدس حرم رضوی در راستای گام دوم انقلاب و نام گذاری سال ۹۸ بنام سال رونق تولید بمنظور ارائه کارنامه قابل قبولی در پایان سال کاری مجلس دهم. رونق تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری در سال ۹۸ در صورتی عملی و اجرایی خواهد گردید که با اقدام جدی در حمایت عملی از تولید همراه گردد و حمایت عملی از تولید یعنی به جریان انداختن نقدینگی کشور و سرمایه های مردمی از بانک ها به سمت تولید و حمایت از کسب و کارهای جوانان کارآفرین بجای برج سازی ،مال سازی -مجتمع های تجاری و پاساژ سازی- خرید سکه و خروج سرمایه کشور بشکل ارز به اسم واردات کالاهای اساسی و ورود غذای سگ و گربه و ماشین های سواری لوکس و فرار سرمایه های مردم برای خرید املاک در خارج از کشور. یک نمونه بارز از موسساتی که با فریب افکار عمومی خسارات جبران ناپذیری را به سرمایه های مردمی و اعتماد عمومی به بانک ها در سالیان گذشته وارد آورده و با توسل به شیوه های متقلبانه و کلاهبردارانه سرمایه های مردم را در ساخت مجتمع های تجاری و املاک مسکونی لوکس و ماشین های لاکچری در شمال تهران و خرید سکه و ارز حیف و میل نموده موسسه مالی فرشتگان-کاسپین بوده که متاسفانه در سایه نبود نظارت از سوی بانک مرکزی و همدستی عوامل سابق بانک مرکزی موفق به اقدامات مجرمانه خود گردیده است.. لذا ضروری است در دوره جدید دستگاه قضایی کشور اقدام شایسته ای در تسریع برگزاری دادگاه متهمین سهامدار این موسسه و همدستانشان در بانک مرکزی صورت گرفته ..داده شود.
ناشناس۸۳۵۱۶۹۱۷:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۸
مجوز موسسات اعتباری و بانک های ..در زمان دولت احمدی نژاد صادر شد.
ناشناس۸۳۵۲۱۳۱۸:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۸
دوره هاشمی و خاتمی اصلا" فسادی نبود! و به نوعی همه چیز گل و بلبل بود و حتی زمان آقای روحانی نیز فسادی برخورد نشده ( البته تا کنون) اگر بی عدالتی دیده میشه مربوط به زمان احمدی نژاده حتی اگر مربوط دوره هاشمی و خاتمی باشه اما کیه که باور کنه
ناشناس۸۳۵۳۷۹۰۰:۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۹
چرا در محاکمه سیف و عراقچی و سه نون اقتصادی نوبخت نیلی نهاوندیان تعلل می کنید سریعا اینها را ممنوع الخروج و محاکمه کنید
ناشناس۸۳۵۴۶۸۰۷:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۹
در دولت احمدی نژاد انواع راه های د.. کشف و ایجاد شد.
ناشناس۸۳۵۵۶۳۱۱:۱۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۹
مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و صنعت فولادی و پتروپارس و غیره مربوط به دولت های کارگزاران و اصلاحات بود.
ناشناس۸۳۶۳۶۵۱۱:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۱۰
کمترین فساد در دوره خاتمی بود
کاشانی۸۳۵۲۲۳۱۹:۲۲:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۸
تا زمانی که اندک حامیان ژن خوب حسن بگویند تقصیر دولت قبل است قطعا وضع بهتر نمیشود
ناشناس۸۳۵۳۳۱۲۳:۰۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۸
..تحریمها و هدف قرار گرفتن اقتصاد کشور ناشی از تفکرات، اقدامات و به بازی گرفتن قوانین توسط دولت احمدی نژاد بود. اگر تفکرات احمدی نژادی اکنون دولت را در دست داشت، معلوم نبود که چه سرنوشتی داشتیم.
ناشناس۸۳۵۵۶۲۱۱:۱۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۹
هیلاری کلینتون : تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۸۳۵۳۳۴۲۳:۱۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۸
هنوز یادمون نرفته است که محمود در زمان زلزله ورزقان رفت حج غیر واجب عمره.
ناشناس۸۳۵۵۶۰۱۱:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۹
سفر زیارتی با سفر تفریحی به کیش متفاوت است .
ناشناس۸۳۵۲۸۸۲۲:۰۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۸
بانک های خصوصی و اکثر موسسه های مالی و اعتباری غیر مجاز در دولت اصلاحات تاسیس شدند.
ناشناس۸۳۵۳۲۴۲۲:۵۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۸
در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم و حتی موجود زنده به فضا فرستادیم اما حالا باید برای یک کیلو گوشت یخی توی صف باشیم !
ناشناس۸۳۵۶۶۴۱۳:۱۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۹
شما گوشت میخوای از همون هسته ای و فضایی ات بگیر
ناشناس۸۳۵۳۸۸۰۰:۲۵:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۹
نه عزیز جان مجوز اکثر این موسسات در زمان دولت خاتمی بود ولی خوب پروپاگاندای رسانه ای اصلاحات کی اجازه فهمیدن وتعقل راجع به موضوعات را به طرفدارانشان میدهند
ناشناس۸۳۵۱۷۳۱۷:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۸
در دولت مهرورزی بود که ورود ماشینهای ساخت خارج آزاد شد.
ناشناس۸۳۵۲۹۰۲۲:۰۴:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۸
خودرو ساز داخلی پراید و پژو و سمند را با قیمت نجومی می فروشد واردات ماشین های خارجی برای ایجاد رقابت در بازار داخل و تعادل قیمت ها ضروری است .
ناشناس۸۳۵۳۰۲۲۲:۱۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۸
در دولت یازدهم واردات کالاهای مصرفی چینی و غیره 70 درصد افزایش یافت.
ناشناس۸۳۵۳۹۳۰۰:۴۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۹
نه که تو یک شب در وزارت نعمت زاده .. چند هزار خودرو رو کردن تو سایت به اسم هک ارارارار!
ناشناس۸۳۵۱۷۷۱۷:۴۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۸
در دولت محمود بود که بهمنی رییس کل بانک مرکزی آن زمان حجم وسیعی از دلار و سکه را در جامعه تزریق کرد. حتما" به خاطر دارید که گفت که آنقدر سکه داریم که لازم شود از طریق سوپرمارکت ها به فروش می رسانیم.
ناشناس۸۳۵۲۹۴۲۲:۰۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۸
در دولت قبل آقای بهمنی حجم زیادی طلا و ارز به کشور وارد کرد و ذخائر بانک مرکزی را تقویت کرد.
ناشناس۸۳۵۱۷۹۱۷:۴۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۸
چاره ای جز قبول برجام نداشتیم. امروز هم چاره ای جز رعایت کردن مفاد آن نداریم.
ناشناس۸۳۵۲۹۲۲۲:۰۶:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۸
هزینه و فایده برجام چی بود ؟! قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود.
ناشناس۸۳۵۱۸۱۱۷:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۸
مردم و دلالان از زمان دولت احمدی نژاد و دور اول تحریم ها درس ها و تجارب زیادی آموختند. برای همین هم در دور دوم تحریم ها خیلی سریعتر و با فکرتر عمل کرده و با خریداری ارز و طلا و خودرو در پی حفظ سرمایه هایشان بر آمدند.
ناشناس۸۳۵۲۹۸۲۲:۱۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۸
شما احتمالا"سن و سالت قد نمیدهد در دولت های هاشمی و خاتمی هم مردم با خرید طلا و دلار در پی حفظ سرمایه هاشون بودند و دلالان از این راه سود کلانی به جیب می زدند.
ناشناس۸۳۵۱۸۲۱۷:۵۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۸
... ویرانیهایی که آمریکا و استکبار نتونسته بود طی ۸ سال دولت احمدی نژاد ایجاد کنه در دولت روحانی و مجلس ... با این حال ، واردات از آمریکا ۲/۵ برابر معادل ۱۵۰% داشته حالا باید دید چه اقلامی از آمریکا وارد شده دارو؟؟ هرگز آمریکا حتی در برابر نفت هم دارو به ایران نمیده! _____________ بعد از اتمام دوره وولت روحانی مستندات بسیار....تری از این دولت خواهیم دید
ناشناس۸۳۵۱۸۵۱۸:۰۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۸
ما هنوز در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی مانده ایم
ناشناس۸۳۵۲۳۰۱۹:۳۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۸
- اکثر ما ایرانی‌ها تخیل را به تفکر ترجیح می‌دهیم. - در هر شرایطی منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهیم - با طناب مفت حاضریم خود را دار بزنیم. - به بدبینی ، بیش از خوش بینی تمایل داریم. - نواقص را می‌بینیم ، اما در رفع آنها اقدامی نمی‌کنیم. - در هر کاری اظهار فضل می‌کنیم و از گفتن « نمی‌دانم» شرم داریم. - کلمه‌ی «من » را بیش از « ما » به کار می‌بریم. - غالباً مهارت را به دانش ترجیح می‌دهیم. - بیشتر در گذشته به سر می‌بریم و آینده را فراموش می‌کنیم. - از دوراندیشی و برنامه‌ریزی عاجزیم و دچار روزمرگی می‌شویم. - عقب افتادگی‌مان را به گردن دیگران و توطیه آنها میاندازیم و برای جبران آن هم قدمی بر نمی‌داریم. - دایماً دیگران را نصیحت می‌کنیم ، ولی خودمان عمل نمی‌کنیم - همیشه آخرین تصمیم را در دقیقه آخر می‌گیریم.
ناشناس۸۳۵۳۹۸۰۱:۰۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۹
احسنت. ضمنا 1- حرکات و تصمیمات عجولانه ولی عوام پسندانه را به تفکر و برنامه ریزی و دوراندیشی ترجیح میدهیم. 2- ساده انیشی خود را که منجر به نابودی میشود به تجارب ارزشمند کشورهای پیشرفته ترجیح میدهیم. آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند
ناشناس۸۳۵۴۲۸۰۲:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۹
کامنت ها رو می خوندم هر کسی میگه نقصیر اون یکی دولته... هنوز متوجه نشدند بعد این همه سال هیچ دولتی اون کاری که وعده داده بود رو نکرد یا نتونست بکنه. فقط اوضاع رو خرابتر کرد... مشکل این دولت و اون دولت نیست...
ناشناس۸۳۵۰۸۳۱۶:۰۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۸
دولت نظاره گر نبود بلکه دولت و تمام مقامات مخصوصا ارزش ریال را چندین برابر کمتر کردند
ناشناس۸۳۵۰۸۶۱۶:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۸
معنویات در جامعه در حال رنگ باختن است و کفه مادیات سنگین تر شده است. در یک جامعه مادی، پول در تمام روابط و مناسبت ها حرف اول را می زند. رحم و مروت هم در حال افسانه شدن هستند.
ناشناس۸۳۵۲۲۲۱۹:۲۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۸
شما بشین دعا کن تا سرمایه و حقوق یکساله ات تبدیل به پوچشود .
ناشناس۸۳۵۰۸۷۱۶:۱۱:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۸
محاکمه سیف عامل این .. ندانم کاری ها و محاکمه سه نون اقتصادی ..چه شد
جهرمی۸۳۵۱۰۵۱۶:۳۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۸
نوبخت: صفدرحسینی(رییس نجومی بگیر صندوق توسعه) از ذخائر کشور است!!؟ حالا شما از این دولت با این تفکرات انتظار بهبود معیشت مردم دارید؟ اینها بیشتر به فکر سرمایه داران و ژن خوبها هستند نه توده مردم
ناشناس۸۳۵۱۱۵۱۶:۴۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۸
اقتصاد ایران ؛ همطراز اقتصاد ونزوئلا و شبیه اقتصاد ..
ناشناس۸۳۵۱۱۷۱۶:۴۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۸
این دولت تا هست گرانی هست چون ترک‌ عادت موجب سختی است
ناشناس۸۳۵۱۷۵۱۷:۴۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۸
همیشه همین بوده وقتی امریکا کمتر گیر میداد کمتر وقتی پیله میکرد خیلی بیشتر
ناشناس۸۳۵۲۹۹۲۲:۱۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۸
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۸۳۵۱۱۸۱۶:۴۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۸
به حال و روز اقتصاد این مملکت باید شب و روز گریست .
ناشناس۸۳۵۱۲۰۱۶:۴۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۸
98 ، رونق تورم و سختی مردم ؟؟
ناشناس۸۳۵۱۲۸۱۶:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۸
در پایان دولت که سفره شان دارد جمع میشود چه انتظاراتی دارید شما؟ .. لطفا!
ناشناس۸۳۵۱۳۱۱۶:۵۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۸
ای بابا خدا روزی رو جای دیگه حواله کنه.
ناشناس۸۳۵۱۳۲۱۶:۵۲:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۸
نگاه کنی به اقتصاد ایران ؛ حالت بد میشه اقتصاد هم آخه اینقدر فشل ! آخه اقتصاد هم تا این حد بی در و پیکر ؟!!!
ناشناس۸۳۵۱۴۳۱۷:۰۱:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۸
سالی که نکوست از قیمت پیازش پیداست !
ناشناس۸۳۵۱۴۶۱۷:۰۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۸
تصمیمات غلط وهمچنین انفعال این دولت در کنترل شرایط اوضاع را به شدت وخیم کرد.تنها جایی که دولت فعالانه عمل کرد کاهش دادن سودهای بانکی بود که آنهم بروخامت اوضاع افزود چرا که باعث خروج پولها از بانک به سمت بازار دلارومسکن وخودرو بود.
ناشناس۸۳۵۱۵۰۱۷:۰۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۸
بعنوان یک اقتصاددان عرض میکنم که افزایش لجام گسیخته نرخ دلار و سکه و مسکن و خودرو نتیجه 5 برابر شدن حجم نقدینگی در سال های 92 تا 97 و سوء مدیریت دولت و بانک مرکزی بود.
ناشناس۸۳۵۱۵۵۱۷:۱۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۸
چون تصمیم گیرنده ها .. راه رو براب آقازاده ها و نور چشمیها و خاندانشون باز میکردن
ناشناس۸۳۵۱۵۶۱۷:۱۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۸
برباد دادن 18 میلیارد دلار و 62 تن طلای ذخیره بانک مرکزی خطای فاحش معاون اول روحانی در سال 97 بود.
ناشناس۸۳۵۴۰۷۰۱:۲۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۹
باج به ثروتمندان بود
بشوروبپوش۸۳۵۱۶۷۱۷:۲۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۸
وقتی سرمایه دارها پست های ستادی کشور را در دست می گیرند با سرمایه شان منافع خود را تامین می کنند و با پست و اختیارات خود از آن حمایت می کنند
ناشناس۸۳۵۲۱۶۱۸:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۸
سلطان دارو کیست؟؟؟؟؟
ناشناس۸۳۵۳۰۱۲۲:۱۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۸
سلطان گوشت کیست ؟ سلطان موز کیست ؟
ناشناس۸۳۵۴۰۰۰۱:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۹
سلطان پیاز کیست؟!
ناشناس۸۳۵۹۸۳۱۹:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۹
سلطان وام با نرخ بهره صفر کیست؟ سلطان وعده شفافیت کیست ؟ سلطان دروغ کیست ؟ سلطان فرار مایاتی کیست؟ سلطان چپاول و غارت صندوق های بیمه کارگری کیست؟ خوب معلومه کشور با این همه سلطان سرو سامان نمی گیرد .
علی 671۸۳۵۲۲۴۱۹:۲۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۸
همه ی درد های بیان شده را ما فقرا حس کرده ایم و چاره ای هم نداریم جز صبر چون که دولت نه هیچکس را قبول دارد و ........ خودش را می راند .مجلس هم ببر نیست و همراه است .
ققنوس۸۳۵۲۳۸۱۹:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۸
در زمان های قدیم که درشکه بود نقل است که وقتی اسب های درشکه به سربالایی میرسیدند همدیگر گاز میگرفتند چون اسب ها فکر میکردند که اسب کناری کم کاری میکنه !!!! ما هم اینجا فقط همدیگر را گاز میگیریم ولی به درشکه ایی که پشتمان بستیم و به مسیری که انتخاب کردیم کاری نداریم!!!!!!!
ناشناس۸۳۵۴۰۲۰۱:۱۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۹
مگر نه اینکه با تمام مشکلات سالهاست با دست خودمان بار تحریم بین المللی را هم به بار درشکه افزوده ایم.
حسن۸۳۵۲۵۹۲۰:۴۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۸
فقط دولت نیست بنظر من مقصر اصلی خود مردم هستند که آب به آسیاب دشمن مردم میریزن اگر ماشین دلار طلا توی اوضاع گرون نخرند فقط ۳ ماه کمتر و نه بیشتر فروشنده مجبور میشه ارزون کنه و گر نه صبر کنن وضع بدتر میشه که بهتر نمیشه
سعیدروشن کرمانشاهی۸۳۵۳۵۴۲۳:۴۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۸
درسال ۹۷ ...خودرو سازی ایران بیشترازهمه سودبرد وقیمت هاراخودتعیین می کند وهیچکس رایارای سوال از سلطان خودرو نیست .
امیر۸۳۵۴۲۹۰۲:۴۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۹
هیچ راهی نیست جز بهبود رابطه با دنیا..فراموش نکنیم تقریبا با همه دنیا روابط تیره داریم..از کشورهای اسلامی بگیر تا کانادا و نروژ و دانمارک.برای بهبود رابطه هم باید دست از سر یک‌‌سری شعارهای کلیشه ای برداریم و واقع بین باشیم..
شاملو۸۳۵۹۱۷۱۸:۲۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۹
ملت ما خیلی تحمل داره ماشالله....واقعا هیچکس این ملت و نشناخته ...آجیل نخوردند..میوه کم خوردند ..جای پیاز سیر استفاده کردند سیب زمینی و حذف کردند جای شیر طبیعی دوغ خوردند..جووناشون بیکار و تحصیلکرده ..شاغلاشون قانع و سربه زیر مجردا قصد ازدواج ندارن و متاهل ها به غلط کردن افتادن...
ناشناس۸۳۶۳۶۶۱۱:۰۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
این دولت هم داره کارای دولت قبل انجام میده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین