ایران را آب ببرد، روزنامه‌ها را خواب می‌برد

گروه اجتماعی الف،   3980107116 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که در روزهای اخیر اغلب استان‌های کشور با سیل و تبعات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنان برخی از روزنامه‌ها ترجیح می‌دهند که به تعطیلات نوروزی خود ادامه دهند.

این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه، رسانه‌های مکتوب نیز باید بتوانند همچون سایر رسانه‌ها، در شرایط بحرانی به رسالت اطلاع‌رسانی‌شان پایبند باشند و تعطیلات نوروزی نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای خانه‌نشینی باشد.

در این میان روزنامه‌های «ایران» و «شهروند» از جمله روزنامه‌هایی هستند که تلاش کردند در روزهای اخیر ضمن اطلاع‌رسانی و انتشار گزارش‌هایی درباره حوادث روزهای اخیر، ارتباطشان را با مخاطبان نگه دارند. همچنین برخی دیگر از روزنامه‌ها نیز به صورت آنلاین اخبار مهم را در سایت رسمی خود منتشر می‌کنند. با این وجود همچنان بسیاری از روزنامه‌ها و روزنامه‌نگارها تعطیلات نوروزی را بر رسالت حرفه‌ای رسانه‌ای خود ترجیح داده‌اند.

در همین راستا، امیدعلی مسعودی (استاد ارتباطات) در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه بر این باور است که کار اطلاع‌رسانی و خبر تعطیلی ندارد. کشورهای پیشرفته و موفق دنیا مردم دانایی دارند که مدام در حال کسب اطلاعات، اخبار و تحلیل هستند و متقابلاً رسانه‌های آنها نیز به‌درستی کار می‌کنند. اما متاسفانه در کشور ما در روزهای تعطیل عمدتاً مطالعه تعطیل می‌شود و متقابلاً روزنامه‌ها نیز تعطیل هستند و کار نمی‌کنند.

او با بیان اینکه «متاسفانه تعطیلی روزنامه‌ها در نوروز یک عادت قدیمی است»، یادآور شد: در دهه هفتاد تعدادی از روزنامه‌ها تلاش کردند تا این سنت را بشکنند و حتی در طول سال و در روزهای جمعه نیز منتشر می‌شدند، اما به دلیل مشکلاتی همچون ساکن نبودن مردم و موج‌های مسافرتی زیاد و همچنین سیستم نامناسب توزیع باعث شد که این جریان ادامه پیدا نکند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم انتشار روزنامه‌ها در مواقع بحرانی، گفت: در دوران انقلاب روزنامه‌ها به صورت فوق‌العاده منتشر می‌شدند و خیلی هم خواهان داشتند. یادم است که یکی از فوق‌العاده‌های روزنامه «کیهان» که به همراه تصویری از امام خمینی (ره) منتشر شده بود، برای اولین بار تیراژ روزنامه‌ها به میلیون رسید و این اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شد. در واقع می‌توان گفت که انتشار روزنامه‌ها در مواقع مهم و بحرانی می‌تواند بسیار از سوی مخاطبان با استقبال مواجه شود.

مسعودی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از محتوای روزنامه‌ها، اظهار کرد: متاسفانه بخش زیادی از مطالب روزنامه‌ها را خبر تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال در روزهای اخیر لازم بود که روزنامه‌ها به علت وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور با نگاهی تحلیلی بپردازند؛ موضوعی که جای خالی آن در میان اخبار صداوسیما و خبرگزاری‌ها نیز احساس می‌شد. این در حالی است که در چنین شرایطی مردم نیاز به خواندن گزارش‌های خوب و مصاحبه‌های جذاب دارند.

او افزود: اطلاع‌رسانی با سرعت زیادی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و به همین خاطر هم نیاز است که رسانه‌های رسمی بیشتر به سراغ ارائه مطالب تحلیلی، کارشناسی خواندنی بروند. به عنوان مثال راه‌کارهای برخورد با بحرانی همچون سیل در ابتدا بیشتر از سوی شبکه‌های بیگانه مطرح شد، در حالی که رسانه‌های رسمی ما می‌توانستند با نگاه جامع‌تری به این موضوع بپردازند و به مردم آموزش بدهند که چگونه با سیل برخورد کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۴۶۴۹۲۲:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۷
رییس جمهور و تعدادی از اعضای دولت که ببشتر موثر بودند از تفریح و تعطیلات عید نگذشتند آنوقت شما از مطبوعاتی که با وجود شبکه های اجتماعی تاثیر اساسی ندارند چه انتظاری دارید
نعمت الله جوکارنامیوندی۸۳۴۷۶۵۰۸:۰۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۸
شبکه های مجازی و اخبارواطلاع رسانی نردمی بسیارفعالترو جلوتراز روزنامه های رسمی ووابسته به دولت بودند ..سزاوارنیست این روزنامه هاازیارانه وبودجه دولتی استفاده کنند .دراین چندروزه هرانچه خبراز هجوم سیل وسیلاب در فضای محازی هست مربوط به فعالیت افراد حقیقی است نه روزنامه ها وسایت های خبری
ناشناس۸۳۴۷۸۲۰۸:۳۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۸
روزنامه‌ها هنوز نتوانستند حقوق ۹۷ کارمندان خود را تسویه کنند. برخی در حد یک ماه عقب هستند و برخی شش ماه!! دیگه خودتون حساب کنید در این شرایط چرا انگیزه ای برای کار در نوروز نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین