چرا حوادث جاده‌ای برای مسئولانمان عادی شده است؟

مرتضی مصطفوی،   3980106077 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 چرا حوادث جاده‌ای برای مسئولانمان عادی شده است؟

این روزها وقوع سیلاب در اکثر استان های کشور کانون توجهات مردم و مسئولین شده است. حجم تلفات جانی و سرمایه سیل به حدی بوده که پای تمام مسئولین مربوطه را برای بررسی ابعاد و علل بروز حادثه به مناطق سیل زده کشانده است. از رئیس سازمان بازرسی کل کشور گرفته تا مسئولین ارشد دولتی و نیروهای مسلح.

هرچند که پدیده سیل دلخراش است ولی از منظر جامعه شناسی منجر به شکل گیری بسیج ملی برای حل بحران و ریشه یابی مسئله شده است. قدر مسلم دردناک ترین و اصلی ترین علت این توجهات از دست رفتن جان و بی خانمان شدن هموطنان عزیزمان در این چند روز اخیر بوده است. طبق آمار رسمی منتشر شده براثر وقوع سیل در استان های کشور ده ها تن فوت و آسیب دیده اند که در این بین فوت19 نفر از هموطنان در شیراز برجسته ترین آمار تلفات جانی بوده است.

تجربه نشان داده در هر اتفاق و رویدادی که منجر جان مردم در میان بوده، مسئولین با شدت و حدت به موضوع رسیدگی کرده اند. در سیل اخیر مسئولین رده 1 بسیاری از دستگاه ها شخصا به مناطق سیل زده مراجعه و از نزدیک موضوع را مورد ارزیابی قرار داده اند. این توجه مسئولین قابل ستایش و قدردانی است ولی یک سوال جدی در این میان مطرح است و آن این است که آیا این حساسیت مسئولین نسبت به جان و مال مردم در تمامی حوزه ها وجود دارد؟

هرچند که این حساسیت در قاطبه اتفاقات هولناک از جمله فروپاشی ساختمان پلاسکو، زلزله سرپل ذهاب، سیل گلستان، مازندران و شیراز در مسئولین سه قوا همواره وجود داشته است ولی در کمال تعجب در برخی از اتفاقات شاهد"سکوت سنگین"در بین مسئولین مربوطه هستیم. اتفاقاتی که آثار و تبعات آن به مراتب هولناک تر از زلزله و سیل است.

یکی از اتفاقات هولناک تلفات جانی جاده ای است. طبق آمار سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا، در سال 1397 در حدود 28 هزار نفر از عزیزمان در جاده های کشور بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند. این آمار در مقایسه با کشته شدن 18 نفر در سیل شیراز عدد وحشتناکی است. این رقم حتی در مقایسه با آمار جهانی نیز فاصله دارد. در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 5.1 نفر در سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند. در حالی که این آمار در کشورهای اروپایی، 2.5 نفر به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه است.

نکته قابل تامل در این آمارها سهم خودرو در تلفات جاده ای است. به طور کل انسان، خودرو و جاده سه عامل اصلی بروز تلفات جاده ای هستند. هرچند که هنوز هیچ آمار رسمی توسط وزارت صنعت در خصوص سهم دقیق هر یک از این عوامل منتشر نشده ولی طبق آخرین اظهارنظر سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور"بر اساس داده‌های تجربی، سهم انسان در حدود 50 تا 60 درصد است و مابقی به خودرو و جاده تعلق می‌گیرد." و لذا خودرو و کیفیت آن سهم قابل توجهی در تلفات جاده ای دارد.

موضوع"تولید خودرو و کیفیت آن" از آن دست مسائلی است که هیچگاه به طور جدی مورد ارزیابی قرار نگرفته است. گویا وضعیت تولیدات داخلی خودرو یک خط قرمزی است که کمتر مسئولی به آن ورود می کند. اینکه چرا آمار 28 هزار فوتی جاده ای، حساسیت مسئولین کشور را همچون سیل اخیر برنمی انگیزد، خود از سوالات جدی است. اینکه چرا مسئولین سه قوه همچون سیل گلستان، نیروهای خود را برای حل کیفیت پایین خودروهای داخلی به خودروسازان نمی فرستند، از سوالات جدی است؟

اینکه چرا همچون استاندار گلستان، هیچ مدیر خودروسازی نسبت به ارائه محصولات بی کیفیت خود از مردم عذرخواهی نمی کند و حتی استعفا نمی دهد خود جز معماهای عیان ولی پیجیده صنعت خودرو است؟ اینکه چرا دستگاه قضا و سازمان بازرسی کل کشور نتایج رسیدگی به تخلفات برخی خودروسازان را با مردم به اشتراک نمی گذارد خود از دیگر سوالات است؟ از این اینکه ها بسیار وجود دارد.

قطعا در موقع بروز حوادث طبیعی که تحت اختیار بشر نیست بایستی بدون فوت وقت همه مسئولین و مردم بسیج شوند چرا که جان مردم عزیز و ارزشمند است ولی چرا این قاعده در خصوص خودروسازی کشور صادق نیست؟ خودروسازی که میلیون نفر مردم سالانه جان خود را در اختیار محصولات آنان می گذارند که نتیجه آن نیز حجم بالای تلفات جاده ای است؟ چرا در این موضوع دستگاه های مربوطه سکوت کرده اند؟ چرا هیچ حساسیتی نسبت به جان 28 هزار نفر تلفات جاده ای وجود ندارد؟

متاسفانه در خصوص خودروسازی کشور برخلاف سیل، زلزله و ... نه تنها حساسیتی وجود ندارد بلکه گاها شاهد حاشیه امن برخی مدیران خودروسازی نیز هستیم. مدیرانی که هیچگاه مورد سوال قرار نمی گیرند؟ هیچگاه بابت تبعات منفی تولیدات خود مسئولیت به عهده نمی گیرند؟

این تناقض رفتاری قطعا سازمان یافته نیست ولی انتظار افکارعمومی از مسئولین مربوطه به ویژه دستگاه قضا این است که در خصوص آن شفاف سازی شود. مردم از رئیس جدید دستگاه قضا که فردی ولایتمدار، پاک، سالم و شجاع است این انتظار را دارند که همچون جان هموطنان عزیزمان در مناطق سیل زده، نسبت به جان ده ها هزار نفری که سالانه در جاده های کشوراز بین می رودح، حساسیت نشان دهد و برای اولین بار در تاریخ صنعت خودرو، عملکرد مدیران خودروسازی را مورد پایش جدی قرار دهد و نتایج را به اطلاع عموم مردم برساند.

دیدگاه کاربران

حسن۸۳۳۶۱۹۱۶:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۶
چون جون مردم ایران براشون اهمیتی نداره
ناشناس۸۳۳۷۹۰۱۹:۴۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۶
مردم می میرند عیب ندارد شهید می شوند !
ناشناس۸۳۳۹۴۳۰۲:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۷
چون نظر مردم هم اهمیتی ندارد
ناشناس۸۳۳۶۴۸۱۶:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۶
زیرا مسئولان خودشون با هواپیما سفر می کنند و مرگ و میر هموطنان در جاده ها برایشان کم اهمیت است !
ناشناس۸۳۳۶۷۵۱۶:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۶
کلا هر فاجعه ای سر مردم بیاد برای مسئولان عادی است. مهم آقازاده ها هستند در لندن و تورنتو پول ..کم نیاورند!!!
ناشناس۸۳۳۶۷۶۱۶:۴۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۶
وقتی جون آدمیزاد در این کشور پشیزی نمی ارزد، حوادث از هر نوع آن هم مهم جلوه نمی کند.
بانو۸۳۳۷۷۶۱۹:۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۶
همون طور که اختلاس و فرار دزدان عادی شده.
ناشناس۸۳۳۷۷۹۱۹:۲۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۶
فرهنگ رانندگی ضعیف و غیر مسوولانه، جاده های نا ایمن و قدیمی و کم کیفیت، اتومبیل های غیراستاندارد، مسئولین بی خیال، فقر اقتصادی و...
ناشناس۸۳۳۸۴۱۲۱:۲۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۶
وقتی خودروسازان ساخت خودروی غیر ایمن ونا مطمئن عادی شده تلفات حاده ایم عادی میشود در ساخت خودروها زه بغل ابشن محسوب میشود
باهر۸۳۳۸۷۵۲۳:۰۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۶
تمام حوادث قابل پیش بینی و با برنامه ریزی کوتاه مدت ومیان مدت ودراز مدت قبلی، قابل پیش گیری است؛ منتهی احتیاج به مدیریت لایق و دانا و توانا ودرستکار وساعی هست که ماکم داریم.ما برخی مدیران نالایق با مدرک دکتری الکی که برای گرفتن پستهای بالا و حقوق بالا و ... تمام حوادث مثل مارهای زنگی در حال صدا کردن هستند که ما در کمین و مترصد شما هستیم.اگر ما مدیران شایسته داشتیم این صداها را درک می کردندوگوش بزنگ بودند ویا دستگاههای ژئوفن می گذاشتند تا این صداها را تقویت کرده( متخصصین بادانش و باتجربه داخلی و خارجی) وبموقع بسمع مسئولین برسانند تا قبل از وقوع ،چاره جویی کنند.مثلا پل بزنند و یا سد بزنند و یا از تخریب جنگل و مرتع و مزرعه و باغ جلوگیری کنند و یا جاهایی که نیاز به سیستم F& g دارد نصب کنند و قس علیهذا. ولی وقتی این مدیریت قوی وجود ندارد همه در کار انجام شده ی حوادث طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند و بعد با بسیج همه امکانات مملکت و آسیب های جبران ناپذیر گسترده و هزینه های کلان برای تعمیر و ترمیم ونیز کشته ها و آوارگیهای مردم بدبخت ،سعی می کنند درمان کنند وبا آب وتاب هم گزارش کار میدهند و از همدیگر هم تقدیر و تشکر ... نه کسی تنبیه میشود نه کسی استعفا می دهد ونه..... خلاصه این مطالب پایان ندارند.بخصوص حوادث و سوانح که سالانه مدام در حال تکرارهستند وبا تعجب اسمش هم گذاشته اند حوادث غیر مترقبه وغیر قابل پیش بینی و پیش گیری!!!
سید۸۳۳۸۹۵۲۳:۳۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۶
پلیس بومی بیشترین تقصیر را دارد بررسی فرمایید
ناشناس۸۳۳۹۸۳۰۸:۱۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۷
رانندگی دیوانه وار و افسار گسیخته چه ربطی به پلیس دارد ؟
ناشناس۸۳۳۹۰۹۰۰:۲۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۷
مگر برای خود مردم عادی نشده ؟!! مگر مردم برای جانشان ارزشی قائلند که برای مسئولین ارزش داشته باشند ؟
رضا۸۳۳۹۲۰۰۰:۵۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۷
یکی از اقوام من مدیر ترافیک یک استان مهم است و می گفت در یکی از آزاد راههای بزرگ آمار تصادفات بسیار بالا بود و در جلسه ای با حضور مقامات ارشد پلیس راه و وزارت راه به این نتیجه رسیدیم که ۹۵ درصد مشگل فرهنگ رانندگی مردم است که اگر درست بود اصلا تصادفی روی نمی داد آنهم در آزاد راه که فوق ایمن است پس فرافکنی نکنید و تقصیر رانندگی دیوانه وار مردم را گردن جاده و خودرو نیاندازید
مرتضی۸۳۳۹۶۹۰۷:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۷
درسته درصد بالایی از تصادفها به خاطر سهل انگاری راننده است اما اگر ماشین ایمن باشد بعد از کوچکترین تصادفی راننده به ملکوت اعلی نمیپیوندد... مثل تصادف علی دائی با سرعت بالای 180 چپ میکند ولی چون ماشینش ایمن و محکم بود زنده میماند اما میبینیم که کسی با سرعت زیر 100 تا با پراید چپ میکند اگر دیدی زنده است بدانید معجزه رخ داده است
رضا۸۳۴۱۷۹۱۲:۲۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۷
عزیزم اولا در آن تصادف ایربگ های ماشین گران قیمت علی دایی هم عمل نکرد پس شعار ندهید راه نمردن تصادف نکردن است و خودروسازان نمی توانند به جای خودرو تانک چیفتن بسازند که بعد چپ کردن و تصادف کسی در آن نمیرد با این رانندگی ایرانی ها پورشه هم آدم می کشد
ناشناس۸۳۴۳۶۸۱۵:۴۵:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۷
اگر سرعت بالای ۱۸۰ داشت .. این افتخار نیست کار ایشان دیوانگی محض است و جان بقیه را در خطر انداختن
ناشناس۸۳۳۹۸۲۰۸:۱۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۷
برای کسی که به جان خود و همراهانش بی توجه است و هرگونه خلاف را ;زرنگی ; می داند مسئولین چه کار می توانند بکنند ؟ پیشرفته ترین اتومبیل ها هم صد در صد در مقابل تصادف های وحشتناک دوام نمی آورند باید یاد بگیریم که فرار از قوانین زرنگی نیست و عمل به آنها کوتاه مغزی
ناشناس۸۳۳۹۸۶۰۸:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۷
فرق ترافیک در جزیره کیش با سایر شهر های ایران فقط مدیریت درست ترافیک در کیش است. البته احتمالا رئیس راهنمائی کیش را هم عوض کنند تا آنجاهم مانند همه ایران شود
ناشناس۸۳۴۰۲۸۰۹:۲۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۷
بدلیل سکونت اهل و عیالشان در خارج از کشور دلیلی برای نگرانی ندارند .
ناشناس۸۳۴۱۹۶۱۲:۴۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۷
اگر در کشور تخلفی اعم از تخلف رانندگی تا اختلاس چند میلیارد یورویی انجام می شود مقصر مردم هستند!!!
ناشناس۸۳۴۷۲۴۰۱:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۸
"گاها "از نظر دستور زبان اشتباه است و" گاهی "درست است
ناشناس۸۳۴۸۹۶۱۱:۴۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۸
چون قدرت خودروسازان بی کیفیت بیشتر از جون مردم است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین