علی ربیعی: هرکس غیر روحانی رئیس‌جمهور بود، شرایط بدتری داشتیم

گروه سیاسی الف،   3980104086 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اقتصادی که شصت سال به مدد نفت و پول حاصل از آن متعادل شده است. صنعت نفتی، رفاه نفتی، یارانه نفتی و به تعبیر یکی از دوستانم مدیران نفتی در هر دوره‌ای با هر تنش سیاسی اقتصادی کوچکی چنین وضعیتی را پیش رو داشت (من معتقدم از میان کاندیداهای 92 و 96 هر کسی به جز روحانی سکاندار کشور بود ما امروز وضعیت بدتری را تجربه می‌کردیم). این نتیجه بیماری شصت ساله اقتصاد و تن ندادن به اصلاحات دردآور بوده‌است.

علی ربیعی: هرکس غیر روحانی رئیس‌جمهور بود، شرایط بدتری داشتیم

به گزارش تابناک،علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: سال 97 درحالی به پایان می‌رسد که شاید کمتر کسی در ابتدای سال انتظار چنین پایانی را داشت، تحولات سریع در روابط بین‌الملل و قاعده‌های جهانی بی‌ثباتی اقتصادی و تغییر نگرش و ارزش‌های مردم. 97 را با تهدیدات ترامپ و تحریم‌های یک جانبه وی آغاز کردیم. فقدان آمادگی برای کنش متقابل و موثر داخلی و برخی تصمیمات غلط باعث شد تا سال را با وضعیت چندان مناسبی به پایان نرسانیم.

 به نظر من این شرایط نشان داد که خارج از ذهن و برداشت ما در دنیای واقعیت به چه اندازه مسائل اقتصادی و اجتماعی با سیاست خارجی درهم آمیخته است. شاید پدیده استعفای ظریف و واکنش اجتماعی گسترده به آن نمادی از همبستگی ادراک شده توسط جامعه بود. هر چند در این بین برخی هنوز هیچ اعتقادی به واقعیت جهانی شدن و وابستگی متقابل اقتصادی روز افزون و غیر قابل بازگشت جهان ندارند و با دیدی محدود به رقابت سیاسی داخلی مسائل اقتصادی و اجتماعی را تبیین می‌کنند.

در این میان سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نیز نشان داد که فاقد آمادگی ساختاری و دانش و تجربه کافی برای شرایط بحرانی می‌باشیم. به نظر می‌رسد معدود کسانی که از تصمیمات سخت و دردآور برای اصلاحات ساختاری سخن می‌گفتند، بیانگر الزامات واقعی اقتصاد ایران بوده است. اقتصادی که شصت سال به مدد نفت و پول حاصل از آن متعادل شده است. صنعت نفتی، رفاه نفتی، یارانه نفتی و به تعبیر یکی از دوستانم مدیران نفتی در هر دوره‌ای با هر تنش سیاسی اقتصادی کوچکی چنین وضعیتی را پیش رو داشت (من معتقدم از میان کاندیداهای 92 و 96 هر کسی به جز روحانی سکاندار کشور بود ما امروز وضعیت بدتری را تجربه می‌کردیم). این نتیجه بیماری شصت ساله اقتصاد و تن ندادن به اصلاحات دردآور بوده‌است.

ما در اسفند 97 با تورم بالا، کوچک شدن کیک اقتصاد کشور به دلیل رشد منفی اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در آستانه ورود به سال نو هستیم. دیدگاه و نگرش مردم و انگاره عمومی آنها حال خوشی ندارد. جامعه بی‌پناه امروزی ما با ذهنیت یاس، ناامیدی از فردای بهتر و حتی شاید ترس از سالی بدتر از امسال روبه‌روست. به نظر من سه عامل ترامپ، زیرساخت‌های اصلاح نشده اقتصادی و برخی تصمیمات نادرست سیاسی برای تضعیف دولت، تاثیر زیادی در امیدزدایی و پمپاژ ناامیدی در جامعه تاثیر زیادی داشته است.

ما در حالی وارد سال 98 می‌شویم که آثار باقی مانده از تمامی تحولات سال 97 به همراه شدت یافتن فشارهای خارجی و افزایش تنش‌های ساختاری داخلی و نزاع‌های ناشی از در پیش رو بودن انتخابات مجلس قابل پیش‌بینی است. متاسفانه در نیمه دوم سال 97 روندی در رسانه‌های منتقد دولت بخصوص صدا و سیما دیده می‌شد که به نظر من بازی با اعصاب مردم و امتداد دادن آن به سال 98 به صلاح هیچ یک از مردم کشور نیست.

فکر می‌کنم اگر بر همین سیاق سال 98 را ادامه دهیم چشم‌انداز روشنی در پیش نخواهیم داشت و برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم. با این وصف امسال در کنار سفره هفت سین و در سال تحویل باید با استعانت از خدا به دگرگونی‌های رفتاری، تصمیم‌گیری و مدیریتی فکر کنیم.

اول، به این بیندیشیم و به این باور برسیم که تضعیف دولت روحانی بدون تضعیف سایر قوا و ارکان حکمرانی کشور امکان‌پذیر نیست. بنابراین مخالفان دولت باید به این نکته اساسی توجه کنند و بدانند که در شرایط کنونی هرگونه تلاش برای تضعیف دولت مغایر با مصالح ملی است. من فکر می‌کنم سال 98 تنها یک سال نیست و سال 98 در فردای چهل سالگی است و آثار آن بیش از همه سال‌های قبل در آینده ایران نقش خواهد داشت.

دوم این‌که، یکی از ضروری‌ترین نیازهای ما اجماع عمومی در مورد صورت‌بندی مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. باید بتوانیم در ساختار قدرت در خصوص چند مساله ملی به اجماع برسیم. به عنوان مثال با فاصله دیدگاهی و تنازعی که درباره FATF از خود نشان داده‌ایم چشم‌انداز خوبی نخواهیم داشت. معتقدم که ساختار حکمرانی کشور باید به عقلانیت و درک مشترکی برسد تا تنازعات ساختاری کاهش پیدا کند. اگر بتوانیم سال 98 را سال کاهش تنازعات قرار دهیم، قطعاً تا 1400 مسیری راحت‌تر داشته و فرصت‌های بیشتری کسب خواهیم کرد.

سوم این‌که، برای ایجاد امید و افزایش اعتماد عمومی نیاز به برنامه داریم، پیش شرط تحقق این مهم اصلاح فضای گفت‌و‌گو و در اولین گام گفت‌و‌گوی بین نخبگان است. باید گسترش گفت‌و‌گو در جامعه را تشویق کنیم. تا چهره‌ها، افراد و جریان‌های مختلف با گرایش‌های متفاوت فرهنگی سیاستی و عقیدتی قادر باشند آزادانه نظرات خود را در تمامی رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما ابراز کنند. برنامه‌ریزی برای تنوع رسانه‌ای و شکستن حصارهای تنگ‌نظرانه راهکاری است که حداقل انرژی‌های متراکم اعتراضی را کاهش خواهد داد و در بهترین حالت راهکارهای برون رفت از مشکلات را تولید خواهد کرد.

چهارم، اصرار بر شفافیت برای مقابله با بروز فساد است. به نظر من ما بیش از اندازه درباره فساد حرف زدیم. طوری که احساس فساد در جامعه بیش از خود فساد شده است و اتفاقاً از میزان فساد هم کاسته نشده است. باید برنامه‌ریزی روشن و درونی داشته باشیم تا مردم احساس کنند گام‌هایی برای مقابله با این پدیده در تمامی قوا برداشته می‌شود.

پنجم، مراقبت از زندگی مردم است. طرح‌هایی با پشتوانه مطالعاتی و کارهای کارشناسانه باید تدوین و اجرا شود تا مردم دوباره احساس کنند در بحران‌های اقتصادی جایی وجود دارد که بتوان به آن تکیه کرد و لمس کنند که دولت به فکر آنهاست.

ششم، به نظر من شریک کردن نخبگان کشور در تصمیم‌سازی است. دانش در جامعه نهفته است باید بپذیریم که در بدنه فعلی نهادهای حکومتی با فقر دانش روبه‌رو هستیم. باید از دانش همه، از ایرانیان مقیم خارج از کشور گرفته تا نخبگان طرد شده، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی بهره گیریم و به اصطلاح میانجی‌ها را در جامعه افزایش دهیم. اعمال قدرت بر یک جامعه رها شده دیگر جواب نمی‌دهد. با اعتقاد و اعتماد به میانجی‌ها این وظیفه را به آنها بسپاریم. وقتی ساختارها دچار مشکل می‌شوند فشار بر آنها افزایش می‌یابد. به علت فقدان نظام حزبی در کشور نخبگان تربیت سیاسی نشده و شناخته نمی‌شوند. روند به‌کارگیری برخی مدیران در قوای مختلف نشان می‌دهد که اساساً از همین ظرفیت اندک موجود هم استفاده نمی‌کنیم. برای مملکت‌داری نیاز به افراد بیشتر و متنوع‌تری داریم تا با درک شرایط کشور بتوانند بحران‌های موجود کشور را بخوبی مدیریت کنند.

هفتم، ترامپ و افزایش فشارهای اقتصادی یک واقعیت است. ما ناچار به اجرای برنامه‌هایی هستیم که رشد از پایین و کمک به معیشت مردم را هدف بگیرد، توسعه اجتماعی و اقتصاد اجتماعی نیاز ماست. بدون نفت خروج از رکود باید از بطن جامعه شکل گیرد. باید ذهنیت‌های توسعه را اصلاح نماییم و الگوهایی مانند رشد فراگیر و توانمند‌سازی وارد محورهای برنامه‌ریزی و توسعه شود.

هشتم، در کنار سیاست خارجی فعال برای منزوی کردن استراتژی ترامپ و کم کردن اثر تحریم‌های یک‌جانبه نیاز به تفاهم و تنش‌زدایی بیشتر با همسایگان خود داریم، نداشتن اجماع و همراهی بازیگران عرصه حیات خارجی باعث شده است که با وجود گسترش ژئوپلیتیک امنیتی سیاسی ایران در منطقه، قادر به تبدیل این فرصت به مزیت‌های اقتصادی اجتماعی در داخل ایران و حتی تامین قدرت مذاکره در فضای بین‌المللی نشده‌ایم.

به عنوان نمونه، به تجربه‌ای در دوران دولت اصلاحات می‌توانم اشاره کنم. در زمان اشغال افغانستان توسط طالبان و القاعده (عرب – افغان‌ها) ضمن کمک مجاهدین افغان توانستیم از این امر برای چانه‌زنی‌های بین‌المللی به نفع کشورمان بهره بگیریم. این الگو باید در زمانی که با داعش در سوریه و عراق جنگیدیم ادامه می‌یافت. من برخلاف برخی دیدگاه‌ها که حمایت‌های ایران در عراق، سوریه، افغانستان و یمن را مورد نقد قرار می‌دهند به گسترش ژئوپلیتیک سیاسی و امنیتی ایران معتقدم و مشکل را در عدم یکپارچگی سیاست خارجی و فرماندهی واحد در آن می‌بینم. اگر این حضور ابزاری برای چانه‌زنی و مذاکره در اختیار مدیر سیاست خارجی ما قرار گیرد آن‌گاه می‌توانیم بهره‌مندی کافی از فرصت‌های آن داشته و برای منافع ملی خودمان از آن بهره بریم.

در پایان متاسفم متنی که قرار بود برای سال نو نوشته شود خالی از حلاوت و شیرینی است ولی به نظر من دلمشغولی‌های واقعی جامعه ایران اینهاست و در سال 98 باید به آنها بیندیشیم و با عملکرد خود کام جامعه را شیرین کنیم. بدانیم 98 فقط یک‌سال نیست، آینده یک جامعه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۱۵۷۲۲۱:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۴
غیر از روحانی هم کسی به امسال تو پست و مقام نمیداد
جواد۸۳۱۷۴۳۰۰:۵۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۵
فکر کنم میخواد با این روش دوباره بیاد سر کار .
ناشناس۸۳۱۸۱۹۰۳:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۵
روحانی به تنهایی در صدر فاجعه آفرینان جا خوش کرده فاجعه برجام بارزترین سند ننگ و فریب است
امیر حسین سلطان/تهران۸۳۱۸۴۰۰۶:۱۵:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۵
شنیدن حقیقت تلخ است اما چاره ای نیست. درج یک مقاله منطبق با واقعیات موجود جامعه کنونی ایران بسان همین نظریات جناب ربیعی بر غنای مطالب منتشر شده در سایت وزین الف می افزاید گرچه طبیعی است به ذائقه گروه اعظمی از خوانندگان و مخاطبان الف سازگار نبوده ، نیست و نخواهد بود! اما بهتر است یک بار به طور کامل از صدر تا ذیل این گفته ها را بازخوانی نمایید و قدری با ساخته های ذهنی خودتان برای فرار از واقعیات و صرفا نشانه رفتن دولت و رئیس جمهور(جناب روحانی) فاصله بگیرید، ان شا، الله.
ناشناس۸۳۱۸۷۶۰۸:۰۶:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۵
آقای ربیعی "صبر ایوب" رو خاستن که براتون اجرا می کنم....
ناشناس۸۳۲۱۳۸۱۲:۰۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۵
هیچکس بجز روحانی نمی توانست نرخ دلار را به 19 هزار تومان و پراید را به 50 میلیون تومان و گوشت را به 125 هزار تومان برساند !
دکتر۸۳۲۲۳۱۱۳:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۵
ولی با این تیکه از صحبتهاشون موافقم که جو رسانه ها بقدری منفی شده که هم موج ناامیدی و افسردگی رو در جامعه ایجاد کرده و هم امکان وقوع تحرکات فیزیکی رو بشدت داره تقویت میکنه. یعنی واقعاً هیچ نکته مثبتی توی کشور وجود نداره؟ پ.ن: من به آقای روحانی هیچگاه رای نداده ام
تبریزی۸۳۲۳۵۶۱۵:۰۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۵
روحانی کاری کرد که بیشتر مردم پشت دستشون رو داغ کردن تا دیگه با وعده و وعیدهای هیچ کسی نرن تو انتخابات شرکت کنن. روحانی چشم مردم رو باز کرد
ناشناس۸۳۱۵۸۱۲۱:۵۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۴
سکوت کنید فقط!
امیر حسین سلطان/تهران۸۳۱۸۴۱۰۶:۲۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۵
شما(مخالفان و منتقدان دولت) چرا سکوت نمیکنید؟! برای همیشه ماه زیر ابر باقی نمی ماند و واقعیات تلخ را باید با تحمل پذیرفت.
ناشناس۸۳۲۲۸۰۱۴:۲۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۵
ما مخالف و منتقد دولت نبودیم ، عملکرد دولت ما را به منتقد تبدیل کرد ؛ سکوت هم نمی توانیم بکنیم ، چون گرانیها و ناکارآمدی دولت آزارمان داده است و می دهد.
ناشناس۸۳۱۵۸۲۲۲:۰۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۴
انتخابات 96 هم از این حرفها میزدید ولی واقعیت نداره، نه این حرفها و نه اون حرفها.
محي الدين۸۳۱۶۰۴۲۲:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۴
بنده اگر ریس جمهور بودم وضعیتمردم به مراتب بهتر از الان بود چون حداقل انسانهایی مثل شما که را به مقام وزارت نمی رساندم
ناشناس۸۳۱۶۱۱۲۲:۴۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۴
حالا افتخار شماها کلا بعد برجام صادرات نفت بود و بس
ناشناس۸۳۱۶۲۵۲۳:۰۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۴
باشه
نجیب۸۳۱۶۲۶۲۳:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۴
آره. فقط از روحانی و دار و دسته اش بر می آید که موقعی که مردم زیر سیل و گل و لای هستند برود کیش حال و حول.
ناشناس۸۳۱۶۳۰۲۳:۰۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۴
با ربیعی موافقم
ناشناس۸۳۱۶۳۴۲۳:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۴
دوستان به خود حرف توجه کنید نه گوینده، واقعا درد جامعه را به حق گفتند
ناشناس۸۳۱۶۴۱۲۳:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۴
پاچه خواری تا این حد...قیمت ارز اون شکلی قیمت خودرو ،قیمت اقلام و نیازمندی های روزمره و ... همش بدترین شکله ممکنه.چه قدر رو داره این بابا
ناشناس۸۳۱۶۴۳۲۳:۱۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۴
ادعای خیلی بزرگی کردید که راهی برای اثبات آن ندارید بلکه آنچه ما از این دو دوره ریاست جمهوری آقای روحانی دیدیم، خلاف گفته شماست. به نظر من هر کسی به جای آقای روحانی رئیس جمهور بود، وضع الان بهتر بود.
omid۸۳۱۶۴۶۲۳:۲۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۴
بازم بقول ما شیرازی ها :"شومو درس میگی..."
هادی۸۳۱۶۶۵۲۳:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۴
جناب ربیعی . سن شما بالاست
ناشناس۸۳۱۶۶۸۲۳:۴۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۴
مثلا چه کسی ؟ خودشیفتگی کورتان کرده
معلم۸۳۱۶۷۲۲۳:۴۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۴
مگر نمی گفتید اگر رئیسی رئیس جمهور بشه دلار می شه 5 هزار تومان. زمان شما که دلار تا 20هزار تومان هم رفت. با دلار 5هزار تومان شرایط بدتر بود یا 20هزار تومان؟؟؟؟؟؟
ناشناس۸۳۱۶۹۲۰۰:۱۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۵
بله که هر کس بجز اون بود، وضع شما و اطراف و اکناف شما به این شکل نبود که رانت خواری کنید، خجالت هم خوب چیزیه که شما ندارید
ناشناس۸۳۱۶۹۳۰۰:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۵
سکوت . لطفا
محمد قاسمی۸۳۱۶۹۹۰۰:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۵
عزیزم دیگه این حرفا جواب نمیده
نعمت الله جوکارنامیوندی۸۳۱۷۱۰۰۰:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۵
حیف رای که به ناحق به روحانی دادم ....ادم این کارنبودوهمیشه دربحرانهایی مثل زلزله وسیل مردم راتنها گذاشته
ناشناس۸۳۱۷۱۲۰۰:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۵
متاسفم برایت که از آب گل الود ماهی میگیری. سیل گلستان نشان داد چه کسی مرد میدانه بحرانه. همونایی که اگر رای اورده بودن الان وسط میدان سیل دارن خدمت رسانی میکنند و اونایی که رای آوردن یا خارجن یا سواحل زیبا دارن حمام آفتاب میگیرند
همشهری۸۳۱۷۱۵۰۰:۲۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۵
کسی نیست به اینها به بابا خجالت هم خوب چیزیه ما رای دادیم اشتباه کردیم به روحانی رای دادیم
رمضانی۸۳۱۷۳۰۰۰:۴۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۵
آقای ربیعی سخن صحیح و منطقی را گفته است
محمودزاده۸۳۱۷۳۲۰۰:۴۲:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۵
سلام درآخربحث درست گفتیدکه درمنطقه حضورفعال داشته باشیم آقای ربیعی عزیزمگرسپاه اینقدرجانفشانی نکرد?پس چراآقای روحانی اینقدر درهمان ایام سپاه رابعناوینی همچون دولت تفنگداری که دولت بدون تفنگ را اذیت میکند!مورد خطاب قرارمیداد."?.?
ناشناس۸۳۱۷۳۹۰۰:۴۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۵
آقای ربیعی شما احیانا معنی خجالت رو میدونی یعنی چی؟عالم و آدم مقصرن به غیر از دولت خسته بی تدبیر ناامید
حمید۸۳۱۷۴۷۰۰:۵۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۵
عالی بود
تا 1400 1400سانتی متر زیر آب۸۳۱۷۵۳۰۱:۰۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۵
حداقل این بود چهره شما و نوبخت و وزیر جهاد و صمت و .........مردم با کرامت ایران نمی دیدند
بی نام۸۳۱۷۶۰۰۱:۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۵
بقالی سر کوچه مون از روحانی بهتر عمل میکرد اگه رییس جمهور میشد
ناشناس۸۳۱۷۷۶۰۱:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۵
یادمون نره روحانی دولت را در چه شرایطی تحویل گرفت. شکاف سیاسی و اجتماعی شدید میان مردم و مسولین و تحریم های فلج کننده قطعنامه هایی که به کشورهای دیگر اجازه حمله نظامی به کشورمون داده بود و ناامیدی شدید مردم. موقعی هم که روحانی رییس جمهور شد غیر از مردم هیچ طبقه ای از مسولین خوشحال نشدندو استقبال نکردند. از روز نامه کیهان گرفته که قبل از اینکه روحانی دولت رو تحویل بگیره ایشون رو کوبید تا بقیه مسولین
ناشناس۸۳۲۵۲۴۱۷:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۵
حالا که با این همه امتیازی که توی برجام داد داره بدتر از اون جوری که تحویل گرفته بود تحویل میده.
ناشناس۸۳۱۷۸۳۰۱:۵۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۵
آقای ربیعی امیدوارم بتوانید حداقل در مقابل ( وجدان خودتان ) این نظر را اثبات کنید
بیضایی۸۳۱۷۹۲۰۲:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۵
عملکرد تو و امثال تو را هم در مورد کارگران و بازنشستگان و قول و قرار هایی که میدادی را هرگز فراموش نمیکنیم.
ناشناس۸۳۱۷۹۳۰۲:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۵
این کاش بفهمند
ناشناس۸۳۱۸۱۳۰۳:۲۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۵
بسه دیگه
یاسر۸۳۱۸۳۳۰۵:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۵
حتمنا وزیر اینده بازرگانی اقای ربیعی هستند ...درست زدم وسط خال...
ناشناس۸۳۱۸۴۵۰۶:۳۷:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۵
متاسفانه شماها مبتلا به بیماری خود شیفتگی هستید در حالی که در هیچ دوره ای کشور تا این حد مشکل نداشته است!!!
ناشناس۸۳۱۸۵۹۰۷:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۵
مردم رو بدبخت کردید
پیمان۸۳۱۸۶۸۰۷:۴۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۵
یکی به من بگه چطور احمدی نژاد در اوج تحریم های جهانی 2500 تومان دلار رو گران تر کرد اما آقای روحانی با خروج یکجانبه ترامپ دلار را حداقل 10.000 تومان گرانتر کرد؟
بنده خدا اصل۸۳۱۸۸۴۰۸:۱۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۵
شما یا ما؟!!!
رضا۸۳۱۸۸۸۰۸:۲۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۵
جناب آقای ربیعی؛ برادر؛ دکتر؛ خسته نباشید جداً!!!
سحر۸۳۱۹۰۷۰۹:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۵
اینونگیدچه داریدبگید،شرم کنید
پارس آباد۸۳۱۹۱۱۰۹:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۵
یعنی میفرمایید بالاتر از سیاهی رنگی هست ؟ نفرمائید لطفا آقای ربیعی که گند زدید به آمال و آرزوهای یک ملت .
ناشناس۸۳۱۹۱۷۰۹:۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۵
جناب آقای ربیعی سلام لطفا بر اساس شواهد (و نه تصورات ذهنی خودتان) بفرمائید که: آقای روحانی چه کارهائی را انجام داد که وی را از بقیه کاندیداها ممتاز کرد؟ و بقیه کاندیداها نمی توانستند آن کار را انجام دهند. انجام دادن این کارها چه ثمراتی داشت. ایشان چه کارهائی را انجام نداد که وی را از بقیه کاندیداها ممتاز کرد؟ و بقیه کاندیداها آن کارها را انجام می دادند. انجام ندادن این کارها چه ثمراتی داشت. تشکر
ناشناس۸۳۱۹۲۶۰۹:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۵
قرار بود با رییسی دلار ۵ تومن بشه الان که بدتر شد!
ناشناس۸۳۱۹۳۶۰۹:۲۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۵
تو روخدا بس کنین مردم دارن تو فلاکت وبدبختی دست وپا میزنن این اقا هنو دست از حمایت از این تز فکری لیبرال ماآبانه خودش وامثال خودش بر نمیداره...
ناشناس۸۳۱۹۴۵۰۹:۳۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۵
آیا رسانه های جمعی برای انتشار ( توهمات و خیالات و ...... ) افراد نباید هیچ حد و مرزی قائل شوند .
ناشناس۸۳۱۹۵۷۰۹:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۵
علی ربیعی: هرکس غیر روحانی رئیس‌جمهور بود، شرایط بدتری داشتیم !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۳۱۹۵۹۰۹:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۵
طرف رو از در بیرون کردن از پنجره آمد تو مصداق این آقاست ... بابا تو خودت مورد تایید ملت نیستی بعد میای یکی دیگه را تایید می کنی ؟؟؟
ناشناس۸۳۱۹۶۲۰۹:۵۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۵
رو نیست که !!!
محسن۸۳۱۹۶۷۰۹:۵۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۵
اینو نگی چی بگی؟؟؟؟!!!!
حسن۸۳۱۹۸۶۱۰:۰۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۵
آقای ربیعی جز نوشابه برای هم باز کردن ذره ای خاصیت برای این ملت ندارید و شما ها فقط با آزاد کردن ناهنجاری درجامعه باپشتیبانی هنجار شکنان در راس امور مانده آید وآخرتی برای خودتان نگذاشته اید
ناشناس۸۳۱۹۹۱۱۰:۱۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۵
دروغگویی در کابینه روحانی همه گیر شده. مملکت بدون صاحب اداره میشد مطمنا وضع ما از این خیلی بهتر بود
مهدی۸۳۲۰۰۰۱۰:۱۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۵
کاش مهرهای سوخته ساکت بود ند ،یارانه من رابه ناحق تو قطع کردی ،باید پاسخگو باشی
ناشناس۸۳۲۰۳۱۱۰:۳۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۵
مثلا قرار بود چه اتفاقی بیفته که روحانی جلوش رو گرفت؟؟؟؟آقای ربیعی لطفا سکوت کن
محسن۸۳۲۰۴۴۱۰:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۵
راست میگه اگه رییسی شده بود دلار می شد 5000 تومان.البته به گفته خودتون
ناشناس۸۳۲۱۱۱۱۱:۴۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۵
جناب ربیعی هنوز در دولت دنبال پست می گردد
ناشناس۸۳۲۱۲۳۱۱:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۵
این حرفها فقط برای بستن دهن مردم بخاطر اوج بیکفایتی شما دولتیهاس
ناشناس۸۳۲۱۶۳۱۲:۴۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۵
یعنی باز هم باید راضی باشیم بین انتخاب بد وبدتر !!!
نعمت الله چوکارنامیوندی۸۳۲۲۲۷۱۳:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۵
جناب ربیعی شمادشخصاانسان محترم ومتینی هستید لطفا‌برای ابروی رفته دولت سست ووارفته روحانی از شخصیت ووقارووجهه شخصی خودتان مایه نگذارید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین