رتبه سوم گرانترین اثر حراج «کریستیز خاورمیانه» یه یک ایرانی رسید + تصاویر

گروه فرهنگی الف،   3980104073 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز خاورمیانه، آثاری از هنرمندان مصر و سوریه رتبه‌‌های اول و دوم گرانترین آثار را به خود اختصاص دادند و رتبه سوم به نقاشی «حسین زنده‌رودی» از کشورمان رسید.

به گزارش فارس، بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز با عنوان «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» عصر روز گذشته (۳ فروردین ماه ۹۸) با عرضه ۸۵ اثر از هنرمندان ایران، لبنان، عراق، سوریه، مصر، امارات، عربستان، فلسطین، الجزایر و عمان در هتل الجمیرا دوبی برگزار شد.

در این دوره، ۱۹ اثر از۱۳ هنرمند ایرانی شامل حسین زنده‌رودی، علی شیرازی، محمد احصایی، پرویز تناولی، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، مارکو گریگوریان، رضا درخشانی، فرهاد مشیری‌، ساسان بهنام بختیار، رکنی حائری زاده، شیرین علی آبادی و رضا آرامش چکش خورد. 

 

 

مجموع فروش کل این دوره از حراج ۳ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۰۰  دلار و مجموع فروش آثار هنرمندان ایرانی نیز  یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلار بود.

در این دوره از حراج کریستیز،  هنرمندان ایرانی، حدود ۳۱ درصد از مجموع فروش این دوره را به خود  اختصاص دادند. این در حالی است که در دوره قبلی این حراج، ۴۰ درصد از فروش کل حراج در اختیار هنرمندان ایرانی بود.

از میان ۸۵ اثر عرضه شده در این دوره، ۱۳ اثر فروخته نشد که از این میان سه اثر فروخته نشده به هنرمندان ایرانی شامل محمد احصایی، فرهاد مشیری و علی شیرازی اختصاص داشت.

عنوان گران‌ترین اثر بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه در اختیار اثری از «رمسیس یونان» هنرمند مصری (۱۹۱۳ ـ ۱۹۶۶ م) است که این اثر، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار قیمت پایه داشت و با فروش ۳۸۷ هزار دلاری توانست رکورد این دوره از حراج را به نام خود ثبت کند.

 

اثری از«مروان» هنرمند فقید سوری که  قیمت پایه این اثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار برآورد شده بود و پیش‌بینی می‌شد که گران‌ترین اثر فروخته شده این دوره از حراج باشد، تنها با اندکی افزایش از کف قیمت با رقم ۲۲۵ هزار دلار چکش خورد و بعد از اثر رامیز یونان در جایگاه دوم گران‌قیمت‌ترین اثر این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه ایستاد.

دو اثر دیگر از مروان که ۹۰ تا ۱۲۰ هزار دلار و ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار تخمین قیمت داشت، به ترتیب ۹۳ هزار و ۷۵۰ دلار و ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد.

در این دوره از حراج کریستیز، ۳ اثر از حسین زنده‌رودی فروخته شد. یکی از آثار او که سومین اثر گران‌قیمت حراج بود و ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، با رقم ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت.

دو اثر دیگر این هنرمند که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار و ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، به ترتیب با رقم ۱۷۵ هزار دلار و دیگری ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد.

 

پرویز تناولی هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون رکورددار بالاترین فروش این حراج بوده است، در این دوره نیز با یک مجسمه از مجموعه «شاعر و قفس» حضور داشت که این اثر ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود و با فروش ۲۰۰ هزار دلاری توانست عنوان چهارمین اثر گران قیمت این دوره از حراج را از آن خود کند.

 

 

اثری از فرهاد مشیری با قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار و اثری از حسین زنده‌رودی با قیمت‌گذاری بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار در رتبه‌های دوم و سوم آثار گران‌قیمت این دوره از حراج قرار داشتند.

فرهاد مشیری که در دوره قبلی حراج هنری کریستیز دوبی با فروش اثری از مجموعه کوزه‌هایش به قیمت ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه سوم فروش حراج قرار گرفته بود، در این دوره با ۳ اثر حضور دارد. 

 

اثر اول از مجموعه کوزه‌هایش با عنوان «رفتی تنهای تنها ولی عشقتو نبردی» با  قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار پیش بینی می شد که دومین اثر گران‌قیمت بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز دوبی باشد که در نهایت این اثر فروخته شد. 

دومین اثر این هنرمند با عنوان «کوزه طلایی»  با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار در نهایت ۱۰۰ هزار دلار چکش خورد و اثر سوم او نیز با عنوان «مغز» با تخمین قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار در نهایت ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رسید.

 

دو اثر بدون عنوان از علی شیرازی در این دوره عرضه شده بود که یکی از آثار این هنرمند که ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قیمت پایه داشت، فروخته نشد و اثر دیگرش که  ۸ تا ۱۲ هزار دلار قیمت گذاری شده بود، ۱۱ هزار و ۲۵۰ دلار فروخته شد.

* اثر محمد احصایی خریدار نداشت

از محمد احصایی یک اثر در این دوره عرضه شده بود که ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود و این اثر نیز فروخته نشد. این در حالی است که وی از جمله هنرمندان پرفروش در حراج کریستیز بوده و اثری از این هنرمند در دوره قبلی این حراج به فروش بالای ۱۰۰ هزار دلار دست یافته بود.

دو اثر بدون عنوان از منوچهر یکتایی نیز که به قیمت‌های ۲۰ تا ۳۰ هزار و ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار قیمت گذاری شده بود که هر یک با رقم ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت.

از بهمن محصص اثری با قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار قیمت پایه عرضه شده بود که ۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت. مارکو گریگوریان نیز اثری با برآورد اولیه ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار در این دوره از حراج داشت که در نهایت ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار فروخته شد.

تابلوی «شکار سپیده دم» رضا درخشانی نیز که ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود، به رقم ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار دلار چکش خورد.

از ساسان بهنام بختیار اثری با عنوان «بهار ابدی» در این حراج ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار چکش خورد. قیمت پایه این تابلو ۶ تا ۸ هزار دلار بود.  اثری از این هنرمند در دوره قبلی این حراج نیز عرضه شده بود که ۱۵ هزار دلار فروخته شد.

اثر ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری رکنی حائری زاده نیز در این دوره ۱۵ هزار دلار چکش خورد.

 

 

از میان عکاسان ایرانی نیز دو اثر در این دوره عرضه شد. عکسی از مجموعه «دختر شهر» اثر هنرمند فقید شیرین علی آبادی که ۷ تا ۱۰ هزار دلار تخمین قیمت داشت، ۵ هزار ۶۲۵ دلار فروخته شد و عکسی از زندانیان فلسطینی اثر رضا آرامش نیز که برآورد قیمت اولیه این اثر ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار بود، در نهایت ۲۳ هزار و ۱۲۵ دلار به فروش رسید.

در بیست و پنجمین دوره از حراج هنری کریستیز دوبی ۸۵ عنوان اثر از ۱۰ کشور غرب آسیا (خاورمیانه) عرضه شدند که  بیشترین آثار به هنرمندان ایران با ۱۹ اثر اختصاص داشت و در رتبه‌های بعدی به ترتیب لبنان با ۱۸ اثر، مصر با ۱۶ اثر، سوریه با ۱۳ اثر، عراق ۸ اثر، فلسطین ۷ اثر و کشورهای امارات، عمان، عربستان و الجزایر با یک اثر در این حراج حضور داشتند.
موسسه کریستیز جمعه گذشته هم حراج ساعت را نیز برگزار کرد و ۱۷۶ ساعت در این حراجی به فروش رسید که گران‌ترین ساعت این حراجی ۷۱۱ هزار دلار چکش خورد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۲۰۶۸۱۱:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۵
شرایط و لوازم شرکت در این حراجی هنری چیست؟
ناشناس۸۳۲۶۰۱۱۸:۲۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۵
تایید شدن از طرف یه باند هنری :)
ناشناس۸۳۲۱۴۵۱۲:۲۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۵
واقعا علت چیست که برخی آثار بسیار زشت و بی مفهوم اینقدر طرفدار داره و فروش میره؟!!!!
ناشناس۸۳۲۲۷۸۱۴:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۵
شاید سواد هنری شما پایین باشد و چیزی از فلسفه هنر و جریانات روز هنری نمی دانید من هم نمیدانم ولی قضاوت هم نمیکنم شما هم قضاوت نکنید.
تبریزی۸۳۲۳۱۸۱۴:۴۵:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۵
هنر باید به دل آدم بشینه. هرچقدر هم برای من فلسفه ببافن و دلیل بیارن که به فلان دلایل این آثار ارزشمندن من باز هم قانع نمی شم. اثری که زشته زشته و اثری که زیباست زیباست. هنر و فلسفه دو مقوله جدا از هم هستن. به نظر من فلسفه هنر و ... توجیهاتی برای کلاه برداری در عرصه هنری هستن. اگه جریان امروزی هنر فقط به آثار به شدت زشت بها می ده این مشکل از جریان امروز هنره نه از آثار نفیس و زیبایی که اصلا مورد توجه قرار نمی گیرن! دو قرون هم برای این آثار زیاده!
ناشناس۸۳۳۲۴۹۱۰:۱۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۶
آن چیزی که در چین زیباست لزوما در ایتالیا هم زیبا نیست عطری که من دوست دارم لزوما شما هم دوست ندارید رنگی که مادرتان دوست دارد لزوما رنگ محبوب شما نیست چطور فکر میکنید شخص شما یا عده ای محدود مرجع زشت و زیبای جهان هستند؟ چهره مادری هشتاد ساله با دندانهای ریخته و پوست چروکیده و عینک ته استکانی زشت است یا زیبا؟ با کدام معیار؟ فلسفه هنر به همین موضوعات میپردازد که از فهم من و شما خارج است.
کامیاب۸۳۲۳۴۰۱۵:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۵
در مقوله حراج و خرید فروش آثار هنری، لزوما ارزش و جایگاه هنری مد نظر نیست بلکه ارزش مالی اثر برای کلکسیونرها مبتنی بر امضای صاحب اثر معیار است، لذا آثار هنرمندانی که فوت شده اند و امکان تکرار اثری به امضای آنها نیست به بهای بالاتری قیمت گذاری و خرید و فروش میشود. کلا مقوله بهاگذاری اثر با فلسفه ذاتی هنر دو مقوله جداست و به جهاندید شما هم بستگی دارد. از حیث فلسفه هنر و اخلاق میتوان ساعتها دراینباره بحث و جدل کرد.
ناشناس۸۳۲۵۷۳۱۷:۵۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۵
کاش به جای رشته مهندسی هنر خونده بودم! ..........
ناشناس۸۳۲۲۰۸۱۳:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۵
برخی از آثار بسیرا گرانقیمت هنری ، بی معنی و نازیبا هستند ، اصولا همین که برای فهم هدف آنها باید کارشناس هنری باشی ، نشان دهنده عیب این آثار است ، آیا شما برای لذت بردن از زیبایی طبیعت یا یک موسیقی دل انگیز باید کارشناس هنری باشید ؟ اثری که ، خود هنرمند هم باید کنارش باشد تا توضیح دهد چه کرده ، هنر نیست ، کاشی کاری ها و معماری های ایرانی کارشناس می خواهند ؟ تخت جمشید توضیح می خواهد ؟ فرش ایرانی مترجم می خواهد ؟ مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
ناشناس۸۳۲۳۵۹۱۵:۱۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۵
-اثری که ، خود هنرمند هم باید کنارش باشد تا توضیح دهد چه کرده ، هنر نیست_ این برداشت درستی از هنر نیست، هنر صرفا در زیبائی بصری خلاصه نمیشود، مقوله هنرمفهومی Conceptual Art را نادیده گرفته اید. بخشی از فهم هنر به عهده مخاطب اثر و نیازمند فهم و دانش اوست.
ناشناس۸۳۲۴۹۷۱۶:۴۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۵
هنر باید ولایی باشد
ناشناس۸۳۲۷۰۴۱۹:۴۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۵
هنر برای هنر هنر برای پول
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین