افق تورمی در سال 98/تورم سال آینده به 36 درصد می رسد

گروه اقتصادی الف،   3980104015 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

گرانی اصلی جامعه ایرانی، متوجه سال 98 و اتفاقات پیش رو در این سال است، به طور قطع، تورم نیز در رده مهم‌ترین دغدغه‌های مردم قرار خواهد داشت.

افق تورمی در سال 98/تورم سال آینده به 36 درصد می رسد

به گزارش فارس، تورم تک‌رقمی مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم در طی چهار سال سیاست‌گذاری پولی بود که در انتخابات 96 نیز بارها به عنوان اتفاقی مهم و تاریخی از سوی حسن روحانی مورد تاکید قرار گرفت. اما رفته رفته با عبور از سال 96، این دستاورد نیز مورد تهدید قرار گرفت و با آغاز اولین تکانه‌های ارزی در پاییز 96، روند تورم نقطه به نقطه و پس از آن تورم متوسط، افزایشی شد و منجر به از دست رفتن سطح 9.7 درصدی تورم سالانه شد.

در سال 97 اما شرایط کمی حادتر شد و شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله تورم، وضعیتی بی ثبات به خود گرفتند. این بی‌ثباتی اما ابعادی هشدار دهنده به خود گرفت و بررسی روند شاخص قیمت‌ها در سال 97 نشان می‌دهد، از خرداد تا آذر ماه سال 97، نرخ تورم به طور پیوسته بالای 3 درصد بود و پس از وقفه کوتاه مدت در دی ماه، مجدداً در بهمن نیز به بالای 3 درصد بازگشته است.

این در حالی است که در طی 28 سال اخیر تا کنون سابقه نداشته که نرخ تورم، 3 ماه متوالی بالای 3 درصد قرار گیرد و این یعنی وضعیت تورمی کشور، نگران کننده شده است. رکورد شکنی‌های تورم در سال 97 تنها به تورم ماهانه محدود نشده بلکه نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه این سال به 47 درصد رسیده است که رکوردی جدید در تاریخ اقتصادی ایران محسوب می‌شود و برآوردها نشان دهنده ثبت تورم نقطه به نقطه 50 درصدی در پایان این سال است.

نرخ تورم میانگین سال 97، برابر با 30 درصد است و با توجه به «پیش نگر» بودن نرخ تورم نقطه به نقطه به نظر می‌رسد همچنان جا برای رشد تورم میانگین وجود دارد.

حال نگرانی اصلی جامعه ایرانی، متوجه سال 98 و اتفاقات پیش رو در این سال است. به طور قطع، تورم نیز در رده مهم‌ترین دغدغه‌های این مردم قرار خواهد داشت و لازم است که اطلاعات لازم در این خصوص در اطلاع مردم و صاحبان فضای کسب و کار قرار گیرد.

برای رسیدن به پاسخ این سوال، که تورم سال 98 در چه سطحی است باید دو بخش عوامل کوتاه مدت و بلند مدت تشدید کننده تورم را مورد بررسی قرار داد.

در خصوص عوامل بلند مدت، پیگیری روند رشد نقدینگی در کشور، مهم‌ترین عامل بلند مدت تلقی شده و پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در خلال سال‌های 92 تا 96 به دلیل کاهش سرعت نقدینگی و رکود موجود، شکاف بین نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم افزایش یافته بود و در حالی که دولت همچنان به خلق نقدینگی ادامه می‌داد، انجماد قیمت‌ها باعث تشکیل انباره نقدینگی و آزاد شدن یکباره قدرت مخرب آن شد که قسمت اعظمی از این انرژی، در تورم سال 97 قابل لمس بود.

حال اما سرعت گردش پول به دلایل متعددی از جمله جهش ارزی، شدت گرفته و اصطلاحاً، «داغ شدن» پول موجب شده تا همین نقدینگی موجود نیز با سرعت بیشتری در اقتصاد گردش کند و البته فرا رفتن بازدهی خرید و نگهداری دارایی‌های مصرفی –به واسطه تورم- و در کنار آن، سرکوب نرخ سود سپرده‌ها، صاحبان این سپرده‌ها را به خروج از بانک‌ها و تزریق نقدینگی به بازارها ترغیب کند.

مضاف بر این، سال بعد از دید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بانک جهانی، سالی توام با رشد منفی اقتصادی است و از این رو، هر گونه افزایش نقدینگی در این سال، اثری تورمی به همراه خواهد داشت.

به کارگیری سیاست‌هایی نظیر افزایش حقوق کارکنان از محل کسری بودجه و پول پاشی بر سر اقتصاد، به طور قطع اثراتی تورمی به همراه خواهد داشت و در مجموع به ضرر جامعه تمام می‌شود.

در میان عوامل کوتاه مدت، نرخ ارز پیشران همه عوامل است. ابهامات موجود در تحقق درآمدهای صادراتی و بازگشت ارز به کشور، محرک‌های اصلی ارز در سال پیش رو خواهند بود که به طور قطع، رفع هر گونه از این ابهامات می‌تواند زمینه‌ساز ثبات ارزی در کشور باشد.

در مجموع، برآیند عوامل موثر بر تورم در سال آتی نشان می‌دهد، نرخ تورم سال آتی به طور متوسط 2 تا 2.5 درصد برای هر ماه خواهد بود و مجموعاً، تورم متوسط کشور در سال آتی عددی در حدود 36 درصد ثبت خواهد شد که تفاوت چندانی با سال جاری ندارد. با این حال، بازگشت رکود و منفی شدن رشد اقتصادی، کاهش سرعت گردش پول را به همراه خواهد داشت که خنثی‌کننده جهش‌های ابرتورمی در سال آینده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۰۹۳۹۱۲:۰۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۴
خداوند متعال به داد ما بازنشستگان برسد تورم سال گذشته و افزایش قیمت ها سیصد در صد امسال هم سی وشش در صد افزایش حقوق حدود 20در صد
ناشناس۸۳۱۶۵۰۲۳:۲۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۴
تا مسولان کل کشور افراد فعلی هستند و مسولیت بین خودشان فقط می چرخد اوضاع کشور تا 100 سال آینده هم همین هست !
ناشناس۸۳۱۹۷۲۱۰:۰۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۵
سال قبل تورم الامی 27% بود و امسال اعلامی 36 حالا حساب کنید تورم واقعی را
ناشناس۸۳۱۰۴۵۱۳:۴۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۴
50 کشور آفریقایی از این نظر امنیت بسیار بهتری نسبت به ما دارند.
ناشناس۸۳۱۱۹۷۱۵:۴۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۴
باز خدا رو شکر کنید که هست!!!!!!
معلم۸۳۱۰۷۷۱۴:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۴
خدا به داد من معلم برسد با دو میلیون حقوق ای داد ای بیداد
ناشناس۸۳۱۱۱۰۱۴:۳۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۴
یعنی گوشت کیلویی 120تومن و پیاز کیلویی 12تومن و رب گوجه 18تومنی و نخود 10تومنی و لوبیا 20تومنی فعلا دستگرمی است ؟! خدا رحم کنه
ناشناس۸۳۱۱۱۱۱۴:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۴
بیشتر از سی و شش درصد می رسد چون همین تورم اعلام شده هم واقعی نیست...
ف.خ۸۳۱۱۵۲۱۵:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۴
بله روزهای سختی در پیش رو است.
رضامیرزایی۸۳۱۲۷۲۱۶:۴۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۴
افزایش حقوق اسمش پول پاشی است یا جبران حداقلی تورم.درثانی برای رونق اقتصادی باید طوری عمل نمود که جهش تورمی نداشته باشیم.
ناشناس۸۳۱۸۶۶۰۷:۴۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۵
رونق اقتصادی وتولیدبا این وضعیت ؟
ناشناس۸۳۱۵۷۹۲۱:۵۸:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۴
تورم امسال رو که 200 درصد بود اعلام کردید 27 درصد بوده حالا 36 درصد هم بخواهید اضافه کنید که در عمل 400 درصد میشه
سحرارا۸۳۱۶۱۸۲۲:۵۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۴
تورم فعلی مطمعنا بالای 80درصده اما جامعه ی اماری مرکز امار و بانک مرکزی سیاست زده اند بخاطر همین امار درس و درمونی ارائه نمی دهند..سال اینده رو سال فلاکت ملت به دست مجلس و دولت باید نامگذاری کرد
رشید۸۳۱۷۷۹۰۱:۵۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۵
با. سلام. جمعیت.روستاها که تولید کننده. گوشت. لبنیات میوه گندم هست. در طی. سال های گذشته. بیشتر به. شهرها. و اطراف شهرهای بزرگ امداند وخود به نوعی مصرف کننده شداند.
ناشناس۸۳۱۹۰۵۰۹:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۵
سال نود و هفت همه چیز سه برابر شد اخرش مرکز امار اعلام کرد کل تورم 27 % بود پس با اعلام تورم سی و شش درصد یعنی قیمت ها امسال هم چهار برابر خواهد شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین