دلار جهانگیری و بازار ارز در سال۹۷

محمد نجارصادقی،   3971228172 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دلار جهانگیری و بازار ارز در سال۹۷

سال۹۷ تا چند ساعت پس از خواندن این جریده توسط شما به پایان می‌رسد. سالی که دیگر می‌توان آن را اقتصادمحور‌ترین سال ۴دهه پس از انقلاب خواند. در این سال تمام مردم با اقتصاد عجین شدند و کلیدواژه این عجین شدن هم دلار بود. دلار از همان ابتدای سال شروع به بازی درآوردن کرد. عید به پایان نرسیده بود که سیگنال‌های افزایشی از بازار ارز به گوش رسید.

با وجود اینکه در پایان سال۹۶ یا قله قیمت، دلار روی کانال ۴۶۰۰ تومان ثابت ماند و در روزهای عید به خواب فرو رفته بود، اما با پایان تعطیلات دلار ساعت به ساعت گران‌ شد.

شرایط بحرانی دلار ۶۰۰۰ تومانی در کنار فشارهای سیاسی‌ای که در نخستین بهار دولت دوازدهم به آن وارد شده بود هیات دولت را مجبور به تشکیل جلسه فوق‌العاده کرد. سرانجام در آخرین دقایق ۲۰ فروردین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پس از پایان این جلسه رو به روی دوربین خبرنگاران، سیاست تک‌نرخی کردن ارز را اعلام کرد.

جهانگیری با اعتماد به نفس کامل حکم تعطیلی تمام صرافی‌ها و فعالان بازار ارز را اعلام کرد و گفت از فردا دیگر هیچ قیمتی جز ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار آمریکا رسمیت ندارد و کسانی که به غیر از این قیمت بخواهند خرید و فروش کنند به جرم قاچاق دستگیر خواهند شد!

شاید خود جهانگیری هم فکرش را نمی‌کرد که آن مصاحبه ۳ دقیقه‌ای پراشتباه‌ترین سیاست ارزی کشور را تبیین می‌کرد. اغلب کارشناسان اعم از نهادگرایان، اقتصاد بازار آزاد و حتی طرفداران اقتصاد اسلامی و مقاومتی مواضع تندی نسبت به دلار ۴۲۰۰ تومانی داشتند، اما گوش هیچ‌کس بدهکار نبود. چند روز پس از اظهارات جهانگیری دستگیری‌ها شروع شد، تیتر یک تمام رسانه‌ها دلالان میدان فردوسی و سبزه میدان با دستبند بودند.

تا چند هفته قیمت دلار هم ثابت ماند، اما این دوران خوش‌خوشان دلار ۴۲۰۰ تومانی کمتر از ۴۰ روز عمر داشت. دومین رویداد شبانه و خارج از وقت معمول تاثیرگذار روی اقتصاد ایران در شبانگاه ۱۸اردیبهشت اتفاق افتاد؛ وقتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا با یک امضا اثر تاریخی «فرجام برجام» را خلق کرد.

با خروج آمریکا از برجام شرکت‌هایی که به عنوان دستاورد برجام در ایران شروع به کار کرده بودند هم از کشورمان خارج شدند. زیمنس آلمان، توتال فرانسه، جنرال الکترونیک آمریکا، پژو سیتروئن فرانسه و در نهایت ایرباس فرانسه از اصلی‌ترین خارج‌شدگان از ایران بودند.

دوباره به بازار ارز برمی‌گردیم؛ با وجود رفتارهای پلیسی، اما این بازار از لحاظ اقتصادی رها شده بود و صرف اقدامات میدانی دولت نمی‌توانست مانع از افزایش قیمت‌ها شود. از سوی دیگر، با حذف صرافی‌ها که می‌توان از آنها به عنوان اصلی‌ترین ابزارهای تنظیم بازار  نام برد، عملا کنترل قیمت ارز در بازار آزاد از ید قدرت بانک مرکزی خارج شد. از سوی دیگر، دولت برای کنترل تورم و حفظ رکورد تورم تک‌رقمی که با همین حربه هم توانست در انتخابات رای بیاورد شروع به توزیع ارز دولتی به وارد‌کنندگان کرد.

این اقدام را می‌توان تیر خلاص به اقتصادی که تاکنون ۲ ضربه مهلک دلار ۴۲۰۰تومانی و خروج از برجام خورده بود دانست. دلار در تابستان با یک شیب منظم افزایش قیمت داشت و به ۹۰۰۰تومان رسید، قیمت کالاهای دیگر هم به همین نسبت افزایش پیدا ‌کرد.

در این بین کسی درباره سرنوشت ارزهای دولتی که قرار بود، قیمت‌ها را حفظ کند خبر نداشت. تا این زمان، اکثر کالاها اعم از مسکن، لبنیات، مرغ و گوشت حتی سیب زمینی و پیاز تا ۴۰درصد نسبت به ابتدای سال افزایش قیمت داشتند.

این گرانی‌ها که در ادامه سال بیشتر شبیه به شوخی بود منجر به استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی شد؛ استیضاحی که رای آورد و کرباسیانی را که در اقتصاد ایران کارنامه خوبی از خود در شهرداری، گمرک و وزارت نفت به جای گذاشته بود، در آخرین سمت خود ناکام گذاشت.

در ابتدای مردادماه هم زمان تصدی‌گری رئیس کل بانک مرکزی به پایان رسید و عبدالناصر همتی جای او را در خیابان میرداماد گرفت. با حضور همتی هم روند صعودی نرخ دلار ادامه یافت و در پایان شهریور حتی به ۱۹هزار تومان هم رسید.

دلار ۱۹ هزار تومانی و سکه تمام بهار آزادی ۵ میلیونی کشور را در شرایط بحرانی قرار داد و این بار جلسه خروج از بحران با حضور سران سه قوه تشکیل شد.

با فرا رسیدن زمان مقرر شده توسط آمریکا برای شروع تحریم نفت ایران یعنی ۱۳ آبان‌ماه و مشخص شدن غیرممکن بودن این موضوع، روند کاهش قیمت ارز هم شروع شد. در همین بازه زمانی شناسایی و اعدام سلاطین از قیر گرفته تا سکه هم شروع شد و حتی بیش از ۵۰۰ دلال هم دستگیر شدند.

در این شرایط خاص یک اتفاق عجیب هم در هیات دولت رخ داد؛ تمام لیبرال‌های دولت عزم خروج از کابینه کردند. نخستین نفری که ساز جدایی زد کسی نبود جز مسعود نیلی، دومین نفر نیز محمد آخوندی بود. گرانی دلار یک اتفاق بد را هم رقم زد و آن این بود که اغلب تولیدکنندگان به هوای سود بیشتر کالای خود را صادر می‌کردند که همین موضوع کمبود کالا را در روزهای پایانی سال رقم زد.

پس از التهابات پاییز قیمت دلار از ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان نوسان داشت، اما در نهایت در پایان سال قیمت دلار در کانال ۱۲ هزار تومان که به معنای رشد ۴۰۰ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بود قرار گرفت.
 

 

منبع: وطن امروز

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۲۷۴۸۴۱۶:۴۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
دلار جهانگیری بی سابقه نیست. مردم دلار 1265 تومانی احمدی نژاد را هم دیده اند. تحریم ها باعث شدند که سرمایه داران احساس نا امنی کرده و با تجربه ای که از تحریم های دوره احمدی نژاد داشتند، سریعتر دست بکار شده و سرمایه هایشان تبدیل کرده تا کمتر خسارت ببینند. گرانی ها ریشه در روابط خارجی کشور دارند. باید فالفور FATF تصویب شود. باید بسوی کاستن تنش ها با کشورهای منطقه بخصوص عربستان حرکت کرد. باید درها را بسوی دنیا باز کرد.
ناشناس۸۲۷۶۹۴۲۱:۱۴:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
بسیار منطقی است.
ناشناس۸۲۷۸۲۸۲۳:۵۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
تصویب لوایح استعماری به صلاح مملکت نیست و مغایر منافع ملی است .
ناشناس۸۲۷۶۹۶۲۱:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
متاسفانه یک عده دارند در این شرایط تحریم ها، عقده گشایی سیاسی می کنند.
ناشناس۸۲۷۸۲۰۲۳:۴۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
پرداخت رانت 18 میلیارد دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای مصرفی بی سابقه بود .
ناشناس۸۲۷۸۲۵۲۳:۴۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
در دولت احمدی نژاد دلار فقط 2 هزار تومان گران شد اما حالا 10 هزار تومان گران شده و این از نتایج تدبیر است !!!
علی 671۸۲۷۵۰۲۱۷:۰۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
با دلار 15 هزار تومانی امسال آقای جهانگیری سال خوبی داشتیم و خیلی خوش گذشت با گوشت 120 هزاری و پسته 240 هزاری و مرغ15 هزاری خوشی از سر و گوشمان می ریزد .خدا ازت نگذرد که امسال جز خون دل چیزی نخوردیم با این طرحت
ناشناس۸۲۷۵۳۳۱۷:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
اونایی که به ایشون و دولت اصلاحات رای دادن چی؟!!
ناشناس۸۲۷۵۴۷۱۸:۱۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
بده به آمریکا بگیم بهتره :)
ناشناس۸۲۷۵۶۳۱۸:۴۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
ظاهرا" جهانگیری سپر بلا شده است!!!!!
ناشناس۸۲۷۶۷۰۲۰:۴۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
یعنی کاندیدای 1400 جهانگیریه؟
ناشناس۸۲۷۵۹۱۱۹:۱۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
الهی امین
ناشناس۸۲۷۵۶۱۱۸:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
با ارزش پول ملی کاری کردند که دیگه جبران نمیشه با مدیریت هوشمندانه
ناشناس۸۲۷۷۴۲۲۲:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
زمان احمدی نژاد شما رو دیدیم
ناشناس۸۲۸۳۲۲۱۷:۳۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
قشنگ شش سال دلار ثابت بود
ناشناس۸۲۸۶۵۶۰۶:۲۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۱
واقعا عجیبه! گیریم که احمدی نژاد خیلی بد بود، حالا بقیه دولتها هر بلایی که سر مردم و کشور بیارن باید با احمدی نژاد مقایسه و تبرئه بشن؟!
ناشناس۸۲۷۶۳۴۲۰:۰۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
غوغای روحانی:)
ناشناس۸۲۷۸۰۲۲۳:۱۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
روز و شب به ایادی خاتمی لعنت می فرستم
ناشناس۸۲۸۲۰۶۱۴:۳۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
حالا این وسط خاتمی چیکاره است ؟
ناشناس۸۲۸۱۳۵۱۳:۰۵:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
خاتمی رو حانی و احمدی نژاد سر و ته یه کرباسن واسه ملت فرقی نمیکنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین