اعتراض به بی بی سی بدلیل پخس مستندی درباره قاسم سلیمانی

گروه جهان الف،   3971227129

فضاسازی های خبری رسانه‌های خارجی علیه ایران سابقه دیرینه ای دارد ، اما اقدام جدید بی‌بی‌سی در انتشار مستندی درباره ایران به قدری یک‌جانبه بوده است که حتی صدای اعتراض و انتقاد «مارکو کارنلوس» سفیر سابق ایتالیا درعراق را درآورد و وی آن را یک‌سویه و ساده‌انگارانه خواند.

اعتراض به بی بی سی بدلیل پخس مستندی درباره قاسم سلیمانی

به گزارش ایرنا، چندی پیش یکی از شبکه‌های بی‌بی‌سی مستندی درباره عملکرد نیروهای مستشاری ایران در عراق بویژه حضور سردار قاسم سلیمانی در این کشور منتشر کرد.

تلاش و هدف اصلی این مستند بر القای این موضوع بود که سیاست خارجی ایران ؛ خارج از دستگاه وزارت خارجه و در اختیار نهاد دیگری است.

در این برنامه‌ که تهیه و تولید سفارشی آن با هدف حمایت از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کاملا آشکار است، به حضور سردار سلیمانی در عراق پرداخته و تلاش شده از وی چهره‌ای جدای از دستگاه دیپلماسی ایران برای غرب ترسیم شود.

پخش این مستند را باید با رخداد چند هفته پیش مرتبط دانست؛ اواسط اسفند ماه امسال بود که رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار پس از انقلاب، نشان ذوالفقار - بالاترین نشان نظامی کشور- را به سرلشکر قاسم سلیمانی اعطا کردند. از همان زمان ، لفاظی ها ، اظهارات و اتهامات برخی مقام‌های غربی بویژه آمریکایی وصهیونیستی علیه کشورمان بویژه با محوریت حضور مستشاری ایران درعراق شدت یافت.

هرچند که از زمان حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه، واکنش‌های رسانه‌های غربی و صهیونیستی برای زیرسوال بردن این حضور با خبرسازی‌های مختلف همراه بوده است.

**مستندی مبتنی بر منابع صهیونیستی
از زمانی که تحولات در عراق و سوریه به گونه‌ای پیش رفته که دولتمردان غربی به رغم تلاش‌هایشان در حمایت و پشتیبانی از داعش، با شکست مواجه شده‌اند، دامنه فشار رسانه‌ای علیه ایران دوچندان شده است. نمونه جدید آن را می‌توان در مستند پخش شده از شبکه دوم بی‌بی‌سی مشاهده کرد.

پخش این مستند با واکنش «مارکو کارنلوس» سفیر سابق ایتالیا درعراق همراه شد. وی در یادداشتی در «میدل ایست آی» تصریح کرد که مستند شبکه 2 بی‌بی‌سی دیدگاهی ساده‌انگارانه در باره نقش ایران در خاورمیانه ارائه داده است.

«این مستند، نه تنها اطلاعات تازه‌ای نمی‌دهد، بلکه از نگاه این دیپلمات غربی ، دیدگاهی یکجانبه دارد؛ همچنین هیچ نقل قولی از مقام‌های ایران ارائه نمی‌شود.»

این دیپلمات ارشد ایتالیایی خاطرنشان کرد که ، «روایت مستند بی‌بی‌سی درباره ایران و سلیمانی تا حد زیادی توسط منابع اسرائیلی و بدون بررسی حقایق شکل گرفته است.»

در مستند بی‌بی‌سی، مقام‌های آمریکایی در ادعایی مضحک از سردار سلیمانی تصویر فردی مشتاق برای برقراری رابطه با خودشان ترسیم کرده و مدعی‌ شده‌اند وی مدام خواستار برقراری رابطه با آنها بوده و آنان این درخواست‌ها را رد کرده‌اند!!

کارنلوس دیپلمات سابق ایتالیایی ضمن رد این مساله، تصریح کرده است:«از روی تجربه‌ای که در عراق پیدا کردم می‌توانم اطمینان دهم که قضیه درست برعکس آن است. در مدت 2 سال حضورم در بغداد، مقام‌های آمریکایی بارها از من خواستند که پیغام شان را به شبه‌نظامیان شیعه برسانم که بیشتر حول تقاضا برای ارتباط مستقیم با همتایان آنها در ایران بود. این درخواست به طور مرتب از سوی 2 سفیر ایران در بغداد رد شده بود.»

سفیر سابق ایتالیا در عراق همچنین، روایت بی بی سی از حوادث در بصره در سال ‌های 2007 و 2008 و القای دخالت ایران در هرج و مرج این منطقه را غیرواقعی دانسته است.

تلاش بی‌بی‌سی دراین مستند، القای نقش سردار سلیمانی در عراق بدون توجه به جایگاه دستگاه سیاست‌ خارجی ایران بوده که در این زمینه نیز این دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد ، جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی و امنیتی اولویت‌ های روشن و واقع بینانه و همچنین برنامه ‌ریزی بلندمدت دارد.

آوازه محبوبیت سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت بلندمرتبه نظامی و مسئول نیروهای مستشاری ایران در جنگ علیه داعش ، روز به روز گسترده تر می شود و مردم و مقامات کشورهای عراق و سوریه پیوسته از شجاعت و محبوبیت او سخن می‌گویند.

کارنلوس درادامه این یادداشت درباره سردارسلیمانی گفته است: او فردی شجاع و با منطق است و تعهد انقلابی و همدردی نسبت به یارانش دارد؛ فرماندهی الهام‌بخش و شنونده که گفت‌وگو را با توسل به ارتباط‌های گسترده، تسهیل می‌کند. این شاخصه‌ها را دشمنان اسرائیلی، آمریکایی و عرب او گاهی ندارند؛ توانایی منحصر به فرد او در استفاده از اشتباهات بی شمار همین دشمنان است؛ عملکرد وی براساس اهداف شفاف و واقع بینانه ایران در حوزه امنیت و سیاست خارجی است که سبب رسیدن به دستاوردهای بزرگ شده است.

در ادامه یادداشت این دیپلمات ایتالیایی آمده است:«هیچ تردیدی نیست که سلیمانی یک فرمانده نظامی نابغه است؛ افرادی که ازنزدیک بااو تعامل داشته‌اند، مانند «موفق الرباعی» مشاور نظامی و امنیت ملی مالکی، سه ویژگی اصلی او را باهوشی، با تفکر مکتبی و از همه مهم‌تر دارای استعدادهای کم‌نظیر راهبردی و تاکتیکی، اعلام کرده‌اند.»

اعتراف سفیر سابق ایتالیا در عراق از شخصیت سلیمانی و موفقیت ایران در شکست داعش سبب شده تا هم پیمانان رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی در خبرسازی‌ها و مستندهای مختلف به دنبال طرح مسایل تفرقه افکنانه در ایران و منطقه باشند.

سوابق عملکرد بی‌بی‌سی بویژه بخش فارسی این رسانه بارها نشان داده است که برخلاف شعار بیطرفی، به شدت در جهت ایران‌ هراسی بویژه در میان مردم منطقه گام برداشته و از هر شیوه‌ای برای خبرسازی طبق چارچوب سیاست‌خارجی غرب علیه ایران استفاده کند.

**واماندگی از گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایران
سفر چند روز پیش حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به عراق و دیدارهای مختلف با مقام‌ها و شخصیت‌های مختلف و همچنین امضای قراردادهای اقتصادی، بازتاب گسترده‌ای در منطقه و جهان داشت و سبب شده تا جهت‌گیری علیه منافع ایران از سوی کشورهای منطقه و غربی دوچندان شود.

از زمانی که «برایان هوک» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران منصوب شده، به طور دائم در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف، هجمه علیه ایران را افزایش داده است.

فضای سخنان هوک وجریان‌سازی‌های رسانه‌ای و قواعد بازی تحریمی آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن به شدت به دنبال محدودسازی فضای تحرک اقتصادی ایران درمیان همسایگان است واکنون که دامنه مناسبات اقتصادی ایران با عراق و سوریه رو به گسترش نهاده، از هیچ اقدام رسانه‌ای و ... برای افزایش فشارهای دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک علیه ایران و همسایگانش دریغ نخواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین