آیا سعودی برای قبضه کردن بازار‌های عراق خیز برداشته است؟

گروه جهان الف،   3971227001 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عربستان برای نزدیک شدن به عراق و گسترش نفوذ همه جانبه خود در این کشور با تمام قوا وارد عمل شده و این امر لازمه توجه بیش از پیش مسئولان ایرانی است.

آیا سعودی برای قبضه کردن بازار‌های عراق خیز برداشته است؟

مهر نوشت: بررسی اقدامات مقامات سعودی طی چند ماه اخیر در عراق در زمینه‌های سیاسی، رسانه‌ای و به ویژه اقتصادی نشان می‌دهد که ریاض خیز بلندی برای قبضه کردن این کشور در تمام ابعاد و زمینه‌ها برداشته و تلاش می‌کند که در برابر همسایه مهم و تاثیرگذار عراق یعنی ایران که روابط دیرینه‌ای با یکدیگر دارند قد عَلم کند.

درست است که ایران و عراق در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و دینی مذهبی با یکدیگر قرابت‌های غیر قابل انکاری داشته و از دیرباز در این زمینه‌ها روابط و تبادلات مستحکمی میان این دو برقرار است، اما نباید از این نکته نیز غافل بود که عراق به دلیل موقعیت استراتژیکش و نزدیکی اش به ایران همواره مورد توجه عربستان و آمریکا بوده است. ریاض و واشنگتن در طول تاریخ به ویژه در ماه‌های گذشته تلاش کرده اند روابط این دو همسایه را در منطقه حساس خاورمیانه تیره و تار کرده و از آب گل آلود آن ماهی‌های خود را صید کنند.

خیز عربستان برای قبضه کردن بازار‌های عراق در برابر ایران

عربستان طی ماه‌های گذشته با بستن ده‌ها قرارداد تجاری با عراق و هم چنین ارسال هیات‌های سیاسی به این کشور تمام قوای خود را برای سیطره بر بازار‌های عراق و قبضه کردن آن به کار گرفته است. به عنوان مثال همین چند وقت پیش بود عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان سعودی در بغداد مدعی شد کشورش تصمیمات مهمی درباره عراق گرفته است. وی درباره گذرگاه مرزی عرعر میان عربستان و عراق اظهار داشت که کشورش به تعهدات خود درباره گذرگاه عمل کرده است و عملیات اجرایی عملاً از طریق یک شرکت سعودی آغاز شده و پیش بینی می‌شود حداقل تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

عربستان سعودی هم چنین متعهد شده است یک گذرگاه کامل ساخته و آن را به تمام وسایل مورد نیاز هر گذرگاه مرزی اعم از زیرساخت‌ها و تجهیزات فنی و اداری مجهز کند. قرار است این گذرگاه طی چهار ماه آینده آماده شود. گذرگاه مرزی با عراق حاوی بزرگترین میدان مبادلات تجاری میان دو کشور خواهد بود و این میدان در خاک سعودی قرار می‌گیرد.

عربستان پا را از این هم فراتر گذاشته و اعلام کرده که بازرگانان عراقی می‌توانند از بنادر عربستان در سواحل دریای سرخ برای واردات و صادرات استفاده کنند.

در حال حاضر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی عربستان و سایر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با عراق از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. آن‌ها در تلاش هستند تا با افزایش تعامل با بغداد از توان این کشور در تشدید فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بهره بگیرند و از سهم این کشور در بازار عراق بکاهند.

از برق و نفت گرفته تا ساخت استادیوم و راه اندازی شبکه!

اتاق فکر ریاض برای گسترش روابط تجاری میان عربستان و عراق حتی وارد حوزه برق نیز شده است به طوریکه اخیراً مسئولان سعودی اعلام کردند که ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و فروش برق ارزان قیمت به عراق را جایگزین برق صادراتی ایران به این کشور خواهند کرد. به گفته وزارت نیروی دولت عراق، بهای برق صادراتی عربستان به عراق یک چهارم بهای برق صادراتی ایران به عراق است.

این اقدام نشان می‌دهد که ریاض در وهله نخست تمام شاهراه‌های ارتباطی میان عراق و ایران را در زمینه‌های مختلف بررسی کرده و در وهله دوم برای قطع و یا تحت فشار قرار دادن آن وارد عمل شده است.

یکی دیگر از اهداف عربستان برای گسترش نفوذ خود در عراق بحث تولید نفت است به صورتیکه ریاض می‌کوشد در راستای اجرای دیکته‌های آمریکا علیه ایران و تشدید تحریم‌ها علیه تهران به ویژه در حوزه نفت، عراق را متقاعد کند تا در این خصوص با یکدیگر همکاری کنند. در همین راستا دو کشور روز شنبه ۱۹ آبان توافق کردند که برای ثبات بخشیدن به بازار جهانی نفت و جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از تحریم نفتی ایران، با یکدیگر همکاری کنند.

سعودی‌ها حتی وارد حیطه ورزش شده و پاییز امسال اعلام کردند که می‌خواهند یک استادیوم صد هزار نفری در عراق بسازند. بنا به گفته مسئولان عراقی، این ورزشگاه به عنوان هدیه عربستان سعودی به عراق ساخته خواهد شد. کمیته‌ای در عراق به منظور ساخت این ورزشگاه شکل گرفته که اقدامات مقدماتی را انجام خواهد داد و پس از بررسی مکان‌های مورد نظر، بهترین گزینه برای ساخت ورزشگاه انتخاب می‌شود تا نخستین استادیوم ۱۰۰ هزار نفری عراق در بغداد ساخته شود.

نفوذ همه جانبه عربستان در عراق به این حد ختم نمی‌شود بلکه حوزه رسانه که یکی از مهم‌ترین ابزار هدایت و جهت دهی افکار عمومی در جهان است را نیز دربر می‌گیرد. عربستان هم زمان با زمینه‌سازی‌ها برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «MBC العراق» در تلاش است مدیران پایگاه‌های اینترنتی تاثیرگذار را جذب کند تا با حمایت از آن‌ها، از این افراد در زمانی که مناسب می‌داند بهره‌برداری کند. این اقدام در راستای جنگ نرم عربستان در عراق صورت می‌گیرد.

در کنار آمریکا، عربستان سعودی که در انتخابات اخیر دریافت که جایگاه متزلزلی در عراق دارد در صدد استفاده از ارتش سایبری و تاثیرگذاری بر افکار عمومی در عراق از طریق خریداری صفحات فعال و تاثیرگذار اینترنتی و مدیران آن‌ها است. شبکه «MBC» اعلام کرده است تلاش می‌کند با استفاده از هنرمندان مشهور عراقی برنامه‌های خود را ارائه کند. محافل سیاسی عراقی معتقدند عربستان در صدد نفوذ در جامعه عراق با استفاده از این شبکه است.

لزوم هوشیاری ایران در برابر پروژه نفوذ عربستان

در این بین ایران نیز بیکار ننشسته و تلاش می‌کند روابط اقتصادی خود را با توجه به امتیاز هم جواری با عراق گسترش دهد. چند ماه قبل بود که یک نمایشگاه بین المللی در بغداد برگزار شد. حضور پررنگ ایران در این نمایشگاه مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. حدود ۶۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی بغداد شرکت کردند، اما خبری از شرکت‌های سعودی به آن صورت که باید باشد نبود؛ شرکت‌هایی که سال گذشته این نمایشگاه را به انحصار خود درآورده بودند. ایران هم چنین می‌کوشد تا با استفاده از گذرگاه‌های مرزی به حجم تبادلات تجاری با عراق بیافزاید، اما نباید در این بین از کارشکنی‌های سعودی‌ها و سنگ اندازی‌های آن‌ها در کنار حجم گسترده تبلیغات علیه ایران در میان شهروندان عراقی غافل ماند.

با بررسی روزنامه‌ها و رسانه‌های سعودی متوجه می‌شویم که این رسانه‌ها بحث نفوذ ایران را در عراق کلید زده و با تبلیغات گسترده سعی در القای این مفهوم دارند که ایران تلاش دارد با صادرات کالا به عراق این کشور را در دست بگیرد! و یا اینکه با قطع صادرات برق (که در یک دوره به دلیل افزایش مصرف برق در داخل به وجود آمد) عمداً سعی دارد شهروندان عراقی را اذیت کند و یا هراز چندگاهی بحث‌های تفرقه افکنانه که سفر‌های زیارتی ایرانی‌ها به عراق و یا بالعکس را تحت الشعاع قرار دهد مطرح می‌کنند.

از لحاظ سیاسی نیز مقامات ایرانی سفر‌های منظم و دوره‌ای به عراق دارند به صورتیکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به تازگی سفری ۵ روزه به عراق انجام داد که این سفر از شمال تا جنوب این کشور را تحت پوشش قرار داد. وی از بخش‌های مختلف این کشور دیدار به عمل آورده و مذاکرات گسترده‌ای با مقامات عراقی انجام داد.

هم چنین حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عراق سفر کرد و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار کرد. این سفر بسیار مهم و اثر بخش بوده و می‌تواند نقطه عطفی در روابط میان دو کشور همسایه ایران و عراق تلقی شود.

اما با تمام این تفاصیل به نظر می‌رسد مقایسه حجم اقدامات ایران و عربستان برای تقویت روابط خود با عراق در تمام زمینه‌ها بسیار نامتوازن بوده و ایران باید بیش از این‌ها برای نزدیک شدن به این همسایه استراتژیک خود و رها نکردن آن در آغوش عربستان تلاش کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۲۵۴۸۷۰۱:۴۴:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
....،خشونت خشونت میاورد و‌دشمنی هم دشمنی،تا کی و کجا باید این تسلسل معیوب ادامه پیدا کند؟حتما باید جنگ خونین دیگری رخ بدهد و صدها هزار یا ملیونها انسان کشته شوند تا سیاستمدارها بفهند صلح و دوستی بهتر از خشونت و دشمنی است؟
مجتبی۸۲۵۵۳۰۰۶:۴۶:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
t;بهای برق صادراتی عربستان به عراق یک چهارم بهای برق صادراتی ایران به عراق است.t; ... جهت شکست طرح استکباری عربستان، بهای برق مصرفی را برای مصرف کنندگان داخلی به خصوص بخش صنعت، تجاری و کشاورزی گرانتر حساب کنید و به برق صادراتی برای عراق سوبسید پرداخت نمایید ولو بصورت رایگان. تا حساب کار دست این خائنین بیاید.
انتظار۸۲۵۵۳۳۰۶:۵۶:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
نکنه انتظار دارین وارد رقابت با عربستان بشیم و ورزشکاه مفتی و برق ارزان بدیم!!!!!
ناشناس۸۲۵۵۵۷۰۷:۳۹:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
اگر منافع اقتصادی برای مردم عراق دارد چه اشکال داره ایران فقط شهر نجف و کربلا آباد کرد البته فقط حرم ولی شهر را همانطور ویرانه ماند
ناشناس۸۲۵۶۰۳۰۸:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
عربستان چندین سال داعش را به جان موجودیت و ملت عراق انداخت و اگر لازم باشد باز این کار را خواهد کرد! این آن چیزی است که باید به مردم عراق به صورت پیاپی متذکر شد.
ناشناس۸۲۵۶۱۳۰۸:۲۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
تحلیل بسیار ضعیفی بود. اگر ایران نبود عراق امروز یک کشور چند پاره و تجزیه شده بود. مردم اینها را می فهمند جناب.
s,shk۸۲۵۶۱۷۰۸:۲۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
عربستان میخواد آیفون بسازه به عراق صادر کنه یا بنز بسازه یا میخواد لوازم خانگی سامسونگ رو بسازه صادر کنه به عراق بازار عربستان دست کیه که میخواد بازار عراق رو بدست بیاره همه این کشورها یک جا یک ایالت آمریکا نمیشه
کریم۸۲۵۶۲۱۰۸:۲۷:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
شک نداشته باشید که کشورهای پولدار عرب منطقه که دشمنان اصلی ایران وایرانی هستند، همه تلاش خودشون رو می کنند تا عراق وسوریه ویمن رو به سمت خودشون بکشونند .و مطمئن باشید که بعضی عربها فرصت طلب وخائن به ایران بوده و با پشت کردن به ایران به سمت کشورهای عرب که به اصطلاح خودشون برادرانشون هستند می روند.ما فقط...سرمایه هایمان را به هدر دادیم...
عبدالله۸۲۵۶۳۵۰۸:۳۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
از این دولت تدبیر آبی در هیچ زمینه گرم نمیشود..
ناشناس۸۲۵۶۶۲۰۹:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
در هر صورت هر دو کشور عرب هستند و طبیعی است با هم مراودات نزدیک داشته باشند .
ناشناس۸۲۵۶۶۶۰۹:۰۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
در نهایت پول برنده اس.
علی 671۸۲۵۷۶۵۱۰:۴۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
تمام حقه های عربستان جعلی و گمراه کردن عراق است .عربستان چون پول دارد به عوامفریبی در عراق دست می زند .با پول کارهایی نیمه کاره در عراق انجام می دهد و وقتی دست عراق را در پوسته گردو گذاشت کار ها را رها می کند و عراق را به التماس کردن می کشاند .و گر نه عربستان که از خودش چیزی ندارد جز پول .وعده هایش همه قمپز است و خراب کردن وجه ی ایران که موفق نخواهد شد .اگر ما هوشیار باشیم
سروش۸۲۵۷۷۶۱۰:۵۵:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
احسنت به این تیز بینی در این تحلیل، خوب چطور این هشیاری به مدیران و عوامل انتقال داده شود.
ناشناس۸۲۵۹۰۱۱۲:۴۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
هیچ تفاوتی ندارد که ایران هوشیار باشد یا نباشد چون در عمل ارزان تر از سعودی که نمی تواند الکتریسیته صادر نماید . اصلا قدرت اقتصادیش را دارد که تا این حد سوبسید به آن بدهد ؟ آیا می تواد شبکه ای همانند MBC العراق ایجاد کند .خط قرمزهای فرهنگیش اجازه می دهد ؟ می تواند بیش از سعودی برای عراق ورزشگاه مجانی بسازد؟ افکار عمومی داخلی اجازه چنین حاتم بخشی هایی را از کیسه ملت ایران می دهد ؟ گفتند انتخابات اخیر نشان داد سعودی جایگاه متزلزلی دارد این تحلیل اشتباه است انتخابات اخیر عراق نشان داد که عراقی ها مایل نیستند کشورشان عرصه جدل همسایگان با هم و قدرت برتر جهانی یعنی امریکا بشود این حرف را از زبان نخست وزیر قبلی و فعلی شنیده ایم که اتفاقا نخست وزیر فعلیش عادل عبدالمهدی عضو مجلس انقلاب اسلامی عراق است که بیش از بیست و سه سال در ایران زیست . پیام انتخابات اخیر عراق توجه به منافع ملی این کشور است و بس .برخی حرف ها قشنگ است اما تنها شعارهای قشنگی است
ناشناس۸۲۶۱۶۶۱۶:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
ما هم فقط حرف می زنیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین