دادستان تهران: به سارقان حرفه‌ای مرخصی داده نشود

گروه اجتماعی الف،   3971226161

دادستان تهران در رابطه با وضعیت متهمان بازداشتی گفت:جز در موارد ضروری از بازداشت افراد جلوگیری شود و تا جایی که امکان دارد زمینه آزادی متهمان از طریق صدور قرارهای تامین مناسب فراهم شود.

دادستان تهران: به سارقان حرفه‌ای مرخصی داده نشود

به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در این نشست که با هدف ارزیابی اقدامات و تمهیدات صورت گرفته در روزهای پایانی سال و ایام نوروز برگزار شد، با اشاره به نقش مدعی العمومی دادستان، از سرپرستان دادسراها خواست در این زمینه از سایر دستگاه‌ها مطالبه گری داشته باشند.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جدید قوه قضائیه شامل مردمی بودن، انقلابی بودن، ضد فساد بودن، رفع مشکلات، اعمال قانون، تحقق عدالت، تکریم مراجعین، پناهگاه تلقی شدن دستگاه قضائی برای مظلومین و افزایش اعتماد به قوه قضائیه را به عنوان نکات مورد تاکید مطرح کرد و افزود: مبنای اقدامات رئیس قوه قضائیه بر تحول گرایی در دستگاه قضائی است.

مردم باید حضور اجتماعی دادستان را حس کنند

دادستان تهران با تاکید بر ضرورت افزایش برنامه ملاقات‌های عمومی به برخی نارسایی‌ها پرداخت و افزود: مردم باید به دادستان، معاونان و قضات دادسرا دسترسی بیشتری داشته باشند و یکی از وجوه تحول در مردمی شدن دستگاه قضائی، این است که مردم حضور اجتماعی دادستان و سایر مقامات قضائی را به نحو ملموس احساس کنند.

دادستان تهران در بیان ضد فساد بودن اقدامات دستگاه قضائی به فساد زا بودن تحولات و انقلابی بودن اقدامات حین تحول، اشاره کرد و گفت: تحولاتی که رخ می‌دهد باید عملکردها را تغییر دهد و بتواند در از میان بردن ساختارهای ایجاد کننده فساد تاثیرگذار باشد و به عنوان مثال، اطاله دادرسی الزاماً به کمبود قاضی مربوط نیست؛ بلکه انقلابی بودن تحول به این معناست که در شیوه‌های مدیریت و هم‌چنین رسیدگی به پرونده‌ها اتفاقات مناسبی رخ دهد. این‌که اوقات دادرسی محاکم تجدیدنظر استان تهران به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رسیده نمادی از مشکلات در حوزه اطاله دادرسی است.

وی با استناد به بیان اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر ضرورت ملموس بودن تحقق عدالت برای مردم، افزود: بخشی از این موضوع با گفت‌وگو و بخشی نیز با اقدامات و عملکرد مراجع قضائی رخ می‌دهد برای مردم ملموس خواهد بود لذا هرچه عمکردها موفق باشد، میزان تحقق عدالت افزایش می‌یابد.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اظهارات رئیس قوه قضائیه در رابطه با انتظار تحول از مدیران گفت: مدیرانی که مدافع تحول نباشند؛ زیر مجموعه‌ها نیز دچار تحول نخواهند شد.

وی از سرپرستان دادسراها خواست: تحول را از مجموعه‌های تحت تصدی شروع کنند و مبنای تحول قانون و مقررات خواهد بود.

قرارهای بازداشت به موارد ضروری محدود شود

جعفری دولت‌آبادی در رابطه با وضعیت متهمان بازداشتی تاکید کرد که جز در موارد ضروری از بازداشت افراد جلوگیری شود و تا جایی که امکان دارد زمینه آزادی متهمان از طریق صدور قرارهای تامین مناسب فراهم شود.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه، این از معاونان دادسرا خواست تعداد این پرونده‌ها را اعلام کنند که این موضوع از جمله مشکلات مرتبط با اطاله دادرسی است.

دادستان تهران در بخش دیگری از اظهاراتش، حوادث آخر سال از جمله چهارشنبه آخر سال و افزایش جرم سرقت را مورد توجه قرار داد و از معاونان دادسرا خواست با اتخاذ تدابیر لازم در جهت امنیت و آرامش شهروندان، این گونه امور را مدیریت کنند و قضات کشیک در شب چهارشنبه آخر سال در دادسراها حضور داشته باشند.

به سارقان حرفه‌ای مرخصی داده نشود

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه با پلیس برای پیشگیری از سرقت، گفت: سرپرستان دادسرا اقدامات و تمهیدات پیش‌بینی شده از سوی پلیس در این زمینه را بررسی و توصیه‌های لازم را ارائه نمایند. هم‌چنین از اعطای مرخصی به سارقان حرفه‌ای خودداری شود. دکتر جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد که در برخورد با هنجارشکنی‌های سازمان یافته هیچ مسامحه‌ای صورت نخواهد گرفت.

دادستان تهران ضمن قدردانی از دکتر جهانی و دیگر معاونانی که در اجرای طرح گشت‌های مشترک با دستگاه‌های دولتی نقش داشتند، این اقدام را مصداقی از حضور اجتماعی دادستان دانست که موجب شده است سرپرستان دادسراها در پیگیری امور اجتماعی ممارست پیدا کنند.

نتیجه گفتمان سازی و حضور اجتماعی؛ اقتدار قوه قضائیه است

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر رضایتمندی مردم از اجرای طرح مبارزه با گران‌فروشی، ورود دادستانی را موجب افزایش اقدامات نظارتی از سوی مسوولین اجرایی دانست و خاطرنشان کرد: بخشی از اقتدار قوه قضائیه به نوع اقدامات بستگی دارد و بخش دیگر به گفتمان سازی و حضور اجتماعی مربوط می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی افزود: اکنون به همت و تلاش شبانه روزی همکاران، اقدامات دادستانی تهران در حوزه‌های اجتماعی مرتبط با وظایف دادسرا در مرکز توجه عموم قرار گرفته است و دادستانی تهران توانسته است در رفع مشکلات اجتماعی تاثیرگذار باشد.

وی حضور معاون دادستان در جلسات ستاد مرکزی تنظیم بازار را موفقیتی داست که توسعه همکاری میان دستگاه قضائی و دستگاه دولتی را در پی داشته و با تاکید به ضرورت مطالبه‌گری به موقع افزود: با این اقدام، دادستانی می‌تواند به موقع در جریان تصمیم‌گیری مسوولین اجرایی قرار گیرد و اثرگذار باشد.

دادستان تهران با مطلوب ارزیابی کردن حضور اجتماعی دادستانی تهران، از معاونان دادسرا خواست که در سال جدید با برنامه‌ریزی و اقدامات لازم، این حضور را به نحو هوشمندانه‌تری محقق سازند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال جدید دادستانی تهران بتواند برای ایجاد تحول و تحقق عدالت برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین