خودروسازان و افزایش قیمت خودرو؛ ملاک چیست؟/ دلالان مشغول کارند

گروه اقتصادی الف،   3971226117 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

کیفیت و طراحی مدرن و استفاده از امکانات به‌روز در خودروهای ایرانی به یک حسرت برای مردمی‌تبدیل شده که قیمت برندهای خوب دنیا را می‌دهند تا سوار ماشین‌های داخلی شوند. انحصار، نفوذ، رانت، فساد و دولتی‌بودن صنعت خودروسازی مشکلاتی اساسی‌ است.

خودروسازان و افزایش قیمت خودرو؛ ملاک چیست؟/ دلالان مشغول کارند

خودروسازان سال‌ها با سوءمدیریت سر کرده‌اند. این را بسیاری از مردم و کارشناسان مطرح می‌کنند. آن‌ها سال‌هاست که به بنگاه‌داری و فعالیت‌های نامرتبط روی آورده‌ و بدهی عظیمی‌ به نظام بانکی کشور دارند که بهای این سوء‌مدیریت‌ها را مردم می‌پردازند.

صنعت خودروسازی کشور حتی با استفاده از رانت و نفوذ در دولت مانع کاهش تعرفه واردات خودرو شده تا این بازار همچنان به صورت اختصاصی باقی بماند، مدیران این شرکت‌ها به خوبی می‌دانند تا زمانی که این بازار در انحصار است هر کار کنند، بقیه باید خود را با آن‌ها هماهنگ کنند. از سوی دیگر حضور گسترده دلالان در بازار نیز مزید بر علت شده تا خودرو هر راهی را که خود می‌خواهد بپیماید.

خودرو در سالیان اخیر به یکی از کالاها و نیازهای اساسی مردم تبدیل شده و البته برای برخی از اقشار و گروه‌های اجتماعی، خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تغییر ماهیت داده است.

در این میان، قیمت خودرو نیز همواره با حساسیت ویژه‌ای از سوی جامعه و افکار عمومی رصد می‌شود. فارغ از کم و کیف نرخ‌گذاری خودرو و اینکه آیا اساساً قیمت موجود برای جامعه و افکار عمومی‌قابل هضم است یا خیر، یا به تعبیر دیگر جامعه با آن کنار آمده یا نه، یکی از نخستین انتظارات مشتریان و به عبارتی صحیح‌تر مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی به این امر باز می‌گردد که آیا با افزایش نرخ خودرو، کیفیت آن نیز تقویت خواهد شد یا خیر؟

کیفیت و طراحی مدرن و استفاده از امکانات به‌روز در خودروهای ایرانی به یک حسرت برای مردمی‌تبدیل شده که قیمت برندهای خوب دنیا را می‌دهند تا سوار ماشین‌های داخلی شوند. انحصار، نفوذ، رانت، فساد و دولتی‌بودن صنعت خودروسازی مشکلاتی اساسی‌ است که کارشناسان اقتصادی زیادی بر آن‌ها تاکید داشته و دارند و معتقدند با رویه کنونی امکان اصلاح ساختار و نظام خودروسازی در کشور وجود ندارد.
 
تعیین قیمت خارج از محدوده
آقای سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره چرایی آشفتگی بازار خودرو می‌گوید: «قیمت‌گذاری محصولات خودرویی سابقاً برعهده شورای رقابت بود؛ اما الآن در واقع دستگاه دیگری که وظیفه حمایت از تولید را دارد این کار را انجام می‌دهد، بخشی از افزایش قیمت‌ها به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، بخشی به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی و بخش مهم‌تر شکل‌گیری گروه‌های مافیایی بیرون از مجموعه خودروسازان است که باعث شده تا قیمت خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «بنابراین اگر بخواهیم قیمت خودرو را ساماندهی کنیم راهی جز این نداریم که در یک مقطع کوتاه یک دو ساله از صنعت خودروسازی حمایت جدی کنیم تا خودروی ارزان قیمت و رقابت‌پذیر صادرات‌محور تولید شود، از سوی دیگر هم باید تعرفه واردات خودرو را صفر کنیم تا خودروساز بداند که باید در یک عرصه جهانی رقابت کند.»
 
قیمت‌های دستوری چیزی را درست نمی‌کند
حسینی‌کیا با تاکید بر اینکه نمی‌توان به صورت دستوری قیمت خودرو را تغییر داد، توضیح می‌دهد: «الآن قیمت‌های خودرو در کشور دستوری است، یعنی وزارت صنعت می‌گوید مثلاً فلان خودرو با چه قیمتی عرضه شود، باید اجازه دهند تا عرضه و تقاضا، کیفیت رقابتی را به وجود بیاورد تا خودروسازان بتوانند جایگاه واقعی خود را به دست آورند.»

او اضافه می‌کند: «نکته دیگری که در حوزه مباحث خودرو موثر است وجود نقدینگی در جامعه است، ما نتوانستیم نقدینگی جامعه را به سمت تولید و اشتغال ببریم و همین موضوع باعث شد تا این نقدینگی خودبه‌خود به سمت زیرساخت‌های اقتصادی کشور بیاید و یک روز مسکن و روز دیگر ارز و سکه و امروز هم خودرو را هدف قرار داده و بعد از ویران کردن به سمت زیرساخت اقتصادی دیگری حرکت می‌کند. دولت باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.»
 
تصمیم‌گیری‌های نادرست
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌ در پاسخ به این سوال که چه زمانی قرار است خودروسازان به کیفیت تولیدات خود توجه داشته باشند، می‌گوید: «براساس تصمیم‌گیری‌های قبلی قرار بود پراید امسال از رده خارج شود، اما به‌دلیل همین نوسانات عملاً به شرایطی رسیدیم که نه تنها حذف نشد بلکه دیگر کسی هم نمی‌تواند پراید بخرد! بخشی نوسانات ارزی، بخشی کاهش ارزش پول ملی و بخشی سوءمدیریت بود که باعث شد امروز در چنین شرایطی قرار بگیریم. باید به سمت هدایت نقدینگی به توسعه و اشتغال و تولید حرکت کنیم.»

او در واکنش به این پرسش که با توجه به شرایط موجود یعنی با وجود مافیای خودرو در تعیین قیمت بازار، کارشکنی‌های خودروسازان، حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت، ضایع‌شدن حق مردم و هزینه شدن ده‌ها میلیون دلار ارز ترجیحی و موارد دیگر، آیا ادامه کار خودروسازان به نفع کشور است، توضیح می‌دهد: «از سمتی باید به این موضوع توجه داشت که حدود 150هزار اشتغال مستقیم در خودروسازی و حدود ۷۵۰ هزار نفر هم در حوزه قطعه‌سازی مشغول هستند. ما راهی جز حمایت نداریم منتها حمایت باید مشروط باشد.»

حسینی‌کیا اضافه می‌کند: «حمایت مشروط باید منوط به تولید خودروی ارزان‌قیمت، صادرات‌محور و رقابت‌پذیر باشد، اگر این‌گونه شود خودروسازی ما هم در منطقه جایگاه پیدا می‌کند و همینطور می‌توان بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت آن هدایت کرد. باید برای همین منظور مجلس یا دولت برنامه کوتاه‌مدتی را تعیین کنند و خودروساز مکلف شود تا در یک فرآیند مشخصی تولید را انجام دهند.»
 
ملاک افزایش قیمت خودرو چیست؟
آقای علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه و بازار به لحاظ روانی تاثیر منفی روی جامعه می‌گذارد، گفت: «با اینکه بالاخره نوسان قیمت ارز کنترل شده؛ اما چرا هر روز خودرو یک قیمت دارد و روز‌به‌روز هم در حال افزایش است و مشخص نیست ملاک این افزایش‌ها چیست؟»

این نماینده مجلس معتقد است: «با آنکه قیمت خودرو افزایش پیدا کرده؛ اما چرا کیفیت آن بالا نرفته است و روز‌به‌روز هم کاهش پیدا می‌کند که قطعاً این موضوع از عجایب روزگار است. ضمن اینکه مردم پول خوبی می‌دهند، اما آیا خودروی خوبی سوار می‌شوند و این خودرو در شان ملت ایران است؟ در بازدیدی که دو ماه پیش از مجموعه سایپا داشتیم مسوولان آنجا به صراحت گفتند ۶۰درصد محصولات‌مان را به یک عده خاص می‌دهیم که حتماً آن‌ها دلال و سودجو هستند.»

سلیمی با بیان اینکه چرا وزارت صنعت در مورد افزایش کیفیت خودروها به صورت جدی ورود نمی‌کند، گفت: «کارخانه‌های فولکس و بنز روز‌به‌روز ارتقای کیفیت دارند ولی پراید، پیکان، پژو ۴۰۵ اول و آخرش یکی است و این ظلم به مردم است، چرا که جور کوتاهی یک عده را باید یک عده دیگر بکشند.»
 
دلالان مشغول کارند
این روزها هرازگاهی تجمعات مشتریان محصولات کارخانه‌های خودروسازی در مقابل ساختمان وزارت صمت یا مجلس و حتی نمایندگی‌ها و کارخانه‌ها شکل می‌گیرد؛ اما نکته اینجاست که چه تعداد از این مشتریان، مصرف‌کننده واقعی هستند؟

مشاهدات عینی از یکی از این تجمعات که هفته گذشته در مقابل وزارت صنعت و معدن برپا شده بود نشان داد که از حدود۲۵نفری که مقابل این وزارتخانه تجمع کرده بودند تقریباً دو نفر مصرف‌کننده واقعی بوده و هر یک، یک خودرو ثبت‌نام کرده بودند. بقیه مشتریان گفتند که هفت و هشت و حتی تعداد بیشتر خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. البته ثبت‌نام آن‌ها مربوط به زمانی بوده که قوانین محدوده‌کننده مانند هر خودرو به ازای هر کارت ملی یا شرط سنی بالای ۱۸ سال وضع نشده بود. حال سوال اینجاست که مسوولان نهادهای نظارتی برای کنترل بازار از بابت حضور دلالان و نیز تحویل خودرو به افرادی که دلال‌بودن آن‌ها محرز می‌شود کاری انجام می‌دهند یا خیر؟

 

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

مردم بستوه امده۸۲۴۶۳۷۱۴:۰۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
مدیران و مسولان فرصت طلب و محتکر و گرانفروش خودرو سازی را روی سقف خودروهای احتکاری و گران شدع کاذب شلاق بزنید و خودرو های احتکاری را روانه بازار کنید
امین۸۲۴۹۲۸۱۶:۵۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
ضعف بزرگ دستگاه های نظارتی داریم بزرگترین معضل این بازار هم سلطان دارد...نرخ تعیین کن دارد ناجا...بازرسی کشور...حراست...باهم بروند :::ببین چه کسی دارد قیمت تعیین میکند؟ تابلو که ندارد...چه کسی نخ میدهد...کی خط مشی تعیین میکند؟ او با کی در ارتباط است...کانال تلگرامی مخصوص این صنف را چه کسی اداره میکند...دلیل سو استفاده چیست؟ دلسوز باشیم...انجام میدهیم...آیا تا این لحظه شد؟
ناشناس۸۲۵۳۹۴۲۳:۳۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
به نظر می آید خودرو های بی کیفیت را با این قیمت های نجومی عرضه میکنند به جزء دلالان کسی توان خرید آن را ندارد ویا کسی هم پول داشته باشد با این قیمت کاذبی که دلالها درست کردند. پولش را به هدر نمیدهد .میرود خودرو خارجی با کیفیت میخرد
نادر۸۲۷۱۰۳۱۱:۵۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
جناب درست میفرمائید که باید حمایت شوند ملت ما هم ( بنظر من ) حاضرند حمایت کنند و جنس کم کیفیت بخرند مشروط بر اینکه از بهتر شدن کیفیت و معقول شدن قیمتها افق روشنی متصور باشد . بنظر نمیرسد که این خودرو!!!!!! سازان اصلاً تمایلی به ارتقاء کیفی محصولات خود داشته باشند و سابقه چندین و چند ساله آنها به روشنی نشاندهنده این موضوع است. یا بنده حقیر معنی حمایت سازنده را درست متوجه نشدم یا اینکه هدف از حمایتی که اتفاق می افتد، حمایت سازنده و موثر نیست. - به ما بگویید چند سال دیگر بایستی آنها حمایت شوند تا کم کم به وضعیت مطلوب برسیم؟ - آیا تاکنون از ایشان برنامه زمانبندی اجرائی با جزئیات، جهت رسیدن به نقطه مطلوب مطالبه شده است؟ - بچه نوزاد را تاآخر عمر غذا در دهانش نمی گذارند و تا آخر عمر شیر مادر نمی خورد.
ناشناس۸۲۴۶۸۱۱۴:۳۰:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
قیمت ها تا کجا افزایش خواهد داشت!؟
ناشناس۸۲۴۹۲۴۱۶:۵۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
تا هر جایی که ملت برای خرید هجوم بیاورند و صف بکشند
رضا۸۲۶۳۱۶۱۸:۲۳:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
تا آنجایی که ارز افزایش بیابد
ناشناس۸۲۴۷۱۶۱۴:۴۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
چرا هر شخص باید یک خودرو داشته باشد؟ این سیاست غلط است. باید تولید ماشین سواری کمتر شده ودر عوض تولید خودروهای عمومی و سنگین افزایش یابد.
ناشناس۸۲۴۷۲۳۱۴:۵۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
تمام روستاییان با خرید یک پراید به شهرها نقل مکان کرده و مسافرکشی می کنند. این مسئله باعث شده که روستاها خالی از سکنه شوند. باید اینقدر قیمت ماشین افزایش یابد که ضمن حل شدن این مسئله، مشکل مصرف بالای بنزین، ترافیک سنگین و آلودگی هوا هم کاهش یابد.
ناشناس۸۲۴۷۳۳۱۴:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
مبارزه با پدیده دلالی باید از خودرو آغاز شود. اگر کسی ماشینی خریداری نماید و بر اساس آمار ثبت دوربینها و معاینات فنی و نیز مراجعه به پمپ بنزین، در ماه از مقدار کیلومتر خاصی (مثلا" 300 کیلومتر) کمتر از ماشین استفاده کند، باید مالیات جدیدی به نام مالیات خرید ماشین بصورت ماهانه پرداخت نماید. این امر باعث می شود که دیگر کسی به خاطر احتکار و دلالی ماشین خریداری نکند.
م۸۲۴۷۴۲۱۵:۰۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
الان اقای رییسی شده رییس قوه قضاییه. اگر مشکلی هست به او گزارش کنید. سریعا حل میشود. ناراحت نباشید.
ناشناس۸۲۴۷۹۰۱۵:۳۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
باید درب این 2 کارخانه مونتاژ لگن های سیار و ارابه های مرگ را گل گرفت
ناشناس۸۲۴۸۱۶۱۵:۴۸:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
دلالان مشغول پوست کندن ایرانی مسلمانند
ناشناس۸۲۴۸۹۱۱۶:۳۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
باز هم صحبت از حمایت می کنید؟ تای کی؟ تا کجا؟ آیا بیش از نیم قرن حمایت از خودروسازان داخلی کافی نبود؟ متاسفانه ..
ناشناس۸۲۵۰۷۸۱۸:۵۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
علت عدم خصوص سازی واقعی است امروز خودروسازان را خصوصی کنید و تا ۱۰ سال آینده‌ سالی ۱۰ درصد عوارض ورودی خودرو را کم کنید یعنی ۱۰ سال وقت دارند با شرکتهای بین المللی رقابت کنند
ناشناس۸۲۵۱۴۶۲۰:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
وزیر صنعت هیچ تخصصی در این حوزه ندارد و فورا باید برکنار شده و کسی مثل همتی جایگزین ان شود
ناشناس۸۲۵۲۱۰۲۱:۱۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
چقدر این چند دلال قدرت دارند که یک کشور 80 میلیونی را به این روز انداخته اند؟ یا دست از این بهانه بچگانه بردارید یا کشور را بدهید به این دلالان که اینقدر قدرت دارند.
رضا۸۲۵۲۷۴۲۲:۱۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
عزیزم یکی از ویژگی های خاص و عام مردم ما توهم است که خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.برادر من خودرو قیمت جهانی دارد و قیمت یک خودروی کلاس سی با موتور ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ سی سی در انواع برندهای جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است که اگر حداقل هزینه ها و عوارض شامل ترخیص ارزش افزوده حمل و سود وارد کننده به همراه حداقل گمرکی را ۳۰ درصد هم به جای ۱۰۰ درصد فعلی در نظر بگیریم با دلار ۱۳۰۰۰ تومانی چنین خودرویی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت حال نمی دانم شما بر چه اساسی قیمت خودروهای داخلی را با برندهای جهانی مقایسه می کنید و اگر هم خودروسازان داخلی خودروی روز را با این قیمت تولید کنند چه تعداد مشتری برای آن وجود خواهد داشت؟
ناشناس۸۲۵۳۷۶۲۳:۲۶:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
دولتی وسیاسی کاری بودن شرکتهای خودرو سازی باعث گردیده سهامداران حقوقی آن با پایین آوردن سهام خودروی ها طوری که قیمت سهام خودروی هارا به کف کف رسانده وچون اطلاعات و پول زیادی دارند هرروز نوسانگیری میکنند وسود زیادی از این راه کسب میکنند وهر طور که دلشان میخواهد با سهام بازی میکنند وسهامداران کوچک را به خاک سیاه نشانند طوری که در این مدت دوماه سهامداران کوچک سرمایه اندک خودرا از دست دادند. وهیچ کسی هم بدادشان نمیرسد واز طرفی تبلیغ کردند که بورس جای امن برای سرمایه گذاران است . بلی بورس برای سرمایه گذاران حقوقی جای امن است
بیکار۸۲۵۶۷۰۰۹:۱۲:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
ایرانی غیرتت کجاست.....!!!!!
سید احمد حسینی۸۲۵۸۹۴۱۲:۳۵:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
چه خوب گفتید یکی دو سال حمایت کامل بکنیم و بعدش فلان فلان مرد حسابی چهل ساله حمایت نکردید؟ ماشین سمند را بزک کردند دارن میدن 145 میلیون حالا میخوای بیشتر از این هم بفروشید ؟ خب معلومه در پشت دربهای بسته و بازار انحصاری هر چیزی میتونید بگید و هر کاری خواستید بکنید
ناشناس۸۲۶۱۶۴۱۶:۰۴:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
آقا پسته چی ، سکه چی ، گوشت چی و..من نمی دونم چرا کشورمان دلال پرور شده یا مسئولان تمام سوء مدیریت و کاستی های خودشان را سر دلال خراب می کنند! بابا شما یک ده را آباد کنید شهر پیشکشتون!
علی۸۲۷۹۷۵۰۹:۱۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
باید ورود خودرو خارجی با تعرفه پایین آزاد شود .مثل دیگر کشورها تا این خودرو سازان داخلی مجبور شوند ماشین با کیفیت و ارزان تولید کنند اگر رانت خواران وسودجوها اجازه دهند
ناشناس۸۳۰۰۳۲۰۱:۳۸:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۳
یه سوال پیش میاد چه کسانی سود میبرن از افزایش قیمت ....کیا سود میبرن سکوت میکنن والاه این همه قیمت سرسام آور خودرو داد همه رو در آوردن جز بالا نشینان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین