مسئولیت پذیرش اینس‌تکس و FATF با کدام نهاد است؟

گروه سیاسی الف،   3971226115 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیشنهاد اروپایی ها نمی تواند حداقل شروط یعنی تضمین فروش نفت و مبادلات بانکی را تامین نماید. با این وجود دولت تاکید دارد خواسته های اروپا برای راه اندازی اینس تکس باید اجرایی شود. در این راستا دولت و جریانات حامی آن در ماه های اخیر تلاش گسترده ای برای تحت فشار قرار دادن نهادهای سیاسی آغاز کردند تا بدون پذیرش تبعات مسئولیت این اقدام، دیگران را مقصر سوءمدیریت ها معرفی و مردم را به تقابل با آنها هدایت کنند.

مسئولیت پذیرش اینس‌تکس و FATF با کدام نهاد است؟

به گزارش الف، رایزنی ایران با اتحادیه اروپا بعد از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها آغاز شد. بر اساس گفته مقامات ایرانی قرار بود بدلیل پایبندی و تعهد تهران به مفاد برجام( بر اساس چهارده گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی) کشورهای اروپایی راه هایی برای تامین منافع ایران در نظر بگیرند.

اما تا کنون تبعات خروج آمریکا از توافق هسته ای( و البته عامل مهم تر یعنی سوء مدیریت داخلی) برای اقتصاد ایران عواقب ناگواری به همراه داشت و نوسان جدی نرخ ارز، بهم ریختگی بازار خودرو، مسکن و طلا را به همراه داشت. در این بین طی چند هفته ارزش دارایی های مردم به طور شگفت انگیزی کاهش یافت و تنگناهای جدی در وضعیت معیشتی بوجود آمد.

اما مسئولان اصرار داشته و دارند راه بهبود و نجات اقتصاد از تکیه به مذاکرات با اروپایی ها می گذرد به همین دلیل تمام هم و غم خود را در ماه های گذشته بر روی این موضوع صرف کرده بودند که سرانجام بعد از 9 ماه از ابزار پشتیبانی از تبادلات تجاری (اینس‌تکس) رونمایی شد؛ سازوکاری که تا کنون زمان عملیاتی شدن آن مشخص نیست و فعلاً به ثبت رسیده است. اگر اروپایی ها با همین وضعیت بخواهند ادامه دهند در خوشبینانه ترین سناریو احتمالاً ایران در چند سال آینده بتواند از مزایای اینس تکس بهره مند شود.

اما سوالی که بلافاصله مطرح می شود این است مزایای اینس تکس چیست؟ و آیا اروپایی ها بدلیل تلاش برای طراحی مکانیسمی دقیق جهت مسدود کردن تحریم های ثانویه آمریکا و تسهیل تبادلات تجاری با ایران در راه اندازی اینس تکس تعلل داشتند؟

پاسخ به این سوالات احتمالاً چندان خوشایند دولت و برخی جریانات سیاسی که امید زیادی به آن داشتند نیست. اما اروپایی ها بعد از رونمایی از سازوکار اینس تکس به صراحت اعلام کردند این کانال مواد غذایی و دارویی را پوشش خواهد داد و خبری از مسدود شدن تحریم های آمریکا، فروش نفت ایران، تضمین تبادلات تجاری ایران و ... نیست.

قضیه آن جا جالب می شود که اروپایی ها همزمان با اعلام ثبت چنین سازوکاری، از خواسته های جدید خود از ایران نیز پرده برداشتند. در این راستا اروپایی ها در بیانیه ای با دوازده بند فراتر از آمریکایی ها از فعالیت منطقه ای، موشکی، حقوق بشری و مسائل داخلی ایران انتقاد کردند. همین اقدام به خوبی نشان دهنده ماهیت رفتار و سیاست اروپایی ها در قبال ایران است. به عبارتی بهتر به نظر می رسد اروپایی ها سازوکار اینس تکس را به مثابه هویجی کوچک جهت تحمیل خواسته های جدید به ایران در نظر گرفته اند.

با این وضعیت باید گفت دو شرط حداقلی ایران یعنی تضمین فروش نفت و حفظ مبادلات مالی و بانکی از طریق اینس تکس هرگز محقق نخواهد نشد. نکته مهم این است که به اذعان مقامات دولت(مانند بی‍ژن زنگنه وزیر نفت) در حال حاضر و با وجود معافیت های برقرار شده برای کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و یونان، آنها هرگز نفتی از ایران خریداری نکرده اند.

همین موضوع ناکارآمدی و نمایشی بودن کانال اینس تکس را بیش از پیش نشان می دهد. یعنی اروپایی ها که با وجود معافیت های آمریکا از ایران نفت نمی خرند مدعی تضمین منافع ایران در آینده شده اند. در ماه های گذشته دولت های اروپایی به صراحت اذعان کرده اند نمی توانند شرکت های خصوصی خود را بدلیل تحریم های آمریکا ناچار به مبادله با ایران نمایند.

واکنش دولت به اینس‌تکس

با وجود رفتار دوگانه اروپایی ها، سیاست دولت در قبال اینس تکس و وعده های آنها بسیار جالب توجه بوده است. دولت اعتدال که تمام هم و غم خود را صرف به ثمر رسیدن برجام کرده بود و از مسائل و راه های دیگر غفلت کرده بود در حال حاضر نیز ظاهراً حساب وی‍ژه ای روی اینس تکس داشته است و احتمالاً آن را به مثابه یگانه راه حل مشکلات می داند.

این گفته بدلیل تلاش دولت برای پذیرش خواسته های اروپایی ها مانند لوایح مرتبط با FATF  است. به همین دلیل است که همانند زمان توافق هسته ای به جای نقد اروپای بحران زده، منفعت طلب و ترسو و اتخاذ دیپلماسی قاطع در برابر کم کاری آنها، نوک پیکان انتقادات به سمت داخل و منتقدان نشانه رفته است.

اما این بار اگر چه سطح انتقاد به نهادهای نظام مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسیده اما دولت قرار نیست تضمینی دهد که با وجود پذیرش خواسته های جدید اروپایی ها، تحولی در وضعیت اقتصادی رخ خواهد داد. به همین دلیل است که هفته نامه اصلاح طلب صدا درباره سیاست دولت در قبال FATF می نویسد:

«حالا همه نگاه‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام دوخته شده است. حسن روحانی با وجود آن که می‌داند این مسیری است که باید از سوی ایران طی شود، اما در جلسات مجمع تشخیص مصلحت حاضر نمی‌شود. این موضوع نیز نشانه مهمی است. چراکه او نیز نمی‌خواهد تجربه برجامش را تکرار کند. او خواهان این نیست که صفر تا صد تایید یا رد این لوایح به پای او نوشته شود. از همین رو مجمع را به حال خود گذاشته است تا بر سر دوراهی تصمیم‌ساز بایستند و عواقب آن را برای کشور بپذیرند

اما سیاست منطقی آن است اگر دولت تصور می کند با وجود خروج آمریکا از برجام، بدعهدی اروپایی ها و تلاش برای تحمیل خواسته های جدید فارغ از انجام اقدامی عملی، پذیرش لوایح مرتبط با FATF به نفع اقتصاد ایران است آن را به صراحت اعلام کند و مسئولیت لوایح را برعهده بگیرد تا حداقل زمینه برای تصویب آنها با وجود مضراتش بیشتر فراهم شود.

دیدگاه کاربران

علی 671۸۳۰۸۳۳۰۹:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۴
این دولت هدفش تسلیم ایران به نوکری آمریکا است و سر انجام با رفتارش و عملکردش ماموریت خود را انجام و خون این همه شهید ریخته شده را پایمال خواهد کرد .
ناشناس۸۳۰۸۴۲۱۰:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۴
دولت و پذیرش مسئولیت؟
جهرمی۸۳۰۸۴۸۱۰:۲۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۴
از ابتدا مشخص بود و هشدار داده شد اساسا طرف غربی برجام را طوری طراحی کرد که با مکانیسم ماشه یعنی خروج ناگهانی آمریکا از برجام اقتصادایران بهم بریزد و همین شد. چیزی که تیم مذاکره کننده و سکه گرفته پیش بینی نکرد هشدارها را هم گوش نکرد و با عجله و بدون تضمین آنرا امضاکرد. حالا همین اشتباه و عجله را در مورد FATF دارند تکرارمیکنند اشتباهی که تبعاتی خطرناکتر از برجام بی تضمین دارد. پس میتوان گفت امضانکردن مفیدتر از امضای معاهدات تله گونه و بدون تضمین است.
مهربان۸۳۰۸۵۲۱۰:۲۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۴
این دولت مسئولیت کدام افتضاحش را پذیرفت که FATF دومی باشد پس لطفا اقتصاد مردم را آزمایشگاه این بی تدبیرها نکنید
استاندار خارج نشین!؟۸۳۰۸۵۶۱۰:۳۲:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۴
دولت بی عرضه همه جا بی عرضه است چه در بستن یک معاهده بین المللی مفید و چه در امدادرسانی سیل و زلزله
ناشناس۸۳۰۸۶۰۱۰:۴۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۴
تبعات نپذیرفتن آن با شورای نگهبان و اعضایی است که به آن رای منفی می دهند.
ناشناس۸۳۱۱۰۲۱۴:۲۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۴
تبعات پذیرفتن اون با کی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آدم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه تجربه برجام
ناشناس۸۳۱۲۱۹۱۵:۵۹:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۴
اگر با پذیرش آن راههای دور زدن تحریم ها لو رفت و تحریم ها هوشمند شدند و نرخ ارز افزایشی شد چه کسی پاسخگوست ؟!
ناشناس۸۳۱۵۸۹۲۲:۱۴:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۴
عزیزم چرا دور زدن تحریم ها واسه شماها مهمه؟ مگه نمیگید تحریم اثر ندارد و ما خودکفا میشیم پس چرا بسته شدن راه دور زدن تحریم برای شما نارحت کننده است؟
ناشناس۸۳۰۸۷۳۱۰:۵۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۴
مسئولیت تائید شدنش با دولت و مجلس مسئولیت و عواقب عدم تائیدش با تشخیص مصلحت نظام
مهسا۸۳۱۱۴۶۱۴:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۴
البته اگر دولتیا مسئولیت برجام و دلار جهانگیری و سایر خرابکاریها را به عهده بگیرن
ناشناس۸۳۱۲۱۵۱۵:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۴
دولت و مجلسی که مسئولیت شکست برجام را نپذیرفت آیا مسئولیت عواقب پذیرش FATF را خواهد پذیرفت ؟!
ناشناس۸۳۰۸۷۸۱۱:۰۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۴
این چه سوال بی ربط و نابخردانه ای است که می کنید؟؟؟؟؟ وقتی که دولت و مجلس آن را تصویب کرده اند.
علی۸۳۰۸۸۹۱۱:۰۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۴
شما اگر فکر می کنید به نفع کشور نیست، رد کنید و مسئولیت رد آن را به عهده بگیرید. مگر می شود کشور را این طور اداره کرد؟
ناشناس۸۳۰۸۹۶۱۱:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۴
با شخص حسن و اسحاق که قبلا هم امتحان خوبی پس نداده اند و از هر دو ملولم و استعفایشان را ارزوست
ناشناس۸۳۰۹۱۸۱۱:۳۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۴
اعتماد به دولت از بین رفت تا هست به بهبود اوضاع خوش بین نباشید
ناشناس۸۳۰۹۷۴۱۲:۵۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۴
چناچه با نپذیرفتن مشکلات عدیده ای برای بانک ها و به تبع برای اقتصاد و مردم افتاد چه کسانی مسولیتش را میپذیرن ؟
ناشناس۸۳۰۹۸۱۱۳:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۴
وقتی اروپا آبراهه باریکی بنام اینستکس رو که حتی از (SPV) یا همان نفت در برابر غذا هم محدودتر است را مشروط به پذیرش FATF و مباحث موشکی و منطقه ای کرده یعنی قصد باجگیری دارند و یک کاسه ای زیر نیم کاسه شون هست .
ناشناس۸۳۰۹۸۳۱۳:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۴
ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنند بعدا"درباره پالرمو و FATF بحث می کنیم !
منطقی۸۳۰۹۹۵۱۳:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۴
همه تو سیستم میدونن چاره ای جز پذیرش fatf ندارن این دعوای زرگری چیه دیگه اقا اصلا اینم گردن ما مردم بدبخت! مسولیتش با ما شما نگران نباش!
ناشناس۸۳۱۰۱۲۱۳:۱۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۴
تصویب لوایح استعماری به صلاح مملکت نیست و مغایر منافع ملی است .
مهابادی۸۳۱۰۲۹۱۳:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۴
FATF کاملا برای محدودیت ارزی و توقف اقتصاد کشورهایی مثل ایران طراحی شد و عضویت در آن خودکشی محرز است
ناشناس۸۳۱۲۹۹۱۷:۱۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۴
حتما شما هم کارشناس این موضوع هستید؟؟
نادر۸۳۱۵۹۴۲۲:۱۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۴
اگر جواب این کارشناس را داری بده و الا تخریب ممنوع
سلمانی۸۳۱۰۴۲۱۳:۴۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۴
باید از طرف خودم و فامیلم که بهش به حسن و یارانشان رای دادیم بگویم ما را به خیر شما امیدنیست شر مرسانید
ناشناس۸۳۱۰۶۵۱۴:۰۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۴
اروپای بحران زده و ترسو.... آمریکای رو به افول... ایران آباد و مقتدر.... خواب قشنگیست. بی خود نیست که صحبت منتقدینی که این خواب را آشفته می سازند را بعضا نمی پذیرید.
ناشناس۸۳۱۰۹۴۱۴:۲۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۴
فرض کنید نپذیرفتیم رابطه با اروپا را قطع کردیم اصلا از برجام هم خارج شدیم پیشنهاد جایگزین نویسنده چیست؟ اصلا ایران چه راهی دارد؟
ناشناس۸۳۱۶۶۷۲۳:۴۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۴
استفاده از کانال مالی چین بهترین پیشنهاد است .
ناشناس۸۳۱۲۵۸۱۶:۳۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۴
مسئولیتش رو نمی دونم ولی عواقب و‌هزینه به گردن مردم است مردمی که در تامین قوت لایموت خود مانده اند
ناشناس۸۳۱۳۰۳۱۷:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۴
مجلس که نمایندگان مردم هستند پذیرفته اند پذیرش از سوی مجلس. از هر تضمینی فراتر است
معلم۸۳۱۳۴۹۱۷:۵۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۴
مغز متفکر تحریم در امریکا می گویداگر سیاست های روحانی نبود امروزایران به سر نوشت ونزوئلا دچار شده بود.حال عده ای بدون داشتن تخصص و سطحی نگر فکر می کنند الان ما دسترسی اسان به دلارهای نفتی داریم و نمی دانیم انها را چگونه خرج کنیم.دیگران این مسایل را برای ما بوجود اوردند حالا انتظار دارند روحانی انرا حمع و جور کند.
فراهانی۸۳۱۹۱۵۰۹:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۵
پذیرش پالرمو واف.ای.تی.اف ننگ ونفرین ابدی برای آقایان بهارستان نشین و دولت تدبیر را به همراه خواهد داشت و ما خانواده شهدا وجانبازان فردای قیامت یقه همه آنها راخواهیم گرفت که چرا از یک سوراخ دو بار گزیده شدیم. مگر فهم بیانات سراسر تدبیر رهبری اینقدر مشکله.خدا ازتون نگذره اگه زیربار این ننگ ابدی بریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین