در آخرین روزهای سال جاری مناسب است از هماکنون درباره مهمترین مسائل کشور در سال آینده نیمنگاهی بیندازیم تا از رهگذر آن مقامها و نهادها مسئولیت خود را بهتر بدانند؛
یکم: تلاش متحد و کارآمد دولت و مسئولان اجرایی برای عبور از تحریمها و تهدیدها. آنچه که از هم اکنون رخ نمایی میکند تشدید تحریمها و سختتر شدن شرایط زندگی مردم میباشد. دولت آمریکا، ارتجاع منطقه و رژیم صهیونیستی تلاش سازمان یافتهای را برای "اعمال بیشتر تحریمها و افزایش فشار بر مردم" هستند. دولت که میدان دار اصلی اداره کشور است باید همه تدابیر خود را برای عبور از این "پیچ تاریخی" با تلاش شبانهروزی ، خدمت صادقانه، پاکدستی در بیت المال و کارآمدی در اداره امور را به خدمت بگیرد. بی شک سایر قوا (مجلس – قوه قضائیه)، نیروهای مسلح (ارتش ، سپاه ...)، و همه نهادها و تشکلها باید دولت را در این "جنگ اقتصادی" یار و یاور باشند.
دوم: انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند 98 . یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور و پنجمین دوره انتخابات میان دورهای خبرگان رهبری در برخی از استانها میباشد.
فارغ از لایحه دولت و طرح مجلس درباره اصلاح نظام انتخاباتی از جمله استانی شدن انتخابات مجلس، آنچه که باید مدنظر مسئولان نظارتی (شورای نگهبان) و اجرایی (دولت) باشد "مشارکت گسترده مردم" و برگزاری انتخاباتی "آزاد، شفاف، رقابتی و قانونی" است. این انتخابات در حالی قرار است برگزار شود که مردم شاهد عملکرد بارز و ممتازی از مجلس دهم (مجلس کنونی) نبوده اند . تاثیر آن را بر زندگی و حل مشکلات کشور را ندیدهاند . از سوی دیگر اکثریت مجلس کنونی که از نظر گرایش سیاسی در حوزه اصلاح طلبی هستند خود منتقدان اصلی ناکارآمدی اکثریت مجلس هستند ! بنابراین "کاهش مشارکت و افول رقابت" بسیار نگران کننده در انتخابات اسفند 98 میباشد. اینکه مجلس در سال پایانی با دولت همراه خود بتواند عملاً خدماتی شایسته ارائه نمایند که این نگرانیها را کاهش دهد باید منتظر زمان بود.
سوم: "شعار سال " و "بیانیه گام دوم". که اولی تا چند روز دیگر رسماً از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی اعلام میگردد و دومی که چند هفته از اعلام آن گذشته است" اولویت معنادار سال 98" را نمایندگی میکند. در سالیان اخیر رویکرد نامگذاری سالها از سوی رهبری عمدتاً در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم بوده است. سال 97 که "حمایت از کالای ایرانی" بود نیاز به آسیبشناسی، راست آزمایی دارد تا در عمل مشاهده شود که ساختار اجرایی کشور چه میزان التزام به تحقق این مهم داشته است؟ از سوی دیگر "بیانیه گام دوم" که نقشه راه برای 40 سال دوم انقلاب اسلامی است در اولین سال اجرایی شدن محتاج به پیوستها و دستورالعملهای عملیاتی، اجرایی، رسانهای دارد که برعهده نهادها و دستگاههای ذیربط است که افکار عمومی منتظر تدوین و ارائه آن میباشد
چهارم: آغاز بکار دوره جدید قوه قضائیه: قوه قضائیه نقش بیبدیل در عدل گستری، عدالتخواهی، فساد ستیزی ، حق طلبی، شافیت و قانونگرایی و باز دارندگی از وقوع جرم در کشور دارد. با تقدیر از خدمات روسای پیشین قوه قضائیه اما سوگمندانه باید گفت که قوه قضائیه در میان سه قوه در حاشیه بوده است. اگر در احکام صادره از سوی رهبری خطاب به روسای قوه قضائیه بدرستی بنگریم فهرستی بلند بالا از اولویتهای مهم و حیاتی نظام و مطالبات بر حق مردم را به صورت جامع و گسترده در آنها میبینیم با ریاست جناب حجه الاسلام رئیسی که از نظر علم و عمل مردی امتحان پس داده در عرصههای مختلف انقلاب است انتظارات زیادی برای جامه عمل پوشاندن این مطالبات مردم و مسائل حیاتی نظام بوجود آمده است. که با موفقیت ریاست قوه و کارآمدی آن گره خورده است.
قوه قضائیه باید از فاصله گرفتن از عرصه سیاست مسایل جناحی به جایگاه اصلی خود عزیمت کند، با فساد، رانت و مفاسد در هر شکل و ساختار آن قانونمند، شفاف و قاطع برخورد کند. "سازمان بازرسی" از تشخّص و منزلت خاصی برخوردار سازد و پشتوانه آن برخورداری از نظامندی در مقابله با مفاسد، بهرهگیری از شیوهها و روشهای هدفمند و علمی و قانونی، استفاده از نیروها و مدیران پاکدست، کاربلد میباشد. قوه قضائیه باید تا میتواند در همه ارکان از رئیس تا سطوح بعدی آن کم و کمتر سخن بگویند و بیشتر و بیشتر عمل کنند.