۱۴ میلیون کارگر در انتظار تعیین دستمزد ۹۸

گروه اقتصادی الف،   3971226034 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ظاهراً نظرات شرکای اجتماعی برای تعیین دستمزد نزدیک‌تر شده و احتمال دارد در نشست فردای شورای عالی کار ، میزان حداقل دستمزد کارکنان مشمول قانون کار نهایی شود.

۱۴ میلیون کارگر در انتظار تعیین دستمزد ۹۸

به گزارش مهر، دویست و هشتاد و دومین نشست شورای عالی کار که قرار است فردا (دوشنبه ۲۷ اسفند) در وزارت کار تشکیل شود، به موضوع مهم «تعیین دستمزد ۹۸» اختصاص دارد تا میزان افزایش مزد ۱۴ میلیون حقوق بگیر مشمول قانون کار مشخص شود.

پس از آنکه در نشست ۶ ساعته سه شنبه هفته گذشته با حضور وزیر کار، به دلیل اختلاف نظر اعضای کارگری و کارفرمایی، درباره میزان افزایش دستمزد توافق حاصل نشد، ادامه این مذاکرات به نشست فردا موکول شد.

اما پس از نشست هفته گذشته شورای عالی کار تا امروز جلسات جداگانه‌ای با نمایندگان کارگری و کارفرمایی در وزارت کار برای نزدیک کردن نظرات و پیشنهادات و کاهش اختلاف نظرها برگزار شده است.

ظاهراً نظرات شرکای اجتماعی (اعضای کارگری، کارفرمایی و دولت در شورای عالی کار) برای تعیین دستمزد نزدیک‌تر شده و امید است در نشست فردای شورای عالی کار که با حضور وزیر کار برگزار می‌شود، میزان دستمزد کارکنان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی نهایی شود.

دستمزد برای دو گروه از کارگران یعنی «حداقلی بگیران» و «سایر سطوح مزدی» تعیین می‌شود؛ کارکنانی که برای اولین سال وارد بازار کار می‌شوند و سابقه فعالیت ندارند مشمول «حداقل دستمزد» مصوب شورای عالی کار هستند. همچنین کارکنانی که بیش از یکسال سابقه کار و پرداخت حق بیمه دارند در گروه «سایر سطوح مزدی» قرار می‌گیرند که میزان افزایش دستمزد هر دو گروه از کارکنان در نشست شورای عالی کار تعیین خواهد شد.

اما در نشست سه شنبه هفته گذشته شورای عالی کار دو سناریو برای افزایش دستمزد مطرح شد؛ پیشنهاد نمایندگان کارگران افزایش دستمزد به صورت ترکیبی از «درصد به اضافه یک رقم ثابت» بود و نمایندگان کارفرمایی نیز پیشنهاد افزایش دستمزد به صورت درصدی ثابت را ارائه کردند.

با این حال، به دلیل عدم پذیرش پیشنهادات مطرح شده، در نشست قبل توافقی حاصل نشد اما با جلسات جداگانه مسئولان وزارت کار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی به نظر می‌رسد در نشست فردا دستمزد سال آینده نهایی شود.

البته بر اساس تجربه سال‌های گذشته ممکن است به رغم مذاکرات چندین ساعته توافقی حاصل نشود و تعیین دستمزد به جلسات فشرده طی دو روز باقی مانده تا پایان سال موکول شود.

حداقل دستمزد برای سال جاری یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان تعیین شده بود.

لازم به ذکر است، حقوق پایه، حق مسکن و بن کارگری ردیف‌های اصلی فیش حقوقی کارگران را تشکیل می‌دهند که حق مسکن در نشست بهمن‌ماه شورای عالی کار به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. البته اعمال حق مسکن ۱۰۰ هزار تومان از زمان تصویب در هیات وزیران خواهد بود. حق بن کارگری نیز در حال حاضر ۱۱۰ هزار تومان است که افزایش یا تثبیت این نرخ برای سال ۹۸ بستگی به نظر شورای عالی کار در جلسه تعیین دستمزد دارد.

دیدگاه کاربران

سیئرضا۸۲۴۱۶۶۰۹:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
با عرض سلام واحترام واقعا جای بسی تاسف است که محرومترین قشر جامعه یعنی کارگران آنهم 14 میلیون نفر آنقدر برای آقایان اهمیت نداشتن که برای تعیین تکلیف حقوقشان اینهمه باید معطل بمانند. انهم درشرایطی که بسیاری از کارگران هنوز حقوق 4 تا5 ماه پیش خود را دریافت نکرده اند و زیر بارگرانی درحال له شدن هستند ، مسئولانی که حقوق چند ده میلیونی می گیرند هیچگاه این قشر زحمت کش را درک نخواهندکرد. خدایا توشاهد باش با این مردم چه می کنند.
ناشناس۸۲۴۱۷۳۰۹:۲۳:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
در کشور های صنعتی متوسط سهم دستمزد در تولید 40 تا 50 درصد است. در ایران اوایل دهه 80 حدود 17 درصد بوده اکنون شده متوسط 5 درصد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دیگه جای هیچ حرفی نیست الا ماست سیاه است.
ناشناس۸۲۵۲۵۵۲۱:۵۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
اینجا ایرانه ایرانه ایرانه .
رضا۸۲۵۲۹۵۲۲:۲۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
... در کشور ۲۸ میلیون نفر حقوق بگیر و بازنشسته وجود دارد اگر متوسط هزینه حقوق ایشان با احتساب همه جوانب ۳۰ میلیون تومان در سال باشد ،کل رقم پرداختی حقوق کشور به بیشتر از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در سال بالغ می شود که معادل ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور است و من نمی دانم این اعداد ۵ یا ۱۰ درصد را از کجا می آورند؟اگر کشور را به یک کارخانه تشبیه کنیم این کارخانه به جای ۱۵ درصد ۶۰ درصد فروشش حقوق می دهد پس ورشکستگی آن قطعی است که دورنمایش را می بینیم
ناشناس۸۲۴۱۸۷۰۹:۴۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
سلام امیدواریم عادلانه و منصفانه باشد و هر کس موقع تصمیم گیری به وجدانش هم توجه کند کارگران زیربار فشار اقتصادی کمرشون شکسته و به همه... بدهکار شدن و اکنون فقط منتظر بذل توجه و محبت مسئولین هستند
ناشناس۸۲۴۱۸۸۰۹:۴۴:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
جلسات سرکاری ... هر سال آخرش یه چیزی تصویب میکنن نزدیک به افزایش حقوق دولتی ها و به نفع کارفرما
ناشناس۸۲۴۳۱۳۱۱:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
پس دوختند و بریدند طبق روال گذشته
ناشناس۸۲۵۶۶۰۰۹:۰۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
آقایون خودشون اکثرا کارفرما هستند به فکر جیب خودشون هستند نه کارگرا مبادا سفرهای تفریحی و خارجیشون عقب بیفته
ناشناس۸۲۴۵۳۲۱۳:۱۳:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
در سال ۹۶، معادل دلاری حداقل دستمزد در ایران حدود ۲۳۰ دلار در ماه بود. اگر در حال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد را ۱۳ هزار تومان درنظر بگیریم، حداقل دستمزد در ایران به حدود ۸۶ دلار در ماه رسیده است. در واقع، معادل دلاری حداقل دستمزد در ایران در یک سال گذشته حدوداً ۶۳ درصد کاهش یافته است. اما در افغانستان حداقل دستمزد برای کارگران غیردائمِ بخش خصوصی، ۹۵ دلار در ماه ، حداقل دستمزد در عراق ۲۱۴ دلار در ماه ، حداقل دستمزد در ترکیه ۳۳۸ دلار و در ترکمنستان ۱۵۶ دلار در ماه در آذربایجان حداقل دستمزد ۱۰۵ دلار در ماه و حداقل دستمزد در ارمنستان نیز ۱۰۷ دلار در ماه است. آقای وزیر کار: چرا تولیدکننده گان .. وقتی با ارز 4200 تومانی جنس وارد می کردند و اجناس را به ارز آزاد در بازار می فروختند و چندین بار اجناس و تولیدات را غیر قانونی و مطابق میل خود گران کردند این همه جلسه پشت جلسه تشکیل نشد و کسی نگفت تورم زاست و کمر مردم می شکند ولی حالا که به افزایش قانونی دسترنج و دستمزد جانکندن کارگر مطابق تورم رسیده دولت و همه و همه به دست و پا افتاد و جلسه پشت جلسه و آه و وا ویلا سر می دهند که داریم غرق می شیم و دولت باید جبران تورم را بکند؟ فقط طبق قانون مطابق تورم 60% که کمر تمام خانوارهای کارگری ..را شکسته باید حداقل حقوق افزایش یابد و اعلام شود و هرکس هم نتوانست خود می داند و قانون. از خرداد ماه سال 1397 جاری حقوق و دستمزد کارگران چند بار و چند درصد افزایش یافته است که جامعه تورم افسارگسیخته تا 300 درصدی کنونی را تجربه کرده است؟؟؟؟ آیا دلیل رکود تقاضا و کاهش تولید و به طبع آن بسته شدن واحدهای تولیدی و خدماتی و بازرگانی و افزایش نرخ بیکاری در ده ماهه اخیر ،افزایش یکباره یا چند باره حقوق و دستمزد در مدت یاد شده است؟؟؟ آیا در صورت عدم افزایش حقوق از ابتدای سال آینده جامعه افزایش نرخ تورم را تجربه نخواهد کرد؟؟؟ کارگران و نمایندگان آنها ، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار و یا بیرون از شورا میدانند که جواب هیچکدام از سوالهای بالا کارگران نبوده و نیستند ...
ناشناس۸۲۴۵۴۱۱۳:۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
1700 بدرد خودتون میخوره!ما کمتر از 3 میلیون سال دیگه اصلا کار نخواهیم کرد!!
ناشناس۸۲۴۶۱۷۱۳:۵۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
باباجیب خودشونکه ازحق مردم هیچ وقت خالی نمیشه کی بفکر کارگر بیچاره است مگراینکه خدابدادشون برسه
ناشناس۸۲۴۷۳۲۱۴:۵۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
90 دلار الان دستمزد یک کارگر است که حتی در آفریقا هم وضع اینگونه نیست
ناشناس۸۲۴۷۳۹۱۵:۰۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
چنان اوضاع اقتصادی رونق می دهیم که یک کارگر باحقوق یک ماهش که روز هشت ساعت کار باشد دوتا ران گوسفندی بخردویا پنج کیلو آجیل یا برای زحمات خانمش دوگرم طلا بخرد ولی در عوض .....می آیند و از حلقومش تمام روزیش رابه دلار می کشند و می برند علی برکت الله و علی...
علی۸۲۴۸۳۳۱۵:۵۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
امیدواریم بمانند سال قبل،در حق کارگران سایر سطوح مزدی، خیانت ... نکنند، انشاءالله برای همه سطوح مزدی درصدی ثابت مثلا ۳۵ درصد افزایش دستمزد برای سال ۹۸ در نظر گیرند.
ناشناس۸۲۵۲۵۶۲۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
حق جلسات را که گرفتند ، بیخیال همه چیز می شوند !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین