زور محیط زیست به میلیاردرهای برج ساز در باغ‌های تهران می‌رسد؟

گروه اجتماعی الف،   3971226015

درحالی‌که شورای شهر تهران مجوز ساخت و ساز در بیش از ۶۰ باغ پایتخت را صادر کرده است، مدیرکل محیط زیست استان تهران از تلاش این نهاد برای جلوگیری از نابودی باغ‌های تهران می‌گوید.

ایسنا نوشت: شورای شهر تهران ۱۵ اسفند ماه و همزمان با روز درختکاری مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ تهران را بر اساس مصوبه برج باغ صادر کرد.

هر چند که مصوبه برج باغ اسفند ماه سال گذشته لغو شده بود اما به دلیل دیر ابلاغ شدن آن توسط شهرداری تهران برخی از مالکان عوارض خود را تسویه حساب کرده و منتظر مجوز برای ساخت و ساز در باغ بودند. از این رو مجوز ساخت و ساز در بیش از ۶۰ باغ پایتخت صادر شد که از این تعداد ۲۷ مجوز فقط مربوط به منطقه یک تهران است.

مرتضی الویری - رئیس شورای عالی استان‌ها- در پی واکنش‌های منفی به تصویب ساخت و ساز در ۶۲ باغ تهران، گفت: «اگر در این مسئله به مالکان باغ‌ها اجازه ساخت نمی‌دادیم، این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کردند و ممکن بود با این کار کل مصوبه از برود.» اما پرسش مهم اینجا است که چرا شهرداری تهران لغو برج باغ را دیر ابلاغ کرده است و اکنون به جای اینکه مبلغ عوارض را به مالکان بازگرداند برای آن‌ها مجوز ساخت و ساز صادر کرده است؟

با وجود اینکه بر اساس مصوبه برج باغ مالکان باغ‌ها اجازه دارند که فقط در ۳۰ درصد مساحت باغ، ساخت و ساز کنند اما تجربه‌هایی قبلی نشان داده است که به دلیل عدم نظارت صحیح بر این ساخت و سازها عملاً در مساحت بیشتری از باغ و با قطع درختان صورت می‌گیرد.

اما در این بین محیط زیست دستگاهی است که می‌تواند با اعتراض به دستگاه قضائی جلوی این تصمیم شورای شهر تهران را بگیرد و یا حتی تبصره‌هایی به این مجوزها برای کاهش خسارت به باغ‌ها اضافه کند. کیومرث کلانتری -مدیر کل محیط زیست استان تهران- در این باره می‌گوید: محیط زیست استان به رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نامه زده است و خواسته که نسبت به موضوع ساخت و ساز در باغ‌های تهران موضع‌گیری اصولی داشته باشند و نتیجه را به محیط زیست استان تهران ابلاغ کند.

به گفته وی اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد و ساخت و ساز در باغ‌ها آغاز شود، محیط زیست پیگیری قانونی خواهد کرد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران همچنین می‌گوید: محیط زیست حق اعتراض دارد ولی نهاد تصمیم‌گیر در این باره نیست همچنین نامه محیط زیست استان تهران به شورای شهر برای شورای حفظ حقوق بیت المال نیز فرستاده شده است.

گفتنی است پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این تصمیم جنجال برانگیز شورای شهر تهران واکنش نشان داده و از دولت و وزارت کشور خواسته بودند تا مراقب اینگونه اقدامات شورای شهر باشند.

هر چند که مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ تهران با ۱۴ رای موافق در شورای شهر به تصویب رسید اما تعداد معدودی نماینده شورا با صدور مجوز مخالف بودند و حتی حجت نظری - نماینده شورای شهر تهران - با انتشار توییتی برج باغ را قتلگاه باغ‌ها نامید و اظهار کرد که نباید محیط زیست شهر، قربانی بیش خواهی عده‌ای معدود و یک سبک زندگی خاص شود.

مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ تهران در شرایطی صادر شد که در هفته درختکاری هم مردم و هم مسوولان تلاش می‌کنند با کاشت نهال این مناسبت را گرامی بدارند. مقام معظم رهبری نیز در روز درختکاری دو اصله نهال را غرس و با صدور به مسئولان کشور تاکید کردند که جلوی احداث ساختمان در مراکز پر درخت کشور را بگیرند.

در روزگاری که تعداد باغ‌های تهران از ده‌ها هزار به ۵۰۰۰ باب کاهش پیدا کرده است و همین تعداد معدود باغ باقی مانده، تنها مجال تنفس تهران هستند، در روزگاری که رفع آلودگی کلان شهرهای کشور و حفظ اندک سرمایه‌های محیط زیستی باقی مانده در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گرفته است، در روزگاری که تنوع زیستی پایتخت روز به روز کاهش پیدا می‌کند و پایتخت‌نشینان مجبورند برای گذراندن اوقات در فضاهای سبز طبیعی کیلومترها از شهر دور شوند انتظار می‌رود که دستگاه‌های مسئول کشور از جمله شورای شهر تهران، محیط زیست، منابع طبیعی و دستگاه‌های قضائی به دستور مقام معظم رهبری برای حفظ منابع طبیعی کشور و برخورد با متخلفان این حوزه عمل کنند و پیش از آنکه دیر شود جلوی ساخت و ساز در باغ‌های تهران را بگیرند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین