بازار آشفته خودرو و پرواز پراید در سال۹۷

گروه اقتصادی الف،   3971225234 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سال های گذشته به دفعات از توقف خط تولید پراید در پایان سال 97 سخن گفته شده بود اما با بهم ریختن شرایط اقتصادی، نه تنها بارها تصمیم به پیش فروش پراید گرفته شد بلکه مردم نیز برای حفظ ارزش پول خود مجبور به خرید آن شدند.

بازار آشفته خودرو و پرواز پراید در سال۹۷

به گزارش الف، سال 97، سال سخت و طاقت فرسایی برای مردم به لحاظ اقتصادی بود. افزایش چشمگیر نرخ تورم، فشار مضاعفی به طبقه متوسط و پایین جامعه وارد کرد. شاید مهم تر از تورم، باید به بی ثباتی جدی در بازار اشاره کرد که بدون شک تبعات بسیار مخرب تری بر اقتصاد و اعتماد عمومی جامعه داشت.

 قیمت خودروهای داخلی مانند تمامی کالاهای دیگر در سالی که گذشت رشد بی سابقه ای را تجربه کرد. در این بین داستان پراید حکایت جالبی دارد و به نوعی شاید بتوان آن را به کل اقتصاد ایران تعمیم داد؛ خودرویی که بدلیل قیمت آن تا سال گذشته، پرتیراژترین و در عین حال به عنوان ناایمن ترین خودرو تولید داخل معروف شده بود.

در چند سال اخیر بارها از سوی مسئولین صحبت از توقف خط تولید دو خودرو پراید و پژو 405 مطرح شده بود اما اما اوضاع و شرایط در سال 97 به گونه ای پیش رفت که قیمت پراید شاهد افزایش حیرت انگیزی بود و عده ای از مردم برای حفظ ارزش دارایی های خود ناچار شدند برای خرید خودروی پراید صف بکشند. اما داستان غم انگیز این است که احتمالاً خرید همین خودروی پراید نیز برای عده ای از مردم به یک آرزو تبدیل شده باشد.

قیمت کارخانه ای پراید در ابتدای سال 97 حدود 21 میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود 23 میلیون تومان بود اما در روزهای آخر اسفند قیمت کارخانه ای آن به 36 میلیون تومان و قیمت بازار آن به 47 میلیون تومان رسید. به عبارتی دیگر نرخ پراید بر اساس محاسبه قیمت کارخانه از فروردین تا اسفند حدود 70 درصد و بر اساس قیمت بازار حدود 105 درصد افزایش داشته است. اگر چه در برخی روزهای اسفند ماه، قیمت خودروی پراید حتی به 52 میلیون تومان نیز رسید که بدون شک از این لحاظ اتفاقی عجیب و جالب توجه بوده است.

اما با توجه به شرایطی که در حال حاضر پیش آمده دیگر صحبتی از توقف خط تولید پراید مطرح نیست و همان طور که گفته شد عده زیادی از مردم منتظر تحویل خودرو در سال پیش رو هستند. این در حالی است که همگان اذعان دارند پراید از کیفیت لازم برخوردار نیست و سازمان استاندارد نیز بارها به این امر اذعان داشته است.

نکته دیگر درباره قیمت پراید مبتنی بر این مسئله می باشد که آیا قرار است روند صعودی افزایش قیمت این خودرو در سال 98 نیز ادامه یابد و یا اینکه کلاً اتفاقی که در سال 97 رخ داده استثناء بوده و دیگر تکرار نباشد. البته افزایش قیمت پراید و به طور کلی وضعیت بازار خودرو به خوبی ثابت کرد سیاست سپردن تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت اشتباه بوده است؛ چرا که برخی مسوولان این وزارتخانه در صنعت خودرو ذینفع اند و برای تصمیم گیری درباره آن دچار تعارض منافع می شوند. از این رو ضرورت دارد دوباره شورای رقابت به عنوان مسئول قیمت گذاری وارد بازار انحصاری خودرو شود.

در واقع سیاست وزارت صنعت در تعیین قیمت خودروها بر اساس فرمول 5 درصد کمتر از حاشیه بازار که مطلوب خودروسازان بود عملاً اشتباه بود و منجر به بهم ریختگی و آشفته تر شدن بازار شد و موجب گردید قیمت خودروها به طور سرسام آوری افزایش یابند.

موضوع مهم دیگر به وظیفه سازمان استاندارد و نهادهای نظارتی برمی گردد که برخلاف وعده هایی که بارها مبنی بر توقف خط تولید پراید داده شده بود اما اقدامی در این باره صورت نگرفته و همان طور که گفته شد طی سال گذشته به دفعات اقدام به پیش فروش چنین خودرویی گرفته شد. نکته جالب این است وضعیت فوق در حالی رخ داد که خودروسازان در سال 97 به تعهدات خود در قبال خریداران متعهد نبودند.

حال باید دید در سال 98 وزارت صنعت و نهادهای نظارتی در قبال خودروسازان چگونه رفتار خواهند کرد و آیا اولویت آنها رعایت حال مردم یا ترجیح منافع عده ای خاص است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۶۲۹۲۰۹:۴۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۱۰
در شرایط و اوضاع فعلی محکوم به تولید پراید هستیم وگرنه باید از درشکه و چهارپا استفاده کنیم.
خاکسار۸۳۶۳۴۲۱۰:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۱۰
وضعیت پراید در 97 زبان گویای عدم کفایت دولت در مدیریت اقتصاد و صنعت است
ناشناس۸۳۶۳۸۱۱۱:۲۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
آره دولت محمود خیلی با کفایت بود
ناشناس۸۳۶۴۲۵۱۲:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۱۰
چیه تا مردم اعتراض میکنن شروع میکنین به محمود محمود کردن؟؟؟ امان از بستن دهانها!
ناشناس۸۳۶۵۱۸۱۳:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
دولت حسن با این عملکرد بسیار ضعیف دولت محمود را رو سفید کرد.
محسن۸۳۷۲۶۷۲۳:۵۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
روحانی اومد تا اون اتفاقا نیوفته.اگر بلد نبود چرا اومد؟؟؟چرا این همه غیرواقع گفت.
ناشناس۸۳۶۲۹۵۰۹:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۱۰
آشعال ترین خودرویی که هم اکنون در دنیا توسط یک خودروساز تولید می شود، پراید است.
ناشناس۸۳۶۴۵۳۱۲:۲۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
همینارو جنرال موتورز تولید کرده بعد شرکت کیا خرید داد به ما تولید کنیم ماشینهای ضعیف در تمام شرکتها تولید میشه اما نه برای جاده ها و راننده های ایرانی خیلیها فقط برای داخل شهر آنهم با احتیاط
ناشناس۸۳۶۵۹۲۱۳:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
بله تولید می شود نه به مدت ۳۰ سال !!!
آریابان۸۳۶۶۲۴۱۴:۱۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۱۰
همین پراید بینوا که امروز در ایران به این حال و روز دچار شده یه زمانی تا اونجا رشد کرده بود که حتی با شناسنامهot;فورد&; به فرزند-خواندگی !!! امریکا هم درآمده بود و در اون کشور تولید میشد ؛ ولی از بخت بسیار بدش وقتی ;ساخت ایران; شد، آنچنان بلائی به سرش اومد که برای اولین بار در طول تاریخ ما، خود بقال !!! یعنی دبیر انجمن خودرو سازان هم مجبور شد ماست-مالی !!!! رو کنار بذاره و جلوی خبرنگاران اعتراف کرد که امکان نداره سوار پراید بشه !!!
ناشناس۸۳۶۸۵۹۱۶:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۱۰
پراید رو 40 سال پیش ساخته جنرال موتورز
ناشناس۸۳۶۲۹۷۰۹:۵۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
پراید ابزار کار مسافرکش ها است.
ناشناس۸۳۶۲۹۸۰۹:۵۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۱۰
با تولید هر پراید یک شغل در صنعت مسافربری ایجاد می شود.
ناشناس۸۳۶۷۲۱۱۵:۳۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۱۰
و ده‌ها شغل در صنعت کفن و دفن!
ناشناس۸۳۶۹۶۵۱۸:۵۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۱۰
صد البته با تولید هر پراید، یک نفر شاغل می شود و علاوه بر آن، پنج نفر به سینه قبرستان می روند و بدین سان، جمعیت کشور متعادل می شود.
ناشناس۸۳۶۳۰۵۱۰:۰۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
لیاقت ما مردم ؛ پراید 43 میلیونی پیاز 13000 تومنی صف سیب و پرتقال گوشت یخ زده بز افغانی با کارت ملی رب 18000 تومنی و ..است
ناشناس۸۳۶۳۴۷۱۰:۵۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۱۰
تا یک ماه پیش 52 میلیون بود. افزایش قیمت خودرو و بسیاری از کالاها از حرص و ولع مردم برای خرید آنها است. چی می شد مثل آجیل مردم پراید نمی خریدند؟؟
رضا۸۳۶۶۵۷۱۴:۳۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۱۰
اگر نخرتد تولیدش کم می شود نه قیمتش چون با دلار ۱۳ هزار تومانی امکان پذیر نیست
ناشناس۸۳۶۳۴۹۱۰:۵۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۱۰
صفی برای پیاز و سیب زمینی وجود ندارد. افزایش قیمت پیاز موقتی است.
ناشناس۸۳۷۱۷۰۲۱:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
همین هم چرا بایدموقتی پیش بیادتا یک عده ای زود جیبشونو پرکنن واین حرفاپیش بیاد.یا معضل گوجه یا پیاز یا سیب زمینی داریم همیشه
ناشناس۸۳۶۳۵۰۱۰:۵۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۱۰
قیمت رب 15000 تومان است.
رضا۸۳۶۳۱۶۱۰:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۱۰
ظاهرا نگارنده هنوز در .. رویای دور زدن مکانیزم بازار و باز گشت به سیستم های تعزیراتی است که این بلا را به سر صنعت خودرو و کلیت اقتصاد آورده است برادر من رفاه با بخشنامه و بگیر و ببند حاصل نمی شود و معلول خیلی چیزها از جمله فضای کسب و کار مناسب ،روابط بین المللی عادی،دسترسی به سرمایه و تکنولوژی،بازارهای صادراتی و خیلی چیز های دیگر است.اگر دلار ۱۳ هزار تومانی را می پذیری ولی پراید ۵۰ میلیونی را نمی پذیری یعنی چیزی از اقتصاد نمی دانی
ناشناس۸۳۶۳۵۲۱۰:۵۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۱۰
جدا از بی کیفیتی خودرو در جاده ها شاهد هستیم مردم به صورت بسیار بد با این خودرو رانندگی می کنند و میشود گفت 90 در صد دلیل فوتی و تصادف با این خودرو راننده ها هستند..
ناشناس۸۳۶۳۶۸۱۱:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۱۰
این اتفاق خیلی سادس... ملتی که از هیچ کاری برای منافع شخصی و ضررزدن به منافع ملی کوتاهی نمی کنند جوابش همین است! هنوز تحریم نشدیم می روند در صف دلار می ایستند تا دلار تحریم نشده پرواز کند... شبانه به فروشگاه می روند و دها روغن و رب می خرند ... در 10 دقیقه ثبت نام پراید تمام می شود... کشاورز پیازش را صادر می کند... تمام چیز ها رو نمی شود 100% تقصیر مدیریت ضعیف دولت انداخت... در این وضعیت نقش ما کمتر از دولت نیست. اگر قرار بود وضع چیزی غیر از این باشد باید تعجب می کردید.
ناشناس۸۳۶۴۰۶۱۱:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۱۰
خوشبختانه بسیاری از منابع سرگردان جایی رفت که به این زودی ها آزادنمی شود
مجتبی۸۳۶۴۲۰۱۲:۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۱۰
خب چیکار باید کرد . وقتی بعضی مردم توان خرید همین پراید رو ندارن .
حسین۸۳۶۴۷۱۱۲:۴۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۱۰
انقدر بخرید خلایق هرچه لایق
فرهاد۸۳۶۵۶۶۱۳:۳۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
بس مردم ما دهن بین هستند یه شایعه الکی میکنند چهار تا معامله سوری قیمت ها رو خود مردم بالا میبرند با کارهایی که انجام میدند اگه واقعا قیمت ها میخواد آزاد شه خودرو خارجی دست دوم با قیمت اون طرف مرز بذارید مردم وارد کنند بدون هزینه گمرک بعد خودرو ساز قیمت آزاد بده ببینه کی پراید میخره پراید و ببرند خارج بفروشن اینقد خواهان داره اگه راست میگند
ناشناس۸۳۶۶۸۱۱۵:۰۴:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
بهترین راهکاره همینه ولی خودقانونگزارسهامداره ...جنس خودشه .قانونگزاربرای جنس خودش قیمت تعیین میکنه
ناشناس۸۳۶۶۳۸۱۴:۲۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۱۰
در کجای سیستم اقتصادی ارزش کالا به ارزش پول ربطی نداره مگر میشه وقتی دلار سیزده هزار تومان شد کالای مصرفی و غذایی و صنعتی بر مبنای دلار سه یا چهار یا حتی ده هزار تومانی قیمت گذاری بشه همه چیز به ارزش پول ملی که همان ارزش ریال به دلار یا هر ارز معتبر جهانی
ناشناس۸۳۶۸۰۵۱۶:۰۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۱۰
فقط دولت بی کفایت نیست جریان حامی دولت هم نه کفایت سیاسی داره نه انسانی
ناشناس۸۳۶۸۲۹۱۶:۳۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
خودروساز به هیچکس جوابگو نیستند بارها اعلام کردند ما خودرورا باهر کیفیتی تولید کنیم مشتری ها توصف هستندپس یک مافیای بزرگ برای واردات قطعات بی کیفیت شکل گرفته (به اسم تولید داخلی)ویک سری واسطه در بازار دارند که ازطریق آنها خودرو راباهرقیمتی که بخواهند میفروشند بعد خودروساز قیمت حاشیه بازار را معیارفروش قرارمیده
روحانی۸۳۷۰۹۳۲۰:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۰
با دولت روحانی که دولتی بی کفایت، بی تدبیر، ...، و جالب تر اینجاست دنبال رکورد شکنی برای.. هستن.مجلس فقط از جواب یکی از سوالات مطرح شده برای روحانی قانع شد اما چرا روحانی رو برکنار نکردن!؟
صنعت و معدن۸۳۷۰۹۸۲۰:۳۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۱۰
اگه مردم همینجور که روحانی انتخاب کردن، حالا ازش میخواستن که با ...چه بلایی به سر مردم ایران آورده، هیچوقت همچین فلاکت... دامن گیر کشور نمیشد
ناشناس۸۳۷۲۸۷۰۰:۰۷:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۱
مهمترین مدرک اثبات فساد در خودروسازی همین است که تمام وسایل زندگی مان خارجی است اما خودروی بی کیفیت مان محصول گران داخل ، واقعا چرا صنایع دیگر به راحتی نابود شدند اما مافیای کم فروش و گران فروش خودرو کماکان با قدرت به کار خود ادامه می دهد ؟
تریاکی۸۳۷۶۸۱۱۱:۰۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۱
من بااطمینان میگم مملکت درحال پیشرفته وجوونهاامیدوارباشن ماباژاپن اسلامی یک ضربت شمشیر بیشترفاصله نداریم
ناشناس۸۳۹۱۰۲۱۳:۵۱:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۱۲
معلومه تا زمانی که درهای کشور به روی واردات خودرو بسته باشه اوضاع همینه یادمه اوایل ریاست جمهوری روحانیُ مشارالیه فرمودن اگه قیمت خودرو رو فرغون سازها پایین نیارن منع واردات رو بر میدارن البته اون موضع مثل همه ی مواضع ایشان یه شوی تبلیغاتی بود خلاصه ..بستن درهای مملکت چیزی جز تباهی و نابودی کشور نداره
بانکی۸۳۹۹۲۵۱۲:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۱۳
قیمت واقعی 100 تومنه دارن روش یارانه میدن به ملت.انشالله 100 تومن رو هم میزنه تا چشاتون برق بزنه..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین