خودزنی ائتلاف سعودی در یمن

گروه جهان الف،   3971224034

برای چندمین بار از یمن گزارش می رسد که جنگنده های ائتلاف سعودی مزدوران همپیمان خود را هدف قرار داده اند؛ حملاتی که برخی آن را کور و ناشی از سردرگمی می دانند اما این فقط یک روی سکه است.

روز گذشته رسانه های عربی خبر دادند که در حمله هوایی ائتلاف سعودی – اماراتی به استان الجوف یمن 10 مزدور از نیروهای عبدربه منصورهادی (رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن) کشته و هفت نفر زخمی شدند.
منابع میدانی تاکید کردند که جنگنده های ائتلاف حملات شدیدی را به پایگاه ها و تاسیسات نیروهای تحت فرمان منصور هادی انجام دادند و «به طرز عجیب و نامفهومی مانع از پیشروی نیروهای هادی به سوی کوه های الربعه شدند.»
در نیمه ماه ژانویه گذشته نیز ائتلاف سعودی-اماراتی عناصری از نیروهای رئیس جمهوری مستعفی یمن را در همان استان (الجوف) هدف قرار دادند که در این حمله پنج تن از جمله سعید بن مقعس المظفری مشاور استاندار جوف کشته شدند.
پیشتر نیز رسانه های یمنی خبر دادند که عربستان سعودی به کاروان نیروهای منصور هادی در مسیر عدن به ابین حمله کرد.
همچنین روزنامه نیویورک تایمز در نیمه سال 2015 گزارش داد حمله جنگنده های سعودی به نیروهای طرفدار هادی در استان الجوف یمن 16 کشته بر جا گذاشت که سه تن از آنها از فرماندهان برجسته بودند.
چند روز قبل از آن، رسانه ها در خبری دیگر گزارش دادند که یک پهپاد آمریکایی دست کم 10 تن از اعضای قبیله مسلح طرفدار رئیس جمهوری مستعفی یمن را در حالی کشتند که این افراد با سه خودرو در حال طی مسیر صعده به الجوف بودند.
در برخی از این موارد، مسئولان ائتلاف سعودی از خطای انسانی سخن گفتند و بعضی موارد را نیز به طرف های دیگر نبرد نسبت دادند این در حالی است که با توجه به کشتار وسیع غیرنظامیان از جمله حملات متعدد ائتلاف سعودی به مجالس عروسی و عزا، مدارس و اتوبوس حامل کودکان دبستانی، ناظران میدانی جنگ یمن، این حملات را در خوشبینانه ترین حالت ناشی از بمباران بی هدف، تصادفی و بدون اطلاعات دقیق جنگی دانستند.
با این وجود، اختلافات و درگیری بین مزدوران ائتلاف سعودی در داخل یمن نیز معضلی جدی را به خودزنی های مکرر جنگنده های سعودی افزوده است.
گزارش دوم فوریه سال 2018 رویترز تصریح می کند که با وجود هزینه میلیاردها دلاری در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، همپیمانان محلی این ائتلاف به جان یکدیگر افتاده اند و مخاطرات جدیدی برای سعودی ها نمایان شده است. این در حالی است که عربستان از حمایت ویژه تسلیحاتی و اطلاعات نظامی آمریکا در این جنگ برخوردار است.
گزارش مذکور ناظر به درگیری مسلحانه در شهر عدن بین دو نیرویی است که ظاهرا در جبهه واحدی علیه کمیته های مردمی و انصارالله یمن می جنگند.
روز 28 ژانویه 2018 جنگجویان جدایی طلب جنوب یمن با حمایت امارات اقدام به درگیری مسلحانه با نیروهای منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن کردند.
به طور مشخص، تیراندازی متقابل و درگیری مسلحانه بین یگان های موسوم به گارد ریاست جمهوری یعنی هواداران منصور هادی (مورد حمایت سعودی) با شبه نظامیان تشکیلات معروف به «شورای انتقالی جنوب» یعنی مزدوران زیر چتر امارات درگرفت. این درگیری چند کشته و زخمی بر جا گذاشت و فرودگاه بین المللی عدن را نیز به تعطیلی کشاند.
بعد از این درگیری، رسانه های سعودی، جنگجویان شورای انتقالی جنوب را برای اولین بار با عبارت «جدایی طلب» توصیف کردند؛ اظهاری که پیامی را نیز برای اماراتی ها داشت و نگرانی سعودی ها از رفتار همپیمان اماراتی برای نخستین بار شکل رسانه ای به خود گرفت.
از سوی دیگر، امارات نیز یگان های گارد منصور هادی را وابسته به «اخوان المسلمین» دانست.
تنش بین نیروهای تحت ائتلاف سعودی (مزدوران هادی و امارات) به جایی رسید که اخیرا ابوظبی مانع از برگزاری کنفرانس طرفداران جنوب یمنی منصور هادی در قاهره مصر شد.
در استان ضالع نیز چندین مورد درگیری بین نیروهای مذکور به عنوان دو بال اصلی ائتلاف سعودی گزارش شده است و در یک درگیری، «احمد ضل نویصر» یکی از مزدوران امنیتی تابع امارات کشته شد.
سردرگمی یا اختلاف؛ نام و علتش هر چه باشد، خودزنی ائتلاف از جنگنده های سعودی در آسمان به سطح زمین و خیابان ها کشیده شده است و زخم تنش هر بار به بهانه ای تازه می شود؛ یک بار با اختلاف بر سر اموال تحویلی از فرماندهی ائتلاف، یک بار به خاطر مناطق تحت نفوذ هر گروه و حق السهم دریافتی از تجار مناطق تحت سیطره و گاه از ترس جاخوش کردن اماراتی ها در مناطق تحت اشغالی مانند جزیره سقطری.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین