ما و مشکل سگ گردانی

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3971220019 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ما و مشکل سگ گردانی

اگر از گربه ها که به ویژه در خانه های حیاط دار، کوچه ها و پشت بام ها در تردد بودند و آکواریوم ها بگذریم، حیوان خانگی در پیشینه چند دهه گذشته ما هم جایگاه خاصی نداشتند. سگ ها هم همیشه بودند اما نه در درون خانه ها بلکه به صورت پراکنده و غالبا از نژادهای نژند و بدقواره و بی صاحب بودند که بسته به وسعت باغات اطراف شهر و باز بودن محلات گاهی سر و کله اشان پیدا میشد و موجب ترس کودکان یا در کنار گله ها عصای دست چوپان ها می شدند.

افزایش ارتباطات، آشنایی بیشتر با مظاهر زندگی غربی، امکان ورود حیوانات از مسیرهای هوایی و زمینی و علاقه وافر اغلب جوانان قشر مرفه به داشتن رفتاری مشابه با مردم غربی که آن را نشانه کلاس می دانستند، کم کم بازار کالایی جدید یعنی حیوانات خانگی به ویژه سگها را پدید آورد. سگ هایی از نژادهای گوناگون در اندازه های کوچک و متوسط با موهای رنگارنگ و قیافه هایی تودل برو وارد این بازار شده و به تبع آن درمانگاه ها، غذای ویژه و اسباب زندگی آنها مشتری های خود را پیدا کردند. داشتن یک سگ فانتزی برای کسی که کفش فلان مارک و شلوار بهمان مدل و کیف چنین و چنان می خرید بخشی از ویترین تجمل بود. برخی از قشر متوسط رو به بالا یا علاقه مند به مرفه دیده شدن هم مشتریان بالقوه این بازار شدند، گاهی خریدند و بعد نتوانستند و رها کردند.

البته سگ ها موجودانی بسیار صمیمی، خونگرم و عاطفی هستند و یکی از علل نگهداری آنها در غرب وجود زمینه های فرهنگی از جنس کمبود همدم و دوست نزدیک و نیاز به سرگرمی و مشغول کردن خود بوده است اما جدای از عدم شباهت بافت اجتماعی و فرهنگی ما باید دید چند درصد از صاحبان سگهای خانگی به علت تنهایی و نداشتن دوست و همدم اقدام به نگهداری این جاندار می کنند و چند درصد فقط می خواهند سگ داشته باشند. در اینجا هم نقش رسانه ها و گروههای مرجع کاملا خالیست تا به جای حضور و تقابل جوانان سگ گردان و نیروی انتظامی به عنوان نماینده مخالفان این حرکت در سطح خیابان، گفتمانی مبنی بر بیان نقاط ضعف و قوت این پدیده شکل گرفته و مشخص شود این جاندار چه جایگاهی در جامعه ما می تواند داشته باشد و راه درست برخورد چیست.

همان قدر که عرف مردم ما از تظاهر و خودنمایی و نمایش تجمل اکراه دارد، استفاده از حیوانات اهلی از جمله سگ ها در کمک به درمان دچار مشکلات ذهنی و روحی، تنهایی و افسردگی می تواند مفید باشد. کسانی که به هر علت به ویژه در سنین بالای میانسالی تنها هستند و همدمی ندارند، خانه های سالمندان و بخش های بیمارستانی با بیماران مبتلا به آلزایمر یا سالخورده از جمله نمونه هایی در غرب هستند که در آنها از موسیقی، بازی های دست جمعی و حیوان درمانی به عنوان راه های امید و آرام بخشی استفاده می شود. در مقابل به علت عادی شدن حضور حیوانات خانگی، استفاده تجملی از سگ ها بی رونق شده و مقررات سختی از جمله مقید بودن آنها در خارج از منزل، الزام به جمع آوری فضولات، داشتن مجوز (که نشانه سلامت و تحت کنترل بودن حیوان است) و پذیرفتن مشکلات احتمالی ناشی از هر گونه اقدام غیرمتعارف سگ ها وضع شده است. قوانین موجود به جزئیات همه مسائل و روش برخورد با آنها را روشن کرده است. اگر این رویه را با رویه ما مقایسه کنیم می بینیم که به جای هضم و بررسی یک پدیده فرهنگی-اجتماعی، تبلیغ در جهت استفاده درست و نشان دادن جنبه های منفی و تلاش برای خارج کردن حیوانات خانگی از منظومه تجمل و فخرفروشی، تنها اقدامی که به رسمیت شناخته شده برخورد و تهدید به برخورد انتظامی است. نتیجه آن می شود که دارندگان حیوان خانگی اعم از این که نیازی به آن داشته یا صرفا به دنبال کلاس باشند بدون آن که دلیل موضوع را متوجه شوند صرفا خود را در برابر نیروی انتظامی بینند، از این رو تا فشار و نظارت کم شد، مجدد کار خود را آغاز می کنند.

باید توجه داشت که در مواجهه با پدیده سگ گردانی، تفسیر قوانین دیگر برای پیدا کردن مستمسک برخورد قانونی، عملا صراحت و دقت قوانین را کمرنگ کرده و باعث می شود بتوان قانون را در هر شرایطی بنا بر مصلحت به شکلی تفسیر کرد، امری که اصل قانون را خدشه دار می کند. اگر قانونی صراحت نداشته باشد، هر طرفی می تواند تعبیری متفاوتی از آن را به کار گرفته و همه کار خود را قانونی بدانند. شاید بهترین راه همان استفاده از ظرفیت علوم انسانی دانشگاه ها برای تعیین راه صحیح برخورد با عوارض و ناهنجاری های فرهنگی باشد. در این چارچوب اگر قرار باشد برخوردی انجام شود، در مسیر و با هدف و الگوی مشخص خواهد بود ضمن آن که قانونمند کردن و تدوین مقررات مثل تعیین محل خاص گرداندن حیوانات، لزوم داشتن مجوز دامپزشکی (شناسنامه هویتی و بهداشتی)، ممنوعیت تردد در پارک ها و تفریح گاهها و... می تواند در جهت کنترل این پدیده مفید باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۵۹۰۷۰۶:۵۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
این ادا و اطوارها از سر شکم سیریه...وگرنه بعضی ها نمیتونن شکم زن و بچه اشون رو سیر کنن چه برسه حیوون نگه دارن
تبریزی۸۱۷۱۳۶۱۷:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
من از گربه ها نگهداری می کنم. گربه ها حیوانات بی سر و صدایی هستن. تنها بدیشون اینه که وقتی باهات انس می گیرن لای پنجره باز باشه دائما تشریف میارن داخل و باید دائم در و پنجره ها بسته باشن حتی تو تابستون! ولی همسایه مون یه سگ آورده بود از دو حیاط اون ورتر صداش آزاردهنده بود. صبح و شب هم نداشت. خوشحالم که انداختش بیرون. از ظاهر سگ های مینیاتوری خوشم میاد ولی از صداشون نه و معتقدم اگه صداش برای همسایه ها آزاردهنده باشه (که معمولا هست) نباید ازشون تو محیط شهری نگهداری کرد.
ناشناس۸۱۸۷۵۵۱۷:۴۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
سگ کردانی مهم هست یا دلار 1200 تومانی را 13500 تومان فروختن؟
ناشناس۸۱۵۹۰۹۰۶:۵۶:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
دانشگاههای علوم انسانی در ایران، به خاطر داشتن زمینه های سکولار در یک کشور شرقی و دینی با فرهنگ ویژه خود، نمی توانند مشکلات خودشان را حل کنند چه برسد به مشکلات جامعه از جمله سگ گردانی.
ناشناس۸۱۵۹۲۶۰۷:۱۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چرا ما همه چیز را فراموش می کنیم و از اصل خود دور می شویم. سگ و گربه از قدیمترین حیوانات اهلی دنیا هستند که اهلی شدن انها از فلات ایران و بصورت مشخص زاگرس شروع شده. از زمانی که انسان در ایران زندگی می کرده سگ و گربه هم با ایرانیان زندگی می کردند. در تمام روستاها و خانواده های روستایی ایران از گذشته تاریخ همزیستی و داشتن سگ و گربه یک ضرورت بوده. همه ایرانیان از هر دین و ارزشی با سگ و گربه در تماس بودند و همیشه با انها مانوس و به انها می رسیدند. حالا تنها تفاوتی که کرده افزایش شدید جمعیت در کمتر از نیم قرن اخیر است که در همه دنیا و از جمله ایران باعث به وجود امدن شهرهای عظیم و معماری جدید شده . ولی سنت وعلاقه نگهداری و زندگی با سگ و گربه به عنوان حیوان خانگی عوض نشده.
ناشناس۸۱۷۱۷۳۱۸:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
احسنت. من روستایی هنوزم سگ دارم و مهربانی و غیرت اونو با خیلی از آدم نماها عوض نمی کنم.
ناشناس۸۱۷۴۹۵۲۳:۱۲:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
نگه داشتن سگ توی روستا ایرادی نداره . اما توی شهر و آپارتمان ، فقط مزاحمت برای بقیه ست . و خنده داره که چیز به این سادگی رو متوجه نمیشن
ناشناس۸۱۵۹۷۴۰۷:۵۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
متاسفانه تصمیم گیران ما در برابر واقعیت های جامعه مقاومت میکنند و در نهایت به جای قبول واقعیت و وضع قوانین و مقررات مرتبط ترجیح می دهند وانمود به نادیده گرفتن واقعیت کنند. مثلا در موضوع ماهواره تصمیم گیران اول مقاومت کردند و بعد هم که دیدند نمیتوانند مقاومت کنند به جای وضع مقررات مناسب فقط ممنوع کردند و طوری رفتار می کنند که اصلا وجود ندارد. یا در مورد فیلترینگ به صورت حد اکثری فیلتر میکنند در صورتی که به طور فراگیر از فیلتر شکن ها استفاده میشود. در مورد سگ گردانی هم اگر به جای ممنوعیت کامل ضوابطی تعیین کنند بهتر است از اینکه چند سال دیگه ببینیم به طور گسترده سگ توی مکان های عمومی می چرخونن و دیگر قابل کنترل کردن هم نیست و هیچ قانون و ضابطه ای هم نداره.
ناشناس۸۱۵۹۹۴۰۸:۰۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
من کلا منطق شما را نمی فهمم! آپارتمان، لوله کشی آب و گاز، برق رسانی، رادیو و تلویزیون، تلفن و موبایل، خودرو و مترو و راه آهن و هواپیما، قوانین راهنمایی و رانندگی، کامپیوتر و اینترنت و هوش مصنوعی و ... که زندگی ما را تشکیل می دهند همه از غرب آمده، برخی مانند موبایل 25 سال است، برخی مانند برق بیش از یک قرن! بعد یکدفعه سگ می شود مسئله روز و وا اسفا! بیشتر به نظر می رسد یک سرگرمی باشد برای عده ای بیکار و گرنه غرب و شرق را نمی توان از هم جدا کرد درست مانند زبان عربی و فارسی! این رفتار ها جدید نیست، مثلا چند متر کت و شلوار غربی مشکل نیست ولی 40 سانت کراوات نشانه تهاجم است، نه سلیقه یا انتخاب بلکه تهاجم!
ناشناس۸۱۶۰۰۴۰۸:۰۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
تحجر
ناشناس۸۱۶۲۷۱۱۰:۲۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
تحجر اینه که یک انسان احتیاج داشته باشه به دلیل همراهی با یک حیوون زبون بسته ، " آدم " حساب بشه
مبینا۸۱۶۳۶۶۱۱:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اشتباهی مثبت دادم
ناشناس۸۱۶۳۶۷۱۱:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خویشاوندی با حیوانات تمدن است یا تحجر؟! تمدن این است که حقوق حیوانات به طور کامل رعایت شود و اجازه بدید کارکرد خودشون رو داشته باشند و نه اینکه اسباب بازی عده ای در کوچه و خیابان بشوند.
ناشناس۸۱۶۰۱۴۰۸:۱۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
هرچی میشه رو هی نبندید به غرب و مظاهر غرب و .... به خدا گندش را درآورده اید.
ناشناس۸۱۶۰۴۲۰۸:۳۰:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
آنچه مسلم است جامعه امروز ما با سی چهل سال گذشته تفاوت کرده و تفکرات جوانان و حتی جهان تغییر کرده ما نمی توانیم با قوانین .. گذشته امروز کشور داری کنیم. قوانین باید با شرایط روز جامعه منطبق باشند. اما چرا فرهنگ غربی در جامعه رسوخ کرده؟ برای اینکه متولیان امور فرهنگی ما کار خود را درست انجام نداده اند. چرا باید نوار کاست و ویدئو تا زمانی که دیگر توان مقابله با آن را نداشته باشیم غیر مجاز باشد. چرا باید ماهواره تا زمانی که دیگر همه گیر شده باشد بعد ما یواشکی بیخیالش شویم. چرا به جای مقابله با هر تکنولوژی جدید کارگروهی برای استفاده بهینه جامعه مخاطب برای آن تشکیل نمی شود و راه کار بجز مقابله نمی دهد. سگ گردانی هم همین است. بهتر است فرهنگ درست نگهداری از حیوانات خانگی و حفظ حریم مردم و جامعه تبلیغ شود با بگیر و ببند هرگز کاری اصلاح نشده است.
ناشناس۸۱۶۰۴۹۰۸:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اصلا این موضوع مشکل خاصی نیست ولی متاسفانه یک عده آدم بی کار به جای رسیدگی به وضع معیشت مردم و حل مشکلات آنها فقط دغدغه پرداختن به چیزهای بی اهمیت را دارند که برای مردم اصلا مسئله مهمی نیست
ناشناس۸۱۶۷۱۳۱۳:۴۲:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
تا حدی با نظر شما موافقم. ولی برعکس شما به نظرم این مخالفت ها نه از روی بیکاری بلکه اتفاقا دقیقا برنامه ریزی شده و برای انحراف ذهن مردم از فساد موجود در کشور طراحی میشه.
ناشناس۸۱۶۰۵۷۰۸:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خدا امواتت رو بیامرزه که یک نگاه معقول و منطقی به موضوع انداختی.
ناشناس۸۱۶۵۴۲۱۲:۳۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خدا امواتت رو بیامرزه که متن رو خوندی و کامنت گذاشتی!
عدالت۸۱۶۰۶۶۰۸:۳۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
نمیدونم در این وضع وخیم اقتصادی، اینها هزینه ماهی دو سه میلیون تومان، غذا و دامپزشکی و غیره، حیوان خانگیشون رو از کجا در میارن ؟؟؟؟؟؟ نگهداری حیوان در آپارتمان یعنی حیوان آزاری
ناشناس۸۱۶۲۳۸۱۰:۰۷:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
جماعت مرفهین بی درد
ناشناس۸۱۶۴۶۶۱۱:۵۳:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
به من و تو چه ربطی داره؟
ناشناس۸۱۶۵۲۲۱۲:۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
این رقم 2 و 3 میلیون رو از کجا آوردی؟ اگر نمیدونی مجبور به اظهار نظر نیستی....
ناشناس۸۱۷۴۸۶۲۳:۰۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
احسنت
ناشناس۸۱۶۵۹۶۱۲:۵۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
عشق به طبیعت و موجودات زنده که باشه، مثل فرزندت باهاشون رفتار می کنی و خرج شون می کنی
ناشناس۸۱۶۱۰۶۰۸:۵۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
تقلید کورکورانه از سبک زندگی اروپایی آنهم به سطحی ترین فرم آن وگرنه سگ گردانی ایرادی نداشت اگر ما از همه چیز اروپایی ها مثل فرهنگ رانندگی،احترام به زیست بوم و محیط زیست،همسایه داری و فرهنگ آپارتمان نشینی و...الگوبرداری میکردیم
ناشناس۸۱۶۱۲۸۰۹:۰۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
این نوشتار از نظر علمی و کارشناسی مطلب درستی است و ما باید در تمام پدیده های عصر جدید خودمان همزیستی داشته باشیم و به جای ممنوع کردن اکثر مظاهر مدرنیته که شاید ذاتاً ماهیت منفی هم نداشته باشند آنها را در قالب ضوابط و مقررات ساماندهی کنیم و کسانی که تمایل به استفاده از آنها دارند را با برقراری ضمانت اجرایی محدود به رعایت تعهداتی بنماییم که ضمن خودداری از ایجاد تقابل بیهوده، از تبعات اجتماعی و فرهنگی آن در جامعه بکاهیم.
ناشناس۸۱۶۱۳۸۰۹:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
افزایش مظاهر زندگی غربی یعنی چی؟! علاقه به حیوانات در وجود اکثر انسانها هست. اینطور که شما می فرمایید آقایون از فردا کت و شلوار نپوشن چون لباس غربیه.. از تکنولوژی هم استفاده نکنن چون تکنولوژی متعلق به غربه!!!!
ناشناس۸۱۶۲۰۸۰۹:۵۶:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
در غرب هرچیزی اصولی دارد از جمله نگهداری حیوان، بعید میدانم در غرب شخصی در آپارتمان هفتاد متری سگ نگهدارد و باعث اذیت و آزار دیگران شود چون در صورت وجود به شدت به او برخورد میشود. فقط تقلید کورکورانه و جاهلانه از غرب بین یک مشت تازه به دوران رسیده مد شده.
ناشناس۸۱۶۵۸۸۱۲:۵۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
تشریف بیارید اروپا می بینید که در ۴۰ متر آپارتمان هم سگ نگه می دارن منتها به قول شما ضوابطی داره.. مشکلی نیست در ایران هم قوانین درست و حسابی وضع کنند دارنده گان حیوانات رعایت کنند نه اینکه از دم ممنوعیت و محدودیت بگذارند
ناشناس۸۱۶۶۶۴۱۳:۲۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اشتباه می کنی که بعید می دانی! هر ساختمان بر اساس نظر اکثریت ساکنان نگهداری از حیوانات خانگی را آزاد یا ممنوع می کند، ربطی به متراژ ندارد، صاحب حیوان نیز باید قوانین شهری را رعایت کند، درست مانند صاحب خودرو، بگیر و ببند فصلی و تهدید و حیوان آزاری قانونی هم خبری نیست!
ناشناس۸۱۶۲۶۸۱۰:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
استفاده از هر چیزی احتیاج به رعایت قوانین اون رو داره . این عین عقب افتادگیه که یک چیز رو از غرب تقلید کنی ولی قوانینش رو رعایت نکنی . توی امریکا وقتی سگت خیابون رو کثیف میکنه باید خودت دستمال برداری و تمیزش کنی . اینجا هم همینطوره ؟ توی امریکا اگر توی مجتمع مسکونی زندگی کنی و صدای سگت یا بوی اون از آپارتمانت بره بیرون و ازت شکایت کنن باید به مراکز نگهداری حیوانات تحویلش بدی یا خونه ت رو عوض کنی . اینجا چطور ؟ توی اغلب ایالتهای امریکا حق نداری سگهای خاص ( وحشی ، شکاری ، بعضی از انواع بولداگ و شیانلو و ... ) رو با خودت به خیابون ببری مگر اینکه پوزه بند تایید شده به دهنشون زده باشی . اینجا چی ؟ شماها از زندگی غربی فقط ادا و اطوارش رو یاد گرفتین اما قوانینش رو نه !!!
نجیب۸۱۶۱۸۷۰۹:۴۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
آخه این ها چرا به حقوق سایر مردم احترام نمی گذارند؟ چرا فرزندان ما باید با ترس از حمله سگ در پارک و کوه و ... مواجه باشند. چرا امنیت روانی جامعه را تعداد محدودی اشخاص خودخواه به خطر می اندازند؟ قوه قضاییه و نیروی انتظامی لطفا کاری بکنند برای حل این معضل.
كريم۸۱۶۲۰۹۰۹:۵۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چه عجب بعد مدتها یک مطلب عاقلانه راجع به این موضوع به جای بگیر ببند و کارهای پلیسی دیدیم
ناشناس۸۱۶۲۵۶۱۰:۱۷:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
به نظر من حیوانات متعلق به طبیعت هستند و مثلا سگ را میشه در روستا و جنگل و جاهای باز نگهداری کرد ولی در شهر خود حیوان دچار مشکل خواهد بود حیوانات رو باید در محل زندگی شون آزاد گذاشت شهر محل زندگی و اجتماع انسانها است افرادی که واقعا مشکلاتی دارند و دوست دارند سگ و سایر حیوانات دوست داشتنی را نگهداری کنند بهتر است اطراف شهرها یک جایی داشته باشند یا به روستاها بروند همه هم اکثرا وضعشون خوبه و میتونن باغی یا جایی را تهیه کنند
ناشناس۸۱۶۲۵۹۱۰:۱۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
نمی دونم واقعا مشکلتون با سگ چیه هر روز به یه بهانه می خواهید در همه ی امور شخصی ملت دخالت کنید این یعنی چی ؟؟؟؟
ناشناس۸۱۷۰۱۴۱۶:۲۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ببخشید در امور خانوادگی شما دخالت شد!
ناشناس۸۱۷۱۸۰۱۸:۲۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خب نکنیم پس چکار کنیم
ناشناس۸۱۶۲۶۰۱۰:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
مشکل بزرگ و اساسی ما اینه که مرتب در حال تحکم و اجبار به پذیرش عقیده خود به دیگران هستیم.
ناشناس۸۱۶۲۶۴۱۰:۲۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
زندگی شخصی مردم به خودشون مربوطه شما اگه دلسوزید برید در باره ی اختلاس ها مقاله بنویسید
ناشناس۸۱۶۳۶۰۱۱:۰۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چی میگی آخه ؟ الان من که هر شب ساعت دو نصف شب با صدای پارس سگ همسایه از خواب میپرم ، زندگی شخصی منه یا جنابعالی ؟ یک جمله یاد گرفتین که زندگی شخصی هر کس به خودش مربوطه . بله ، به خودش مربوطه به شرطی که مزاحم دیگران نشه
ناشناس۸۱۶۲۷۶۱۰:۲۵:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چنانچه آن قوانین از جمله جمع آوری فضولات انجام گردد اتفاقا نگهداری اینگونه حیوانات بویژه سگ خیلی هم قشنگ خواهد بود .
ناشناس۸۱۶۲۷۷۱۰:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
این ما کدوم ما است؟مای ما یا مای شما؟
علی۸۱۶۳۷۶۱۱:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
من میخواهم سگ داشته باشم آخه ای اصلا ارزش مقاله نویسی رو داره . یک انتخاب فردیه . بزارید زندگی کنیم .
ناشناس۸۱۶۵۰۱۱۲:۱۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
به شرطی که سر و صدا دائمی اش باعث ترس و اذیت همسایه ها نباشه
ناشناس۸۱۶۷۸۸۱۴:۲۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
مردم باید دیدگاه شون رو نسبت به حیوانات عوض کنند. ترس بی خود هم کنار بگذارند.
ناشناس۸۱۹۱۵۰۰۶:۰۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
سر صداش از بی ملاحظه گی واذیت وجیغ و دویدن بچه های همسایه ها بدتر نیست
حسن۸۱۶۶۰۴۱۳:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
شما برو یک حیاط ویلائی بخر وسگ را همان جا نگهدار وبا آن مانوس باش ولی اگر به خواهی حیوان را در آپارتمان نگهداری وباخودت به خیابان وپارک ببری این دیگر مربوط به همه است شما اگر این کار را انجام بدید تعرض به حقوق دیگران است هرچند که دولتمردان لاکچری درایت مورد بی خیال باشند
ناشناس۸۱۶۹۱۷۱۵:۳۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
از تعداد منفی های این پست میشه به سطح شعور اجتماعی جامعه پی برد ! جماعتی که ادای مدرنیته در میارن ولی هیچی از حقوق شهروندی نمیفهمن !
علی وفایی۸۱۶۳۸۱۱۱:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
متهم ردیف اول در داستان سگ گردانی هنر و هنرمندان هستند که اصلا وابدا نمی دانند چه را دارند تبلیغ می کنند متهم ردیف دوم نظام سرمایه داری حاکم بر اقتصاد کشور که برای فراهم شدن زمینه های اقتصادوارداتی حتما باید فرهنگش راهم وارد کنند سوم دستگاه های فرهنگی کشور
ناشناس۸۱۶۳۹۶۱۱:۲۵:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
مشکل ما این ....... هستند که روی بیت المال چنبره زدن و هرروز ازش می دزدن! نه اینکه کسی از سر تنهای و هزار یک دلیل دیگه سگ همدمش شده
ناشناس۸۱۶۵۰۴۱۲:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
همدم اون ادم دردسر سایر افراد مجتمع شده
ناشناس۸۱۷۰۶۵۱۶:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اینکه باید قانون برای نحوه نگهداری و گردش باشه شکی نیست ولی اینکه بدون در نظر گرفتن شرایط کلا ممنوع کنیم غلطه تو خارج از ایران هم قوانین سنگینی برای نگهداری وجود داره
ناشناس۸۱۶۶۳۱۱۳:۰۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
وقتی از تطابق با دنیای فعلی عاجزند و نمی توانند قوانینی فراتر از قوانین 1400 سال پیش را درک کنند
ناشناس۸۱۶۹۲۴۱۵:۳۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
منظورت از تطابق ، تجاوز به حقوق دیگرانه ؟
ناشناس۸۱۶۹۲۶۱۵:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ببین ، ممکنه اونجایی که ...جوری باشه که بشه سگ هم نگه داشت . وسط بیابون . توی جنگل . ولی توی شهر ، نگه داشتن سگ فقط مزاحمت برای دیگرانه و تو نمیتونی مخل آسایش بقیه بشی
ناشناس۸۱۷۱۸۳۱۸:۳۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
این دنیای فعلی شما مهر تایید بر همجنس بازی هم زده. قرار نیست هر حکمی که این به اصطلاح دنیای جدید شما صادر کرد شما چشم و گوش بسته بپذیرید
ناشناس۸۱۶۸۶۹۱۵:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
سگها بهترین و باهوشترین همراه برای افراد تنها، سالمندان، افراد از کارافتاده و ناتوان، معلولین جسمی و ذهنی و نابینایان و ناشنوایان، نیروهای امدادی و پلیس و .... هستند. با عینک متحجرانه بعضیها نمیتوان این حیوان بسیار مفید را به حاشیه راند.
ناشناس۸۱۷۴۱۸۲۲:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خیلی جالب هست هر اتفاقی که میفتد وصل می شود به دنیای غرب! به جای این همه جنگ.. بهتر نیست راه های دیگه ای را انتخاب کنیم که نتیجه هم بدهد؟
zahra۸۱۷۵۰۵۲۳:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
عجب دیدگاهایی ما آدما داریم سگ موجودی با وفا مهربون. درک میکنم اون دسته آدمایی که سگ ندارن درکی ام درباره ش ندارن. درسته سگ یکی و گاز میگیره اما دلیل داره اون سگه میشه گفت نمیفهمه اما ما انسانها چی زورمون به مظلوم میرسه. دختر بچه 8ساله یا حتی 5ساله رو میدزدن و تجاوزبهش میکنن یا یه هم نوع خودمون و میکشیم پس اینارو باید چیکار کرد باید کشت یا از همه مردا متنفر شدیه کم منطقی باشید لطفا برید کلیپایی در باب سگ دانلود کنید و از وفاش و مهربونیاش ببینید سگ داریم الان پرستار کودک من خودم یه سگ دارم که مواظب بچه منه و هم بازیشه خرج آنچنانم نمیکنم براش همون غذایی که خودم میخورم و بدون ادویه بهش میدم. لطفا یه کم دیدگاهتون و نسبت به سگ عوض کنید...
ناشناس۸۱۷۵۱۰۲۳:۳۶:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
برترین ومهربانترین وبا معرفتترین مخلوق خداوند سگ میباشد که متاسفانه توسط عده قلیلی انسان متحجر همیشه بعنوان نماد پستی نشان داده میشود ...
ناشناس۸۱۷۵۷۱۰۱:۴۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
صد هزار مرتبه شکر. بقدری مشکلات این مملکت کم شده که حالا داریم در مورد سگ گردانی بحث میکنیم.
ناشناس۸۱۹۰۸۴۰۰:۰۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
الان زباله گردی تعداد کثیری از مردم مشکل و ناهنجاری اجتماعی هست یا حیوانات خانگی ؟ چرا اصل را رها کرده و به نابودی مردم و پرورش نسل جدید از بزهکاران و سارقین که اکنون کودک کار و زباله گرد هستند اهمیتی نمیدهند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین