در گفتگو با الف مطرح شد؛ نماینده کارگران: هزینه‌های زندگی یک میلیون و ۸۹هزار تومان افزایش یافته است/ نجف: سهم کارگران از افزایش قیمت‌ها چیست؟/ افزایش حقوق با شرایط اقتصادی الان تنها جبران قدرت خرید امسال است

گروه اقتصادی الف،   3971219078 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید: هزینه‌های زندگی حدود یک میلیون و ۸۹ هزار تومان با توجه به نوسانات اقتصادی امسال افزایش یافته است و باید کاهش قدرت خرید کارگران جبران شود، البته یک کارشناس اقتصادی معتقد است: افزایش دستمزد می‌تواند چرخه اقتصادی کشور را گسترش داده و نا به‌ هنجاری‌های اجتماعی را از بین ببرد.

نماینده کارگران: هزینه‌های زندگی یک میلیون و ۸۹هزار تومان افزایش یافته است/ نجف: سهم کارگران از افزایش قیمت‌ها چیست؟/ افزایش حقوق با شرایط اقتصادی الان تنها جبران قدرت خرید امسال است

به گزارش الف، هر سال موضوع تعیین دستمزد سالیانه کارگران به عنوان یکی از مطالبات اصلی و دغدغه پیش روی جامعه کارگری مطرح می‌شود و بر همین اساس از نیمه دوم سال، دور جدید مذاکرات مزدی میان کارگران و کارفرمایان برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده آغاز می‌شود به نحوی که این مذاکرات برای رسیدن به جمع بندی و نتیجه نهایی تا روز‌های پایانی اسفندماه ادامه می‌یابد.

این روزها بحث بر سر تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران مطرح و در محافل کارگری گرم شده است و بنا به روال هر سال، شورای عالی کار، نشست‌هایی را با حضور نمایندگان کارگران، دولت و کارفرمایان برگزار می‌کند تا میزان افزایش حداقل دستمزد در سال آینده تعیین شود و مانند روال هر سال تصمیم گیری در مورد این موضوع به روزهای پایانی سال کشیده شده است.

*روز سه‌شنبه میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران بررسی می‌شود

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۸ اظهار داشت: براساس برآوردی که در کمیته تعیین مزد، توسط شورای عالی کار ایجاد شده، هزینه‌های زندگی خانوار بررسی شده است. در بررسی سال گذشته این عدد برای بُعد خانوار ۳.۱ حدود دو میلیون و ششصد و هفتاد هزارتومان بوده است. امسال این عدد در کمیته دستمزد مجددا بررسی شده که به ۳میلیون و ۷۵۹هزار و ۲۰۰تومان در این فاصله رسیده است.

وی تصریح کرد:‌ بین هزینه سال گذشته تا امسال حدود یک میلیون و ۸۹ هزار تومان هزینه‌های زندگی با توجه به نوسانات اقتصادی امسال افزایش پیدا کرده است و برای اینکه بتوانیم قدرت خرید کارگران را حداقل برگردانیم، یک میلیون و ۸۹هزار تومان را باید افزایش دهیم، البته این خواسته گروه کاری است تا فقط جبران قدرت خرید از دست رفته در طی سال۹۷ باشد، یعنی هنوز به معنای افزایش نیست، بلکه این عدد فقط جبران قدرت خرید در سال جاری است.

خدایی ادامه داد: باتوجه به نص صریح قانون بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است دستمزد کارگران را طوری تامین کند که هزینه‌های زندگی آنها تامین شود. همان‌طور که گفتم عدد واقعی هزینه‌های کارگر ۳میلیون و ۷۵۹هزار و ۲۰۰تومان است که این فاصله زیادی با دستمزدها دارد و فقط جبران خرید از دست رفته در سال ۹۷ است و بدین معنا نیست که ما توافق کرده‌ایم که این مقدار دستمزدها افزایش یابد، این تنها به معنای جبران است.

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی تاکید کرد: ما آماده مذاکره در شورای عالی کار هستیم، اما متاسفانه تا به امروز، دولت در این خصوص تعلل کرده است. قرار است جلسه شورای عالی کار که در روز سه شنبه برگزار می‌شود به نتایج خوبی و خواسته‌های کارگران برسیم.

* در افزایش دستمزد کارگران از دو جهت می‌توانیم سود کنیم

حمید نجف کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار الف در مورد افزایش حقوق کارگران اظهار کرد: موضوعی که طی سال‌های گذشته شاهد بودیم رساندن تصمیمات نهایی در مورد افزایش دستمزد کارگران در طی روزهای آخر سال است که این موضوع برای جامعه کارگری خوشایند نیست و می‌بایست زودتر تصمیم‌گیری می‌شد. موضوع دیگری که امسال با آن مواجه بودیم وضعیت شکننده اقتصادی است که مشکلات را مضاعف کرده است و تورمی که بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام می‌کند با تورمی که مردم با پوست و استخوان آن را حس می‌کنند متفاوت و حدود ۶۰درصد است.

وی ادامه داد: در مورد افزایش دستمزد هم همان‌طور که می‌دانید دولت برای پرسنل کشوری ۲۰ درصد را اضافه کرده است که احتمالا تامین اجتماعی هم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد را اعلام می‌کنند که اینها را ما نمی‌توانیم افزایش حقوق نامگذاری کنیم، چرا با تورمی که روبرو هستیم، باید نامش را گذاشت ۳۰ درصد کاهش حقوق مردم و خالی شده سفره مردم؛ لذا باید به این نکته توجه کرد که اگر به میزان تورم ۵۰درصدی، باید ۵۰درصد افزایش حقوق داشته باشیم که البته این هم به معنای بازگردان قدرت خرید مردم همانند سال گذشته است و نمی‌توان گفت حقوق‌‌ها افزایش پیدا کرده است.

نجف با تاکید بر اینکه دو موضوع در روند تصمیم گیری نمایندگان کارگران، کارفرماها و دولت بسیار موثر است، ادامه داد: نخست اینکه با توجه به افزایش قیمت‌ها نسبت تورم و کالاها، سهم کارگران را هم مشاهده کنند، یعنی در این افزایش قیمت‌ها سهم کارگران را لحاظ کنند و دوم اینکه افزایش دستمزد را هر سال با دو توجیه کنترل می‌کنند؛ یکی اینکه افزایش حقوق ممکن است تبدیل به بیکاری و تعدیل نیرو و دوم منجر به تورم شود و هم به همین بهانه افزایش حقوق را کنترل کردند، اما متاسفانه ما هر سال هم تعدیل نیرو و هم تورم را شاهد بودیم، لذا امسال این توجیهات بسیار قدیمی شده و افزایش حقوق می‌تواند برای بحث اقتصادی و خروج از رکود نیز موثر باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: کارفرماها باید به این نکته توجه کنند که افزایش قدرت خرید مردم، می‌تواند به فروش کالاهای خود آنها منجر شود و این گردش مالی و اقتصادی که در کشور به وجود می‌آورد. می‌خواهند درصدی دستمزدی افزایش دهند به شکل دیگری به خودشان هم برمی‌گردد، لذا باید نرم‌تر و با دقت بیشتری وضعیت معیشت مردم را مدنظر قرار دهند.

نجف گفت: هرگونه کاهش دستمزد یا حداقل افزایش نسبت به میزان تورم، می‌تواند تبعات نابه هنجاری‌های اجتماعی در کشور افزایش دهد و این وابستگی مستقیم به اقتصاد و دستمزد دارد؛ لذا در افزایش دستمزد کارگران از دو جهت می‌توانیم سود کنیم. اگر نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم، این موضوع می‌تواند چرخه اقتصادی کشور را گسترش داده و نا به هنجاری‌های اجتماعی را از بین ببرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۵۴۰۱۱۷:۱۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
کارگران ؛ بدبخت ترین اقشار جامعه ایران هستند .
ناشناس۸۱۵۴۱۹۱۷:۳۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
از افزایش حقوق کارگران نمیشه گذشت ولی متاسفانه موج تورمی دوم ایجاد میکنه چون قیمت تمام شده کالاها و خدمات بالاتر میره !
ناشناس۸۱۵۴۳۴۱۷:۴۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
عدالت نخواستیم قیمت ها کم کنید بتونیم زندگی کنیم .
ناشناس۸۱۵۴۵۰۱۷:۵۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
حداقل حقوق میشه 100 دلار ! 1.4 میلیون ! در امریکا حداقل حقوق 1000 دلار یعنی 13 میلیون !
ناشناس۸۱۵۴۶۲۱۷:۵۸:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
اگر دستمزد کارگران خیلی زیاد شود، قیمت خدمات و کالاها هم خیلی زیاد می شود.
محمدرضا وثوق۸۱۵۴۷۶۱۸:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
... در ایران تمام نظارت ها و محاسبات و پیش بینی ها و برنامه ریزی ها با مشارکت تمام قوا روی حقوق کارگر و معلم و نحوه مالیات گرفتن از آنها متمرکز شده و همه چیز آزاد سازی و خودمونی سازی و خصولت سازی شده است به نفع دیگر اقشار به غیر از کارگر و معلم شده است.
بازنشسته۸۱۵۵۰۴۱۸:۳۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
کلیه افراد حقوق بگیر اعم از کارگر وکارمند وشاغل وبازنشسته بایستی حقوق انها سه برابر بشه تا شاید بتونن خودشون رو اداره کنن والا با ۲۰ درصد ونمیدونم ۴۰۰ بعلاوه ۱۰ درصد هیچ مشکلی حل نمیشه .
محسنی۸۱۵۵۰۷۱۸:۳۹:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
با این وضعیت من فکر کنم همه حقوق بگیرها راه خلاف در پیش بگیرن .
ناشناس۸۱۵۵۱۶۱۸:۴۶:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
به مثال زیر دقت کنید تا عمق فاجعه را درک کنید. سرانه تولید ناخالص داخلی عراق 5000دلار ایران 5600 دلار حالا چرا حداقل حقوق کارگران عراق 294 دلار و ایران کمتر از 100 دلار است؟ جالب این است که باز کارفرما میگه تولید تعطیل میشه، بر اساس چه محاسبه ای؟ متوسط سهم دستمزد در تولید 5 درصد است یعنی پایین ترین در جهان.
ناشناس۸۱۵۵۲۱۱۸:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
خوبه با تورم میخونه کاش ُروندش میکرد یک میلیون بهتر بود البته الان لیسانسه هم همین مقدار میگیره
ناشناس۸۱۵۵۳۱۱۹:۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
، اگر حقوق کارگران زیاد بشه، کارخانجات تعطیل میشه و تورم زیاد میشه!!!!! پس آن کشور های دیگر چه طور 18 برابر کارگران ما حداقل حقوق دارن و ساعت کارش هم 35 ساعت است نه 44 ساعت. و تورمش هم دو درصد و نرخ بیکاریشون هم 3 درصد.
ناشناس۸۱۵۵۴۹۱۹:۳۵:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
خوب مردم رو مسخره کردید .
ناشناس۸۱۵۵۵۵۱۹:۴۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
... و شیخ حسن چرا در باب حقوق کارگران روزه ی سکوت گرفته‌اند ؟ مگه نشنیدن که ما خرجی ده روز فقط داریم؟
ناشناس۸۱۵۶۳۹۲۰:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
تا قبل تحریم سه تا منشی داشتم با ۵۰۰تومن.بعد تیر گفتن بشه ۶۰۰ گفتم چشم.بعد مهر گفتن ۷۰۰.یکیشون رو اخراج کردم و اون دو تا رو کردم ۷۰۰.از ماه پیش به علت کاهش درامد اون یکی رو هم اخراج کردم و فعلا ی منشی دارم.حالا ی بنده خدا چجور ۲ملیون حقوق بده.کارها همه خوابیده
ناشناس۸۱۵۸۰۵۲۳:۲۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
مردم دیگه همه میدونن این حرفا الکی هست و در نهایت دویست سیصد هزار میره رو حقوقشون و این .. دیگه برای ما تکراری هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین