مثبت و منفی عملکرد قاضی القضات‎

احمد شیرانی تک آبی، گروه تعاملی الف،   3971219038 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
مثبت و منفی عملکرد قاضی القضات‎

با حضور سید ابراهیم رئیسی در راس قوه قضائیه دوره صدارت آیت الله آملی لاریجانی بر مسند قاضی القضات جمهوری اسلامی به اتمام رسید. سیستم قضایی کشور چالشهای متعدد درس آموزی را در این دوره تجربه کرد. نقد عملکرد آملی لاریجانی میتواند مسیر روشن تری را پیش روی رئیس جدید قوه قضائیه قرار دهد. گام برداشتن در مسیر انصاف شرط لازم برای نقد منصفانه مسئولی در تراز آملی لاریجانی است. از این رو به اختصار نقاط مثبت و منفی عملکرد وی را مرور میکنیم:
الف- نقاط مثبت
1- برخورد با دانه درشتها: محاکمه چهره های سرشناس و وابستگان به کانون های قدرت و ثروت، یکی از مهم ترین دستاوردهای اخیر قوه قضائیه بوده، شاید تصور محاکمه معاون اول رئیس جمهور (محمد رضا رحیمی)، رئیس دفتر رئیس جمهور (مشایی و بقایی)، وزرای کابینه (کاظمی و جهرمی)، فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام (مهدی هاشمی)، دادستان سابق تهران (سعید مرتضوی)، برادر رئیس جمهور (حسین فریدون) برادر معاون اول رئیس جمهور (مهدی جهانگیری) و.. در سیستم قضایی مصلحت اندیش کشور، یک رویا به شمار می رفت اما فارغ از کم و کیف برخورد، اصل موضوع قابل تقدیر است. این مهم، موجب افزایش اعتماد مردم به حاکمیت می گردد.
2- تقویت نظارت بر قوه قضائیه: یکی از آسیبهای جدی در مبارزه با فساد،آلوده شدن سیستمهای نظارتی و قضایی است، قطعا با دستمال کثیف نمیتوان شیشه را تمیز کرد. افزایش نظارت بر زیرمجموعه و اعلام اسامی قضات متخلف با ذکر عناوین اتهامی یک گام موثر در فسادزدایی از قوه قضائیه است.
3- افزایش ارتباط با رسانه ها: یکی از جدی ترین آسیبهای قوه قضائیه،عدم پاسخگویی مناسب به رسانه ها و افکار عمومی بوده ،در دوره آملی لاریجانی با انتصاب محسنی اژه ای در قامت سخنگو و برگزاری مستمر نشست خبری، اوضاع بهتر شد.
4- حبس زدایی و مجازات جایگزین زندان: سیاست جدید قوه قضائیه در حبس زدایی و صدور احکام جایگزین فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و.. از آسیبهای احتمالی وارده به خانواده های محکومین جرائم سبک جلوگیری می نماید.

ب- نقاط منفی
1- عدم برخورد بهنگام با دانه درشتها: مبارزه با مفسدان اقتصادی و خاصه صاحب منصبان می بایست دقیق، بهنگام و در زمان مسئولیت باشد. رسیدگی به تخلفات یقه سفیدها، پس از پایان دوره مسئولیت و نه در زمان قدرت، از ضریب تاثیر و جنبه بازدارندگی آن می کاهد. این جمله احمدی نژاد که "کابینه خط قرمز من است" و موکول کردن برخورد با نزدیکان وی به پس از پایان کار دولت یعنی شکست هیمنه قوه عدلیه. اگر برخورد با معاونین احمدی نژاد، وزرای سابق و مهدی هاشمی رفسنجانی... در زمانی که در مسند قدرت بودند اتفاق می افتاد مردم شیرینی عدالت را با تمام وجود می چشیدند. که متاسفانه قوه قضائیه نتوانست در این بخش، خود را از زنجیر مصلحت برهاند.

2- سایه سنگین: واقعیت آن است که پس از انتشار فیلم جلسه سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی در یکشنبه سیاه مجلس، مردم انتظار برخورد سخت داشتند. اما تبرئه، آنان را قانع نکرد. بنظر می رسد نسبت خانوادگی در کنار مطالب سنگین رد و بدل شده در فیلم، نتوانست جامعه را مجاب کند که عدالت در این پرونده رعایت شده است.

3- عدم پاسخگویی شخص آملی لاریجانی: عدم حضور رئیس قوه قضائیه در دانشگاه یا بین تشکلهای دانشجویی و یا حضور در برنامه های چالشی، از وی شخصیتی غیر پاسخگو ساخته است بگونه ای که عدم حضور وی در نشستهای داغ پینگ پنگی و محدود شدن برنامه های شخص اول سیستم قضایی به حضور در برنامه های رسمی و اتوکشیده صدا و سیما یا نشست با تشکل های دانشجویی پشت دربهای بسته، حس خوبی به مردم نمی دهد. شفافیت و پاسخگویی لازمه عدالت اند.

4- مواضع غلیظ سیاسی: آملی لاریجانی بواسطه مسئولیتش، حق و گاها تکلیف داشت که در خصوص برخی مسائل سیاسی اظهار نظر نماید اما تسری این مواضع به اکثر رخدادهای مهم سیاست خارجی و مسائل داخلی، ممکن است موجب سوء برداشت و القای جهت گیری خاص رئیس قوه قضائیه شود که این نکته موجب مخدوش شدن وجهه بی طرفی قوه قضائیه در بخشی از جامعه می گردد.

5- عدم اصلاح ساختارها و قوانین: یکی از وظایف مهم قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است. این فاکتور از طریق آسیب شناسی قوانین موجود و ارائه لوایح مناسب برای حذف مدخل های فساد محقق می شود. در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی، انتظار آن بود که قوه قضائیه با مشارکت دولت (از طریق وزیر دادگستری) و کمیسیون قضایی مجلس در بخش شفافیت فرآیندها، اصلاح قوانین، اعاده اموال نامشروع مسئولین، پخش علنی دادگاه ها و... قدم های مثبت و محکمی بردارد که متاسفانه چنین نشد و انتظارات را برآورده نکرد.

در قضاوت عملکرد ده ساله آملی لاریجانی نباید سیاه و سفید به کارنامه وی نگاه کرد. نه نقاط مثبت این عملکرد قابل چشم پوشی است و نه نقاط منفی آن قابل توجیه.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۴۶۱۳۰۹:۳۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
متاسفانه اقارب درجه یک ریس جمهور و معاون اول و ریس قوه قضاییه دارای تخلف بودند و این در دید مردم خیلی بزرگ و سنگین جلوه میکند
ناشناس۸۱۵۶۲۹۲۰:۴۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
چرا تا ایشان در مسند قوه قضا بودند تکلیف این 3 پرونده مشخص نشد
ناشناس۸۱۷۰۴۵۱۶:۴۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
شدت تهمت ها به سوی ایشان نشان دهنده این است که حسابی حال دزدها و تروریست ها را گرفت
ناشناس۸۱۴۶۱۴۰۹:۳۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
بنده یک نقد به شما دارم. نقدی که بعد از مسئولیت یک فرد انجام میشه فایده نداره. نقد هنگامی که فرد مسئول هست سازنده هست. برای مثال الان نقد کارلوس کی روش چه سودی برای فوتبال ما داره ....
ناشناس۸۱۴۶۱۶۰۹:۴۰:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
رییس قوه قضاییه باید بیشتر به مسایل داخل کشور بپردازد. اما عمده موضع گیریهای آقای آملی لاریجانی در سخنان شان در رسانه ها، در مورد مسایل خارجی، آمریکا، برجام و ... بود.
ناشناس۸۱۴۶۱۸۰۹:۴۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
فیلتر شدن سایت الف در زمان ایشان انجام شد.
ناشناس۸۱۴۶۴۳۰۹:۵۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
عمده مشکلات فعلی کشور به علت عدم اعمال عدالت است.
ناشناس۸۱۵۲۳۷۱۵:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
همه جای دنیا پیشرفت اقتصاد هر کشوری در گرو خواست و اراده سیستم قضایی آن است. هیچ اقتصادی بدون سیستم قضایی مستقل و عدالت محور رشد نمی کند.
ناشناس۸۱۴۶۵۶۱۰:۰۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
آیت الله لاریجانی ، مدیری خوب و دانشمند برای قوه بود.
ناشناس۸۱۴۶۶۵۱۰:۰۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
برخورد ایشان با یاران دکتر احمدی نژاد مناسب نبود.
ناشناس۸۱۴۶۷۳۱۰:۱۶:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
گاهی اوقات لبخند بر صورت داشتن هم امر پسندیده ای است.
ناشناس۸۱۴۶۹۴۱۰:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
حتما عملکرد ایشان خوب بوده که به مقام والاتری ارتقاع یافتند.
ناشناس۸۱۴۹۰۸۱۲:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
اول نوشتن ارتقا را یاد بگیر.
ناشناس۸۱۴۶۹۵۱۰:۳۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
چرا به پرونده کلاهبرداری موسسات مالی رسیدگی نمی شود و بجای پرداخت طلب مردم، باتوم توی سرشان می زنند؟!
علی۸۱۴۷۲۵۱۰:۴۲:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
تو دوره ریاست ایشون کلاهبرداری که مال مردم ساده و پیر و فقر رو بالا کشیده بود 2 بار با سند جعلی از زندان فرار کرد و بار آخر هم از کشور خارج شد و الان 10 سال بیشتر است که در ان پرونده حق به حق دار نرسید! و عدالتی اجرا نشد! آخه این چه قانونی هست که یه کلاهبردار بتونه 2 بار با سند جعلی از زندان فرار کنه؟
ناشناس۸۱۴۷۳۳۱۰:۴۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
امیدواریم با تغییری که در قوه قضائیه صورت گرفته، فرجی در رابطه با وضعیت زندانیان صورت گیرد و نگاه ها در این خصوص تغییر کند.
ناشناس۸۱۴۷۴۴۱۰:۵۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
انصافا نقد خوبی بود، انتظار نداشتم نکات منفی تا این حد مطرح شده باشه.
ناشناس۸۱۴۷۷۲۱۱:۰۸:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
متاسفانه بگم مخارجی که برای گرفتن حق گذاشتند بسیار بد و انهایی که ندارند از همان اول حقشان ضایع میشود
ناشناس۸۱۴۷۷۴۱۱:۰۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
من با نقاط منفی بخصوص بندهای ۲ و ۴ موافقم.
ناشناس۸۱۴۷۸۷۱۱:۱۵:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
علت کسادی سایت ها و کسب و کارهای مجازی
ناشناس۸۱۷۰۳۹۱۶:۳۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
و علت کسادی کار تروریست ها
مهران۸۱۴۸۱۰۱۱:۲۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
با توجه به راه های در رو بیشمار در قانون (که مورد سواستفاده دزدان و مفسدین هست) و همچنین مصلحت اندیشی هایی که در گذشته صورت میگرفت به نظر بنده عملکرد آقای لاریجانی خوب بوده همین که این در قوه قضاییه باب شد که میشه معاون اول رئیس جمهور و نزدیکان رئیس جمهور و دادستان و ... رو کشید دادگاه از نکات مثبت دوره ایشون بود، اما چند نکته در مورد فیلم مرتضوی با برادر لاریجانی باید مد نظر قرار بگیرد اولا بیان جرم از نظر قانونی جرم نیست مثلا من در یه فیلمی به دوستم بگم میخوام برم خونه فلانی دزدی و این فیلم منتشر بشه دادگاه نمیتونه منو محکوم کنه و مطلب دوم فیلمبرداری مخفیانه حتما باید با حکم قاضی باشد و اگر نباشد و به صورت مخفیانه باشد جز اسناد و ادله میتونه محسوب نشه
ناشناس۸۱۵۰۱۱۱۳:۴۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
دوست عزیز نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده ای نداره. چقدر آقای بقایی با تصمیمات جزم اندیشانه اش به مملکت ضرر زد. زندان رفتن الان ایشون چه دردی رو دوا می کنه. یک شخص که مسئول میشه همزمان معصوم هم که نمیشه مثل همه آدم ها می تونه خطا بکنه در فرصت لازم باید تذکر رو کسب بکنه.
ناشناس۸۱۴۹۴۶۱۲:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
بنظر بنده مهمترین عملکرد منفی ایشان اقدام به دستگیری و احضار نمایندگان مجلس بر خلاف قانون اساسی کشور بوده است.
مهسا۸۱۵۰۱۷۱۳:۴۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
....انشالله در زمان ریاست جناب رئیسی از اطاله دادرسی ها با تمهیدات موثر جلوگیری شود.
ناشناس۸۱۵۰۹۱۱۴:۳۲:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
همانگونه که نویسنده محترم در بند4 فرموده اند موضعگیری های سیاسی ایشان در دوره مسولیت بیش از اندازه و باعث تضعیف وجهه بیطرفی و عدالت قوه قضاییه می شد
ناشناس۸۱۵۰۹۴۱۴:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
شیرانی جان عدالت قوم وقبیله نمی شناسد .ما هنوز در ای موضوع اندر غم یک کوچه ایم.
ناشناس۸۱۶۴۰۴۱۱:۲۸:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
نمی دانم چرا آئین دادرسی در ایران این قدر طولانی است؟ نقدی که من نسبت به قوه قضایه دارم، برخورد قاطع برپایه عدالت در کوتاه ترین زمان ممکن است. برخورد باید قاطع - سریع و بر پایه عدالت باشند تا همه تاریک دل ها و کج راه ها همواره سایه عدالت را همراه خود احساس کنند. از آقای رئیسی می خواهم سیستم گزارش فوری فساد در دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی و نهادهای نظارتی بر اساس اعلام مردمی بنا کنند و گزارش دهنده براساس گزارش های مستند و محکم خود؛ تشویق مالی و غیر مالی شود. آقای رئیسی با حاکم کردن نیروهای جوان در دستگاه در کسری از روز به گزارش های مردمی رسیدگی و در صورت صحت گزارش سریعا با متهمان رسیدگی شود. متاسفانه گاه دیده شده که گزارش های تخلف آشکار و بزرگ در یک دستگاه دولتی برای سازمان بازرسی ارسال شده و این دستگاه نظارتی به جای رسیدگی فوری و قاطع، گزارش را برای آن دستگاه دولتی ارسال کرده و ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین