بررسی ارزش خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۶

گزارش بازرگانی،   3971218099

بیش از ۱۶ سال است که پژو 206 در ایران مونتاژ می‌شود. در طول این سال‌ها این خودرو همواره به عنوان یک خودروی محبوب، اسپورت و جوان پسند مطرح شده است. پژو  ۲۰۶ از ابتدا در ایران، طراحی و بازار زیرکانه‌ای داشت. این خودرو در بین قشر متوسط جامعه‌ی ما مشتریان بسیار دارد؛ زیرا به دلایل اجتماعی و روانی، کسی نمی‌تواند خریدار و راننده‌ی ۲۰۶ را از نظر مالی مورد قضاوت قرار دهد. بعلاوه طبق باور عموم، هزینه‌های نگهداری پژو ۲۰۶ از خودروهای متوسط بازار بالاتر اشت، پس به طور طبیعی این خودرو از دسترس برخی از اقشار جامعه خارج شد. البته ذکر این نکته بی‌فایده نیست که بدانید پژو ۲۰۶ بسیار دیرتر از سایر محصولاتی که در ایران مونتاژ می‌شوند به خرج می‌افتد. گرانی‌های اخیر نیز مزید بر علت شد تا ۲۰۶ باز هم لوکس‌تر به نظر برسد. شرکت مونتاژ کننده در سال‌های گذشته شروع به دستکاری تیپ پایه کرد تا مشتری‌های خود را بیشتر کند. به جز تیپ پایه، ۵ نوع ۲۰۶ مختلف دیگر متولد شدند که هر کدام یک لایه‌ی اقتصادی خاص از جامعه را به عنوان هدف قرار داده بودند. در آخرین مرحله، برگ برنده یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ رو شد. در ادامه مزایا و معایب این تیپ را بیشتر خواهیم شناخت.

جزییات تیپ ۶

ظاهر این تیپ هیچ فرق چشم‌گیری با سایر تیپ‌ها ندارد. تنها راه تشخیص این تیپ از سایر تیپ‌ها توجه به حرف A است که در کنار ۲۰۶ چسبانده‌اند. تعداد پژو ۲۰۶‌-های بازار به اندازه‌ی سایر تیپ‌ها نیست. علت هم مشخص است. پروژه‌ی دستکاری گیربکس و تغییر آن به اتوماتیک آن‌طور که باید موفق نبود و فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۶ افت کرد. البته این تیپ قابلیت تعویض دنده‌ی دستی هم دارد. این خودرو ترکیبی ازدو تیپ قبلی خود بود. در واقع شتر-گاو-پلنگی تولید شده بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از نظر فنی مشکلاتی داشت. مشکل اصلی به کم توان بودن موتور مربوط می‌شود که باعث می‌شود در زمان تعویض دنده ضربه‌ای به اتاق کابین وارد شود. دستکاری‌ها باعث افزایش مصرف سوخت، خشک بودن سواری و کاهش شتاب تیپ ۶ نسبت به سایر تیپ‌ها نیز شدند. دقت کنید که این مدل نسبت به سایر اعضا خانواده‌اش کمی خشک و کم شتاب است، اما همچنان از بسیاری از خودروهای رقیبش نرم و راحت‌تر و چابک‌تر است.

احتیاط‌های خرید پژو ۲۰۶ کارکرده

اجازه ندهید ظاهر تمیز یک ۲۰۶ کارکرده شما را در هنگام خرید گمراه کند. ایرادات فنی که ممکن است برای این تیپ اتفاق بیافتند زیاد هستند. در ابتدای نوشتار اشاره کردیم که ۲۰۶ خودروی جوان پسندی است و جوانان هم عاشق گاز دادن به ماشین هستند؛ بعلاوه که معمولا از موارد فنی خودرو سر در نمی‌آورند و بررسی‌های دوره‌ای را انجام نمی‌دهند. پس اگر قصد خرید ۲۰۶ تیپ ۶ کارکرده را داشتید دقت کنید که از چه کسی خودرو را می‌خرید. طراحی ۲۰۶ به گونه‌ای است که در تصادفات ضربه بیشتر به موتور منتقل می‌شود تا اتاق خودرو. اگر خودرو تصادفی است، حتما موتور آن را نیز بررسی کنید. هزینه‌های تعمیرات فنی ۲۰۶ می‌تواند میلیونی شود. پس هر مرحله از بررسی را با همراهی تعمیرکار متخصص ۲۰۶ انجام دهید. به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی پژو ۲۰۶ تیپ ششی که ارتفاع آن را دستکاری کرده‌اند یا تیونینگ شده، نخرید. این کاهش ارتفاع گیربکس را بیشتر در معرض تخریب قرار می‌دهد.

آخرین قیمت‌های معامله پژو ۲۰۶ تیپ ۶

تیپ ۶ در سال ۱۳۸۳ به بازار معرفی شد؛‌ پس قدیمی‌ترین مدلی که می‌توانید پیدا کنید مربوط به این سال است و اگر مشکل فنی و بدنه نداشته باشد، بسته به میزان کارکردش بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون معامله می‌شود. تیپ ۶ از خط تولید خارج شده‌ است پس امکان خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ صفر وجود ندارد؛ اما می‌توانید مدل‌های کم کارکرد را از بین تعداد زیادی آگهی در سایت دیوار پیدا کنید. در بازار فعلی حداکثر قیمت این خودرو برای آخرین مدل‌های تولیدی به حدود ۶۰ میلیون تومان می‌رسد.