جزئیات هزینه ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی خانوار کارگری در ماه + جدول

گروه اقتصادی الف،   3971218065 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هزینه حداقلی زندگی کارگران در حالی سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد شده که خالص دریافتی یک خانواده ۳ نفره کارگری حداقلی بگیر، یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان است.

جزئیات هزینه ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی خانوار کارگری در ماه + جدول
به گزارش مهر، هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شمارش معکوس تعیین دستمزد سال آینده برای جامعه کارگری و کارکنان مشمول قانون کار آغاز می‌شود.

اما طی سه سال گذشته پیش از ورود به مذاکرات تعیین دستمزد در شورای عالی کار، میزان مخارج ماهیانه زندگی کارگران در «کمیته دستمزد» این شورا با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی مورد بررسی قرار می‌گرفت تا با استخراج اعداد و ارقام مربوط به هزینه‌های زندگی، حداقل هزینه معیشت خانوار کارگری به عنوان مقدمه‌ای برای مذاکرات دستمزد مشخص شود.

کمیته دستمزد شورای عالی کار برای سال ۹۵ حداقل هزینه معیشت را دو میلیون و ۴۸۹ هزار تومان و برای سال ۹۶ این هزینه را دو میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد؛ به این ترتیب در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هزینه ماهیانه زندگی ۱۸۱ هزار تومان افزایش یافت؛ به عبارتی قدرت خرید خانوار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به میزان ۱۸۱ هزار تومان کاهش یافت.

در سال جاری اما هزینه معیشت خانوار - ماه دی مبنای استخراج این محاسبات بود- به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته افزایش یافت. با محاسبات صورت گرفته در کمیته دستمزد شورای عالی کار، حداقل هزینه معیشت خانوار برای سال ۹۷ با احتساب نرخ تورم ۲۰.۶ درصدی دی‌ماه و میانگین هر خانواده ۳.۳ نفر، معادل سه میلیون و ۷۵۹ هزار تومان استخراج شد که این میزان افزایش هزینه نشان می‌دهد قدرت خرید جامعه کارگری در سال جاری نسبت به سال ۹۶ یک میلیون و ۸۹ هزار تومان کاهش یافته است.

از مجموع سه میلیون و ۷۵۹ هزار تومانی هزینه معیشت در سال جاری که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در مورد آن متفق القول هستند، ۹۹۲ هزار و ۴۵۰ تومان سهم هزینه‌های اقلام خوراکی و ۲میلیون و ۷۶۷ هزار تومان سهم اقلام غیرخوراکی است؛ به این ترتیب ۲۶.۴ درصد سهم اقلام خوراکی و ۷۳.۶ درصد سهم اقلام غیرخوراکی است.

جزئیات هزینه‌های اقلام خوراکی سبد معیشت خانوار که سیزده قلم کالای دارای بیشترین سهم در سبد خوراکی‌ها را شامل می‌شوند، نشان می‌دهد که نان، برنج، ماکارونی، حبوبات، سیب زمینی، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، لبنیات، روغن‌های نباتی و قندوشکر مبنای تخمین هزینه‌های خوراکی خانوار بوده است.

البته به گفته نمایندگان کارگری شورای عالی کار، در محاسبه هزینه‌های اقلام خوراکی حداقل هزینه‌ها مبنا قرار گرفته است بنابراین هزینه معیشت ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومانی، «حداقل هزینه معیشت ماهیانه خانوار» محسوب می‌شود.

هزینه ماهیانه خوراکی‌ها چقدر است؟

مقایسه تغییرات قیمتی هر یک از اقلام مذکور در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد، در کمیته مزد شورای عالی کار، هزینه مصرف ماهیانه نان یک خانوار کارگری در سال گذشته ۷۰ هزار و ۹۹۲ تومان تخمین زده شد که در سال ۹۷ هزینه این قلم کالا تقریباً بدون تغییر ماند.

هزینه مصرف ماهیانه برنج در سال گذشته ۶۶ هزار و ۳۱۰ تومان برآورد شد که در سال جاری این هزینه ۸۵ هزار و ۶۳۲ تومان تخمین زده شد.

همچنین هزینه مصرف ماهیانه ماکارونی که در سال گذشته ۵ هزار و ۱۴۸ تومان تخمین زده شد، برای امسال ۷ هزار و ۹۲۰ تومان در سبد خوراکی خانوار تعیین شد. حبوبات مورد نیاز ماهیانه در سبد هزینه خانوار نیز از حدود ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

هزینه ماهیانه سیب زمینی از ۹ هزار و ۳۵۵ تومان در سال ۹۶ با رشد ۷۴.۱ درصدی به ۱۶ هزار و ۲۸۵ تومان در سال جاری رسید. هزینه ماهیانه سبزی‌ها در سبد خوراکی خانوار نیز با رشد قابل توجه ۱۱۷.۱ درصدی همراه بود و از ۵۰ هزار و ۴۹۰ تومان در سال گذشته به ۱۰۹ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

هزینه میوه مصرفی ماهیانه نیز از ۷۹ هزار و ۳۰۰ تومان به حدود ۱۰۸ هزار تومان در ماه افزایش پیدا کرده است.

هزینه گوشت قرمز و گوشت سفید در سبد خوراکی خانوار نسبت به سال گذشته هر کدام ۴۷.۹ درصد رشد داشته‌اند به طوری که هزینه مصرف ماهیانه گوشت قرمز در ماه ۲۲۰ هزار تومان و هزینه مصرف ماهیانه گوشت سفید نیز ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان تخمین زده شده است.

هزینه مصرف تخم مرغ در ماه که سال گذشته ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شده بود، در سال جاری ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان تخمین زده شده است.

همچنین هزینه‌های مربوط به لبنیات مصرفی ماهیانه خانوار از ۱۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان در سال ۹۶ به ۲۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

روغن خوراکی و قندوشکر به عنوان دو قلم کالای مورد نیاز سبد خوراکی‌های ماهیانه خانوار به ترتیب ۴۲ درصد و ۱۸.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته‌اند. هزینه مصرف ماهیانه روغن‌های نباتی خانوار از ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان در سال گذشته به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان و هزینه مصرف ماهیانه قند و شکر نیز از ۱۳ هزار و ۱۰۷ تومان در سال ۹۶، برای سال جاری ۱۵ هزار و ۵۴۰ تومان برآورد شده است.

در حالی سبد هزینه خانوار کارگری سه میلیون و ۷۵۹ هزار تومان تعیین شده است که حداقل دستمزد امسال یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است و حداقل دریافتی یک کارگر متاهل با یک فرزند (خانوار ۳ نفره) با احتساب حق مسکن، بن کارگری و حق اولاد یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد، فاصله دستمزد دریافتی یک کارگر متاهل حداقلی بگیر حدود ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان با هزینه ماهیانه او فاصله دارد. یعنی دخل و خرج یک کارگر حداقلی بگیر، ۲.۲ میلیون تومان کسری دارد.

براین اساس، پیشنهاد نمایندگان کارگری در کمیته دستمزد شورای عالی کار این است که حداقل دستمزد برای سال ۹۸،بصورت نقدی و همراه با توزیع ماهانه کالاهای اساسی به گونه‌ای باشد که کارگران بتوانند حداقل هزینه‌های معیشت خود را پوشش دهند. این پیشنهاد مورد موافقت نمایندگان کارفرمایی در کمیته دستمزد هم قرار گرفته است.

** نخستین جلسه مذاکرات دستمزد ۹۸ پنجم اسفند ماه در شورای عالی کار به عنوان تنها مرجع تصمیم گیرنده برای دستمزد کارگران برگزار شد و دومین جلسه این شورا قرار است روز سه شنبه هفته جاری با حضور وزیر کار تشکیل شود تا پس از مذاکرات نمایندگان کارگری و کارفرمایی تا پیش از پایان سال، میزان افزایش دستمزد برای سال آینده تعیین شود.

دیدگاه کاربران

تقی۸۱۲۹۷۳۱۱:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
معلم و بازنشسته چه
ناشناس۸۱۳۱۶۷۱۲:۲۵:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت به معنی ایجاد بار مالی روی دولت است، اما افزایش حقوق کارگر بار مالی برای دولت ندارد، و کافیست که کارفرمایان فقط حدود 5 درصد نرخهای خود را افزایش دهند تا جبران شود. ضمن اینکه با توجه جمعیت 40 میلیونی کارگران پایین نگهداشتن کارگران به رکود بیش از پیش اقتصاد منجر خواهد شد
علی۸۱۳۸۲۸۱۷:۱۱:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
مرد مومن دولت این افزایش بار مالی را با مالیات و عوارض و سایر دریافتی ها از مردم کسب میکند و کارفرما از افزایش قیمت محصول یا خدمت خود که باز باری بر دوش مردم است. پس چه فرقی میکند این استدلال ضعیف شما؟؟
رضا۸۱۳۸۵۳۱۷:۳۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
اخوی....ریاضیات بلد نیستی؟اگر شما بخواهی حقوق 14 میلیون نفر کارگر را از 1150000 تومان به 3750000 تومان برسانی(برای افرادی با حقوق بالاتر حتی بیشتر است) ،نقدینگی لازم این کار در یک سال بیش از 500 هزار میلیارد تومان یا 15 برابر بودجه افزایش حقوق کارمندان دولت و یک سوم کل پول موجود در کشور است.جالب انکه 90 درصد این کارگران هم در نانوایی،مهد کودک،تولیدی لباس ،کارگاه قالی بافی ،رستوران ، سوپر مارکت و....کار می کنند و شما می خواهی این پول کلان را از این جماعت بگیری.من نمی دانم این عدد 5 درصد را شما ازکجا آوردی؟برادر مشکل فقیر بودن کشور و پایین بودن سرانه تولید ملی است و بدون اصلاح آن در دراز مدت هیچ فرجی حادث نخواهد شد.
تبریزی۸۱۳۹۰۲۱۸:۰۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
یه جوری گفتین افزایش حقوق کارمند بار مالی برای دولت داره که انگار کارمند باید مثل برده مجانی کار کنه! با این حساب افزایش حقوق کارگر هم باعث گرون تر شدن محصول نهایی می شه و با توجه به پایین بودن درآمد کارمندان و عدم توانایی خرید محصولات، باعث رکود و لاجرم موجب ورشکستگی تولیدی ها و تعدیل یا اخراج شدن کارگران محترم می شه.
رضا۸۱۳۳۷۹۱۳:۴۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
اینها فقط هزینه زنده ماندن است .
ناشناس۸۱۲۹۷۴۱۱:۲۰:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
760 تومانش ندید میگیریم بعنوان مساعدت با کارفرما و سهیم شدن کارگران در مقاومت اقتصادی ولی خداوکیلی کمتر از 3 میلیون برای سال آتی یعنی هیچ و رقم 1.5 میلیونی پیشنهادی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست
ناشناس۸۱۳۰۰۰۱۱:۳۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
خیلی جالبه هزینه هایی که ما متقبل میشیم برای زنده موندن (نه زندگی کردن) رو نشون خودمون میدید.
ناشناس۸۱۳۰۱۱۱۱:۳۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
حداقل رو تصویب کنید تا با لشکر بی‌کار ها رو به رو بشید، دلار ۱۳ هزار تومنی فعلی به راحتی سودش از هر چیز دیگه ای بیشتره. این حجم نقدینگی حداقل ۴۰ درصد تورم داره، علی برکت الله.
ناشناس۸۱۳۰۴۱۱۱:۴۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
سومالی،
ناشناس۸۱۳۱۱۴۱۲:۰۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
با احتساب دلار 13 هزار تومنی یعنی 289 دلار معادل دستمزد 3 روز کار در همون جاهاای که قیمت کالاهاشو به رخ ما می کشند . خدا از مسببین این فاجعه نگذرد ..................................
11111۸۱۳۳۹۳۱۳:۴۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
این فرد مجبور به دزدی میشه
ناشناس۸۱۳۶۹۸۱۶:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
این تشریفات الکیه چیه؟؟؟؟تهش یه 20درصد افزایش هست و تمام
ناشناس۸۱۳۷۶۴۱۶:۴۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
حداکثر20درصد به حقوق امسال، اضافه شه، علی برکت الله
دلسوز۸۱۳۸۸۰۱۷:۵۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
همه اظهارنظر میکنند که این افزایش کم است وباید بیشتر بشود وفقط به فکر این هستن که انگار تورم 100 درصدی مهم نیست و باید باشد ولی حقوقها هم به نسبت تورم زیاد شود. یکی نیست بگوید اصلا این تورم غیر منطقی برای چه؟ چرا نباید جلوی تورم را گرفت تا قدرت خرید مردم اینقدر کم نشود؟ چرا با بی تدبیری و تصمیمات نابجا باعث این تورم غیر منطقی شویم وبعد مجبور بشویم برای جبران آن ضربات شدیدتری برپیکر اقتصاد کشور وارد کنیم؟ در طول 4 سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی با کنترل تورم و کاهش آن واقعا موفق به حفظ ارزش پول ملی و حفظ قدرت خرید مردم شدندوتورم بیشتر از 10 تا 15 درصد نبود و افزایش حقوق ها نیز در همین حد رعایت شد. ولی سال 96 و97 متاسفانه تورم لجام گسیخته ای را به کشور تحمیل کردندکه مسئولین بجای اعمال سیاستهای مهار تورم نشستند و نگاه کردند و امروز میخواهند با سیاست های تورم زای خطرناک تر مثلا درآمد قشر ضعیف وحقوق بگیر را اضافه کنند. وظیفه دولت ایجاد ثبات در اقتصاد کشور است نه اینکه بگذارد هرکسی به هر میزان وبا هر سیاست که بخواهد فاتحه پول ملی مملکت را که عامل قدرت خرید مردم است بخواند. این مهار تورم است که اقتصاد را سالم و پویا نگه میدارد نه تزریق پول بیشتر به جامعه بدون اینکه تولید ملی بتواند پاسخگوی آن باشد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین