8 نکته در مورد گمانه ها بر سر «پایان ماه عسل ایران و روسیه»

گروه جهان الف،   3971217077 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که روابط ایران و روسیه رو به سردی می رود و دلایل متعددی برای این تصور مطرح می کنند که قطعا رسانه ها نقش زیادی در شکل گیری آن داشته اند. سفر نخست وزیر اسرائیل به مسکو در روز چهارشنبه، در مقدمه این دلایل قرار می گیرد.

8 نکته در مورد گمانه ها بر سر «پایان ماه عسل ایران و روسیه»

رای الیوم نوشت: برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که روابط ایران و روسیه رو به سردی می رود و دلایل متعددی برای این تصور مطرح می کنند که قطعا رسانه ها نقش زیادی در شکل گیری آن داشته اند.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: سفر نخست وزیر اسرائیل به مسکو در روز چهارشنبه، در مقدمه این دلایل قرار می گیرد. پس از آنکه این سفر چند بار به تاخیر افتاد، رسانه ها موافقت پوتین با این دیدار را دلیل دادن پاسخ مثبت او به خواسته اسرائیل مبنی بر خروج نیروهای ایرانی از سوریه دانستند.

اتفاق دوم، سفر اسد به تهران بود که در پی آن، رسانه ها این حرکت دمشق را به معنای سیلی آن به تحرکات مسکو برای به حاشیه بردن نقش ایران در سوریه دانستند.

اما حقایقی وجود دارد که پیش از پرداختن به اینکه آیا واقعا سردی در روابط بین ایران و روسیه ایجاد شده است یا نه، لازم است به ان توجه داشته باشیم:

1/ روسیه به اصل «نه دوستی دائمی است و نه دشمنی، بلکه تنها منافع همیشگی است»، باور دارد و به همین دلیل، در صورتی که روابط روسیه و ایران شاهد نوعی سردی و حتی تنش باشد، نباید متعجب شویم؛ چرا که اگر مسکو قانع شود که منافع آن با منافع تهران در تعارض است، قطعا چنین رفتاری خواهد داشت.

2/هیچ کس منکر این مساله نیست که مسکو و تهران نقش بارزی در خاموش کردن آتش بحران و جنگ در سوریه داشتند و حتی اگر در برخی موارد منافع ایران و روسیه با یکدیگر تلاقی نداشته باشد، دلیل نمی شود که این دو دولت از هدف مهمتری که به نفع هر دو آنهاست، یعنی بازگشت استقرار در سوریه، غافل بمانند.

3/ محال است که مواضع و سیاستهای دولتها صد در صد با یکدیگر مطابقت داشته باشد و غالبا دولتهای متمدن به دنبال عناصر مشترک برای تحقق منافع خود هستند، حتی اگر این عناصر واقعا اندک باشد.

4/ بحران سوریه کاملا به پایان نرسیده است که بگوییم نیازی به دیدار و هماهنگی نیست، بلکه در حال حاضر نیاز بیشتری به هماهنگی وجود دارد. در گذشته، تلاشها بر حل نظامی بحران سوریه متمرکز بود و هر یک از دولتهای ایران و روسیه یک هدف اصلی داشتند که همان اعمال سیطره نظامی خود بر سوریه بود و این دو توانستند نیروهای معارض مسلح را سرکوب کنند، اما عملیات سیاسی فعلی هماهنگی بیشتر بین انها را می طلبد.

5/ نقشی که روسیه در سوریه ایفا می کند، مستلزم آن است که در جایگاه بی طرف قرار بگیرد تا بتواند همه طرفها را در مورد ایفای نقش مثبت و سهیم شدن در پایان دادن به بحران، قانع کند و طبیعی است که مواضع و سیاستهای همه طرفها مطابق یکدیگر باشد.

6/ طبیعی است که هر طرفی تلاش کند تا خود را به شکل یک بازیگر اصلی در میدان سوریه مطرح کرده و نقش طرف دیگر که با سیاستهای آن در تعارض است را به حاشیه ببرد و متاسفانه می بینیم طرفهایی که نقش اصلی در ویرانی سوریه و حمایت از تروریستها داشتند، امروز می خواهند اینطور وانمود کنند که در عملیات سیاسی که در سوریه جریان دارد، نقش مهمی دارند!

7/ در سایه این واقعیتها، مسکو از مدتی پیش به دنبال بازگرداندن استقرار به سوریه بوده و در حال برداشتن گامهایی برای قانع کردن دولتها و برخی دولتهای عربی در مورد ضرورت تغییر سیاستهایشان در مورد سوریه است و سفر وزیر خارجه روسیه به قطر و عربستان در همین چارچوب جای می گیرد.

8/ با توجه به اینکه عربستان به نقش ایران در سوریه معترض است، این وظیفه به برخی رسانه ها سپرده شد که به موضوع تنش در روابط بین روسیه و ایران بپردازند و تاکید کنند که مسکو هم واقعا از نقش ایران در سوریه ناراضی است. تا شاید به این شیوه، اندکی از عطش عربستان کاسته شده و موضع آن در مورد بسیاری از مسائل مربوط به سوریه که در مقدمه آنها، مشارکت در بازسازی این کشور و بازگشت دمشق به اتحادیه عربی است، تغییر کند.

اما آنچه بین روسیه و ایران را جمع می کند، پرونده های زیادی است؛ بدین معنا که اگر روابط این دو کشور در جریان پرونده سوریه به سر رسید، روابط دو جانبه آنها در زمینه های دیگر تا اندازه ای عمیق است که عمر آن می تواند به چند دهه برسد؛ و از آن میان، می توان به نقش مسکو در توافق هسته ای اشاره کرد. در کنار پرونده های سوریه و توافق هسته ای، موارد دیگری نیز وجود دارد که روسیه و ایران را در یک مبدا سیاسی مهم به هم پیوند می دهد و آن، مبارزه با تک قطبی بودن جهانی است؛ بویژه آنکه یکه تازی آمریکا، مصیبتهای زیادی به دولتهای مختلف در جهان وارد کرده، که در مقدمه آنها، عراق، لیبی و افغانستان است؛ از این رو بعید نیست که دو گانه ایران-روسیه بتواند نقش بارزی در دیگر پرونده های مهم ایفا کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۲۵۱۷۰۷:۵۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
مشخص است که حتی روسها رویکرد حضور در سوریه برای تهدید اسرائیل را نمی پذیرند و با آن کنار نمی آیند. بهتر است مسئولین رویاهای دوره جوانی را رها کرده و به منافع سرزمینی بیاندیشند
ناشناس۸۱۳۹۲۴۱۸:۱۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
15 تا 20 درصد جمعیت اسراییل یهودیهای روس تبارند و روسیه هرگز روس زبانها رو به ایرانیها ترجیح نخواهد داد.
ناشناس۸۱۲۵۴۶۰۸:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
ای کاش منافع ملی ما رو این‌قدر در تقابل با غرب تعریف نمی‌کردید که مجبور بشید ایران رو در دامن روسیه بندازید و حالا این‌طور از سرد شدن روابط ایران و روسیه بترسید
ناشناس۸۱۲۹۵۹۱۱:۱۵:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
کاش شما هم این قدر منافع ملی را در ارتباط و ابستگی با غرب تعریف نمی کردید که دائما هر نوع ارتباطی را نفی کنید
ناشناس۸۱۴۱۸۸۲۱:۴۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
من ارتباط با هیچ کشوری رو نفی نمی‌کنم دوست عزیز، اتفاقاً قطع ارتباط با بقیه دنیاست که باعث شده ما به چین و روسیه وابسته و بلکه مستعمره اونها بشیم. منافع ملی تنها در صورت داشتن ارتباط قوی با همه‌ی جهان تامین میشه
ناشناس۸۱۲۶۴۵۰۸:۵۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
یکی من رو روشن کنه ما در طول تاریخ 500 سال گذشته چه زمانی با روسها رابطه ای گرم و دوستانه و امیدبخش داشتیم که این دفعه دومش باشه؟!؟
ناشناس۸۱۲۷۴۷۰۹:۵۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
همیشه روسیه سر ما رو کلاه گذاشته در همین نیروگاه بوشهر هم دو سه برابر پولش رو گرفت اخرش هم چیزی تحویل نداد
ناشناس۸۱۲۸۹۱۱۰:۴۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
دفعه بعد میشه دومیش
ناشناس۸۱۲۷۳۸۰۹:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
ما که از اول گفتیم به روس ها نباید اعتماد کرد! اینو به اون جماعت بگید که تو پوست خودشون نبودن زمانی که پوتین به تهران آمد و... چنان تیترهای خبری که نزدن..
ناشناس۸۱۲۷۸۹۱۰:۱۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
روسیه در طول تاریخ ضربات زیادی به منافع ایران وارد کرده جداکردن بخش هایی از سرزمین ایران و.....تنها قسمتی از خیانتهای این کشور فریبکار است اعتماد به روسیه یعنی نابودی
ف.خ۸۱۳۵۳۰۱۴:۳۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
پوتین تنها کسی است که قدرت ایستادگی در مقابل ترامپ را دارد.
عبدالله۸۱۲۷۹۱۱۰:۱۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
کی روسها قابل اعتماد بوده اند که حالا باشند؟ نه فقط در مورد ایران بلکه در سایر نقاط جهان هرجا منافع آنها ایجاب کند به راحتی به دوستان سابق خود پشت میکنند.در مورد اسرائیل باید گفت که روسها برای موجودیت آنها حتی حاضر به جنگ کردن هستند..
ناشناس۸۱۲۸۷۲۱۰:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
در تاریخ روابط فی مابین روسیه و ایران هرچه دیدیم خیانت بوده و دورویی چرا باید فکر کنیم که شرایط فرق کرده بعد از دیدار های پشت در های بسته رژیم صهیونیستی و روسیه معلوم بود که روسیه ما خواهد فروخت
ناشناس۸۱۲۸۹۷۱۰:۴۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
اگه روسیه بذاره، وجدانن ایران روی خوش خواهد دید
ناشناس۸۱۳۰۱۷۱۱:۴۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
مشکل اینجاست که نمی خواهیم درک کنیم دوستی با ابرقدرت ها امکان پذیر نیست ، شاید در داخل برای خود شان و سطحی برابر با روسیه تعریف کنیم اما در نظر جامعه جهانی ما پیاده نظام روسیه هستیم همان نقشی که امارات و عربستان برای امریکا بازی می کنند ، رابطه روسیه با اسرائیل هم رابطه ای بسیار عمیق و تاریخی است ، روسها هیچ وقت طرف ما را در درگیری با دنیا نخواهند گرفت ، البته به اندازه امریکا هم سعه صدر و تحمل مخالفت ندارند ، بازی با بزرگان شیوه خاص خود را می طلبد ، اما نباید این واقعیت تاریخی را فراموش کرد که همسایه شمالی دشمن ایران بوده است و اصلی است که طی هزاران سال تقابل سرزمینی ثابت شده
ناشناس۸۱۳۰۶۹۱۱:۵۴:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
خزر رو گرفتند وبای بای بهتون گفتند خوشمان آمد
ناشناس۸۱۳۳۷۴۱۳:۴۴:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
یادتان رفته نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
ناشناس۸۱۴۰۹۱۲۰:۳۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
ترامپ را به ایران دعوت کنید سیلی محکمی برای ر،سها خواهد بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین