اگر برجام و اینستکس برای کشور مفید بود؛ باید نتایج آن را می‌دیدیم!/ نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم؛ اقتصاد درون‌زا چاره کار است

جعفر قادری،   3971216065 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اگر برجام و اینستکس برای کشور مفید بود؛ باید نتایج آن را می‌دیدیم!/ نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم؛ اقتصاد درون‌زا چاره کار است

اگر بخواهیم برای عده‌ای که مراوده با غرب را یگانه راه توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور می‌دانند، نمونه‌ای بیاوریم تا ضرورت اتکا به داخل را به‌درستی درک کنند، رویه‌ای که در بسیاری از خانواده‌های ایرانی از قدیم‌الایام معمول بوده، بهترین مثال است.

ایرانی‌ها عادت دارند که مشکلات خانه اعم از فنی و ساختمانی را به دست خود یا یکی از اقوام و آشنایان خود حل کنند و تا وقتی‌ که ضرورت غیرقابل‌اجتنابی در کار نباشد، به فرد دیگری خارج از محیط خانواده و دوستان مراجعه نمی‌کنند. این استقلال، به عرصه‌های اجتماعی نیز کشیده شد و انقلاب اسلامی را بر مبنای نفی سلطه بیگانگان بر مقدرات کشور رقم زد.آرام کردن نبض بازار ارز، مبارزه با قاچاق، حمایت غیرتمندانه و سرسختانه از تولید ملی و چابک سازی دولت، باز کردن پای شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد و قطع امید کامل از اروپا و آمریکا اجزای پازلی هستند که به چینش صحیح و بی‌عیب و نقص آن‌ها نیاز داریم

بر همین اساس، اگر نگوییم تمام نیازهای کشور، به‌طور حتم، طیف گسترده‌ای از مایحتاج مردم در داخل، قابل استحصال و تولید است و بهانه‌تراشی در این مورد، محملی جز منافع فردی و جناحی ندارد. به‌بیان‌دیگر، در پتانسیل‌ها و توانایی‌های درونی کشور هیچ‌گونه شبهه و تردیدی نیست و این واقعیتی است که بارها و به کرات به اثبات سیده و در صورت برنامه‌ریزی مدون و اصولی و عزم ملی به‌عنوان اصلی‌ترین عقبه قدرت و اقتدار حاکمیت و همگرایی فزاینده بین مردم و مسئولین، شاهد دستاوردها و بهره‌وری اقتصادی بسیاری در این زمینه خواهیم بود.

باید توجه داشت که منظور نگارنده این سطور از بازگشت به اقتصاد درون‌زا، قطع ارتباط با خارج نیست، همچنان که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر «مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا» بودن آن به‌صورت توامان تاکید شده است. بنابراین، شرایط به‌گونه‌ای است که چاره‌ای جز استقرار اقتصاد مستقل نداریم و در این راستا باید نگاه به بیرون هم داشته باشیم اما روشن است که استراتژی‌های توسعه باید درون‌زا و متکی به سرمایه، ظرفیت، دانش برتر و فناوری‌های داخلی باشد.از گره زدن روابط سیاسی به اقتصاد که مثل سم عمل می‌کند، اجتناب کرد. در دوره‌ای که برجام اصطلاحاً روی بورس بود، دائماً وعده داده می‌شد و صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان هم معطل ماندند و دست به سیاه‌وسفید نزدند تا ببینند که درخت برجام کی محصول می‌دهد! این اتفاق، موجبات رکود را فراهم آورد

یکی دیگر از مواردی که ضرورت چرخش رویکرد اقتصاد به داخل را نمایان‌تر می‌کند این است که محدودیت‌ها و تحریم‌های کشورمان به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌هایی است که «بشر علیه بشر» اعمال کرده و قابل‌مقایسه با موارد مشابه در کشورهای دیگر نیست.

جمهوری اسلامی چون می‌خواهد در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... مستقل از نظامات حاکم بر دنیا عمل کند و نمی‌خواهد تابع آنان باشد، همیشه در معرض تحریم و فشار خارجی قرار دارد؛ لذا چنانچه موفق نشویم در حوزه‌های اقتصادی مستقل عمل کنیم و معیشت مردم را به تراز دیگر مولفه‌های انقلاب اسلامی برسانیم، بستر بسیار فراخی برای تکثیر ویروس جنگ روانی علیه نظام فراهم می‌شود و حتی دیگر دستاوردهای کشور آن‌چنان‌که باید، به چشم نمی‌آیند.

نمی‌توان از اقتصاد غافل شد و از استقلال در فرهنگ، سیاست و ... دم زد، چراکه این حوزه‌ها برای تامین نیازهای خود به اقتصاد سیال و پویا وابسته هستند و ازاین‌رو لازم است که قوی و توانمند ظاهر شویم؛ به‌عبارت‌دیگر، اگر می‌خواهیم الگویی را در دنیا به‌عنوان نمادی از یک کشور مستقل از نظام سلطه ارائه کنیم، این الگو نمی‌تواند و نباید در حوزه‌های اقتصادی لنگ بزند.

اقتصاد مبنا و تراز جمهوری آن است که در بالاترین حد از درآمد سرانه، ارزآوری و صادرات محصولات، تامین نیازهای داخلی، رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه قرار بگیرد و از این رهگذر، انتظارات و توقعات انقلاب و نظام در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله را محقق کند. رسیدن به این چشم‌انداز بسیار با شکوه، البته پیش‌شرط‌هایی هم دارد که به امهات آن‌ها اشاره می‌شود.

اول اینکه باید از اقتصاد نفتی جدا، از خام فروشی فاصله بگیریم و به سمت تولید فرآورده‌های میان دستی و پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی گام برداریم. برخورداری کشور از ذخایر نفت و گاز، یک مزیت و نعمت به شمار می‌آید که این مزیت و نعمت نباید به بلا و نقمت مبدل شود بلکه باید از آن به نحو شایسته بهره‌برداری کنیم.

مادامی‌که امکان تبدیل و فرآوری نفت و گاز را به‌طور کامل نداریم و ناچاریم که در مواقفی، صادرات نفت را به‌صورت خام در دستور کار قرار دهیم، باید از درآمدهای نفتی در جهت توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌ها بهره ببریم و به‌محض دستیابی به تکنولوژی فرآوری، نباید حتی یک قطره نفت و یک مترمکعب گاز خام صادر شود. یک راهکار این است که انرژی‌های سبز مثل انرژی خورشیدی را بکار گیریم و از نفت و گاز، صرفاً برای تولید محصولات پتروشیمی با ارزش‌افزوده بالا استفاده کنیم.

دومین گام، اصلاح سیاست‌های مالی، پولی، ارزی، تجاری و درآمدی است تا خروجی آن، اقتصادی با نشاط و عادلانه باشد و کشور را به شاخص‌های مطرح‌شده در اسلام به‌عنوان یک نظام اقتصادی برتر برساند.

سوم، باید بدون فوت وقت، زیرساخت‌های ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه ایجاد و تقویت شوند تا از طریق تجارت با آنان، اقلام و ملزوماتی که در کشور تولید نمی‌شوند و یا تولید آن مقرون‌به‌صرفه نیست را خریداری کرده و به همان نسبت، ارتباط تجاری و مالی با کشورهای اروپایی را محدود کنیم.

استوار ساختن تجارت بر مبنای مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه، اتفاق مبارکی است که ریسک ارتباطات تجاری را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. ظرفیت‌هایی که در عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان و ... فراهم است، نمونه‌های موفقی است که با تکمیل خطوط دریایی، هوایی و زمینی، نقش بسزایی در ایجاد کانال مالی مستقل از اروپا ایفا می‌کند.

نکته چهارم اینکه باید به‌طورکلی از گره زدن روابط سیاسی به اقتصاد که مثل سم عمل می‌کند، اجتناب کرد. در دوره‌ای که برجام اصطلاحاً روی بورس بود، دائماً وعده داده می‌شد که درهای دنیا به روی ما باز می‌شود، کسب و کار رونق پیدا می‌کند، خارجی‌ها می‌آیند و سرمایه می‌آورند و ده‌ها مورد ازاین‌دست. صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان هم معطل ماندند و دست به سیاه‌وسفید نزدند تا ببینند که درخت برجام کی محصول می‌دهد! این اتفاق، موجبات رکود را فراهم آورد و مضرات هنگفتی را برای کشور به دنبال داشت که سایه آن هنوز بر سر اقتصاد سنگینی می‌کند. لذا نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم و ارتباط با اروپا را در بوق و کرنا کنیم.

اگر برجام و عقبه آن، یعنی «اینستکس» به حال کشور مفید بود که باید نتایج آن را می‌دیدیم! این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که ممزوج کردن برجام با اقتصاد، چنان اثر روانی سنگینی داشت که برخی حسرت دوران ماقبل آن را می‌خورند. اینستکس هم مثل توافق هسته‌ای، دردی از کشور دوا نخواهد کرد و باید مراقب بود که مناسبات سیاسی، اقتصاد را شرطی نکند.

و بالاخره اینکه آرام کردن نبض بازار ارز، مبارزه با قاچاق، حمایت غیرتمندانه و سرسختانه از تولید ملی و چابک سازی دولت، باز کردن پای شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد و قطع امید کامل از اروپا و آمریکا که همواره در صف اول خصومت با کشورمان ایستاده‌اند، اجزای پازلی هستند که این روزها بیش از هر زمان دیگری به چینش صحیح و بی‌عیب و نقص آن‌ها نیاز داریم تا قدرت خود را به رخ بدخواهان بکشیم و با شتابی مضاعف، دور جدیدی از موفقیت‌ها را در دهه پنجم انقلاب اسلامی رقم بزنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۰۰۱۴۱۱:۳۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
بزرگترین فایده برجام این بود که پرونده ایران از شورای امنیت و آژانس انرژی بیرون آمد و سایه جنگ از این کشور بیرون آمد.
ناشناس۸۱۰۲۴۶۱۳:۳۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
هدف اصلی برجام لغو تحریم های ظالمانه و گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم بود که محقق نشد .
ناشناس۸۱۰۳۳۴۱۴:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
آیا اقتصاد برون زا هم داریم؟؟؟؟!!!
ناشناس۸۱۰۳۹۲۱۴:۴۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اجیرشده ها و ژن خوبها رباتها را خاموش کنند بگذارند مردم نمره دهند
ناشناس۸۱۰۴۰۸۱۴:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
موثرترین سلاح در مقابله با تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در کشور است بسیج همگانی باید کرد از دولت و مسئولان گرفته تا آحاد و تک‌تک ما مردم همه موظف به اجرایی کردن این تنها راه مقابله با دشمنان هستیم. این انجام وظیفه البته تضمین‌کننده آینده رفاه و پیشرفت خودمان است.
ناشناس۸۱۰۴۱۲۱۴:۵۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
ما با این همه توانایی در بی اثر کردن دشمن داریم چرا نمی توانیم یک اقتصاد و بازار با ثبات داشته باشیم مگر اینکه قبول کنیم بزرگنمایی می‌کنیم
ناشناس۸۱۰۶۲۵۱۷:۵۳:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
یعنی الان دیگه فرمانده جنگ اقتصادی نداریم دیگه؟؟؟ خودمون را گول می زنیم؟
ناشناس۸۱۱۱۳۶۰۲:۵۰:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
مرکل صدر اعظم آلمان از برجام بعنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرد.
ناشناس۸۱۰۰۱۷۱۱:۳۳:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اقتصاد درون زا !؟؟ چاره کار فقط اقتصاد مقاومتی است>
ناشناس۸۱۰۲۶۳۱۳:۳۹:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
موافقم
ناشناس۸۱۰۵۲۹۱۶:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
برجام خیانت بود اجرای اقتصاد مقاومتی دست محرمانه ها رو میبنده
پرستو۸۱۰۳۷۳۱۴:۳۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اقتصاد مقاومتی را تعریف کنید.
ناشناس۸۱۰۶۳۶۱۸:۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
رو راست بگم واحد پول ایران ریال نیست دلار است
ناشناس۸۱۰۰۲۲۱۱:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
آیا می توانید لطف کنید و یک نمونه از اقتصاد درون زا را به قول خودتان، معرفی کنید؟!
ناشناس۸۱۰۲۸۸۱۳:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
تنتاک، آگرین، سبزی خورد کن پلین. کافی است به تبلیغات صدا و سیما توجه کنی
ناشناس۸۱۰۳۶۲۱۴:۳۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
کفش تنتاک اقتصاده ؟؟ :))
ناشناس۸۱۰۹۰۱۲۱:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
نه ادیداس و نایک و ... برندهای خارجی اقتصاد است یک کم از فکر های لاکچری دست بردارید و با امکانات موجود سرکنید انشاالله جوانان خلاق و مبتکر کشور را به جلو خواهند برد
سید۸۱۰۳۷۲۱۴:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
همه اینها که گفتی برای تامین قسمتی از مواد اولیه و تجهیزات به خارج وابسته هستند
ناشناس۸۱۰۴۲۱۱۴:۵۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
پفک و دستکش لاستیکی رو هم به اقلام بالا اضافه کنید
فروغ۸۱۰۳۸۲۱۴:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
ویلاهای لواسان.
ناشناس۸۱۰۰۲۸۱۱:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اگر ما پایبند به اصول باشیم، همواره با مستکبران که امروز سمبل آنها آمریکاست، درگیر خواهیم بود. باید کمربندها را سفت تر ببندیم.
ناشناس۸۱۰۰۴۱۱۱:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اقتصاد درون زا یعنی اقتصاد کره شمالی!! که شکست خورده
ناشناس۸۱۰۲۵۵۱۳:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
کره شمالی اکنون تورم و رکود و آلودگی هوا ندارد و اوضاع شون به مراتب از اوضاع ما بهتر است .
ناشناس۸۱۰۳۴۳۱۴:۲۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اره فقط مردمش سوء تغذیه دارند وجیره غذایی سال دیگه نصف میشه !
ناشناس۸۱۰۸۸۱۲۱:۲۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
این دروغ رسانه های غربی است باور نکنید همان رسانه هایی که درباره ایران هم دروغ های بزرگی می گویند.
ناشناس۸۱۰۳۷۴۱۴:۳۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
بهتره ؟ همین دیروز بود از احتمال قحطی در کره ی شمالی خبری خواندم ... خدایی بدون اطلاعات حرف نزنید
ناشناس۸۱۰۴۶۰۱۵:۲۰:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
سریع برو همونجا زندگی کن!!! اخه اینو از کجا میگی!!! کشوری که توش موبایل هوشمند نیست، شبکه اینترنت داخلیه، غذاشون ذرت و علفه و... اوضاش بهتره؟!؟!؟ پس لطفا خودت و سایر مسوولین به جای فرستادن بچشون به سوییس و امریکا و کانادا اونحا برید
ناشناس۸۱۰۴۹۱۱۵:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
بنده خدا کره شمالی اصلا اتومبیل نداره که آلودگی هوا داشته باشه !ملتی هم که با حداقل دارایی وامکانات زندگی می کنن خرید وفروش آنچنانی ندارن که بخوان دچار تورم بشن .
ناشناس۸۱۱۱۲۴۰۲:۳۰:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
مردم کره شمالی اتومبیل هایی به مراتب بهتر از پراید و پژو و سمند دارند. کشوری که صنایع پیشرفته موشکی و اتمی دارد آیا توان ساخت خودرو ندارد ؟!
ناشناس۸۱۰۵۳۲۱۶:۱۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
بخصوص الان که جیره غذایی شون نصف شده
ناشناس۸۱۰۶۶۲۱۸:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
تورم و رکود و آلودگی هوا و غذا برای خوردن و آزادی و .... ندارند
ناشناس۸۱۱۱۲۳۰۲:۲۵:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
کره شمالی با کمک چین و روسیه تحریم های امریکا را خنثی کرده و اوضاع شون از ما خیلی بهتر است .
ناشناس۸۱۰۰۴۶۱۱:۴۵:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
در طول برجام و مذاکرات قبل از آن همه چیز ثابت بود
ناشناس۸۱۰۲۵۰۱۳:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
بر فرض حرف شما درست یعنی برجام بعنوان یک مسکن برای اقتصاد بیمار ایران عمل کرد در حالیکه ما باید بدنبال علاج قطعی برای این اقتصاد بیمار باشیم .
ناشناس۸۱۰۴۶۵۱۵:۲۵:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
علاج قطعی ؟! علاج قطعی پرهیز از شعار زدگی و ارتباط سازنده با جهان و پیروی از تجارب دیگر کشورها و پیوستن به معاهدات جهان شمول است .
ناشناس۸۱۰۸۹۳۲۱:۳۴:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
پیوستن به لوایح استعماری به صلاح مملکت نیست و مغایر منافع ملی است .
ناشناس۸۱۰۲۵۸۱۳:۳۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود.
ناشناس۸۱۰۷۱۱۱۹:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
100 بار گفتی عمو !
ناشناس۸۱۰۰۸۰۱۱:۵۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
6 سال با برجام نافرجام سرکار بودیم 2 سال آینده را هم با اینستکس سرکاریم علی برکت الله .
ناشناس۸۱۰۰۹۱۱۲:۰۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اگر 5 سال زمان و انرژی و هزینه زیادی که برای برجام صرف شد صرف حمایت از تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی می کردیم اکنون مشکل کمبود گوشت و مرغ و رب گوجه و غیره نداشتیم .
ناشناس۸۱۰۱۰۱۱۲:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اتفاقا اگر چشم داشتیم نتایج برجام را در 5 سال اول دولت روحانی میدیدیم. دقیقا هر چه مشکل پیش آمد بعد از فروپاشی برجام بود. روز را انکار نکنید
ناشناس۸۱۰۱۴۱۱۲:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
شما خودت رو بزار جای اینا. 5 شش سال گفتی میشه میشه میشه. حالا روت میشه بگی نمیشه؟
ناشناس۸۱۰۴۷۵۱۵:۳۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
الانم میشه اگه همفکرای شما مانع تراشی نکنن ودنیا رو دشمن ندونن .
ناشناس۸۱۰۱۹۱۱۲:۵۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
من چیزی به اسم اقتصاد درون زا تا حالا نشنیدم توی کتب اقتصاد هم ندیدم
بانو۸۱۰۳۸۹۱۴:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
شما برو ویلاهای لواسان و برج هارو تماشا کن کاملا متوجه میشی.
سید حسام۸۱۰۳۹۸۱۴:۴۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
پس معلومه کتاب نخوندی. به تاریخچه اقتصادی قدرت های اقتصادس مثل آمریکا رجوع کن تا بدونی اقتصاد درونزا یعنی چی
محسن۸۱۰۶۱۸۱۷:۴۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
نکنه آق ا زاده ای یا کاسب برجامی راستشو بگو ولی با تمام این وضعی که درست کردید نوش جون مردمی که تو صفهای طولانی به روحانی رای دادند خخخخخ
ناشناس۸۱۰۲۲۴۱۳:۲۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اگر برجام مفید نبود شده بودیم افغانستان عراق
ناشناس۸۱۰۸۸۹۲۱:۳۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام بود تحریم هم بود یعنی خسارت محض .
ناشناس۸۱۱۱۲۵۰۲:۳۳:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
افغانستان و عراق امروز کمبود گوشت و مرغ و رب گوجه ندارند و وضعیت شون از ما بهتر است .
معلم۸۱۰۲۹۷۱۳:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
با اقتصاد وابسته به فروش نفت و تحریم با کدام پول
ناشناس۸۱۰۳۰۰۱۴:۰۳:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
برای دیدن فواید برجام چشم بینا و تعصب لازمه. یه نمونه اش شکستن اتحاد اجماع جهانی علیه ایران است.
ناشناس۸۱۰۴۱۵۱۴:۵۲:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اکنون که برجام را مو به مو اجرا می کنیم اما تحریم ها از دوران غنی سازی 20 درصدی دولت قبل شدیدتر شده و نیازی به اجماع جهانی نیست !
ناشناس۸۱۰۳۴۴۱۴:۲۳:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
وقتی تحریم هستید امکان صادرات هم ندارید از توهم خارج شوید
ناشناس۸۱۰۳۶۶۱۴:۳۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اقتصاد با شعار دادن پیشرفت نمیکنه برادر ..کی قراره بفهمید خدا داند.
ناشناس۸۱۰۳۹۶۱۴:۴۳:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
دور بعد هنر مخالفان برجام رو هم خواهیم دید. بی خیال ۸ سال احمدی نژاد!!!
ناشناس۸۱۰۸۵۶۲۱:۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
من برجام رو دوست دارم چون پایان اسلاحات رو رقم زد
ناشناس۸۱۱۱۲۲۰۲:۲۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
ظریفی میگفت : اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی اصلاح طلب آنرا پلمپ خواهند کرد !
ناشناس۸۱۰۹۹۴۲۳:۱۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
برای اقتصاد علیل ورانتی هر مسکنی تجویر شود موثر نخواهد بود چرا باید قیمت سیب زمینی وپیار تابع دلار باشد؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۸۱۱۱۳۴۰۲:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
چون قابل قاچاق و صادرات عزیزم
عوام۸۱۱۱۰۸۰۱:۵۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
برادر من، این مذاکرات و برجام اینستکس و غیره، اگر برای ما مردم و مملکت آب نداره، برای بعضی از آقایون ژن خوب، حسابی نون داره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین