درباره کوپن الکترونیکی

سیدامیر سیاح،   3971215056 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره کوپن الکترونیکی

مصوبه مجلس برای توزیع کالاهای اساسی با کارت الکترونیک هوشمند توجه زیادی جلب کرده است. برخی با یادآوری خاطرات توزیع کوپنی کالاهای اساسی دوران جنگ، این مصوبه را تخطئه یا تمسخر می‌کنند، برخی هم با سوءاستفاده سیاسی از وضع موجود، مردم را از این طرح می‌ترسانند.

حقیقت این است که افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی، دخالت دولت برای حمایت از معیشت مردم به‌ویژه اقشار ضعیف را بسیار ضروری ساخته است. صرف‌نظر از اینکه کدام اشتباهات یا خیانت‌ها این وضع را بوجود آورده، فعلاً باید برای معیشت شدیداً لطمه‌خورده عموم مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد یا بی‌درآمد، فوراً چاره‌جویی کرد.

مسوولان دولت فعلی به اقتضای سن و سال‌شان، تاکنون دو بار بطور سنتی اقلام اساسی را تهیه و توزیع کرده‌اند که هر دو بار به‌طور افتضاح‌آمیزی شکست خورده است: بهمن‌۹۲ در جریان توزیع «سبدکالا» و بهمن‌۹۷ در جریان توزیع گوشت‌های وارداتی با ارز موسوم به ۴۲۰۰تومانی.

عامل ایجاد‌کننده افتضاحات فوق، فقدان سازوکار اصابت یارانه به هدف (مصرف‌کننده نیازمند نهایی) است. یعنی دولت با اختصاص بودجه، سبد کالاهای حمایتی یا گوشت ارزان تهیه می‌کرد و برای توزیع در اختیار فروشگاه‌ها یا شبکه توزیع متعارف و سنتی موجود قرار می‌داد.

اختلاف قیمت شدید کالای حمایتی با بازار آزاد، وسوسه‌کننده است و افراد ضعیف‌النفس را تسلیم می‌کند. چنین می‌شود که کالاهای حمایتی در مسیر توزیع توسط افراد مختلفی غارت می‌شود. از ناخنک‌زدن توسط فروشندگان یا رانندگان حین توزیع تا دزدی‌های گسترده توسط واردکنندگان، تخصیص‌دهندگان ارز رانتی و... نظارت هم یک‌بار یا دو بار یا 10بار می‌تواند بخش از این فساد را کشف کند، اما وقتی فساد گسترده شود، نظارت هم فاسد یا ناکارآمد می‌شود.

کارت هوشمند می‌تواند با استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای، سبد کالا را بدون استفاده از نظارت‌های انسانی در معرض انحراف و فساد، مستقیم به دست مصرف‌کننده نهایی برساند. علاوه‌بر آن، مسیر و جریان تهیه تا توزیع نهایی کالاها را نیز دقیق رهگیری کند. چنین سامانه‌هایی در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است، حتی در کشورهایی که تحریم خارجی و داخلی هم نیستند.

با استفاده از سامانه کارت هوشمند می‌توان به خانوارهای مختلف بر حسب استان و شهر محل زندگی، شغل سرپرست خانوار، تعداد و حتی سن و جنسیت فرزندان، کالا تخصیص داد، بدون اینکه به صف و تحقیر شوند و بدون اینکه کرامت‌شان آسیب ببیند. مثلاً با این کارت می‌توان برای خانوارهای دارای مادر شیرده یا افراد بالای 65سال، سهمیه شیر ارزان تخصیص داد. یا کارت آن دسته از سرپرستان خانوار را که درآمد کم‌تر از حد مشخصی و فرزند مدرسه‌ای دارند، طوری شارژ کرد تا شهریور هر سال نوشت‌افزار و قبل از نوروز، لباس نو با تخفیف‌های ویژه خریداری کنند. فناوری‌های امروزی امکان همه این تنظیمات را می‌دهد و خوشبختانه بانک‌های اطلاعاتی لازم برای اجرای آن نیز در وزارت رفاه، آماده شده است.

هموطنان ما بخصوص اقشار کم‌درآمد و بی‌درآمد، هم‌اکنون زیر فشار معیشتی بی‌سابقه‌ای هستند و حکومت شرعاً و قانوناً وظیفه دارد حداقل معاش را برای همه تامین کند. منابع مالی این مهم نیز با وجود تحریم‌ها، موجود است. می‌ماند سامانه اصابت یارانه به هدف که بهترین سازوکار قابل حصول و ممکن، استفاده از کارت هوشمند است.

کارت هوشمند کالاهای اساسی دو دسته مخالف سرسخت دارد: براندازانی که می‌خواهند فشارهای اقتصادی ترامپ به نتیجه برسد و باندهای رانت‌خوار که به غارت یارانه‌های سنتی عادت کرده‌اند. نکند حرف‌های مایوس‌کننده هر دو گروه خائن درباره کوپنیسم و... در عزم دولت برای اجرای این مصوبه مجلس، خللی وارد کند. همه از هر گروه و جناح باید دلخوری‌ها را کنار بگذاریم، محاکمه خائنان اقتصادی را هم به بعد موکول کنیم و با تمام توان به دولت کمک کنیم تا سامانه هوشمند اصابت توزیع کالاهای اساسی یارانه‌ای به مصرف‌کننده نیازمند نهایی را درست طراحی و اثربخش اجرا کند.
 

 

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۰۸۱۲۸۱۰:۲۵:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
علت اینکه مردم زیر فشار بی سابقه ای هستند چیست؟
ناشناس۸۰۸۲۶۴۱۱:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
چرا را شما بعدن با جدل با دیگران کشف و رفع کن اما در حال حاضر بهترین راه برای اینکه ارز 4200 تومانی و حتی نیمایی به عموم مردم برسد و نه سرازیر شود جیب گشاد رانتخواران و دزدان و مفسدان اقتصادی همین توزیع هوشمند کالا هست
ناشناس۸۰۸۳۹۶۱۳:۱۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
صف گوشت امروز همان صف رای دیروز است .
ناشناس۸۰۸۱۳۶۱۰:۳۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
کوپن تنها یک مسکن است. باید فکر اساسی کرد. سوال اساسی این است که چرا قیمتها افزایش یافته؟؟ جواب این است که تحریمها کارگر افتاده و درآمد ملی و همزمان ارزش پول ملی کاهش یافته است.
ناشناس۸۰۸۳۹۲۱۳:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست زیرا در اوج تحریم ها و غنی سازی 20 درصدی دولت قبل هرگز صف گوشت یخی و مرغ و غیره نداشتیم .
ناشناس۸۰۸۹۲۷۱۶:۴۰:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
مدیریت چی؟ شما اگر توی بازار بودی می‌فهمیدی بدون تجارت خارجی اوضاع‌مون خیلی خرابه. هزینه‌ها واقعاً بالاست.
علی۸۰۸۶۹۴۱۵:۱۱:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
تا رسیدن به عدالت واقعی باید سیستم کوپنی بصورت جامع و کامل و با مطالعه برقرار گردد
ناشناس۸۰۸۱۷۸۱۰:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
در شرایط فعلی هم عادلانه هست هم قابلیت اجرایی مناسب دارد.
ناشناس۸۰۸۲۳۴۱۱:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
چه دستاورد بزرگی اگر احمدی نژاد این کار میکرد چه بلایی سرش میاوردن ولی رسانه ها الان ساکت شدن
ناشناس۸۰۸۲۵۴۱۱:۴۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
اصلا اشتباه نیست.خیلی هم عالی
ناشناس۸۰۸۲۷۲۱۲:۰۲:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
موافقم قابلیت اجرایی دارد با بانک های اطلاعاتی موجود و سیستم های نرم افزاری امکان پیاده سازی داشته و به خوبی قابل اجرا می باشد. را هکار ساده دیگر این است که با یکسان سازی ارز این کالاها بر اساس ارز نیمایی ما به التفاوت مبلغ آن به حساب سرپرست خانوار واریز گردد تا از رانت و قاچاق و و سوء استفاده های دیگر مصون بماند
ناشناس۸۰۸۳۳۳۱۲:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
خجالت آور هست ضعیفترین کشورهای دنیا الان به رشد اقتصادی و رفاه نسبی رسیدن ما عقبگرد میکنیم!!!
ناشناس۸۰۸۳۴۷۱۲:۴۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
قیمتها رو آزاد کنید و یارانه ها را نقدا به خود مردم بدهید ! به هر نفری یک میلیون تومان می رسد!
ناشناس۸۰۸۳۷۰۱۲:۵۸:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
شاید بتوان از دانشجویان جهت کنترل ونظارت توزیع ارزاق استفاده نمود بکارگیری دانشجویان
ناشناس۸۰۸۳۹۷۱۳:۱۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
نخست این که فارسی را پاس بدارید و به جای کوپن بگویید کالابرگ. فرهنگستان زبان و ادب فارسی کلی زحمت کشیده و برای کوپن همسان پارسی برگزیده است. دوم هم این که کالابرگ اصلا چیز خوبی نیست. ایجاد کالابرگ دوباره باعث سودجویی عده ای می شود. ضمنا دوباره دولت باید یک دستگاه عریص و طویل مانند ستاد بسیج اقتصادی درست کند. یعنی دوباره دولت چاق تر می شود.
بنده خدا۸۰۸۵۸۹۱۴:۱۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
لطفا بگید برای تحویل این کارتها ملت چقدر باید پرداخت کند؟
پیرمرد۸۱۰۴۱۶۱۴:۵۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
اصل مطلب.
ناشناس۸۰۸۶۳۳۱۴:۳۹:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
چرا پولش رو به مردم نمیدن تا خود مردم تصمیم بگیرن چی بخرن یا نخرن؛ حتما" باید کالا توزیع بشه تازه تحویل کالا( کوپن الکترونیکی) بدلیل نبود کنترل کافی باعث فساد میشه
علی 671۸۰۸۸۵۲۱۶:۱۰:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
چرا حالا اینقدر مته به خشخاش می گذارید و فلسفه می بافید که کوپن مال زمان جنگ است ، به عقب برنمی گردیم و صدها بهانه دیگر .کمی فکر مردم باشید .سریع کارکنید و کوپن را بر قرار .1-مشخص می شود که چقدر کوپن داده اید و چه مقدار باید توزیع کنید 2- به کسانی که باید برسد می رسد .3-توزیع عادلانه است .4- صف دیگر تشکیل نمی شود .5- فقرا حد اقل به هدف می رسند .در تمام دنیا این امر وجود دارد و ننگ هم نیست .
ناشناس۸۰۸۸۸۵۱۶:۲۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
یک طوری فرمایش می کنید مثل اینکه الان عصر حجره و ما مردم غارنشینی را تازه گذاشتیم کنار اومدیم شهر !
مصطفی اصل۸۰۹۰۳۵۱۷:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
با سلام. فعلا مجلس محترم فعالیت های غیرتمندانه ای را آغاز کرده است. از ریاست محترم مجلس و نمایندگان انقلابی و دلسوز می خواهیم سریعا نسبت به اجرای فوری رفع مشکلات حداقلی نیازمندان دستور اقدام صادر نمایند. همه به چشم خود دیدیم که یک نهیب ریاست مجلس موجب پیشرفت کار و رفع مشکلات جامعه متوسط شد. در این راستا جامعه بسیار ضعیف . بیکاران. بیماران. و ... تحت کمیته امداد و بهزیستی منتظر حداقل ها برای حفظ آبروی خود هستند. با احترام
ناشناس۸۰۹۱۶۶۱۹:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
بهترین راهکار افزایش یارانه نقدی است اینگونه به شخصیت افرادبیشترتوجه میشودضمن اینکه شناخت نیازخانواربا مواردگفته شده سخت است بعنوان مثال به لوازم بهداشتی اشاره ای نشده است
ناشناس۸۰۹۲۲۵۱۹:۳۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
توزیع کالا با نرخ دولتی باید مدیریت شده باشد . من خودم یه تولید کننده محصولات لبنی سنتی در یه شهر کوچک هساز خودمان هست و علوفه نیز در شهرمان خریداری میشه الان داریم خوب سود می کنیم و چون داریم میبینیم تو تهران و مراکز استان قیمت کالا را دارند گران می کنند ما هم گران می فروشیم تا سرمایه خود را حفظ کنیم. مثلا ما داشتیم ماست2/5 کیلویی سنتی را به قیمت ۷۰۰۰ تومانی می فروختیم و سود مناسبی بود بعدا وقتی دیدیم تو گزارش اخبار تلویزیون، ماست دارند تو تهران کیلوی ۵تومان می فروختند ما هم شروع کردیم به همین قیمت فروختن و مردم عجب استقبالی هم می کنند . کلا خودرو ساز ، کارخانه فولاد و پتروشیمی و.... هم دارند همین کار را میکنند، الان مقصر کیست؟ لطفا مردم پاسخ بدهند؟
ناشناس۸۰۹۲۹۷۲۰:۲۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
شما اول برو ببین ما اصلا توانایی تولید این کارتها رو داریم یا مثل کارت ملی و گواهینامه اونم ماده اولیش وارداتیه بعد در مورد خوب و بد بودنش مقاله بنویس
ناشناس۸۰۹۳۰۸۲۰:۳۱:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
فعلا; راهی جز اجرای این سیستم نیست در غیر این صورت اقشار ناتوان به شدت آسیب می بینند در ضمن با وجود بانک اطلاعاتی خانوار در سیستم هدفمندی یارانه ها و شبکه گسترده فروشگاه های زنجیره ای و همچنین زیرساخت های مناسبی که در دستگاه های پوز برای مدیریت کارت های خرید الکترونیک وجود دارد اجرای این طرح بسیار دقیق و راحت تر از سیستم کوپن کاغذی در دهه 60 است و با اطمینان می گویم دانش فنی اجرایش وجود دارد . مقاومت برای اجرای این طرح یا انگیزه های سیاسی مشکوک دارد و یا به خاطر منافع کلانی است که شرایط فعلی نصیب رانت خواران می کند تا کالاهای اساسی را با ارز 4200 تومانی وارد کنند و در بازار سیاه با چند برابر قیمت بفروشند .
ناشناس۸۱۰۱۴۴۱۲:۲۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
الله شاهد است که حدود 9 ماه است که رنگ و مزه گوشت قرمز را ندیده و نچشیده ام و نمی دانم گوشت قرمز کی و کجا و چگونه توزیع می شود و هر روز در یک فروشگاه زنجیره ای توزیع می شود و با تمام فروشگاه های زنجیره ای شهر تماس تلفنی برای زمان توزیع گرفته ام و هر یک گفته اند معلوم نیست! یقین دارم در توزیع گوشت رانت و بی عدالتی کامل صورت می گیرد. الان حداقل 1000 بار نوشته ام برای خانوارهای هدف شامل : خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، روستاییان، کارگران و کارمندان دولتی و خصوصی، نیروهای مسلح، اعضای انصاف و ... دیگر خانوارهای نیازمند با ثبت نامی دوباره و دقیق کارت الکترونیک بنام سرپرست خانوار و به تعداد اعضای خانوار (افراد تحت تکفل) صادر شود و حداقل هر سه ماه یکبار شارژ شده و به آسانی به خرید کالاهای اساسی در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف شرکت ها و تعاونی های روستایی بپردازند و اجرای این امر به عدالت اقتصادی و اجتماعی بسیار نزدیک است. این طرح نه باعث ننگ است و نه باعث خجالت، شرایط سخت زمانه باعث ایجاد الزام اجرای این طرح شده است، افرادی که نیاز ندارند صادقانه از این ثبت نام خارج شوند و باعث بهره مندی دیگر خانوارهای نیازمند شوند. در ضمن این طرح در خود آمریکا و اروپا نیز اجرا شده است. مهرداد رجبی - دکترای انرژی
ناشناس۸۱۰۵۴۰۱۶:۱۸:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
همه این بدبختی ها بخاطر شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست; است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین