نگاهی به واکنش های اروپایی به پیشنهادات اصلاحی جنجال برانگیز ماکرون

گروه جهان الف،   3971215015

پیشنهادات اصلاحی اخیر رئیس جمهور فرانسه که در رسانه های مختلفی در کشورهای اروپایی منتشر شده است با واکنش های مختلف مقامات اروپایی مواجه شده و بحث های داغ و جنجالی را ایجاد کرده است.

به گزارش تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مقاله ای پیشنهادات جنجال برانگیزی را به منظور پیشبرد روند اصلاحات در اتحادیه اروپا و مقابله با ملی گرایی مطرح کرده که در همان ساعات اولیه با واکنش بسیاری مقامات اروپایی مواجه شده است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دیروز دوشنبه با انتشار سرمقاله‌ای در روزنامه‌های 28 کشور اتحادیه اروپا خواستار «رنسانس اروپایی» شده است.

ماکرون در این مقاله که در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه، منتشر شد، انتخابات پیش‌رو را سرنوشت‌ساز خوانده و نسبت به خطراتی همچون «ملی گرایی» که اروپا را تهدید می‌کند هشدار داده است.

رئیس‌جمهور فرانسه در این مقاله پیشنهاد داده است که آژانس‌هایی اروپایی ایجاد شوند تا از انتخابات و دموکراسی‌ در برابر دخالت‌های خارجی محافظت کنند.

بخش دیگری از مقاله ماکرون به پیشنهاد تشکیل یک «شورای امنیت اروپایی با مشارکت بریتانیا» اختصاص دارد. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص معتقد است که تشکیل چنین نهادی برای هماهنگی و تدارک «تصمیم های جمعی» اتحادیه اروپا در زمینه مسائل دفاعی ضروری به نظر می رسد.

به اعتقاد امانوئل ماکرون اتحادیه اروپا باید دست به تدوین یک «پیمان دفاعی و امنیتی» بزند تا ضمن لحاظ کردن «اولویت اروپایی» در زمینه های رقابتی به تبیین شرح وظایف کشورهای عضو اتحادیه در ارتباط با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو بپردازد.

ماکرون همچنین خواستار اتخاذ راهبرد «اول اروپا» شده است، همان‌طور که به گفته او آمریکا و چین چنین سیاستی را در پیش گرفته‌اند. در راستای این راهبرد، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرده است که باید فعالیت شرکت‌هایی که منافع راهبردی اروپا را تهدید می‌کنند در خاک این قاره ممنوع شود.

درخواست مجدد برای اتخاذ سیاست واحد اروپایی در زمینه تغییرات اقلیمی و همچنین روزآمد کردن سیاست مشترک درمورد منطقه مرزی شینگن از دیگر محورهای مقاله ماکرون بوده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به این اظهارات ماکرون آن را عامل شروع بحث های اختلاف برانگیز در اتحادیه اروپا دانست.

سوسیال دموکرات های آلمان از ایده های اصلاحی ماکرون حمایت کرده اند. هایکو ماس در این باره گفت که بحث های جدی در این باره که چگونه آینده اروپایی باید ارائه شود برای دموکراسی اروپایی بخصوص در آستانه انتخابات اروپا خوب ومناسب است. وی این اقدام ماکرون را حرکتی بسیار ارزشمند ارزیابی کرد.

معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم خط و مشی اساسی طرح اروپایی ماکرون را درست ارزیابی کرده و تاکید کرد که در دوران های سخت اتحادیه اروپا باید قدرتمندتر و منصفانه تر باشد. از این رو هماهنگی بین آلمان و فرانسه در این شرایط امری غیر قابل اجتناب است.

وی همچنین این انتقاد را به صدر اعظم آلمان وارد کرد که اغلب در برابر ابتکار عمل های سابق ماکرون مانع تراشی کرده و واکنش کندی نشان می دهد.

"سون گیگولد"، نامزد سبزها در انتخابات پارلمانی اروپا هم این اقدام ماکرون را تمجید کرده و گفت: ما به جای اینکه تنها خود را درگیر مسئله برگزیت کنیم به این بحث های اصلاحی اروپایی نیاز داریم. وی از دولت آلمان خواست تا به صورت جدی در این بحث های اصلاحی اروپا شرکت کند.

این پیشنهادات اصلاحی ماکرون با مخالفت هایی هم روبرو بوده است. "نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست داخلی پارلمان آلمان این انتقاد را به رئیس جمهور فرانسه وارد کرده است که بیش از آنکه پاسخ دهد سوال مطرح می کند.

"فلوریان هان"، معاون دبیر کل حزب سوسیال مسیحی هم از  اظهارات ماکرون حمایت کرده و آن را از نظر محتوایی درست ارزیابی کرده است.

مایکل رات، معاون اروپایی وزارت امور خارجه آلمان هم ماکرون را مبارز شجاعی نامید که عرصه سیاسی اروپا را به ملی گرایان و پوپولیست ها واگذار نمی کند.

"برند ریکسینگر"، رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان هم در مقابل این انتقاد را به ماکرون وارد کرده است که کسی که می خواهد انسان ها را به اروپا علاقمند و مشتاق کند باید بیشتر از ماکرون چیز برای ارائه دادن داشته باشد.  به اعتقاد وی اروپا باید مسائل اجتماعی را اصل قرار دهد وگرنه محکوم به شکست است.

سبزها و لیبرال دموکرات های آلمان هم پیشنهادات ماکرون را درست و زمان ابراز آن را مناسب ارزیابی کردند.

انتقاد شدیدی از طرف حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به طرح های ارائه شده از طرف ماکرون وارد شده است. رئیس این حزب آلمان در این باره گفته است که هر چقدر مسائل در فرانسه بزرگتر می شود به همان میزان ماکرون بیشتر خود را مرد جهانی نشان می دهد. ماکرون باید به جای اینکه همواره ایده های جدیدی برای اتحادیه اروپا طراحی کرده و به دیگر کشورها پیشنهاد دهد ابتدا مراقب فرانسه باشد.

یک سخنگوی دولت آلمان هم واکنش محتاطانه ای به این اقدام ماکرون نشان داده و اظهار داشته است که این مهم است که نیروهای طرفدار اروپا در آستانه انتخابات اروپایی طرح های خود را ارائه دهند. دولت آلمان از بحث های مختلف درباره تعیین مسیر اروپا حمایت می کند.

معاون فراکسیون حزب لیبرال دموکرات آلمان هم مقاله ماکرون را محتوی موارد درستی ارزیابی کرده و تاکید کرده است که دولت آلمان باید بالاخره به پیشنهادات ماکرون برای یک اروپای مستقل و شایسته عمل واکنش نشان دهد.

در مقابل حزب افراطی جایگزینی برای آلمان بر این باور است که اجرای پیشنهادات ماکرون به کنترل ها و بوروکراسی بیشتر از طرف بروکسل منجر شده و استقلال کشورهای عضو را محدود می کند.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی هم اعلام کرد که کاملا از اظهارات ماکرون برای آزادی دموکراتیک حمایت می کند.

یک سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا البته پیشنهادات ماکرون را چیز جدیدی ندانست.

منتقدان در فرانسه هم این انتقاد را به ماکرون وارد کردند که با این اقدام خود می خواهد اذهان را از مسائل داخلی فرانسه تحریف کند.

مارتین شولتز، رئیس سابق پارلمان اروپا هم با حمایت از طرح های پیشنهادی ماکرون از دولت آلمان خواست که بالاخره در این راستا از فرانسه حمایت کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا البته امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را متهم کرد که به صورت غیر مستقیم با این ایده های خارجی می خواهد مبارزه انتخاباتی انجام دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین