مشکلات بسته پیشنهادی اروپا چیست؟

حسین مهدی تبار، گروه تعاملی الف،   3971215011 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشکلات بسته پیشنهادی اروپا چیست؟

۱- "اینستکس"، بانک نیست و قرار نیست پولی به ایران وارد کند. نهادی واسطه است تا اعتبارات ناشی از تجارت ایران و اروپا را حسابرسی کند. اینستکس در واقع نوعی تسهیل گر تهاتر است. پرداختی صادرات شرکت های ایران به اروپا، به جای این‌که به موجب پول وارد ایران شود، به اعتبار شرکت ایرانی در این نهاد می افزاید. در مقابل، ایران میتواند به اندازه میزان اعتبارات ثبت شده‌ی ناشی از صادرات خود به اروپا، کالا وارد کند. یعنی، ایران به اندازه ارزش صادرات خود، به جای پول، کالا وارد میکند. این کالا در حال حاضر لزوما باید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی باشد؛ اما ایران برای واردات مورد نیاز خود از اروپا چقدر اعتبار دارد؟

۲- وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد که هیچ‌کدام از دولت‌های اروپایی پس از تحریم امریکا از ایران نفت وارد نکردند. طبق گفته‌ی او، حتی یونان و ایتالیا که معافیت تحریمی داشتند از تداوم واردات نفت خود از ایران خود داری می‌کنند. بنا بر این این سوال جدی مطرح است که اینستکس چگونه میخواهد صادرات نفت ایران به اروپا را تضمین نماید؟ وقتی حتی با وجود معافیت های موجود، اروپایی ها حاضر به خریداری نفت از ایران نیستند، با چه تضمینی قرار است اروپا از صادرات نفت ایران حمایت کند؟ اینستکس در این مورد سکوت کرده است. از طرف دیگر، سهم تقریبا ۲۰ درصدی اروپا از واردات به ایران با ارزش تقریبا ۱۰ میلیارد دلار، و سهم ناچیز ۳/۵ درصدی بازار اروپایی از صادرات غیر نفتی ایران با ارزش تنها ۱/۵ میلیارد دلار، اجرایی شدن کانال مذکور را با چالش جدی روبرو خواهد کرد. چرا که اعتبارات حاصله از صادرات ایران نمیتواند پاسخگوی نیاز مالی تقریبا ده برابری برای واردات از اروپا باشد.

۳-از همین روی، عراقچی، کانال مذکور را در صورتی کاربردی تر میداند که اینستکس شرکتهای غیر اروپایی را نیز ساپورت کند و تجارت ایران با سایر کشورها هم ازین کانال عبور نماید. با وجود اینکه تقریبا ۷۰ درصد بازار صادراتی ایران در چین، هند، عراق، ترکیه، کره و امارات متمرکز است، ورود همین کشورها به کانال اینستکس هم میتواند اعتبارات وارداتی ایران را تامین نماید. اما این اتفاق ممکن است مخاطراتی به همراه داشته باشد.

۴- اما مخاطرات اجرای این کانال چیست؟
تجربه تحریم سوئیفت و قوانین ضد پولشویی در امارات و تلاطم های ارزی ناشی ازین دو، به ایران نیک آموخت که در وضعیت تحریمی که طرف مقابل به دنبال انسداد راه های تجاری ایران است، نباید مسیر مبادلاتی کشور را در یک یا دو گزینه متمرکز و منحصر کرد. اگر، آن‌چه عراقچی گفته رخ دهد، و تمام تجارت ایران از مسیر اینستکس انجام شود، با توجه به تهدیدهای مکرر امریکا و امکان تحریم این نهاد و سازوکارهای منشعب از آن توسط اوفک امریکا، مجددا بازارهای ایران شاهد تنش های جدی خواهد بود. حتی، اگر ادعای اروپایی ها در مورد پیش بینی تحریم پذیر نبودن این سازوکار توسط امریکا درست باشد، تا زمانی که حجم گسترده مبادلات تجاری ایران به کانال اروپایی گره بخورد، ارزش پول ایران و امنیت تجاری کشور گروگان اروپا خواهد بود. اروپا هر زمان که بخواهد میتواند با ایجاد اخلال در اجرای سازوکار مالی، مشکلی ایجاد کند و یا بابت حل آن از ایران امتیاز گیری کند. همانطور که در حال حاضر هم اروپا اجرای سازوکار مذکور را به اجرای فتف گره زده است. بنا براین، انتقال ابتکار عمل از امریکاییها به اروپایی ها برای فشار تجاری به ایران، منطقی نیست.

۵- مرتبط ساختن غیر منطقی اجرای کانال مالی اینستکس به فتف، امتیازگیری اروپا برای انجام وظیفه‌ای است که اروپا در قبال اجرای تعهدات برجامی ایران از ابتدا داشت. بر خلاف آن‌چه عراقچی در توضیح اینستکس گفته، و یا اروپایی ها میگویند، اجرای مکانیسم تهاتری کانال اروپایی، از لحاظ فنی هیج ارتباطی با فتف ندارد. فتف، یک کارگروه مالی‌ست که ریسک تراکنش مالی با کشورها را اعلام میکند. فتف، در توصیه‌هایی به بانک‌ها برای شناخت دقیق و حساس ذی نفعان تراکنش بانکی، خواستار جلوگیری از پولشویی است. شرح دقیق و ذکر نحوه اعمال این حساسیت‌ها هدف این نوشته نیست، ولی مختصرا، راهکارهای فتف با اعمال تردید بالا، عملا بانک‌های بزرگ را از تبادل با کشورهای پر ریسک باز میدارد. برای مثال، ایران از نظر فتف کشوری پر ریسک برای تراکنشهای بانکی است که بانک ها در مبادله با آن، باید تردید کنند.

با توجه به آنچه در مورد فتف و اینستکس گفته شد، پر واضح است ازانجایی که توسط اینستکس، "پولی" توسط بانک‌های اروپایی با ایران مبادله نمیشود و اعتبار متعلق به ایران، مستقیما صرف واردات کالا به ایران خواهد بود، گره زدن اینستکس به فتف توسط مقامات اروپایی غیر منطقی و مشکوک است. اروپاییها با وجود اینکه میتوانند بدون اجرای فتف توسط ایران، مکانیسم تهاتر مذکور را اجرایی کنند، به دنبال امتیاز گیری از ایران هستند که لازم است مورد توجه مقامات باشد.

۶- مهمتر از همه این مسایل، سد اصلی اجرایی شدن گسترده اینستکس یعنی اقتصاد خصوصی اروپاست.
با توجه به ساختار غیر دولتی اقتصاد اروپا، دولتهای اروپایی میتوانند با اعمال تحریمها از تبادلات شرکتها و بانکهای خود با ایران جلوگیری کنند، اما نمیتوانند شرکت های خصوصی خود را مجبور به تجارت با ایران نمایند. از طرف دیگر، احتمال مشارکت مخیرانه‌ی شرکت های خصوصی اروپایی، در این مکانیسم با توجه به تهدید های امریکا با چالش جدی روبروست. برایان هوک، چندی پیش از ثبت اینستکس، هشدار داده بود، که شرکتهای مبادله کننده با ایران را حتی اگر از توسط کانال اینستکس و خارج از سیستم مالی امریکا باشد، تحریم خواهد کرد. بنا براین، احتمالا بخش اعظم آنچه میتواند از طریق اینستکس مبادله شود، از گذر شرکتهای دولتی اروپایی‌ست. هر چند، حتی در این مورد هم، با وجود تهدید امریکا به تحریم خود نهاد مالی مبادله گر با ایران، آینده‌ی اینستکس تا فبل اجرایی شدن در هاله‌ای از ابهام خواهد ماند.

دیدگاه کاربران

ع.ح۸۰۷۹۳۹۰۷:۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
خوب دیگه فکر کنم تکلیف معلومه دیگه ...
ناشناس۸۰۷۹۵۳۰۷:۴۴:۴۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
فرمایش شما درست است. بسته پیشنهادی اروپا مشکلات زیادی دارد. این بسته نمی تواند مشکلات ورود و خروج ارز را برای داد و ستد با اروپا و جهان حل کند. ولی بفرمایید راهکار شما برای برون رفت از این بحران چیست؟ ما چاره دیگری نداریم و باید از این روزنه ها استفاده کنیم. خروج ما از برجام به هیچ وجه چاره کار نیست. آقای مهدی تبار شما اگر یک کارشناس اقتصادی هستی بیایید و به دولت کمک کنید. راهکار عملی پیشنهاد کنید. همه ما کمابیش مشکلات و دردها را می دانیم ولی کسی راهکار برون رفت از این مشکلات را کسی نمی داند، یا اگر می داند پیشنهاد نمی کند. من هر روز مقالات سایت الف را می خوانم. بیش تر مقالات برشمردن مشکلات و بی کفایتی دولت است. کم تر مقاله یا یادداشتی به راه حل ها می پردازد. تا موقعی که دولت کار خود کند و مخالفان دولت نیز دولت را بکوبند مشکل حل نمی شود. لطفا همه کمک کنید و راه حل ارایه کنید.
هوشیار۸۰۸۰۴۴۰۹:۳۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
به نظر شما نباید زودتر به فکر راهکار میفتادید ؟؟؟ شما اهل گوش کردن راهکار هستید یا فقط میخواهید اینطور القا کنید که راه دیگه ای نیست ؟
حمید۸۰۸۰۶۰۰۹:۳۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
اون موقع که باید به راهکارها گوش داده میشد گوش داده نشد و فقط بی احترامی شد . اما راهکار چیه ؟ دوست عزیز دیگه تو این دولت راهکاری وجود نداره انشاالله در دولت آینده باید به فکر راهکار بود و دوسال باید صبر کرد.
ناشناس۸۰۸۱۷۴۱۰:۵۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
کدام راهکار عاقلانه شماها دادین ؟؟ با راهکارهای مشعشعانه ی شما قبل برجام پرونده ی ایران رفته بود شورای امنیت حالتون خوبه شماها ؟؟ شما برو 17 تا شرط وزارت امورخارجه ی امریکا را برای ایران بخون ...
ناشناس۸۰۸۲۱۱۱۱:۲۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
منظورت دولت آینده آمریکاست دیگه؟
ناشناس۸۰۸۳۷۲۱۲:۵۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
تا زمانیکه امیدتون به امریکا و اروپاست ناامید خواهید شد باید با توکل به خدا بدنبال انعقاد قراردادهای دوجانبه پولی با کشورهای دوست و همکار بود و تحریم ها را خنثی کرد و از ظرفیت های داخلی هم غافل نشد.
ناشناس۸۰۸۵۴۴۱۳:۵۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
هر کشوری ببینی دهها برابر ایران با امریکا داد و ستد تجاری داره. کی حاضره با ایران همراهی کنه وقتی امریکا شدید تحریمش میکنه. هزینه باید کمتر از فایده باشه بگذر از کشور و مسولین خودمون که به هزینه ها و عواقب کمتر توجه میکنن.
ناشناس۸۰۹۴۵۸۲۲:۲۶:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
ببین تو سومالی و سودان هم مردم مذهبی و صبح تا شب امیدشون از ما بیشتر به خداست ولی فقیر وبدبختن ولی تو نروژ مردم رو خودشون حساب میکنن وضعشون هم خوبه کدوم موفقترن.شما فکر میکنی خدا نشسته مشکلات ما رو حل کنه میگه بهت عقل دادم برو حل کن اگه قرار بود خودم حل کنم که پس عقل واسه چی دادم.پس لطف کن خدا رو نیار به طرف خودت.خدا طرفدار هیچکس نیست بیطرفه.
ناشناس۸۰۸۲۹۰۱۲:۱۷:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
سایت محترم الف با سلام و ارزوی توفیق برای شما باوربفرمایید دیگر به این نحوه سوال که اگر فلان نه پس چه بشدت حساس شده ام . این روحیه مرعوب بی خاصیت دشمن شادکن به کاری نمی ایدجزنابودن کردن کشور. هرچه به این جماعت می گویی بجای تسلیم و تجزیه شدن راهش تکیه برمنابع درونی و استفاده از کمک انهایی است که باامریکا و غرب تضادمنافع دارند بازهم این جماعت می گویند غیراز زیربار ذلت و بدبختی رفتن دیگر چه راهکاری داریم و من می گویم راهکارشما این است که کمکی نمی کنید حداقل حرف نزنید سنگین ترید . ولی حرف هم بزنید چون ادم های پای کاری نیستید تعیین کننده نخواهید بود .
ناشناس۸۰۷۹۵۶۰۷:۵۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
هیچ مشکلی در بسته پیشنهادی اروپا به چشم نمی خورد. اصولا" آدمهای شکاک همیشه از معامله کردن هراس دارند.
ناشناس۸۰۸۳۵۰۱۲:۴۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
اروپا باید اینستکس رو در قبال تعهدات برجامی اش راه اندازی می کرد و تعلل نمی کرد.
ناشناس۸۰۸۳۷۳۱۳:۰۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
مشکل اینستکس این است که حتی از (SPV) یا همان نفت در برابر غذا هم محدودتر است !
محمد۸۰۷۹۷۸۰۸:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
اینم از سازکار اروپای شما .....خوب دو دستی مملکت بدین به اونها حداقلش اینه اونها برنامه دارند بهتر مملکت اداره میکنند .......مثلا میگن این خوبه برای شما این خوب نیست ......
ناشناس۸۰۸۰۱۱۰۸:۵۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
خوب است طراحان اقتصادی به فکر ایجاد یک سیستم تهاتری در خود ایران و با مرکزیت ایران و با محوریت ریال یا ارز ملی جدید و قوی مستقل از دلار یا یورو باشند. یا ایجاد یک سیستم سوئیفت ایرانی که معاملات ایران و سایر کشورهای تحت تحریم یا غیر تحریم را شامل گردد و در چارچوب آن با هم مبادلات داشته باشند برای این کار باید با پرداخت جوایز تشویقی اقدام به راه اندازی این سیستم شود. اطلاعات این سیستم نباید در اختیار سایر کشورها باشد بلکه هر کس فقط قادر به مشاهده حساب خود باشد. گرچه حجم این مبادلات در شروع پایین باشد اما در ادامه راهی برای خروج از زورگویی آمریکا یا اروپا یا هر قدرت دیگر خواهد بود.
ناشناس۸۰۸۰۱۵۰۹:۰۲:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
تمام ان مشکل ساز و مشکل افرین است حتی روزنه ای برای گشایش در ان دیده نمیشود کلا سر کاریه این را همه میدانند فقط دولت مردان هستند که مثل کبک سرشان را زیر برف کرد هاند !!!
ناشناس۸۰۸۰۱۷۰۹:۰۳:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
هر کس یه چیزی می گه خسته شدیم واقعا مردم دیگه تحمل تحریم و گرانی و تورم و بدبختی بیشتر را ندارند ما در برابر چی داریم مقاومت می کنیم ؟؟ چرا باید این همه بد بخنتی بکشیم ؟؟ چرا کشورهای دیگه اینطور نیستند ؟
ناشناس۸۰۸۳۸۴۱۳:۰۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریمها و عوامل خارجی مربوط نیست با توجه به اینکه آقای روحانی قبل از سال 92 هیچ گونه سابقه کار مدیریتی و اجرایی نداشت مشکلات امروز قابل پیش بینی بود.
ناشناس۸۰۹۳۲۸۲۰:۵۵:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
آین مشکلات قبل از 1392 هم وجود داشت
ناشناس۸۰۸۶۳۹۱۴:۴۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
والا. مثلا فرانسه و ایتالیا و یونان و اسپانیا اصلا مشکلی ندارند. انگلیس هم که مشکل برگزیت ندارد!
ناشناس۸۰۹۴۶۵۲۲:۳۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
مشکلات اونا در مقابل مشکلات ما به چشم نمیاد.
عبدالله۸۰۸۰۲۰۰۹:۰۶:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
همه مواردی که ذکر شد درست است ولی راهکار چیست؟ اینکه ایراد گرفته شود و راه حلی پیشنهاد نشود درست نیست..
امیر۸۰۸۰۴۶۰۹:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
این نمیشه که کسی با گستاخی یک راهی رو بره و به توصیه ها گوش نگنه و به مخالفین توهین کنه بعد که خراب شد بگه که راهکار چیه . راهکار رو باید اول پرسید نه بعد از خرابکاری
ناشناس۸۰۸۱۶۶۱۰:۵۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
شماها هم هیچ وقت راهکار نداشتین فقط شعار دادن بلد هستین
ناشناس۸۰۸۳۶۵۱۲:۵۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
انعقاد قراردادهای دو جانبه پولی با چین و روسیه و هند و ترکیه و سایر کشورهای دوست راهکار مناسب برای دور زدن تحریم ها و حذف دلار از مبادلات تجاری است که هرگز به آن توجهی نشد.
ناشناس۸۰۸۶۷۱۱۵:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
این کشورها با یک ِپخ از طرف امریکا فرار خواهند کرد
ناشناس۸۰۸۰۳۶۰۹:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
مشکل اصلی در نظر نگرفتن پورسانت و زیر میزی هستش ، احتمالا"
ناشناس۸۰۸۲۳۲۱۱:۳۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
مشکلات بسته پیشنهادی اروپا چیست ؟!! .... تیتر اول این که : بنده اهل سیاست نیستم ... یعنی این که شم سیاسی ندارم ،از سیاست و هزار پیچ و خم آن سر در نمی آورم !! اما میدانم که این اروپاییان --- حالا فعلاً کار به امریکایی ها نداریم -- مثل گربه می مانند ، بی چشم و رو ... بله برادر ، کاملا بی چشم و رو ...همیشه دنبال منافع ملی !!! ... مفتی مفتی ویا برای رضای خدا ، برای پدرشان فاتحه هم نمی خوانند !! همیشه دنبال پیشنهاد و لقمه چرب و نرم می گردند ، در معاملات اقتصادی و رابطه تجاری هم از گذشت و ترحم و نوع دوستی و نیزاز مقوله هایی چون محضً لله و قربتاً الی الله خبری ندارند !!، ... عرض کردم که عین گربه ... ما توقع داریم مثل کلب مظهر وفا و وفاداری باشند ، اما قربونتم نیستند -- حالا این که اسم کلب آوردم برای این نبود که قصد توهین داشته باشم ، نه بخدا !! چون شنیده ام در بلاد فرنگ و امثالهم برای کلب و داگ اهمیت خاصی قائلند تا حدی که حمام و شامپو مخصوص و خوراک ویژه برایش در نظر میگیرند و در معیّت او به گردش و سفر می روند !! ... پس با تفاصیل قصد توهین نداشته ام --- باری ، منظور آن است که در مناسبات اقتصادی و سیاسی و نیز در تنگناهای سیاسی !! ، وفا و صمیمیت و نوع دوستی را را از فرنگی ها توقع داشتن چون آب در هاون کوبیدن است و چون میخ در سنگ فرو بردن !! ... تصدقتم ، تا منافع شان تمام و کمال و چرب و نرم تامین نشود با ما همراه نخواهند بود ... عرض کردم که اهل سیاست نیستم اما در این مورد اشتباه نمی کنم !! شک نکن برادر !!
مجید۸۰۸۵۵۵۱۴:۰۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
این جماعت حاکم از اقتصاد و شرارت پنهان غرب هیچ نمی دانند.نفت صادر کنند به اروپا در عوض غذا دارو و لوازم بیمارستانی بگیرند!! خاک بر....!! برجام را یک بنگاهی توی بازارچه می نوشت بهتر از این در می آمد. صادرات و واردات با اروپا را به دست مردم بسپارید خودشان راهش را پیدا می کنند. اینقدر زیر چکمه غرب نروید. هند همه چیز تولید می کند و نیازی به غرب نیست. نگاه اقتصادی آینده نزدیک و دور جهان به شرق است و دولتمردان ما به غرب چشمک می زنند!!! باعث تاسف است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین