وزیر ارشاد: ‌بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار برای بهبود وضع کمبود کاغذ اختصاص یافت

گروه فرهنگی الف،   3971214092

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه رکن جامعه‌پذیری و نوعی مدرسه سیار است و به عنوان رکن مهم جامعه و نظام به شمار می‌رود و اگر این دژ فرو پاشد بسیاری از مسائل به هم می‌ریزد.

وزیر ارشاد: ‌بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار برای بهبود وضع کمبود کاغذ اختصاص یافت

‌به گزارش‌ ایسنا، ‌ سیدعباس صالحی شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران استان همدان، با بیان اینکه مناسبات فزهنگی در نگاه‌های مدیریتی و سیاست‌های کلان اجرا شده است، اظهار کرد: جایگاه رسانه در حوزه فرهنگ خاص است و رسانه به عنوان پدیده مدرن ترکیب چند وجهی دارد که آن را حساس‌تر و پراهمیت‌تر کرده است.

وی افزود: هرچه شرایط در حوزه اجتماعی حساس‌تر، وظیفه رسانه‌ها سنگین‌تر شده و با توجه به چندوجهی بودن رسانه، جایگاه آن مقتدرتر و اثرگذارتر از قبل می‌شود.

صالحی با بیان اینکه وظیفه رسانه در تبادل اندیشه، آگاهی‌بخشی، انتقاد و تربیت‌پدیری سنگین است، خاطرنشان کرد: رسانه رکن جامعه‌پذیری و نوعی مدرسه سیار است و به عنوان رکن مهم جامعه و نظام به شمار می‌رود و اگر این دژ فرو پاشد بسیاری از مسائل به هم می‌ریزد، بنابراین در نگاه اجتماعی و سیاسی باید مهم شمرده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هرچه فناوری بیشتر می‌شود به اهمیت رسانه افزوده و جایگاه آن مقتدرتر خواهد شد و با آغاز مدرنیته رسانه از زمان مشروطه، کیفیت و کمیت این عرصه با رشد روبرو بوده است.

صالحی با بیان اینکه چند اتفاق عمده در دوران انقلاب در عرصه رسانه رخ داده است، گفت: جریان کمی رسانه رشد قابل توجهی داشته و گرچه تنها معیار سنجش، رشد کمی نیست اما 195 رسانه از سال 52 به هفت هزار و 727 نشریه مکتوب و سه هزار رسانه الکترونیک در حال حاضر رسیده است.

وی با بیان اینکه نگاه منطقه ای در رسانه بسیار قابل توجه است، یادآور شد: دو هزار و 300 نشریه به استان‌ها اختصاص دارد و مصرف‌کننده رسانه نیز افزایش یافته و در عمل تولید و مصرف خبر روند روبه رشدی داشته است.

سهم برخی حوزه‌های خبری در دهه‌های اخیر با خلا جدی مواجه بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: سهم برخی حوزه‌های خبری همچون اقلیت‌های مذهبی و اقوام در دهه‌های اخیر با خلا جدی مواجه بوده است و امروز با وجود تحلیل رسانه‌های غربی مبنی بر وجود تبعیض فرقه‌ها در ایران، متغیرهای اقلیتی در ایران قابل توحه بوده و اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه با وجود تمام نواقص، متغیرها قدم به قدم رشد کرده است، گفت: نقش مطبوعات در روند تولید علم غیرقابل انکار است و در جامعه ایرانی 40 سال گذشته، رشد علم گام به گام به قله نزدیک شده که در پشت صحنه این رشد، حضور مطبوعات تخصصی در علوم طبیعی، کاربردی و انسانی نقش قابل‌توجهی را داشته است.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر مسیر روبه رشد رسانه‌ها در 150 سال اخیر و رشد شتابان در 40 سال گذشته، گفت: این مساله وجود دارد که رسانه‌های رسمی مغروض رسانه‌های عیررسمی نشوند و مرجوعیت خود را از دست دهند بلکه باید مطبوعات غیررسمی در مقابل مطبوعات رسمی رنگ ببازند.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان داده که 30 درصد افراد بالای 15 سال در یک ماه روزنامه مطالعه کرده‌اند و میانگین مطالعه این افراد یک ساعت و 27 دقیقه در ماه است از طرفی بر اساس گزارشات، یک ساعت و 14 دقیقه شبکه‌های اجتماعی در روز مراجعه دارند و تلویزیون روزانه چهار ساعت و 20 دقیقه مورد توجه مخاطبان است.

وی با بیان اینکه از شغل خبرنگاران باید حمایت کرد، یادآور شد: رسانه را به عنوان یک سازمان چندوجهی نباید در هم ریخت تا در حاشیه مواردی رشد کرده و خلا را پر کنند.

صالحی گفت: نباید نظام رسمی اطلاع‌رسانی را نادیده بگیریم و تنها به این توجه کنیم که اخبار به هرنحوی به گوش مردم برسد چرا که اگر کشوری نظام رسمی خبری نداشته باشد، امنیت ندارد.

50درصد یارانه به رسانه‌ها اختصاص یافت

وی با اشاره به اینکه تنها 50 درصد یارانه به رسانه‌ها در ماه قبل اختصاص داده شده و باید توجه به این امر جدی باشد، اظهار کرد: نظام تصمیم‌سازی باید متوجه شود که اگر فضا را برای رسانه‌های غیررسمی باز بگذارد، به ضرر کشور خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همدان چشم و چراغ فرهنگی کشور است، گفت: این استان در حوزه فرهنگ و هنر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه باید فهم مشترک بین دولت و رسانه شکل بگیرد، افزود: باید مسئولیت‌ها در دولت و رسانه‌ها تعریف شود تا بتوان مسائل را پیش برد.

صالحی ادامه داد: رسانه نمی‌میرد و تنها قالب‌ها تغییر می‌کند و اینطور نیست که اگر دولت یارانه‌ها را چندین برابر کند و مشکل بیمه خبرنگاران رفع شود، رسانه می‌ماند.

وی با بیان اینکه 2.5 درصد بودجه کشور به فرهنگ، تربیت‌بدنی و میراث فرهنگی اختصاص دارد و تنها 13 درصد از این اعتبار شامل وزارت ارشاد می‌شود، خاطرنشان کرد: کمبود اعتبار دلیلی بر فرافکنی نیست با این وجود میزان بودجه فرهنگ چندان بالا نبوده است اما باید مسئولیت‌ها در این زمینه مشخص شود.

وی با اشاره به پیگیری جدی اختصاص آگهی‌های دولتی به مطبوعات، تصریح کرد: مساله کمبود کاغذ به گونه‌ای است که در 6 ماه ابتدایی سال وضعیت مطلوب نبوده اما کارگروهی شکل گرفته تا بتوان مسیر تامین و توزیع کاغذ را پیش برد و بیش از 150 میلیون دلار اعتبار تخصیص یافته تا بتوان وضعیت را بهبود بخشید.

32 هزار هنرمند بیمه هستند

صالحی با بیان اینکه 32 هزار هنرمند بیمه هستند، خاطرنشان کرد: تلاش بر این بوده که تعداد بیمه‌شدگان حوزه فرهنگ دو برابر شود و این اتفاق صورت گرفته و در شرایط فعلی نیز نمی‌توان گفت وضعیت ایده‌آل است اما مشکلات معیشتی و درآمدی خبرنگاران را درک می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تکثر اعطای مجوز باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در گذشته در زمینه توسعه مجوزها نگاه به صورتی بود که رسانه‌ها باید به فضایی اختصاصی تبدیل می‌شدند و رانتی در حوزه مطبوعات در اعطای مجوز شکل گرفت و افراد از این اتاق به آن اتاق برای دریافت مجوز مراجعه می‌کردند اما در سال‌های اخیر سعی شد شرایط ایجاد اشتغال برای افراد در حوزه رسانه با اعطای مجوز فراهم شود.

به زودی شرایط استقرار مدیرکل جدید ارشاد همدان فراهم می‌شود

وزیر ارشاد با اشاره به استعفای مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به علت مسائل شخصی، اظهار کرد: به زودی شرایط استقرار مدیرکل جدید در استان فراهم خواهد شد.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ارشاد وزارتخانه‌ای است که به ظاهر چالش ندارد، اظهار کرد: وضعیت این نهاد همچون وزارت اقتصاد نیست که با افزایش قیمت مردم را با مشکل مواجه کند اما در وزارت ارشاد مشکلات محسوس نیست‌.

امیر خجسته افزود: فرهنگ کار ریشه‌ای است و مشکلات آن ملموس نیست این در حالیست که 360 ماهواره و تشکیلات فرهنگی علیه ایران تلاش می‌کنند تا فرهنگ ایران را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه دشمن تمام تلاش خود را برای اثرگذاری بر فرهنگ کشور به کار گرفته است، تصریح کرد: مقام معطم رهبری مباحث تمدن‌سازی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، بنابراین کار وزارت ارشاد بسیار حساس است.

رسانه‌ها با شفاف‌سازی مانع فساد شوند

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران استان همدان در راستای آگاهی‌بخشی به مردم تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، یادآور شد: در کشور ما شفاف‌سازی بسیار مهم است و رسانه‌ها باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند تا شاهد فساد در جمهوری اسلامی نباشیم.

خجسته با بیان اینکه چاپ نشریات مکتوب با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی و تورم، وضعیت حقوقی خبرنگاران مشخص نیست و تکلیف این قشر درباره آینده شغلی و درآمدی آن تعیین نشده است، بنابراین باید به این دغدغه‌ها رسیدگی شود تا عملکرد بهتری داشته باشند.

در متن حرکت نکردن باعث رنج فرهنگ است

دیگر نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشیم ناگزیر باید در حوزه فرهنگ فعالیت کرد، گفت: امنیت جهان در آینده بر عهده انسان بصیر است که هم اقتدار و هم امنیت و اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: در کشور نقیصه‌ای وجود دارد و آنچه فرهنگ از آن رنج می‌برد عدم هم‌افزایی و در متن حرکت نکردن است و حوزه‌های مختلف فرهنگی همچون رسانه‌ها نیاز به ابزار حمایتی دارد.

وی با اشاره به افزایش بیش از پیش قدرت رسانه و فضای مجازی، تصریح کرد: در آینده نزدیک فضای مجازی حتی جای فروشگاه‌ها را نیز خواهد گرفت و قدرت رسانه قدرت اول خواهد شد.

حاجی‌بابایی افزود: مجلس در راس امور است اما نمایندگان در راس نیستند، از سویی دیگر رسانه در دنیا در راس قرار دارد و در ایران چنین نیست در حالیکه خبرنگاران باید از امنیت و ابزار کافی برای فعالیت خود برخوردار باشند.

اصحاب مطبوعات باید از بهترین امکانات برخوردار شوند

وی با اشاره به اینکه اصحاب مطبوعات باید از بهترین امکانات برخوردار شوند، گفت: ما دچار این اشتباه شده‌ایم که اقتصاد جدا از فرهنگ و رسانه است در حالیکه باید بخش مهمی از اقتصاد را هزینه فرهنگ و رسانه کنیم و اگر کار جدی در این زمینه صورت گیرد، در قدرت رسانه اثرگذار خواهد بود.

حاجی‌بابایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتقال جشنواره فیلم کودک و نوجوان از همدان به اصفهان، یادآور شد: همدان هزینه زیادی در این حوزه صرف کرد اما با انتقال این جشنواره به اصفهان، هزینه‌های روی دست همدان ماند و انتظار می‌رود که به برگزاری مجدد آن در استان توجه شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین