همه در یک کشتی نشسته ایم

نقی عبدالجوادی دستجردی، گروه تعاملی الف،   3971214022 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
همه در یک کشتی نشسته ایم

سال 1397 با همه خوشی‌ها و ناخوشی‌ها رو به پایان است. البته امسال وزن ناخوشی‌ها در مقایسه با خوشی‌ها بیش‌تر بود. به نظر من بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امسال سخت ترین سال در دوران چهل ساله انقلاب بود. شاید عده ای بگویند سال‌های جنگ هشت ساله، سال‌های سخت تری بودند. ولی من باز بر روی نظر خودم پای بند هستم و تاکید می‌کنم امسال سخت ترین سال دوران چهل ساله حیات حمهوری اسلامی ایران بود.

به هر حال این سال با همه سختی‌ها جای خود را به سال نو خواهد داد، با این امید که سال آینده تمامی سختی ها از کشور عزیزمان رخت بربندد، یا دستکم کمتر شود. البته ناگفته نماند شماری از صاحب نظران سال 1398 را سال سخت تری می‌دانند. البته دلایل زیادی هم برای این نظر خود دارند.

دولت، تحریم ها را عامل این سختی‌ها می‌داند، اما شمار زیادی از سیاسیون و به تعداد بیش‌تر افراد جامعه اثر بی تدبیری و سوء مدیریت را بیش از اثر تحریم ها می‌دانند. به هر حال چه حرف دولت درست باشد و چه حرف مخالفان و منتقدان دولت، سختی ها وجود دارند و اگر دولت، مردم و سایر نخبگان و دلسوزان فکری نکنند، خسارات بیش تری را متحمل خواهیم شد. در این راه عواملی وجود دارد که نمی گذارد با موفقیت این تحریم ها را پشت سر بگذاریم:

1- سوء مدیریت دولتمردان: در این راه دولت و شخص رییس جمهور باید حرف دلسوزان جامعه را بشنود و عواملی را که باعث این بی تدبیری ها شده اند از دولت جدا نماید.

2- جناح‌های سیاسی سعی نکنند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و مشکلات کنونی را گردن رقیب بیندازند و آن را نردبانی برای بالا رفتن خود و دوستان کنند. اگر مشکلات حادتر شود مردم همه آن‌ها را با یک چشم خواهند دید. شعارهای اصلاح طلب، اصول گرا........ در دی ماه 1396 یادمان نرفته است.

3- مردم به شرایط حساس کنونی واقف شوند و بدانند اگر مشکلی برای کشور پیش بیاید دامن همه را خواهد گرفت. بنابراین هجوم به صفوف سکه و دلار و خودرو شاید در کوتاه مدت باعث سود اندکی شود ولی در بلندمدت دودش به چشم خود مردم خواهد رفت.

4- جنگ 8 ساله را با اتحاد دولت و ملت و جانفشانی رزمندگان پشت سر گذاشتیم. تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازی موش و گربه اروپایی‌ها کم از جنگ 8 ساله نیست. بنابراین باز هم لازم است مانند دوران دفاع مقدس، همه دست به دست هم بدهیم و پشت سر رهبر بایستیم و دعواهای جناحی را برای بعد بگذاریم. برای دعواهای داخلی وقت زیاد است، الآن وقت دعوا نیست.

5- دلسوزانی را که در سال 1388 و بعد از آن، دچار رنجش و کدورت شده اند دلجویی کنیم و اگر کمکی می‌توانند بکنند دست شان را بفشاریم.

6 – دست کسانی را که مترصد سوء استفاده از این وضعیت هستند از بیت المال و جان و مال مردم کوتاه کنیم. مردم ما همان مردم سال‌های جنگ هستند، اگر با آن ها با صداقت باشیم و با عدالت رفتار کنیم.

7- حمایت از تولید داخلی در عمل و نه در حرف.

8- ترغیب گردشگران خارجی برای سفر به ایران و استفاده از نظرات متخصصان و صاحب نظران صنعت گردشگری و حذف قوانین دست و پاگیر.

9- گسترش بازارهای مرزی برای فروش محصولات تولید داخل به کشورهای همسایه. با توجه به گرانی قیمت ارز، خرید کالای ایرانی برای کشورهای همسایه ارزانتر تمام خواهد شد.

10- استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات نفت به کشورهای دیگر. مثلا از طریق کشور افغانستان می‌تواند به روش زمینی و با تانکر نفت و مشتقات نفتی را به هند و چین صادر کرد.

11- استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی برای دور زدن تحریم‌ها، رونق تولید داخلی، مدیریت بازار داخلی و .... به امید پیروزی ملت ایران و به امید غلبه بر همه مشکلات.

دیدگاه کاربران

ققنوس۸۰۶۲۳۸۰۸:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
مشکل اینجاست که ما سختترین و کندترین مسیر برای رفتنمان انتخاب کردیم باید قبول کرد که تعداد زیادی از مسافران کشتی دریازده شده اند!!!!!!!
ناشناس۸۰۶۲۴۵۰۸:۲۳:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
ولی بعضیها تو قسمت وی آی پی نشستن و ما تو موتورخونه . . . عین تایتانیک. غرق هم که بشه همون بعضیها قایقهای نجات و جلیقه ها را تصاحب میکنن و ما میمیریم . . .
ناشناس۸۰۶۲۶۶۰۸:۳۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
موافق نیستم کشتی مسئولین بزودی به سخره ها برخورد و متلاشی میشود انشالله
ناشناس۸۰۶۳۸۴۰۹:۵۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
البته بر همگان واضح و مبرهن است که صخره ها درست است نه سخره ها
ناشناس۸۰۶۲۸۸۰۸:۴۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
بنده فکر می کنم اینگونه نیست. با بررسی رفتارها می توان فهمید که مردم دغدغه معیشت و وجود یک فضای آرام دارند ولی مسئولین دغدغه قدرت و رفاه خانواده خود. اصولا کشتی مسئولین با مردم یکی نیست. چرا که تا حالا و تحت فشارهای بین المللی فقط کمر مردم خرد شده و مسئولین بدون تاثیرپذیری از شرایط هر روز خدا به رفاه بیشتری می رسند.
ناشناس۸۰۶۳۲۷۰۹:۱۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
خود تحریم ها اگر مستقیما منشا اثر نباشند تاثیر روانی شان را نمی شود انکار کرد به ویژه که سال ها ست که برقرار باشد در چنین شرایطی درست یا غلط اقتصاد از حالت مولد خارج خواهد شد.این را هم در نظر بگیرید که تاثیر روانی تحریم ها در واقع امید را نشانه گرفته است. این نا امیدی را می شود در جامعه حس کرد البته سو مدیریت غیر قابل انکار است اما در بسیاری موارد این سو ٕ مدیریت حاصل جدید بودن آثار سویی است که بر اثر تحریم ها بر اقتصاد گذاشته می شود که اصلا قابل پیش بینی نیست و مسوول محترم را شگفت زده می نماید
ناشناس۸۰۶۳۹۵۱۰:۰۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
چنتا کشور در دنیا شرایط وایدیولوژی مارو دارن و مثل ما زندگی میکنن
میلاد حمیدی۸۰۶۵۱۸۱۱:۰۰:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
همگی تو یه کشتی هستیم منتها مسئولین در بخش VIP
ناشناس۸۰۶۸۴۱۱۳:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
همگی تو یک کشتی هستیم اما بخاطر اینکه تمام مسئولین ازش کندن و برای خودشون و خانوادشون قایق ساختن، داره غرق می شه!
ناشناس۸۰۷۵۱۲۱۸:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
اصلا درست نیست مسئولین درکشتی ما نیستنند.آنها گرین کارتهاشان آماده ما یملکشان نقد اون طرف مرزهاست آقا زاده هاشون هم قبلا تشریف بردن.کشور ما همیشه از داخل ضربه های مهلک خورده .. رانت،بانک ،ربا ،مسئولینی ... برمسند امورند هرگز کنار نمیروند،...
ناشناس۸۰۷۸۰۲۲۳:۰۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
فکر کنم کشتی مسئولان با کشتی ملت یکی نباشد، کشتی ملت یک قایق داغون و کشتی مسئولان ناو هواپیمابره
ناشناس۸۰۸۸۰۷۱۵:۵۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
یاد کشتی تایتانیک می افته ادم ما قشر ضعیف جامعه در طبقه زیرن کشتی و شما در بالای کشتی
ناشناس۸۰۹۹۶۲۱۱:۰۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
یک سری تو vip یک سری هم تو موتور خونه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین