تکالیف عمومی درباره علنی شدن هشدار رهبر انقلاب

سید یاسر جبرائیلی،   3971213151 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تکالیف عمومی درباره علنی شدن هشدار رهبر انقلاب

تحلیلگر مسائل سیاسی در صفحه اینستاگرام خود درباره هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب در موضوع برجام نوشت:

رهبر حکیم انقلاب بارها فرموده‌اند که وقتی مسئله‌ای را به صورت علنی مطرح می‌کنند، بارها آن را در جلسات خصوصی به مسئولان مربوطه گوشزد کرده‌اند. در چارچوب رابطه امت و امامت، طرح علنی مسئله‌ای از سوی امام، مستلزم پیگیری عمومی آن مسئله توسط یکایک امت است. علنی شدن فرمایشات هشت ماه قبل رهبر انقلاب خطاب به هیئت دولت درباره بسته اروپایی نیز، یک سری تکالیف عمومی به دنبال دارد.

نخستین تکلیف متوجه رسانه‌هایی است که با افکار عمومی سر کار دارند، یعنی مشخصاً سازمان صدا و سیما به ویژه معاونت سیاسی و بخش خبری آن. این تکلیف عبارتست از پرهیز از درگیر کردن افکار عمومی با فرآیندهای مربوط به کانال مالی اروپا و ادامه برجام با اروپا. رهبر انقلاب صراحت دارند که نباید این مسئله "جزو موضوعات اصلی کشور" قرار گیرد. در سطحی کلان‌تر، حیات و ممات برجام باید از دستور کار رسانه ملی خارج شود و البته، تجربه برجام و بی‌فرجامی مسیر برجام حتماً برای مردم به صورت دقیق روایت شود تا کسی نتواند با عملیات روانی روی مردم، این خسارت محض را در حوزه‌ای دیگر تکرار کند. بلاتردید اگر سازمان صدا و سیما در عمل به این تکلیف اهمال کرد، وظیفه نخبگان و تشکل‌ها و گروه‌ها، مطالبه عمل به فرمایش رهبر انقلاب است.

تکلیف دوم، متوجه دولت و مشخصاً دستگاه سیاست خارجی کشور است. اشاره رهبر انقلاب به اصرار نخست وزیر انگلیس به رئیس جمهور آمریکا برای اعمال فشار به ایران یا تصریح ایشان به خباثت حکومت‌های اروپایی، بدین معنی است که مسئولان جمهوری اسلامی در قول و فعل اولاً حق تفکیک اروپا از آمریکا را ندارند، ثانیاً برخی شخصیت‌ها باید از این توهم خارج شوند که ترامپ یک عارضه استثنایی در سیاست غرب بوده، و خصومت با ایران ناشی از این عارضه موقت است. علنی شدن این فرمایشات رهبر انقلاب پس از ۸ ماه، به معنی این است که رویکرد و عملکرد مسئولان ذیربط بر خلاف این جهت بوده است. در این مورد نیز شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان مجلس، نخبگان و تشکل‌ها وظیفه رصد و مقابله با رویکرد تکفیک اروپا از آمریکا را دارند.

تاکید رهبر انقلاب بر اینکه "ارتباطات باید روزبه‌روز تقویت بشود و توسعه پیدا کند و فعلیّت پیدا کند"، بدین معنی است که دستگاه سیاست خارجی ما باید متوجه باشد که روابط ما با کشورهای اروپایی منحصر و محدود به برجام نیست و نباید تصور کرد که وقتی درباره برجام اختلاف وجود دارد، این به معنی قطع رابطه با اروپاست. کسانی عادت کرده‌اند تا یک مسئله سیاست خارجی پیش می‌آید، مسئله "دیوار کشیدن دور خودمان" یا "منزوی شدن کشور" در صورت کوتاه نیامدن و تن ندادن به خواسته‌های خارجی را مطرح می‌کنند. بسیاری از کشورهای جهان در عین وجود اختلاف بر سر یک یا چند و بلکه ده‌ها موضوع اساسی، روابط خود را با یکدیگر حفظ کرده و در حوزه‌های غیراختلافی گسترش روابط نیز داده‌اند. توسعه روابط غیر از تسلیم در روابط است. هدفمندی دیپلماسی به معنی این است که نباید منفعل ماند تا طرف مقابل برای ما دستور کار تعیین کند. ما باید اهدافی در سیاست خارجی خود تعیین کرده و برای تحقق آن اهداف فعال شویم. مطالعه رویکرد و عملکرد حضرت آیت الله خامنه‌ای در حوزه سیاست خارجی طی هشت سال ریاست جمهوری‌شان، یک الگو برای سیاست خارجی هدفمند و فعال است. در جایی دیگر به این مسئله پرداخته‌ام که ان‌شاءالله به زودی منتشر خواهد شد.

دیدگاه کاربران

محمد۸۰۵۷۳۰۱۸:۲۸:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
کجاست گوش شنوا و چشم و بصیرت بینا و عقل قابل فهم اگر وجود داشت که کشور این حال و روزش نبود یک تعداد اندک بفکر دریدن کشور و یک نفر دائما در حال فریاد زندن ، آقاجان خداوند به شما عمر نوح و صبر ایوب عطا فرماید شاید توانستید رام کنید اینها را
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین