نرخ سود سپرده باید چقدر باشد؟

آرش حاجوی، گروه تعاملی الف،   3971213061 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
نرخ سود سپرده باید چقدر باشد؟

از زمان روی کار امدن دولت جدید همواره شعار دولت کاستن از میزان تورم و حفظ ارزش پول ملی بود که الحق و الانصاف تا حدی هم موفق بود، در همان زمان کلیه اقتصاددانان با این استدلال که نرخ سود سپرده ها باید همسو با تورم و فقط حداکثر ۳% تا نهایت ۵% بیش از تورم باشد اقدام به کاهش نرخ سود سپرده ها که بعضاً حتی به ۳۰% هم رسیده بود نمودند که خوب در زمان خود و با توجه به حرکت رشد اقتصادی کشور و پایین تر آمدن نرخ تورم اقدام مثبتی بود که هم می توانست منافع سپرده گذار را حفظ کند هم منابع لازم جهت سرمایه در گردش تولیدکنندگان را فراهم کند.

اما در شرایط فعلی که نرخ تورم به بیش از ۴۰% افزایش پیدا کرده به نظر میرسد عملا با اعمال حتی نرخ ۱۸% برای سپرده ها، سپرده گذاران با این نرخ تورم بیش از ۲۲% جریمه به بانک پرداخته اند یا به زبان ساده متضرر شده اند و حال آنکه بانک ها هم دیگر منابع جدیدی برای پرداخت تسهیلات حتی با نرخ های بالا نخواهند داشت، باید به این نکته اشاره کرد که این منابع به دلیل خارج شدن از بانک ها و ورود به بازار پرسود دلار و طلا و سکه و مسکن، آسیب بسیار جدی تری به اقتصاد وارد کرده اند.

شاید اینجا برخی افراد با این استدلال که افزایش سود سپرده باعث افزایش سود تسهیلات میشود مخالف انجام آن باشند اما باید گفت که همواره سابقه نشان داده تورم های بالا در ایران در کنار سود اندک تولید کننده در اکثر بخش های اقتصادی جبران کننده بعضاً نرخ های دو رقمی سود بانکی بوده، برای مثال در بخش ساختمان اگر کسی دو سال پیش تسهیلاتی با نرخ ۲۸% جهت ساخت مسکن دریافت نموده باشد فقط تورم ۹۰% ایجاد شده در بخش مسکن برای سال ۱۳۹۷ به راحتی اصل و سود تسهیلات دریافتی را پوشش داده.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که به هر حال نرخ های فعلی انگیزه ای برای حداقل سپرده گذاران خرد جهت ادامه سپرده گذاری ایجاد نخواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران

م. ر. کارمند۸۰۴۸۰۵۱۰:۴۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
من کارمند دولت بی کفا... هستم که ابتدای سال 40 میلیون که حاصل تمامی خدمتم در طی چندین سال بود را در بانک نگه داشته بودم (روزشمار) با این امید که بعد از 20 سال خدمت یک ماشین مناسب بخرم. اکنون همان ماشین که 53 میلیون قیمت داشت به 170 میلیون رسیده. اما سودی که بانک در این مدت به من داده 4 میلیون هم نیست!!! حالا اسم این مبلغ را سود می گذارید؟ آیا این واقعا سود است؟ خجالت نمی کشید؟ دارایی ملت را به باد دادید. در زمان حضرت رسول بهره حرام بود چون ارزش پول تغییر نمی کرد اما اکنون ساعت به ساعت ارزش پول پایین می آید. ما انتظار نداریم بانکها حتی یک شاهی هم سود (بهره) بدهند فقط ارزش پول ما را حفظ کنند کافی است. الان من 120 و خرده میلیون ضررم را از که طلب کنم؟!!! همه مسئولین کشور در خسارت های وارد شده به ملت (از جمله من) مسئول هستند و هرگز آنها را نخواهم بخشید حتی در روز قیامت.
ناشناس۸۱۵۶۵۳۲۱:۰۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
از خودت که پول گذاشتی بانک تا وقتی بانک سود میده آش همین آشه کاسه همین کاسه
مجید۸۰۴۸۲۸۱۰:۵۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
با این شرایط بانکها ، رانتی ها با هزار ترفند اقدام به اخذ وام از بانکها میکنند و وامهای اخذ شده را صرف خرید اکثر کالاها و انبار آنها میکنند . مردم عادی هم که اندک پولهایشان را به امید اینکه ارزشش از دست نرود به بانکها سپرده اند مفلس تر میشوند . آفرین بر تدبیر و امید !
ناشناس۸۰۵۱۱۶۱۳:۰۶:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
با توجه به کاهش پول از 3700 تومان به 14000 تومان برای یک دلار که می شود 378 درصد، سود بانکی یا 3 درصد بیشتر از تورم واقعی باید 381 درصد باشد
ناشناس۸۱۵۲۰۴۱۵:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
سود لازم نیست ولی اصل سرمایه را به نرخ روز بدهند پول پس انداز یک عمر خودم و همسرم رو گذاشته بودم بانک تا سر فرصت ملک مناسبی خرید کنم الان پول من یک اتاق اون خونه هم نمیشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین