لاوروف: تهدید تروریستی در سوریه هنوز وجود دارد

گروه جهان الف،   3971212128

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه توافق مسکو-آنکارا درباره تثبیت وضعیت در استان ادلب سوریه کاملاً اجرایی نشده است، تاکید کرد هنوز منطقه غیر نظامی شده وجود ندارد و شبه‌نظامیان و تسلیحات سنگین خارج نشدند و از ترکیه خواست تا وظایفش را اجرایی کند.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آستانه سفر به خاورمیانه به خبرگزاری کویت گفت: از شرکایمان در ترکیه درخواست داریم تا طبق یادداشت تفاهمی با موضع تثبیت وضعیت در ادلب که سپتامبر ۲۰۱۸ به امضا رسید، به وظایفشان کاملاً عمل کنند. جلوگیری از افزایش حضور تروریست‌ها تحت توافق آتش‌بس که با ترکیه عقد شد، اهمیت دارد. در همین حال مفاد سند توافق برای تشکیل یک منطقه غیر نظامی شده، خروج تمام رادیکال‌ها و تسلیحات سنگین هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

سپتامبر گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای ایجاد یک منطقه غیر نظامی شده در ادلب توافق کردند. این استان سوریه همچنان یکی از پایگاه‌های تروریست‌ها است و قرار بود آن منطقه در امتداد خط تماس میان اپوزیسیون مسلح و نیروهای دولت سوریه ایجاد شود. وزرای دو کشور یادداشت تفاهمی برای تثبیت وضعیت در منطقه غیر نظامی شده ادلب امضا کردند. انتظار می‌رفت این منطقه تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸ تشکیل شود.

در همین حال لاوروف گفت، با توجه به شکست داعش وضعیت در سوریه به صورت چشمگیری تثبیت شده است اما هنوز صحبت درباره حذف نهایی این تهدید تروریستی زودهنگام است. او افزود: پس از شماری از عملیات‌های موفق نیروهای دولتی با حمایت نیروی هوایی روسیه، شرایط میدانی سوریه به صورت چشمگیری با ثبات شده است. داعش به عنوان سازمانی که ادعای خلافت خودخوانده داشت، از بین رفته است. با این حال صحبت از حذف کامل این تهدید تروریستی در سوریه زودهنگام است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، کارهای زیادی باید برای خنثی‌سازی "شبکه‌های خاموش" گروه‌های مسلح رادیکال در این کشور انجام شود.

لاوروف امروز (یکشنبه) در آغاز تور به کشورهای خلیج‌فارس گفت، مسکو تسهیل مقررات صدور ویزا و ارتباط حمل و نقل با کشورهای مذکور را در اولویت دارد. به گفته او، این تدابیر به افزایش تعامل تجاری و توسعه گردشگری و مناسبات انسانی و فرهنگی می‌انجامد.

وزیر خارجه روسیه قصد دارد از امروز تا پنج‌شنبه به قطر، عربستان و امارات سفر کند و انتظار می‌رود او با پادشاه عربستان، امیران قطر و کویت و همچنین ولیعهد ابوظبی دیدار داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید کرد، اثرگذاری فرمت آستانه با همکاری روسیه، ترکیه و ایران برای حل و فصل بحران سوریه اثبات شده و یک سری تصمیمات مهم در نشست‌های آن گرفته شده است. او افزود: من توافق برای تشکیل مناطق غیر نظامی شده، کاهش خشونت و ایجاد شرایطی برای بازگشت آوارگان داخلی و پناهجویان را نتیجه تصمیماتی می‌دانم که در آستانه قزاقستان گرفته شد. روند سیاسی بین سوری هم در نتیجه کنگره "گفت‌وگوی ملی سوریه" در شهر سوچی آغاز شد. مسکو همچنین اکنون به صورت فعال در استانبول و آنکارا برای اجرای این توافق‌هایی که در این کنگره حاصل شد، رایزنی می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد مواضع کشورش با رهبری کشورهای خلیج‌فارس را درباره فرایند صلح فلسطین-اسرائیل و وضعیت سوریه و سایر مسائل منطقه‌ای هماهنگ کند. او گفت: در نظر داریم تا مواضع خودمان درباره شرایط سوریه، سازش فلسطین-اسرائیل و سایر مسائل داغ منطقه‌ای را کاملاً مطابق کنیم و روی چشم‌اندازهای حل و فصل درگیری‌های باقیمانده به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک و بر پایه قوانین بین‌المللی و گفت‌وگوی بین‌المللی تمرکز کنیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت برای میزبانی نشستی میان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بدون هیچ شرطی، آمادگی دارد. به گفته او حل و فصل درگیری فلسطین – اسرایئل برای برقراری ثبات در خاورمیانه و شمال آفریقا ضرورت دارد. لاوروف همچنین از اینکه برقراری سازش میان طرفین همچنان دشوار است، ابراز تاسف کرد. او گفت: هیچ تلاش بین‌المللی مستحکمی برای دستیابی به این هدف وجود ندارد. با توجه به این وضعیت، شرایط میدانی به سرعت رو به وخامت می‌رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت، گام‌های یکجانبه واشنگتن در حل و فصل درگیری فلسطین-اسرائیل لطمه‌ای جدی به روند صلح وارد می‌کند. او همچنین بر لزوم تلاش مشترک در راستای مذاکره مستقیم میان طرفین درگیر تاکید کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین