مرگ زن بیمار بعد از جراحی کیسه صفرا

گروه حوادث الف،   3971212050 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اوایل تابستان 94 بود که زن 47 ساله‌ای برای لاپاراسکوپی سنگ کیسه صفرا به یکی از بیمارستان‌های تهران رفت. جراحی ساعت 12 ظهر انجام شد و بیمار با هوشیاری 98 درصدی به بخش منتقل شد.

مرگ زن بیمار بعد از جراحی کیسه صفرا

روزنامه ایران در ادامه نوشت: معاینات پس از جراحی علائم رضایت بخشی را نشان می‌داد اما 16 ساعت بعد ناگهان بیمار با درد شکمی شدید روبه‌رو شد. با شکایت خانواده زن میانسال کادر پرستاری دو واحد مورفین به او تزریق کردند اما لحظاتی پس از این تزریق نه تنها وضعیت بیمار بهتر نشد که فشار او بشدت پایین آمد و ایست قلبی کرد. کادر درمانی بسرعت برای احیای بیمار وارد عمل شدند و لحظاتی بعد بیمار به زندگی برگشت اما پس از بازگشت ضربان قلبش مشخص شد وی به‌دلیل پارگی روده باریک دچار خونریزی شدید شده است بنابراین بار دیگر به اتاق عمل برده شد. در حالی که خانواده وی نگران پشت در اتاق عمل بودند ساعاتی بعد بیمار به کما رفت و جان باخت.

شکایت از کادر درمانی

خانواده زن میانسال که باورشان نمی‌شد به‌خاطر یک عمل جراحی ساده مادر خود را از دست داده باشند در حالی که معتقد بودند کادر درمانی با اشتباه در روند جراحی و مراقبت بعد ازعمل عامل این حادثه ناگوار هستند در دادسرای ناحیه 19 تهران (جرایم پزشکی دارویی) شکایت کردند. پرونده در شعبه 9 بازپرسی مورد بررسی قرار گرفت و به درخواست بازپرس پرونده موضوع برای تعیین علت دقیق مرگ و قصور کادر پزشکی و پرستاری به کمیسیون پزشکی قانونی ارسال شد.

نخستین جلسه کمیسیون با حضور سه کارشناس حدود 6 ماه پس از مرگ زن میانسال تشکیل شد و اعضا پس از شنیدن اظهارات طرفین و بررسی مدارک پزشکی بیمار، ضرورت انجام عمل لاپاراسکوپی سنگ کیسه صفرا را قابل قبول خوانده اما دستیار رزیدنت جراحی را به‌دلیل اشتباه تکنیکی در انجام عمل 15 درصد، رزیدنت جراحی به‌دلیل نداشتن نظارت کافی بر عملکرد دستیارش و عدم کنترل دقیق علائم پس از جراحی و همچنین در انجام جراحی دوم پس از ایست قلبی 15 درصد، متخصص جراحی عمومی به‌دلیل نداشتن نظارت کافی بر عملکرد دستیاران و بی‌توجهی به خونریزی پس از جراحی 25 درصد، متخصص جراحی عمومی دوم به‌دلیل تاخیر در جراحی دوم و عدم نظارت بر عملکرد دستیاران 25 درصد، دستیار جراح به‌دلیل بی‌توجهی به علائم پس از عمل 5 درصد و دستیار دوم او نیز به‌دلیل بی‌توجهی به علائم پس از عمل 10 درصد مقصر شناخته شدند.

با اعلام این نظریه یکی از متهمان به رای اعتراض کرد و خواستار برگزاری دوباره جلسه کمیسیون پزشکی شد. جلسه 5 نفره کمیسیون پزشکی 8 ماه بعد برگزار شد و قصور متخصص جراحی عمومی 35 درصد، رزیدنت جراحی 20 درصد، دستیار جراحی 15 درصد، دستیار دوم جراح 15 درصد و دیگر دستیار جراح 10 درصد تعیین شد.

کمیسیون 7 نفره‌ای نیز یک سال بعد تشکیل شد و اشتباه کادر جراحی را تایید کردند.

این رای به کمیسیون 9 نفره نیز رفت و اعضای کمیسیون، جراح معالج را به‌دلیل عدم نظارت کافی بر عملکرد دستیاران 35 درصد، دستیار جراح را 20 درصد، دستیار رزیدنت جراحی را 10 درصد، دستیاران جراح عمومی 20 درصد و چهار پرستار را نیز به میزان 10 درصد مرتکب قصور دانستند.

تایید قصور 95 درصدی کادر پزشکی و پرستاری

با اعلام نظریه کمیسیون 9 نفره کیفرخواست پرونده با موضوع قصور پزشکی منجر به قتل غیرعمدی صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 1043 دادگاه کیفری 2(مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد. قاضی پرونده پس از شنیدن اظهارات طرفین و بررسی مدارک 9 متهم پرونده را علاوه بر پرداخت 95 درصد دیه زن مسلمان، به تحمل یک سال حبس تعزیری از جنبه عمومی جرم محکوم کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۰۳۶۴۸۱۴:۴۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
عمرش به دنیا نبوده خیلی هم سخت گیری نسبت به کادر پزشکی وپرستاری اعتماد به نفس را ازانها خواهد گرفت پزشک بایدجسارت داشته باشد این جسارت را ازانها نگیرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین