جزئیات ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه/ همتی: قیمت دلار بر میگردد

گروه اقتصادی الف،   3971211224 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی ضمن جزئیات برنامه این بانک برای ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه گفت: ادغام از امروز رسماً کلید خورد.

جزئیات ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه/ همتی: قیمت دلار بر میگردد

به گزارش تسنیم، حسن روحانی در مجمع بانک مرکزی از نهایی شدن ادغام بانک های نیروهای مسلح و اجرایی شدن این طرح قبل از پایان سال خبر داد و گفت: بانک مرکزی زمینه های لازم را برای این اقدام فراهم کرده است.

امروز بانک مرکزی در اطلاعیه ای رسمی به بیان چگونگی ادغام و سرنوشت سپرده گذاران و کارمندان و شعب و ... پرداخت اما عبدالناصر همتی سکاندار این بانک برای اعلام جزئیات بیشتر به گفت وگوی ویژه خبری رفت.

وی درباره هدف از ادغام بانک های نظامی در بانک سپه گفت: یکی از اقدامات مهم ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح بود که حاصل بحث های فراوان در شورای پول و اعتبار و شورای سران سه قوه است. این طرح تمام مراحل تصویب را گذرانده است و این قانونی برای بانک مرکزی است که باید اجرا شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این تحول مهم از امروز کلید زده شده است؛ با هماهنگی های انجام شده انشالله این کار به خوبی انجام خواهد شد.

* جزئیات ادغام 5 بانک نظامی در بانک سپه

وی تصریح کرد: این 5 موسسه بانکی نزدیک 24 میلیون سپرده گذار با ارزش 214 هزار میلیارد تومان دارند. برنامه ریزی به گونه ایست که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده گذاران صورت نگیرد.

همتی ، رقم تسهیلات این بانک ها را 130  هزار یلیارد تومان اعلام کرد و اافزود: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد  و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می دهند.

وی درباره تعیین تکلیف سهامداران حقیقی بانک های نظامی گفت: تکلیف سهامداران وابسته به  نیروی ها ی مسلح مشخص است و 130هزار سهامدار جز است نیز مشکلی نخواهند داشت. برای همه سهامداران تصمیم گرفته ایم تا مشکلی برای آنها پیش نیاید؛ از الان تا 4 ماه آینده این بانک ها فرصت برای برگزاری مجمع دارند. از حالا تا 5 ماه دیگر اسمی از این بانک ها وجود نخواهد داشت. البته این بانک ها الان هم تحت مدیریت بانک سپه هستند.

رئیس کل بانک مرکزی به وضعیت بدهی ها و مشکلات این بانک ها اشاره کرد و افزود: در این بانک ها خوب و بد وجود دارد؛ این بانک ها باید مبالغ و دارایی هایی را منتقل کنند که توازن ایجاد شود. مردم خیالشان راحت باشد.

وی با بیان اینکه برخی از این بانک ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند، تصریح کرد: مشکلات نقدینگی را  قبلاً از طریق بانک مرکزی تامین می کردند و بعد از این هم بانک مرکزی به آنها کمک خواهد کرد. و ناتوازنی هم از طریق انتقال دارایی های رفع خواهد شد.

* 4 ماه فرصت به بانک های نظامی برای ادغام

همتی بار دیگر به سهامداران خرد اشاره و تصریح کرد: نمادهای این بانک ها در بورس باز خواهد شد؛ هیچ نگرانی برای سهامداران وجود ندارد اگر سهامداری می خواست بیشتر سهام خود را بفروشد می تواند بعد از 4 ماه و مشخص شدن ارزش واقعی نسبت به فروش اقدام کنند.

وی گفت که بانک سپه بعنوان بانک مجموعه نیروهای مسلح نیست بلکه بانک دولتی است که به نیروهای مسلح نیز براساس سیاست های خود سرویس می دهد. البته بانگاه ویژه و برتر می تواند به نیروهای مسلح سرویس دهد.

همتی همچنین در ادامه افزود: به صورت کلی حدود 2500 شعبه در این بانک های ادغامی است و با 1600 شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد. هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده گذاران است. به مرور زمان راهکارهایی را دنبال خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه ادغام بانک ها ادامه خواهد داشت یا خیر تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی کار کوچکی نیست و حتماً اصلاح را انجام خواهیم داد. سیستم بانکی باید با ثبات و شفاف باشد. اقدامات بانک ها باید ضابطه مند باشد.

همتی گفت: ما (بانک مرکزی) بعنوان مقام ناظر نمی توانیم نظاره گر تخلفات بانک ها باشیم و اجازه دهیم هر کسی هر کاری دوست دارد انجام دهد.

وی از برنامه های بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز گفت و ادامه داد: مردم به سیستم بانکی اعتماد دارند و می دانند که بانک مرکزی کنترل و هدایت را در اختیار دارد. از ستاد نیروهای مسلح و فرمانده سپاه و فرمانده ارتش و وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی تشکر می کنم و بالاترین مقام کشور نیز موافقت کردند که این کار انجام شود.

* همتی: دیگر نمی توانم پُست بگذارم

رئیس کل بانک مرکزی درباره پست های اینستاگرامی گفت: فعلاً صفحه اینستاگرام بنده غیرفعال شده و نمی توانم پست بگذارم؛ البته بازهم راه های دیگری است برای ارتباط با مردم.

وی درباره بسته شدن فعالیت کانال اینستاگرام خود در روز گذشته عنوان کرد: اینستاگرام بنده روز گذشته با مشکل مواجه شد و فعلا فعالیت را متوقف کردم، ولی برخی به دنبال بهانه های این‌چنینی به دنبال افزایش قیمت ارز و نوسان گیری هستند.

همتی درباره برنامه های بانک مرکزی برای تقویت نظارت بر بانک ها اظهار داشت: هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به صورت آنلاین از اتفاقاتی که در بانک ها رخ میدهد، باخبر شویم؛ البته بحث مدیریت بانک ها و قاطعیت در برخورد با انحرافات از موضوعات مهمی است که جزو حوزه نظارتی بانک مرکزی است.

وی افزود: سیاست های ولی را بنا داریم از طریق بازار باز انجام دهیم و برای اینکه به این طرح برسیم باید از روش سنتی خارج شویم؛ هر چه زودتر ناترازی ها را جمع کردیم این سیاست ها سریعتر اجرایی می شود.

* قیمت دلار از 13 هزار تومان برمی گردد

همتی در ادامه درباره بازار ارز گفت: قیمت ارز از کانال 13 هزار تومان بر می گردد.

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه 11.5 میلیارد یورو ارز در بازار نیما با قیمت بالای 10 هزار تومان خبر داد و تصریح کرد: من معتقدم نرخ هایی که وجود دارد واقعی نیست ولی از اول هم گفتم برای ارز نرخ تعیین نمی کنم.

همتی درباره چرایی افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر گفت: به دلیل تقاضای فصلی و برخی خبرهای منفی و جو سازی های برخی افراد موجب افزایش قیمت ارز شده است. برخی از نماینده های مجلس، همکارانم در دولت و برخی کارشناسان اقتصادی اظهاراتی می کنند که قرار است فلان کار انجام شود و ... جو منفی درست می کنند.

وی از عرضه 30 تا 35 درصد ارز حاصل از صادرات به بازار نیما خبر داد و گفت: برخی از این صادرکنندگان هستند که ما حتی آدرس برخی از آنها را پیدا نکردیم و تعدادی از کارت های اجاره ای صادرات داشته اند. اما فهرستی را آماده و به نیروی انتظامی تحویل خواهیم داد.

همتی تصریح کرد: بانک مرکزی امسال 38 میلیارد دلار تامین ارز کرده است.

* آغاز عملیات بازار متشکل ارزی از نیمه دوم فروردین 98

رئیس کل بانک مرکزی مشکل اصلی گرانی کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده اند، را در شبکه توزیع دانست و گفت: دولت به طور جدی در حال پیگیری برای حل این مشکل است. امروز مجلس تصویب کرده که با 4200 تومانی وارد کنیم و به مردم سهمیه بدهیم. اما امروز در بانک مرکزی سیستمی اجرایی شد که هر سرپرست خانوار با هر سهمیه ای که دارد بتواند با همان نرخ کالای خود را تامین کند. برای گوشت برنامه ریزی ها انجام شده است. امیدواریم در سال 98 دیگر این مشکل را نداشته باشد.

وی درباره بازار متشکل ارزی و چند نرخی بودن بازار ارز گفت: ما برای مدیریت اقتصاد کشور و رفاه مردم مجبور شدیم برخی از چیزها را تحمل کنیم. من اقتصاد خوانده ام و نمی پذیرم که 4 نرخ داشته باشیم اما محدودیت هایی است که کار را خیلی سخت می کند و نمی توان همه چیز را رها کرد.

همتی تصریح کرد: بازار متشکل ارزی تقریباً آماده است و تمام کارهای زیرساختی آن انجام شده است. هم می توانیم در این دو هفته باقی مانده اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفته ایم ولی صلاح است از نیمه دوم فرودین کلید اجرای رسمی را بزنیم.

رئیس کل بانک مرکزی علت افزایش تورم را شوک ارزی دانست و عنوان کرد: تخلیه تورم زمان می برد؛ البته ما این مورد را پیش بینی کرده بودیم ولی از بهمن ماه به دلیل مشکلات ناشی از گوشت و مرغ سیستم بهم و دیگر در اختیار بانک مرکزی نبود. امیدواریم از سال آینده این مشکلات را نداشته باشیم.

وی البته به نقش نقدینگی و تولید ناخالص داخلی در افزایش تورم اشاره کرد و افزود: بدهی بانک ها به بانک مرکزی و همچنین بدهی دولت به بانک مرکزی در ماه های گذشته کاهش پیدا کرده است.

همتی با تاکید براینکه بدهی بانک ها به بانک مرکزی در 4 ماه گذشته کاهشی بوده است، تصریح کرد: دیگر اجازه نمی دهیم بانک ها کمبود منابع خود را از بانک مرکزی جبران کنند و به همین دلیل بانک ها از بازار بین بانکی تامین منابع را انجام می دهند.

* بانک ها وام ازدواج 30 میلیونی را پرداخت می کنند؟

رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج 30 میلیونی گفت: باید محدودیت منابع بانک ها را هم در نظر بگیریم ولی به هر حال اگر تصویب شود باید قانون را اجرا کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۰۲۷۲۶۰۶:۵۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
بهار: ادغام بانک ها و موسسات اعتباری وابسته به نهادهای نظامی بمنظور فراهم آوردن زمینه اجرای پالمرو است
ناشناس۸۰۲۷۵۴۰۷:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
احتمالا قیمت 13 را میکنند 11 و دوباره بعد از مدت کوتاهی میشود 20 و دوباره همتی به خرج میدهید و .... این چرخه تکرار می شود . عجب کاسبانی هستید شما . جایی شنیده بودم میگفتند کاسبان تحریم من که متوجه نشده مخاطب کیست .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین