آلزایمر قابل کنترل است/ اختلال در حافظه از نشانه های بیماری است

گروه سلامت الف،   3971211171

رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر استان همدان گفت: آلزایمر یک بیماری قابل کنترل است و با کسب آگاهی می‌توان به بهترین شرایط کنترل در آن دست یافت.

به گزارش مهر، علی اکبر رضایی ظهر شنبه در همایش آلزایمر که با مشارکت انجمن آلزایمر و دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، اظهار کرد: سن اضمحلال سلول‌های مغزی که منشا آلزایمر است از دهه سوم به بعد آغاز شده و از دهه ششم به بعد علائم خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور آمار ابتلایان به آلزایمر حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده‌است، گفت: وزن مغز در حالت طبیعی ۱۴۰۰ گرم است که در صورت ابتلا به آلزایمر کوچک شده و حافظه کوتاه مدت را دچار ضعف می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر استان همدان با بیان ابعاد علمی گسترش آلزایمر در فرد عنوان کرد: افراد مرتبط با فرد مرتبط با آلزایمر برای آگاهی از شرایط پیش روی بیمار باید به این مسائل آگاهی داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه وضعیت بهداشتی در کشور بسیار بهبود یافته و این موضوع باعث افزایش طول عمر در افراد و افزایش آن به ۷۵ سال شده است، افزود: نخستین نشانه‌های بیماری آلزایمر اختلال در حافظه است.

تشخیص بیماری آلزایمر توسط پزشک صورت می‌گیرد

وی با تاکید به اینکه تشخیص بیماری آلزایمر توسط پزشک صورت می‌گیرد، گفت: آزمایش خون، عکس‌برداری‌هایی نظیر ام آر آی و سی تی اسکن در تشخیص بیماری کمک خواهد کرد.

مدرس مراکز آموزش عالی و مشاور اصلاح تربیت نیز ابعاد روانشناسانه این بیماری را تشریح و عنوان کرد: متاسفانه مراکز تخصصی نگهداری بیماران آلزایمر در کشور وجود ندارد و اغلب مراکز دچار نقیصه‌ها و مشکلات فراوانی هم هستند.

شهریار عبدالملکی با بیان اینکه بهترین شرایط برای بیماران آلزایمری، نگهداری آنها در منزل و در جمع خانواده است، گفت: چارچوب‌های فرهنگی، اعتقادی و مذهبی جامعه ما با چنین رویکردی سازگارتر است و برای سلامت روانی بیمار هم این شرایط بهتر دیده می‌شود.

این استاد روانشناس ضمن تشریح روش‌های مراقبت و نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر ادامه داد: نگهداری بیمار آلزایمر در خانه دارای قواعد و اصولی است که اگر رعایت نشود ممکن است موجب پیش‌روی بیماری شود که مهم‌ترین رویکرد در این رابطه بسته عشق‌ورزی نسبت به بیماران آلزایمری است.

وی به برخی دغدغه‌ها در رابطه با بیماران مبتلا به آلزایمر اشاره و اظهار کرد: خروج از منزل، وابستگی شدید به مراقبت و افراط و تفریط در برخوردها نسبت به این نوع بیماران از جمله چالش‌های مهم در رابطه با این افراد و اطرافیان آنهاست.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان همدان نیز گفت: عمده مشکلات قضایی مربوط به بیماران آلزایمر ریشه در ناآگاهی افراد و اطرافیان آنها دارد که باید تلاش کنیم به حداقل برسد.

آلزایمر در سال‌های اخیر شکل دیگری به خود گرفته است

حجت‌الاسلام پیرمحمد احمدوند عنوان کرد: آلزایمر از جمله بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر شکل دیگری به خود گرفته بنابراین آگاهی از تبعات قضایی عملکرد و رفتار مبتلایان به این بیماری برای آنها و اطرافیانشان ضروری است.

وی افزود: در قانون مدنی ۳ دسته از افراد در تصرف اموال ممنوع هستند که عبارتند از صغار، مجانین و غیررشید چراکه تصرفات آنها غیرعاقلانه بوده و تفکر اقتصادی پشت آن نیست.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان همدان تصریح کرد: بیماران مبتلا به آلزایمر معمولا قدرت تصمیم‌گیری در خصوص اموال خود را ندارند و در زمره گروه سوم یعنی غیررشید منظور می‌شوند.

وی با بیان اینکه تقسیم مسئولیت مدنی و جزایی در مورد این افراد در مورد خود آنها و افراد مرتبط با آنها قابل بحث و بررسی است، گفت: قیّم یا سرپرست امور اقتصادی آنها از جمله کسانی هستند که باید نسبت به قوانین مرتبط با این نوع بیماران آشنایی داشته باشند چراکه پیامدهای و آثار متعددی می‌تواند بر دخل و تصرفات مالی آنها مترتب باشد.

رئیس اداره قضایی پلیس پیشگیری نیز در رابطه با رعایت احتیاط و چارچوب‌های لازم در بیماران مبتلا به آلزایمر نکاتی را متذکر شد.

سرهنگ حیدر ملیجانی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز مشکلاتی چون گم شدن فرد بیمار، بهتر است خانواده وی همواره آدرس، نام و نام خانوادگی و یک شماره تلفن در جیب فرد قرار دهند.

رئیس اداره قضائی پلیس پیشگیری ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که در مورد این بیماران باید رعایت شود این است که از آراستن آنها به طلا و اشیا قیمتی یا همراه داشتن پول نقد که ممکن است طمع سارقان را برانگیزد اجتناب شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین