بررسی وضعیت نامطلوب نظام حقوق و دستمزد در ایران؛ دوصد گفته چون نیم کردار نیست؛ چرا ماده ۲۹ برنامه ششم اجرا نشد؟/ شفافیت حقوق و مزایای مدیران اولین گام اصلاح نظام ناکارآمد حقوق و دستمزد

گروه اقتصادی الف،   3971210059 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت در حالی قصد دارد لوایحی درباره شفافیت به مجلس ارائه کند که هنوز قوانین مهم مصوب مجلس درباره شفافیت مانند ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه را اجرا نکرده است و باید هرچه زودتر امکان دسترسی به سامانه حقوق و مزایا را برای عموم مردم فراهم کند، زیرا وضعیت نظام حقوق و دستمزد در ایران نامطلوب است.

دوصد گفته چون نیم کردار نیست؛ چرا ماده ۲۹ برنامه ششم اجرا نشد؟/ شفافیت حقوق و مزایای مدیران اولین گام اصلاح نظام ناکارآمد حقوق و دستمزد

نظام حقوق و دستمزد در ایران به دلیل یکپارچگی نداشتن و وجود استثنائات فراوان دچار مشکلات عدیده‌ای است و اولین گام برای حل این مشکلات، شفافیت حقوق و مزایای مدیران برای عموم مردم در راستای اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه است.

پیش­‌نیاز روابط صنعتی و اداری سالم آن است که کارمند دولت مقدار معینی درآمد داشته باشد تا برای نگهداری خود و خانواده‌اش کفایت کند و ثانیا به طور کلی نسبت به درآمد خود در مقایسه با اشخاص دیگری که همین کار را انجام می‌دهند در جامعه صنعت و جامعه اداری احساس رضایت و خشنودی کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر کشورهای موفق برای پرداخت‌های دولتی از الگوهای ثابت بهره می‌گیرند که در این الگوها، سقف حقوق‌های دولتی با تناسبی از واقعیت تعیین شده و به‌صورت عمومی نیز قابل رویت است. تجربه‌­ها در دنیا نشان می‌دهد ایجاد یک نظام حقوق و دستمزد کارآمد در مرحله اول با شفافیت حقوق و مزایا در بخش های مختلف آغاز می­شود. برای طراحی یک نظام کارآ در بخش دولتی می‌توان با بهره‌گیری از تجربه دنیا، سیاست‌گذاری را به شکلی انجام داد که بتواند پاسخ مناسبی برای مشکل به‌وجود آمده داشته باشد.

در بسیاری از کشورها، پرداخت‌های عمومی به‌صورت علنی افشا می‌شود. شفافیت این پرداخت‌ها به شکلی است که حتی تمامی پاداش ها و مزایا به‌صورت مشخص قابل ردیابی است. این موضوع باعث می‌شود که برخی از مدیران نتوانند تنها با انتشار فیش‌های حقوقی خود که برخی مزایا و پاداش‌­های دریافتی آن­ها در آن منعکس نشده است، ادعا کنند که دریافتی‌های آنها متناسب عرف است، حال آنکه در برخی موارد دریافتی­‌های خارج از فیش­های حقوقی از متوسط حقوق ماهانه بیشتر و به همین دلیل شفافیت برای تمام دریافتی­های افراد مدنظر می­باشد.

نکته دوم این است که طراحی نظام حقوق و دستمزد باید «جامع» و «مانع» باشد. جامع به این معنا که هنگامی که فردی وارد یک شرکت دولتی می‌شود، تمام مسیر دریافت‌ها از هنگام استخدام تا بازنشستگی و پس از آن، بر اساس قوانین کشور مشخص شود. مانع نیز به این معنا است که باید قوانین به شکلی باشد که هیچ یک از افراد در سطوح مختلف، نتوانند از مرز قرمزهای تعیین شده عبور کنند و توانایی این را داشته باشند سطح دستمزدها را متناسب با خواسته خود تنظیم کنند.

در حال حاضر نیز مبنای محاسبه حقوق و دستمزد افراد شاغل بر اساس قانون خدمات کشوری و افراد بازنشسته بر اساس قانون استخدام کشوری است و مبنای حقوق از دو جنس متفاوت است. از سوی دیگر، مهم‌ترین شاخص در یک مجموعه مقررات استخدامی نظام پرداخت و نظام بازنشستگی است که هیچ یک از دو مورد اخیر در قوانین اتخاذ شده دیده نمی‌شود یا حداقل نیازهای جامعه را برآورده نمی کند.

پس از انتشار فیش های نجومی برخی مدیران در اوایل سال ۹۵ و با شکل‌گیری موج مطالبات مردمی و تذکرات متعدد رهبر انقلاب درباره لزوم پیگیری این موضوع توسط قوای سه گانه بخصوص دولت، مجلس شورای اسلامی در اواخر سال ۹۵ و در قالب ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به این موضوع پرداخت. براساس این ماده از قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد تا پایان سال ۹۶ نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند تا اطلاعات هرگونه ناخالص پرداختی به مسئولین و مدیران کشور برای عموم مردم قابل مشاهده و دسترسی باشد.

در تبصره ۳ این ماده، دولت مکلف شد طی سال اول اجرای قانون برنامه، ساز و کارهای مناسبی در نظام پرداخت حقوق و مزایا و نظام های مالیاتی به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایا در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از ۲۰ درصد تجاوز نکند. همچنین در ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد بررسی های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد.

با وجود آنکه مهلت اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه پایان سال ۹۶ بوده اما متاسفانه این سامانه هنوز راه‌اندازی نشده است. این اتفاق در دولتی رخ داده­است که هم در سال ۹۲ و هم بخصوص در سال ۹۶ یکی از شعارهای محوری­اش­ شفافیت بوده است. حسن روحانی در طول این سال­ها بارها بر لزوم شفاف سازی در بخش های مختلف اشاره کرده­ است. حتی اخیرا روحانی در جلسه با مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تاریخ ۱ بهمن ماه گفت: «دولت نیز در راستای تحقق یکی از بزرگترین شعارهایش یعنی ایجاد شفافیت، لوایح مورد نیاز را در دست بررسی دارد تا به مجلس تقدیم شوند».

دولت در حالی قصد دارد لوایحی درباره شفافیت به مجلس ارائه کند که هنوز قوانین مهم مصوب مجلس درباره شفافیت مانند ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه را اجرا نکرده است.

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی به عنوان مسئول اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه تعیین شده است و وی تاکنون به ارائه اطلاعات درباره سامانه حقوق و مزایا بسنده کرده و چندین بار وعده­ راه اندازی آن را در تاریخ های مختلف مطرح  کرده ولی هیچ­کدام از آن­ها محقق نشد­ه ­است.

در واقع، با گذشت ۱۱ ماه از مهلت قانونی دولت برای راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایای و سایر مواد مندرج در این ماده از قانون برنامه ششم توسعه، از ایجاد دسترسی برای عموم مردم به این سامانه خودداری کرده است.

انصاری در آخرین اظهاراتش درباره این موضوع در ۱۸ بهمن ماه امسال گفت: به دستگاه‌ها اعلام شد تا از پایان اردیبهشت ماه پرداخت فروردین و اردیبهشت خود را وارد سامانه کنند. هر ماه تعداد دستگاه‌ها و افرادی که در سامانه اطلاعات خود را در سامانه ثبت می کردند افزایش یافت لذا ما میانگین پرداخت دستگاه‌ها را محاسبه و به دولت ارائه کردیم. در این ماه‌ها متوسط پرداخت بین دستگاه‌ها تا دو و نیم برابر فاصله داشت و در برخی ماه‌ها نیز این تفاوت به 3 برابر هم رسیده است.

این اظهارات رئیس سازمان امور اداری و استخدامی بخشی از وضعیت نامطلوب نظام حقوق و دستمزد موجود در کشور را نشان می دهد که اولین گام برای رسیدن به راه‌حل‌های کارآمد و ایجاد عدالت در این زمینه، شفاف‌سازی این نظام می‌باشد.

انتشار عمومی فیش های حقوقی افراد با ویژگی­‌هایی که در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده‌­است مانند تجمیع تمام دریافتی­‌های هر فرد برای کسانی که دریافتی­های مختلفی دارند و همچنین انتشار معادل ریالی مزایای غیرنقدی و سایر مواد مندرج در قانون، باعث می‌شود با فشار افکار عمومی و رسانه‌ ها، خیلی از مشکلات موجود و پرداخت‌های نامتعارف در این زمینه با استفاده از نظارت عمومی و بدون هزینه دولتی از بین برود. همچنین با ایجاد دسترسی عمومی به این اطلاعات، نخبگان جامعه نیز به صورت تخصصی به بحث ورود پیدا می کنند و بخش قابل توجهی از بار حل مشکلات را به دوش کشیده و دولت را در این زمینه یاری می‌کنند. در نتیجه، فواید بسیار شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران کشور در صورت عزم دولت برای اصلاح این ساختار غیرقابل انکار است.

در مجموع، ضرورت دارد دولت هرچه زودتر امکان دسترسی به سامانه حقوق و مزایا را برای عموم مردم فراهم کند و این موضوع نه تنها باعث حل مشکلات مطرح شده در این گزارش می­‌شود  بلکه در راستای تکمیل خود سامانه نیز بسیار موثر است و موجب خواهد شد بسیاری از ارگان­‌های خارج از دولت که مشمول قانون هستند و براساس اظهارات رییس سازمان اداری و استخدامی تاکنون در زمینه بارگذاری اطلاعاتشان در این سامانه همکاری نکرده‌­اند، تحت فشار افکار عمومی قرار گیرند و مجبور به همکاری شوند.

 

منبع: فارس

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۰۰۰۲۴۱۱:۱۹:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
دولت اگر واقعا"بدنبال شفافیت است باید سامانه حقوق و مزایای مدیران رو راه اندازی کند و دسترس مردم قرار بدهد.
ناشناس۸۰۰۱۶۱۱۳:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
حداقل حقوق با حداکثر حقوق نباید بیشتر از 7 برابر تفاوت داشته باشه، در ضمن یک سامانه حقوق و مزایای تمامی مسئولان کشور باید شفاف بشه. یعنی اگر حداقل حقوق 1.5 میلیون هستش، مدیران حداکثر 10 میلیون حقوق باید بگیرند.
میلاد۸۰۰۵۵۱۱۹:۴۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
حداکثر حقوق نباید بیش از 7 برابر باشه یا حداکثر حقوق بعلاوه ی پاداش ؟
ناشناس۸۰۰۲۶۹۱۵:۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
دولتیا دارن نجومی بر میدارن از کیسه بیت المال مسلمین بیت المال را با بیت الحال قاطی کردن کدام شفاف سازی پسر خوب ؟!!!!
ناشناس۸۰۰۰۲۶۱۱:۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
متاسفانه تعدادی از مدیران نجومی بگیر بانک تجارت که تنها یک قلم از پاداش سالیانه انها پاداشی معادل 6 ماه حقوق هر مدیر در هر سال انهم در شرایطی که زیان 11 هزار میلیاردی خود را رسما به بورس اعلام کرده اند و با توجه به مشمول بودن عدم بکارگیری مدیران بازنشسته هم چنان مناصب و پست ها را ترک نکرده اند از دستگاه های نظارتی و سمن ها انتظار پیگیری و برخورد لازم را داریم
جلالی ملایری۸۰۰۰۳۲۱۱:۲۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
با توجه به اینکه بسیاری از پرداخت های سنگینی که به مدیران میشود از طریق ترفندهای خاصو خارج از سیستم حقوق و دستمزد و یا ایجاد هزینه هایی کلان در سر فصل های هزینه ای و پرداخت ان در غیر سرفصلی که هزینه میشود لذا باید برای این منافذ هم تمهیداتی اندیشید
هیات علمی۸۰۰۰۳۵۱۱:۲۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
اولین کار باید بررسی درآمد پزشکان باشد چراکه این قشر پول اضافه زیاد دارند و هر وقت که در طلا و خودرو و ... ورود کنند باعث تورم می شوند.
ناشناس۸۰۰۳۲۱۱۵:۴۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
خیلی بدبختی
ناشناس۸۰۰۰۳۹۱۱:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
با شعار شفافیت ،می خواهند fatf رو به ملت قالب کنند در حالی که حتی حاضر نیستند بعد از ۲ سال از تصویب قاون ، سامانه حقوق مدیران رو راه اندازی کنند!! البته رسانه ها و حمایت رسانه ای خارجی رو هم دارند و‌ با تهمت و‌هیاهو کارشون رو پیش می برند...
گودرزی۸۰۰۰۴۱۱۱:۳۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
اخیرا مجلس با افزایش 20 درصد حقوق همه کارکنان بطور ثابت کرده که افزایش حقوق 20 میلیونی 4 میلیون افزایش دارد و حقوق 12500000 هزار تومانی 250 هزار تومان افزایش دارد یعنی تفاوت 16 برابری لطفا مسولان امر مصوبه را اصلاح نمایند
ناشناس۸۰۰۰۴۶۱۱:۳۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
از رفتار مجلس و دولت این نتیجه گرفته میشه که هنوز فاسد و بی عدالتی وجود داره اون هم در مجلس و اراده ای هم برای رفعش وجود نداره
ناشناس۸۰۰۰۵۴۱۱:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
تنها یک قلم وام قرض الحسنه مدیر عامل یکی از بانک ها وامی به مبلغ 1 میلیارد تومان با سود 2 درصد بوده است و این در حالی بوده که ان بانک زیان بسیار بسیار سنگینی هم دارد و طبق قانون مشمول ماده 141 قانون تجارت است
افراسیابی۸۰۰۰۶۰۱۱:۴۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
نه تنها با مدیران نجومی بگیر برخورد نشد قانون منع بکار گیری مدیران نجومی بگیر بازنشسته هم که نباید به کار ادامه دهتد اجرا نشده است بسیاری از مدیران یا پست ها را ترک نکرده و یا به عنواندمشاور هستند و یا به عنوان مددیران پاره وقت و ساعتی واین یعنی قانون منع بکار گیری بازنشستگان کشک
شیرازی۸۰۰۰۷۷۱۱:۵۸:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
دولتی که نمیگذارد حقوقها شفاف شود آنوقت دم از فتف و شفافیت مالی میزند! ظاهرا فقط خارجیها محرمند مردم نامحرم!
ناشناس۸۰۰۰۸۹۱۲:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
تا وقتی قانون کار و میزان حداکثر حقوق که معادل است با هفت برابر حداقل حقوق ، برای مدیران اجرا نشود این شفاف سازی ها فایده ای ندارد . در همه دنیا این تناسب اجرا می شود بجز ایران
ناشناس۸۰۰۰۹۵۱۲:۱۳:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
از دولت اشرافی و نجومی بگیر حسن و اسحاق و نوبخت ملولمو وان دولت دگرم ارزوست
ناشناس۸۰۰۱۱۹۱۲:۳۵:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
ما همیشه از شفافیت می ترسیم همان طور که از fatfبه دلیل الزام آوری وشفافیت مالی در آن ترس داریم به همان نسبت از شفافیت مالی در امور مالی از جمله افشای حقوق ودرآمد مسئولین وحشت داریم ومایل به اجرای قانون نیستیم .
حامد۸۰۰۷۶۶۲۳:۲۵:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
ما همیشه ساده هستیم. این قوانین ربطی به شفاف سازی ندارند. اگر ما بخواهیم شفاف سازی کنیم می توانیم و نیازی به تصویب این لایحه نیست. دولت اگر دنبال شفاف سازی است از خودش شروع کند و حقوق رئیس جمهور و وزرا و این جور چیزا رو شفاف کند. مشکل از عطش تصویب پیمان نامه های بین الملل است که به جان اصلاح طلبان و این دولت افتاده است و هر چه را می دهند و نمی گیرند و شکست می خورند بازهم عبرت نمی گیرند
ناشناس۸۰۰۱۲۱۱۲:۴۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
سامانه از اردیبهشت 96 آماده بود ولی کسی از دولت تبعیت نمی کند.
ناشناس۸۰۰۱۶۷۱۳:۲۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
فقط توهین بود این نوشته به شعور مخاطب، چرا که دولت بارها و بارها اعلام کرده 8 ماه است سامانه آماده است ولی کسی حاضر به همکاری نیست.
ناشناس۸۰۰۲۲۳۱۴:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
باید با حقوقهای نجومی هم برخورد بشه اما چرا درباره پرونده املاک نجومی صحبتی نمیشه؟
ناشناس۸۰۰۳۵۲۱۶:۱۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
از رفتار مجلس و دولت این نتیجه گرفته میشه که هنوز فاسد و بی عدالتی وجود داره اون هم در مجلس و اراده ای هم برای رفعش وجود نداره
ناشناس۸۰۰۳۸۲۱۶:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
اگه به صندوقهای بازنشستگی مراجعه کنید و ببینید که دولت در طی دوسال اخیر همسانسازی رو برای صندوق کشوری با اختصاص درصدهایی داره به تدریج به 85درصد حقوق مشاغل مشابه شاغلان میرسونه و 45000میلیارد هم برای سال 98 دربودجه مصوب شده ولی ریالی به سایر صندوقها ( آنهم صندوقهای زیرنظر وزارت رفاه ) داده نشده و هیچ ردیفی هم برای سال 98 ندارند و هیچ امیدی هم از این بابت به مشارکیننشون داده نشده میفهمید که نجومی بگیران چرا مانع شفافیت هستند ...!!!؟؟؟
ناشناس۸۰۰۳۸۳۱۶:۵۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
تعدادی از هیات علمی در سازمانهای دولتی مامور میشوند و حقوق هایی بالای 20 تومن دریافت میکنید و با احتساب حقوق 10 تا 15هیات علمی ، حقوقی حداقل 35 تومنی دریافت میکنند
ناشناس۸۰۰۵۹۳۲۰:۱۸:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
اگر کمی انصاف داشته باشید ببینید چه کسانی حاضر نیستن حقو ق خود را اعلام کنند وقتی خود بررسی کننده بالای 100میلیون می گیره چطور می خواهد حقوق 90میلیونی را بررسی کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین