آیا خودروسازان گرانفروشی می‌کنند؟

گروه اقتصادی الف،   3971210016 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ماه‌های گذشته تقریبا تمامی محصولات با افزایش نوسانات قیمتی همراه شده اند و در این میان قیمت خودرو نیز از این تلاطمات مصون نمانده است.

 آیا خودروسازان گرانفروشی می‌کنند؟

همواره تورم و ثبات قیمت‌ها به مثابه دو روی سکه، از سوی افکار عمومی جامعه به عنوان یکی از مولفه‌های تعیین کننده در موفقیت برنامه‌های اقتصادی دستگاههای ذی ربط و بالعکس، شکست و عدم حصول موفقیت های اقتصادی آنها به شمار می‌رود. هر آنچه افزایش قیمت فزاینده تری در بازار نمود کند برآیند و برآورد افکار عمومی جامعه، نسبت به اقتصاد کشور منفی‌تر خواهد بود و در نقطه مقابل، ثبات قیمت‌ها در اذهان عمومی معادل موفقیت های اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

در ماه‌های گذشته، به غیر از بنزین، اکثر قریب به اتفاق اقلام  موجود در بازار با افزایش قیمت همراه شده اند و همین پدیده باعث شده، انتقادات بسیار زیادی متوجه شرایط اقتصادی کشور شود و تقریبا تمامی مسئولان کشور اعم از ائمه جمعه تا نمایندگان مجلس و مسئولان استانی و شهرستانی به این واقعیت اشاراتی داشته اند. طبیعتا افزایش نرخ  اقلامِ  اساسی مورد نیاز جامعه با واکنش‌های هر چه بیشتری همراه می‌شود و به تعبیر دیگر نوسانات قیمتی در این عرصه، ملموس‌تر از دیگر بخش‌ها احساس می‌شود.

با این اوصاف، افزایش قیمت ارزاق و اقلام خوراکی، مواد شوینده و... با حساسیت قابل توجه تری پیگیری می‌شود، اما نکته جالب توجه معطوف بر این امر می‌شود که در این میان نوسانات نرخ خودرو به مراتب با حساسیت فزاینده تری رصد می‌شود.

این موضوع، حاکی از این واقعیت است که خودرو در کشور به یک نیاز جدی و اساسی تبدیل شده و واکنش جامعه در محافل عمومی، خصوصی و فضای مجازی به بالا رفتن قیمت اتومبیل، گواهی است بر صحت این ادعا، پیش از این در خصوص علل افزایش قیمت خودرو گزارش و مصاحبه‌های متعددی تنظیم و منعکس شده است بنابراین موضوعی که در ذیل این گزارش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد ناظر بر ریشه یابی دلایل افزایش افسار گسیخته نرخ خودرو نیست، بلکه موضوع محوری در این گزارش بر واکاوی و بررسی علل و عواملی معطوف می‌شود که این چنین افکار و اذهان عمومی را نسبت به نوسانات نرخ اتومبیل حساس کرده است.

صنعت خودروسازی به نمادی از گرانفروشی در کشور مبدل شده است
روزبه کریمی، یکی از نمایشگاه داران اتومبیل، در تشریح علل  حساسیت و وسواس عمومی نسبت به افزایش قیمت اتومبیل در کشور، اظهار کرد:ریشه اصلی این موضوع به این امر باز می‌گردد که اساسا خودروسازان داخلی در نزد بخش قابل توجهی از اذهان و افکار عمومی جامعه، محبوب نیستند که این ذهنیت خود معلول عوامل و دلایل مختلفی است که انباشت آن در طول سالیان گذشته به شکل گیری تصور و ذهنیتی نه چندان مثبت در نزد افکار عمومی، منجر شده است.

وی افزود: یقینا نمی‌توان عدد و رقم دقیقی در خصوص ضریب بی اعتمادی عمومی جامعه نسبت به خودروسازان اعلام کرد و قاعدتا اعلام ارقام دقیق و کارشناسی شده، مستلزم افکار سنجی و نظر سنجی‌های عمومی در تمامی شهر‌های کوچک و بزرگ ایران خواهد بود، اما با یک بررسی میدانی این واقعیت کلی محرز می‌شود که نگاه و نگرش مثبت و مطلوبی از سوی افکار عمومی به خودروسازان داخلی وجود ندارد. تقریبا در میان تمامی طبقات و طیف‌های اجتماعی جامعه منتقدانی جدی به صنعت خودروسازی در کشور وجود دارد و کیفیت و قیمت خودرو‌های داخلی دو کانون اصلی سیبل انتقادات مطروحه به شمار می‌روند.

این نمایشگاه دار اتومبیل در ادامه بیان کرد: طبیعتا در چنین فضا و بستری، پیش زمینه فکری و ذهنیت موجود، فی النفسه حساس برانگیز خواهد بود و به تبع تصورات موجود، قضاوت‌ها را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.یکی از جدی‌ترین انتقادات و ایرادهای مطروحه ناظر بر قیمت گذاری خودرو‌های داخلی است و متاسفانه خودروسازان داخلی به نمادی از گران فروشی در داخل کشور تبدیل شده اند که می‌باید در راستای اصلاح و ترمیم این تلقی و تصورات، اقدامات مقتضیِ لازم عملیاتی شود.

کریمی بیان کرد: تاکید بر چنین ضرورتی از این حیث حائز اهمیت است که صنعت خودروسازی یکی از مهمترین صنایع کشور به شمار می‌رود که بخش قابل توجهی از اشتغالزایی و فرصت‌های شغلی منوط به فعالیت عادی و طبیعی صنعت مذکور است و به تبع نگرش مثبت جامعه نسبت به این حوزه، گام سازنده‌ای در جهت حصول حمایت هر چه بیشتر از تولید داخلی به شمار می‌رود.

امکان ارتقای کیفی بخش قابل توجهی از قطعات خودرو‌های داخلی با سهولت هر چه تمام وجود دارد
داریوش متقی، کارشناس فنی خودرو، در تشریح دلایل وسواس و دقت نظر بسیار زیاد جامعه در خصوص شرایط حاکم بر بازار خودرو اظهار کرد: ذهنیت بخش قابل توجهی از عموم جامعه ناظر بر این امر است که میزان پول پرداختی برای خرید خودرو، با در نظر گرفتن کیفیت قطعات تعبیه شده در آن، منطقی و سازگار به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: این در شرایطی است ارتقای کیفی بسیاری از قطعات موجود در اتومبیل‌های داخلی با سهولت هر چه تمام قابل حصول خواهد بود، اما به دلیل برخی از نارسایی‌ها در بخش‌های گوناگون شاهد عرضه خودرو‌های بی کیفیتی هستیم که رضایتمندی مصرف کنندگان را جلب نمی‌کند.

متقی گفت: انتظار جامعه عرضه خودرو‌هایی با کیفیت‌های جهانی نیست که البته طرح این موضوع به معنای غیر ممکن بودن این امر نیست و قطعا با تلاش، ممارست، نظارت سازنده و عزمی جدی می‌توان به تولید خودرو‌هایی با استاندارد‌های جهانی مبادرت ورزید، مشروط به اینکه با الگوبرداری صحیح و منطقی از کشور‌های صاحب نام در صنعت خودروسازی، در جهت نائل شدن به این هدف گام برداشت.

وی افزود: مصداق بارز این امر کشور کره جنوبی است که تقریبا همزمان با ایران، صنعت خودروسازی را کلید زد و در حال حاضر اتومبیل‌های تولیدی این کشور در سطوح کیفی بسیار بالا و مطلوب جهانی قرار دارند.

این کارشناس فنی خودرو تصریح کرد: طبیعتا در شرایطی که جامعه هدف خودرو‌های داخلی، مشاهده می‌کنند که با اندکی دقت نظر و توجه به منافع مصرف کنندگان می‌توان بخش قابل توجهی از نارسایی‌های موجود در حوزه خودروسازی کشور را مرتفع کرد طبعا احساس نارضایتی از محصولات عرضه شده بالا می‌گیرد و در چنین شرایطی بروز افزایش قیمت در بازار مذکور نیز مزید بر علت می‌شود تا سیل انتقادات متوجه صنعت مذکور در داخل کشور شود.

حمایت تمام عیار دولت ها، ضریب نارضایتی از صنعت خودروسازی را تشدید کرده است
به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل تاثیرگذار در حساسیت و وسواس عمیق جامعه نسبت به بازار خودرو و تغییرات قیمتی مربوط به آن به حمایت تمام عیار دولت‌ها از این صنعت باز می‌گردد.حمایتی که به جناح سیاسی خاصی منحصر نیست و تقریبا تمامی دولت‌ها اعم از راست، چپ و اعتدال گرا این حمایت را در دستور کار قرار داده اند و همین موضوع در میان بخشی از افکار و اذهان عمومی جامعه حساسیت برانگیز شده است.

به زعم بخش قابل توجهی از جامعه هدف این محصولات، در شرایطی که عموم مردم به قیمت گذاری اتومبیل‌های داخلی، کیفیت قطعات و خدمات پس از فروش آن‌ها اعتراض دارند، حمایت تمام عیار از خودروسازان داخلی باعث شده است تا خودروسازان مطابق میل خود رفتار کنند و به منافع مصرف کنندگان آنچنان که باید توجه نکنند.

البته حمایت دولت‌های اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا از صنعت خودروسازی در برهه‌های زمانی گوناگون نیز ریشه در ویژگی‌های خاص این صنعت دارد که مهمترین آن به ظرفیت بسیار ویژه این حوزه در اشتغالزایی معطوف می‌شود.به واقع در صورت انزوا و مواجهه صنعت خودروسازی با چالش‌ها و معضلات عدیده بخش قابل توجهی از فرصت‌های شغلی موجود در مراکز خودروسازی، قطعه سازی و حتی مراکز خدماتی با مشکل مواجه می‌شوند و همین امر موجبات حمایت جدی و تمام عیار دولت‌ها از صنعت مذکور را فراهم ساخته است.

به هر ترتیب امید آن می‌رود ضمن در نظر گرفتن منافع و مصالح ملی و اقتصادی کشور و لحاظ کردن ویژگی‌های خاص این صنعت در تصمیم گیری ها، در راستای ارتقای کمی و کیفی خودرو‌های داخلی، مطابق با استاندارد‌های جهانی تلاش افزون تری عملیاتی شود که قطعا در صورت حصول این امر، اعتماد مصرف کنندگان به صنعت خودروسازی کشور بیش از پیش جلب و تامین خواهد شد و در این میان، منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان تامین و البته اقتصاد کشور در سطح کلان نیز از مزایای آن منتفع خواهد شد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان،

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۹۹۸۲۵۰۸:۱۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
گرانفروشی لگن های سیار و ارابه های مرگ
ابوذری۸۰۰۰۵۰۱۱:۳۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
مردم تا وقتی که اتحاد نداشته باشند و نخرند این خودرو سازان می تازانند لذا تنها چاره کار ایجاد کمپین واقعی و نه بزرگ به خودرو سازان داخلی می باشد
اوس جعفر دانا۸۰۰۰۸۵۱۲:۰۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
لطفا به این مهم توجه کنید دو صنعت بسیار مهم کشور یعنی خودرو سازی و صنعت بانکداری با این همه درامد های کهکشانی و نجومی باز اعلام میکنند ورشکسته هستند چرا باید اینطور باشد که مدیران این دو صنعت بطور شخصی هر کدام برای خود راکفلری شده ولی تشکیلات انان زیان ده و ورشکسته هستند
ناشناس۸۰۰۱۵۱۱۳:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
تسلا بهترین برند ماشین الکتریکی با کلی آپشن و استاندارد ایمنی و محیط زیستی 35000تا45000 دلار قیمت داره اونوقت آقایان ایران خودرو و سایپا میگن پراید6000 دلاره مگه ممکنه یه ماشین که هیچ استاندارد و آپشنی نداره این قیمت باشه؟؟؟؟ خونه پرش 1000 دلار بیشتر نمی ارزه
ناشناس۸۰۰۵۲۰۱۹:۱۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
ارزانترین خودروی دنیا هم کمتر از ۵۰۰۰ دلار نیست.از توهم خارج بشید.با ۱۰۰۰ دلار میتونید یه دوچرخه خوب بخرید.
جواد۸۰۰۷۷۷۲۳:۴۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
چون پول ملی ارزش خودشو در مقابل دلار از دست داده برای ما 5000 دلار رقم بزرگیه .
ناشناس۸۰۰۷۸۷۰۰:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
تو اول ثابت کن پراید ماشینه بعد روش قیمت بگذار ماشین شاخص و استاندارد خودش را باید داشته باشه به این لگن ها نمی شه گفت خودرو
امیر۸۰۱۱۹۶۱۰:۳۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
دوچرخه استاندارد و حرفه ای ساختن با هزار دلار خیلی بهتر از خودروی غیر استاندارد و نا ایمن ساختنه.
ناشناس۸۰۱۷۲۸۱۴:۰۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
اقایون اشتباه نمیگن شما اگه خودت سواد داری برو تو سایتای عراقی مثل ایراک سیل ببین اونا چی میگن.پراید و تیبای صفر حدود ۷ هزار دلارن
ناشناس۸۰۰۹۸۴۰۸:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
اصلا این سوال داره دزدی تو روز روشن از جیب مردمه
م۷۹۹۸۲۷۰۸:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
خب ،هدف از نوشتن این مقاله جی بود ،نتیجه اش جی میشه ،اینو که همه میدونن ،فقط حرف ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۷۹۹۸۳۸۰۸:۳۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
صد در صد
کریمیان۷۹۹۸۴۹۰۸:۴۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
سازمان تعزیرات حکومتی باید مدیران محتکر خودرو سازی را روی سقف همان خودرو های گران و احتکار کرده اعمال قانون و حکم شلاق انان را اجرا کنند
ناشناس۷۹۹۸۵۰۰۸:۴۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
رسانه های زنجیره ای دولتی ، اصلا درباره پراید ۵۰ میلیونی و گوشت ۱۲۰ هزار تومانی ، هیچ خبری نمی زنند...تماما با استعفای ظریف کاسبی می کنند!!
ناشناس۷۹۹۸۵۴۰۸:۴۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
ایراد نگیرید خودرو سازی جهان سومی همینه دیگه
ناشناس۷۹۹۸۵۶۰۸:۴۹:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
زمانی که پراید کره ای وارد ایران شد یک میلیون و 800 و دلار 300 تومان بود ولی کاملا کره ای و اصل بود و باد توی لاستیکهاش هم کره ای بود -یک ماشین کاملا خارجی بود که دارای کیفیت عالی بود نه این چیزی که الان به نام پراید تحویل مردم میشه
ناشناس۸۰۰۰۸۳۱۲:۰۵:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
بابا اینو نگو الان همین را دست میگیرین میگن اونموقع پراید 6000 دلار بوده حالا که دلار شده 13000 تومان یعنی پراید باید 78 میلیون بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۰۰۲۷۵۱۵:۰۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
یک خودروی کره ای ، مخصوص سبزی خریدن خانم های کره ای ، نه پرواز در جاده چالوس و هراز
سلام۷۹۹۸۶۰۰۸:۵۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
(ظرفیت بسیار ویژه این حوزه در اشتغالزایی) نخیر خودرو سازها بیشتر برای دولت درامد زا هستند هیچ دولتی تا امروز غصه اشتغال را نداشته از هر صنعتی که سود بیشتر رسانده حمایت و دیگران را به حال خود رها کرده اند .برای نمونه کارخانه کفش ملی چه بر سرش آمد ؟حتی انیارهای آن الان در اختیار خودرو سازها است
mostafa.kamali95@yahoo.com۷۹۹۸۷۰۰۹:۰۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
خودرو سازان محتکر و گرانفروش را در ملا عام شلاق بزنید
اردشیر قاسمی۸۰۰۲۲۶۱۴:۱۷:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
با توجه به ایجاد نارضایتی عمومی و گسترده برای مردم و بدبین کردن مردم به انقلاب و حکومت لطفا دادگاه های ویژه به تخلفات خودروسازان رسیدگی و اعمال قانون علنی و در ملا عام نمایید تا درس عبرت شوند
الف۸۰۰۴۱۵۱۷:۳۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
چشم
ناشناس۸۰۰۵۶۷۲۰:۰۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
اعدام کنید
ناشناس۷۹۹۸۷۴۰۹:۰۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
خلاصه اینکه خودروسازها جیب ملت را خالی میکنند و از درآمد آن به دولت و مجلس و سایر نهادهای نظارتی پول میدهند تا چشم خود را روی گرانفروشی و اجحاف به مردم ببندند.
ناشناس۷۹۹۸۷۷۰۹:۰۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
بجز بنزین، برق، آب و ...، دستمزدها و حقوق کارمندان و ... تغییر نکرده قیمت ارز هم که کاهشی است منشا افزایش قیمت خودرو چیست؟
ناشناس۷۹۹۸۹۱۰۹:۲۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
خودروسازان گرانفروشی میکنند؟ بله حتما گران فروشی می کنند. چرا با فرض صحیح بودن حرف خودرو سازان مبنی بر گرانی مواد اولیه این موضوع مطرح می شود که مواد اولیه چقدر گران شده است؟ اگر مواد اولیه گران شده است و ثانیا اگر تمام مواد اولیه مورد نیاز آنان و نه بخشی از آن گران شده است طبق گفته خود خودرو سازان آنان مواد اولیه را با ارز نیمایی تهیه میکنند یعنی حداکثر افزایش قیمت مواد اولیه دو برابر بوده است ولی این نکته مغفول مانده است که دو برابر شدن قیمت مواد اولیه نباید منجر به دوبرابر شدن قیمت نهایی محصول شود که چرا که بخش دیگری از هزینه های تولید هزینه دستمزد کارگران و انرژی می باشد که در یک سال گذشته تغییر در این دو هزینه ایجاد نشده است آیا دستمزد کارگران خودرو سازان دوبرابر شده است؟ آیا هزینه انرژی مثل برق و گاز دوبرابر شده است؟ اینجاست که دروغ بزرگ خودرو سازان و گران فروشی آنان مشخص میشود و مشاهده می شود که دلایل آنان برای دوبرابر کردن قیمت محصولاتشان کاملا دروغ و کذب است
علی۷۹۹۸۹۲۰۹:۲۹:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
صنعت خودرو سازی کشور مانند کودک لوسی است که مردم دارند تحمل میکنند . این صنعت وابسته که دهه ها مونتاژ کننده قطعات اتومبیلهای از دور خارج شده فرانسه و کره می‌باشد . نه تنها جیب ما را خالی میکند بلکه بخاطر کیفیت در حد زباله خود هر ساله مسبب مرگ هزاران ایرانی است . نه امیدی به بهبود آن است و نه همتی از سوی مدیران دولتی برای تغییر وضعیت آن وجود دارد . همه بحثهای ما بیفایده بوده چون این کودک لوس آش کشک خاله شده است.
علي۷۹۹۸۹۴۰۹:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
خیلی گرونه، پراید الان پنجاه میلیونه، رییس جمهور هم گفتند علت قاچاق ارزونیه، پس چرا یک عدد پراید هم قاچاق نمیشه؟ پس نشان از گرونی بیش از حد داره وقتی به قیمتی رسید که قاچاق شد اونوقت ارزونه، من فکر کنم حدود ده میلیون تومان برای پراید و دوازده میلیون تومان هم برای سمند قیمتیه که قاچاق نشه، همین حدود، البته یه کم فکر کنیم میبینیم که قاچاق ای خودروها به عنوان خودرو که نه بعنوان آهن و کیلویی می باشد.
جواد۷۹۹۹۰۱۰۹:۴۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
من که فکر نمی کنم .هنوز جا داره که بازم قیمت هارو ببرن بالا . مثلا پراید تا صد میلیون هم خوبه و راضی هستیم و با کمال میل برای تحویل سال 1410 هم ثبت نام می کنیم و صف می کشیم .. علی برکت الله .
ناشناس۷۹۹۹۲۴۱۰:۰۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
گرانفروشی خودروساز بام شیب ...
ناشناس۷۹۹۹۴۰۱۰:۱۳:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
صورت مسئله مهم فعلی عدم پایبندی خودرو سازان به قراردادهایشان است. لطفا صورت مسئله را تغییر ندهید
ناشناس۷۹۹۹۵۴۱۰:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
یکی از نمادهای گرنفروشی خودروسازان همین که 3000 کانتینر قطعات با دلار 4200 وارد شده و هر چند هنوز به دلایلی ترخیص نکرده اند اما بر مبنای دلار ازاد فعلا با مردم حساب میکنند.
ناشناس۷۹۹۹۷۱۱۰:۳۶:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
بکار بردن ادات استفهامی در تیتر مطب نظیر آیا بسیار بسیار غلط است حتما گرانفشی کرده بیش از 65 تا 70 درصد
زهرا۷۹۹۹۷۹۱۰:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
پراید تا ۲۰۰ میلیون هم جا داره،۵۰ تومن ارزونه هنوز،چون تقاضا براش وجود داره
ham۸۰۰۰۰۱۱۱:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
نه تنها گرانفروشی دارند بلکه به دروغ گفته شده به نمایندگیها خودرو نمیدهند. درحالی که شواهدنشان می دهد به راحتی خودرو به نمایندگیها میدهند
amin۸۰۰۰۴۰۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
نه بابا چه گرونی منت میزارن با این قیمت میفروشند...دمشون گرم ولااااا گیر آوردید مارو؟؟؟ چه مقاله و تحلیلیه ؟ مرد مومن...حلب پاره 50 سال پیشو هنوز دارن مونتاژ میکنن ...نمیتونن تولید واقعی کنن جیگر دارن واردات بدون تعرفه با همین ارز14 هزاری بزارن ...ببین کی میره این پاره آهنها رو بخره ماشین با آپشن و استاندارد از 9 هزار دلار تا 17 هزار دلار فت و فراوون ... 130 بدیم پول 207 ؟ با 130 تومن بدون تعرفه چه ماشینها که نمیشه سوارشد ؟
سعید۸۰۰۰۶۶۱۱:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
نه دارند ظلم رو نهادینه میکنند
ناشناس۸۰۰۱۵۳۱۳:۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
خدایا خانه کسانی که .خانه مردم را خراب کردند .خراب کن
ناشناس۸۰۰۲۱۶۱۴:۱۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
دارن ضرر میدن .. بلدی صورت مالی بخونی ؟
ناشناس۸۰۰۲۷۶۱۵:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
یعنی الان یک بشکه ی خالی نفت از خود نفت خام گران تر است ؟
ناشناس۸۰۰۲۸۱۱۵:۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
قیاس مع الفارق یا هر بلایی که دلمون بخواهد سرتون میاریم
سایپا۸۰۰۳۱۱۱۵:۳۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
اگه گرونه چرا ملت صف می کشند؟؟ همه میدونن قیمت واقعیش 100 تومنه تا هر ننه قمری نتونه سوارش بشه...
مراد زاده۸۰۰۸۳۵۰۱:۵۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
آیا خودروسازان گرانفروشی می کنند؟ این چه سوالی برادر؟ اتفاقا خودروسازان خیلی هم ازرونفروشی میکنند. کیفت قطعات و ساخت هم بیست. باور کنید.
ناشناس۸۰۰۹۷۵۰۸:۳۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
خیانت خیانت می کنند هیچکه و هیچکه کاری ندارد یا خصوصی سازی کنید تا خصوصی به کارش ادامه بده یا دولتی باشه این همه پول نفت که داریم بین همه مون تقسیم بشه !
ناشناس۸۰۱۱۵۸۱۰:۱۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
نه بابا اینها حامی ودوستدارملت هستند وفقط ازپول ملت هم از طریق دولت وهم ازخود ملت می گیرند تاورشکست نشوند
ناشناس۸۰۲۲۲۶۱۸:۱۰:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
نخرید ملت نخرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین