یک فعال اقتصادی در گفتگو با الف: قانون جدید چک باعث بهبود فضای کسب‌وکار می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3971209075 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

جنتی نیا پیرامون قانون جدید چک گفت: قانون جدید چک باعث پیشگیری از صدور چک‏های برگشتی و در نتیجه بهبود فضای کسب و کار می‏شود و من این حرکت را مثبت می‏بینم.

به گزارش الف، بیش از 15 سال از آخرین اصلاحات قانون در حوزه چک می گذرد. تا پیش از اصلاحات اخیر قانون صدور چک در سال 1397، قانونگذار غالبا سعی داشته با اتخاذ سیاست تقنینی مبتنی بر جرم انگاری صدور چک بلا محل، مسئله چک برگشتی را حل کند اما، این سیاست در عمل ناکارآمد بوده و نتوانسته روند افزایشی آمار چک‏های برگشتی را کاهش دهد. اما در اصلاح قانون صدور چک، قانونگذار با استفاده تجارب گذشته و تمهید سیاست‏هایی مناسب به دنبال پیشگیری از صدور چک بلامحل است.

منوچر جنتی نیا فعال اقصادی در بخش تولید و صادرات صنایع دستی پیرامون اصلاحات جدید قانون صدور چک گفت: این قانون در کشورهای مختلف از سال‌ها اجرا شده است و هر چه قوانین پیشگیرانه‏تر باشد از هر جهت بهتر است. مسدودی حساب صادر کننده‌ی چک به اندازه مبلغ آن در صورت برگشت خوردن، تضمینی برای گیرنده چک است

این فعال اقتصادی در ادامه به یکی از نوآوری‌های قانون جدید چک برای حمایت از گیرنده چک اشاره کرد و گفت: یکی از نوآوری‌های قانون جدید چک این است که قانون‏گذار پیش‌‏بینی کرده به محض برگشت خوردن چک، حساب‏های صادرکننده چک به میزان مبلغ چک مسدود می‏شود و این به عنوان یک تضمینی برای گیرنده چک محسوب می‌شود. از طرف دیگر صادرکننده چک می‌فهمد اگر چکش برگشت بخورد، حساب‏هایش به اندازه آن مبلغ چک مسدود می‏شود.

وی در ادامه بیان داشت: فکر می‏‌کنم چیزی حدود حداقل 80 درصد فضای مبادلات اقتصادی باچک، با اجرای قانون جدید چک بهتر می‏شود. زیرا کسی که چک می‏کشد می‏داند در صورت برگشت خوردن چک، وجوه کلیه حساب‌هایش تا میزان سقف مبلغ چک و به میزان کسری چک مسدود می‌گردد.

جنتی افزود: بانک‏ها می‌توانند این کار را هم انجام دهند که اگر کسی چک برگشتی داشته باشد و در حساب‏های او پولی نباشد، محدودیت‌هایی روی اموال ملکی او اعمال کنند، در این صورت شرایط باز بهتر می‏شود.

این فعال اقتصادی در ادامه به یکی دیگر از نوآوری‌های قانون جدید چک اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از نوآوری‏های قانون جدید چک این است که سابقه چک برگشتی افراد در 3 سال گذشته و حتی تعداد چک‏های تسویه‏نشده‏ او را بر اساس سامانه‏ای که در قانون پیش‏بینی شده است بانک مرکزی در اختیار فردِ گیرنده چک می‏گذارد. این ریسک معامله را کاهش می‏دهد و امنیت معامله بازار را افزایش می‏دهد.

جنتی نیا در پایان گفت: قانون جدید چک باعث پیش‏گیری از صدور چک‏‌های برگشتی و در نتیجه بهبود فضای کسب و کار شما می‏شود و من این حرکت را مثبت می‏بینم.