عبدی:‌ رسانه‌های ما پیش از محاصره خود را خلع سلاح کردند

گروه سیاسی الف،   3971208262

پژوهشگر اجتماعی گفت:‌ محاصره رسانه‌ای ما به شکلی است که پیش از محاصره خودمان را خلع سلاح کردیم.

به گزارش فارس، عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی در نشست علمی تخصصی «محورهای رسانه‌ای بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانه‌ها »که عصر امروز در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: هیچ خطری بیشتر از رسانه ایران را تهدید نمی‌کند، رسانه چند کارکرد دارد که ساده‌ترین آن سرگرمی است و بخش مهمی از آن اطلاع‌رسانی آزاد و بخش دیگری نقش اجتماعی کننده افراد است. مثلا در یک روستای 200 نفره نیازی به رسانه نیست و افراد از طریق پدر و مادر و اقوام و همسایه‌ها به صورت چهره به چهره اجتماعی می‌شوند اما در یک کشور اگر چیزی برای نزدیک شدن نباشد پس از مدتی افراد به جزایر جداگانه تبدیل می‌شوند و فقط رسانه می‌تواند افراد را به یکدیگر نزدیک کند.

وی با بیان اینکه رسانه افکار افراد را به هم نزدیک یا دور یا پالایش می‌کند، گفت:‌ رسانه صداهای تمام افراد را به چند صدا تبدیل می‌کند و همه در قالب این چند صدا به هم نزدیک می‌شوند.

پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: رکن اساسی اجتماعی شدن، خانواده، دین،‌ آموزش و پرورش و رسانه است که اگر دو رسانه وجود داشته باشد مطمئنا به دو جامعه می‌رسیم. سوال اساسی این است که چه عناصری ارزش‌ها و باورهای یک دانش‌آموز دیپلمه ما را شکل می‌دهد؟ جواب کارشناسی به این سوال این است که اثر دین از طریق خانواده نشان داده می‌شود و آنچه تاثیر دارد خانواده و رسانه است اما امروز با دو نوع دانش‌آموز مواجهیم افرادی که رسانه داخلی را دنبال می‌کنند و افرادی که رسانه خارجی را پیگیر می‌شوند. بنابراین جامعه ما منشعب می‌شود. زیرا دو رسانه دارد. ولی راه مسئله این نیست که رسانه خارجی را ببندیم.

عبدی افزود:‌ مشکل ما آن طرف نیست بلکه مشکل آنجایی است که رسانه می‌خواهد راسا افراد را اجتماعی کرده و اندیشه‌ها را جهت دهد در حالی که اینگونه نیست بلکه رسانه وسیله‌ای برای اجتماعی شدن افراد از طریق خانواده است نه اینکه خود رسانه بتواند این کار را انجام دهد. رسانه باید خنثی باشد.

وی گفت:‌ تغییر نگاهی نسبت به گذشته در حال پیش آمدن است اما رسانه نتوانسته ارتباط بی‌طرفانه ما را با گذشته برقرار کند، نگاه یک سویه سبب می‌شود که فکر کنیم همه چیز دروغ بوده است در نتیجه ما نه می‌توانیم با گذشته خودمان ارتباط داشته باشیم نه با دیگران.

پژوهشگر اجتماعی درباره چگونگی ارائه اخبار امیدبخش گفت: محاصره رسانه‌ای ما به شکلی است که قبل از اینکه در محاصره دیگران قرار بگیریم خودمان را خلع سلاح می‌کنیم، رسانه‌های غربی کار خودشان را می‌کنند و از آنها انتظاری نیست ولی ما در داخل باید مشکلات رسانه‌ای خود را حل کنیم. در هیچ کجای دنیا مطبوعات‌شان از نظر تیراژ به اندازه مطبوعات ایران ضعیف نیست، البته روزنامه‌نگاران ما ضعیف نیستند اما کج سلیقگی‌های بدون استناد سبب توقف روزنامه‌ها می‌شود حتی اگر بودجه هم تامین شود مگر با پول همه چیز حل می‌شود؟ من غصه می‌خورم که می‌بینم افراد به رسانه‌های خارجی که دروغ می‌گویند استناد می‌کنند اما آنها با چند حرف راست اعتمادها را جلب کرده و دروغ می‌گویند.

عبدی گفت:‌ ما باید رسانه‌هایمان را مستقل کنیم، محدودیت‌ها مشکل‌ساز می‌شود، البته استقلال یک مسئله نسبی است و رسانه‌های خارجی حدی از استقلال را دارند.

وی افزود: تهاجم رسانه‌ای موشک نیست که به سمت ما بیاید بلکه ما خودمان به سمت آن می‌رویم و این دردآور است که برخی مردم صبح تا شب پای رسانه‌های خارجی هستند و آن هم فقط یک دلیل دارد که بی‌اعتمادی به رسانه داخلی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین