طومارهای 400 ساله کنیسه "عزرایعقوب" به سرقت رفت

گروه حوادث الف،   3971208249

سارقان طومارهای تورات و تاج‌های تزئینی کنسیه‌ی قاجاری «عزرا یعقوب» در محله‌ی «اودلاجان» تهران را سرقت کردند.

به گزارش ایسنا، شهرام شهریار - فعال میراث فرهنگی - در مطلبی با عنوان «سرقت از کنیسه، سرقت‌های زنجیره‌ای آثار تاریخی» در سایتِ سفرنویس، ازسرقت طومارهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ ساله کنیسه‌ای تاریخی در تهران خبر داد.

در این گزارش آمده است؛ «شب گذشته، (هفتم اسفند ۹۷) سارقان با دستبرد به کنیسه قاجاری عزرایعقوب، طومارهای تورات و تاج‌های تزئینی آن را سرقت کردند.

سرقت آثار فرهنگی و تاریخی از کاشی سردر برخی از عمارت‌ها آغاز و این بار سارقان به کنیسه‌ای در قلب محله تاریخی عودلاجان، هجوم برده وآثار ارزشمند این مکان را مورد دستبرد قرار دادند. کنیسه‌ی عزرا یعقوب با مساحت ۵۲۵ متر به عنوان بزرگترین کنیسه دوره قاجار در شهر تهران و محله عودلاجان قرار دارد، این کنیسه به همت بانو صنوبر حق نظر همسر مرحوم عزرایعقوب و به وصیت او بعد از مرگ‌اش در سال ۱۲۷۳ خورشیدی بنا شد.

کنیسه عزرایعقوب در دوره‌های مختلف میزبان یهودیان مهاجر بخارا و سمرقند، یهودیان مهاجر لهستانی در تهران و دیگر نقاط بوده و از دیرباز محل پخت مصا پزی (نان فطیر) در ایام جشن پسح بوده است. آثار سرقت شده از این کنیسه، طومار تورات‌های مقدس که با جعبه‌های میناکاری، نقره کاری مزین شده بودند، ریمونیم‌های نقره‌ای و تاج‌های تزئینی کنیسه و قلم‌های تورا بوده است.

طومارهای تورات، معمولاً روی پوست حیوان حلال گوشت کتابت می‌شود و در جعبه‌های نقره‌کاری و میناکاری شده نگهداری می‌شود. قدمت طومارهای تورات کنیسه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال است.

براساس قانون سرقت لوازم و قطعات آثار فرهنگی و تاریخی موزه‌ها، اماکن تاریخی و خرید و فروش آن با علم به مسروقه‌بودن، اشیای مذکور، سارق علاوه بر استرداد به حبس یک تا پنج سال محکوم می‌شود. پرونده ثبتی این عبادتگاه تاریخی و قاجاری در سال ۱۳۸۳ تهیه ولی تاکنون اقدامات لازم برای ثبت نهایی این اثر ارزشمند مذهبی در تهران انجام نشده است.»

طومارهای تاریخی دست‌نویس، دست‌کم ۴۰۰ سال قدمت داشتند

هارون یشایایی، رئیس پیشین انجمن کلیمیان تهران و عضو هیات مدیره کنیسه درباره‌ی این سرقت می‌گوید: ساعت ۵ صبح به ما اطلاع دادند که درهای مکان‌هایی که طومارها در آن‌ها قرار داشته باز است، بعد از بررسی متوجه شدیم که سارقان از دیوار بالا آمده و این طومارها که وزن سنگینی نیز دارند را به سرقت برده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که از زمان مطلع شدن از این اتفاق تا این لحظه همه‌ی اقدامات قانونی برای جلوگیری از خرید و فروش واحتمالا خروج این آثار از کشور انجام شده است، تاکید می‌کند: نیروی انتظامی معتقد است به زودی سارقان را پیدا می‌کند.

او می‌گوید: آثار ارزشمندِ به سرقت رفته سه طومارِ تورات بوده‌اند که معمولاً در جعبه‌ی خاصی نگهداری می‌شدند و جعبه‌های محل نگهدارنده‌ی آن‌ها همراه با تزیئنات نقره‌ای بوده است. این طومارها در داخل محفظه‌ی نقره‌ای با تزئینات خاص خود قرار داشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که قدمت یکی از این طومارها بسیار قدیمی‌تر از دو طومارِ دیگر که دست‌کم ۲۰۰ سال دارند، است، ادامه می‌دهد: آن‌ها روی پوست حیوانات به صورت دست‌نویس نوشته شده بودند که خط آن‌ها معمولاً متعلق به یزد یا بغداد است.

خروج آثار تاریخی بالای ۱۰۰ سال از کشور ممنوع است

فرج الله ایران پور - سرپرست بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - اما درباره‌ی مجازات قضائی این سرقت و احتمال خرید و فروش یا خروج این طومارهای تاریخی از کشور می‌گوید: براساس قانون، خروج آثار تاریخی که بالای ۱۰۰ سال قدمت دارند از کشور ممنوع است، در این صورت احتمال خروج غیرقانونی آن‌ها و به صورت قاچاق وجود دارد.

او با بیان این‌که سرقت خود به خود مجازات به دنبال دارد، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در حراج‌های بین‌المللی نیز نمی‌توانند معرفی کنند و به سختی امکان فروش دارد.

قانون سرقت آثار تاریخی درباره‌ی طومارهای سرقت شده اجرایی شود

دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث‌فرهنگی استان تهران نیز نسبت به پیگیری قانون سرقت درباره‌ی این چند اثر تاریخی دارای ارزش تاکید کرد و قول پیگیری این اداره کل و یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی برای کشف و ضبط این آثار تاریخی را داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین