پراید گران نیست!

گروه اقتصادی الف،   3971208158 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: پراید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر می‌شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ‌های داخلی است. یعنی نرخ‌های داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

پراید گران نیست!

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره پیش‌فروش ایران‌خودرو و سایپا در مدت زمان بسیار کوتاه و علت این مساله گفت: این مساله نشان می‌دهد بر خلاف آنچه از ابتدای سال مرتب می‌گفتیم دولت در قیمت‌گذاری وارد نشود و اکنون این اتفاق افتاد و قیمت خودرو در بازار ۴۰ میلیون تومان است اما کسی با ثبت نام قبلی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده و در واقع ۲۰ میلیون تومان سود می‌برد.

وی اضافه کرد: خودروساز در حال ضرر کردن است و باید گفت کاری غیر اقتصادی حال انجام شدن است. اگر دولت محبت و لطف کند در این بازار وارد نشود و اجازه دهد قیمت‌ها را بازار و در حاشیه بازار تعیین کنند، این مساله هم به نفع خودروساز و قطعه‌ساز است و هم به نفع مصرف‌کننده زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت از سوی خودروساز به میزان ۵ درصد کمتر از نرخ بازار کافی نیست پاسخ منفی داد.

او در جواب این پرسش که در این صورت چرا قیمت‌ها مداوم در حال افزایش است، گفت: فراموش نکنیم اگر کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو، نان، گوشت را در کنار هم مقایسه کنیم، می‌بینیم قیمت خودرو به نسبت سایر کالاها افزایش نیافته است و کمترین رشد قیمت را در خودرو داشته‌ایم.

نجفی‌منش ادامه داد: فکر می‌کنم خودروسازان تا پایان سال زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیاردی داشته باشند؛ در حالی که نمی‌توانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند و همچنین نمی‌توانند قیمت قبل سال را سامان داده و قادر به تولید نیستند و اگر پیش از سال ۹۸ تولید نداشته باشند، خودرو نیست و کمبود به وجود می‌آید با وجود تلاش فراوان، امسال شاید مجموع تولید خودرو شاید به مرز ۹۰۰ هزار دستگاه برسد؛ در حالی که سال قبل میزان تولیدات حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو بود. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا شاید به ۸۱۰ تا ۸۲۰ هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان نیز بتوانند ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که رقم پایینی در مقایسه با سال گذشته است. نسبت به سال قبل شاهد کاهش تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور هستیم که این اعداد یعنی کاهش حدود ۳۸ تا ۴۰ درصدی تولید خودرو در کشور.

نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که ابتدای سال پراید ۲۴ میلیون تومان قیمت داشته اما اکنون به نزدیک ۵۰ میلیون تومان رسیده است. آیا ظرفیت و توان اقتصادی مردم با این قیمت‌ها همخوانی دارد، گفت: گوشت کیلویی ۳۰ تومان اکنون شده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان. آیا همخوانی دارد؟ در نهایت ممکن است مردم نخرند. اگر اجازه دهند حاشیه بازار و خودروسازان و بازار نسبت به تعیین قیمت تصمیم بگیرند، شاید عقلانی باشد زیرا پرایدی که مثال زدید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر می‌شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ‌های داخلی است. یعنی نرخ‌های داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: مشکل عمده را در خودروساز و قطعه‌ساز و … نباید دنبال کرد.

وی تاکید کرد: مشکل عمده ما، حجم نقدینگی سرگردان است. الان به طور متوسط روزی هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود و به دلیل اینکه تولید معادل نداریم در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد. زیرا نکته ساده اقصادی این است که کل حجم نقدینگی مساوی است با تولید ضرب در قیمت؛ زمانی که نقدینگی افزایش یابد و تولید افزایش نیابد در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی افزود: ریشه این مساله را باید در سیستم بانک مرکزی و افزایش نقدینگی و سود سپرده بالایی که به نقدینگی‌ها داده می‌شود، جست‌وجو کرد. سالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حداقل سود سپرده داده می‌شود که باعث فرار تولید و عدم تولید و افزایش قیمت‌ها می‌شود که در زمان‌های مختلف و کالاهای گوناگون این مساله هر از چندی قابل مشاهده است.

وی درباره قیمت تمام شده پراید و فاصله آن تا قیمت فعلی نزدیک ۵۰ میلیون تومان توضیح داد: قیمت تمام شده ساخت پراید را بنده اطلاع دقیق ندارم و خودروسازان باید پاسخ دهند اما می‌دانم ۶۰ تا ۸۰ درصد برآورد می‌کنم که نسبت به ابتدای سال هزینه ساخت افزایش باید داشته باشد زیرا قیمت مواد اولیه بیش از ۳ تا ۴ برابر شده و همچنین نرخ ارز بیش از ۳ برابر شده که می‌توان گفت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت قطعات برای خودرو باید در نظر گرفت می‌توان گفت هزینه تمام شده این خودرو افزایش یافته است.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که اگر ۲۴ میلیون قیمت ابتدای سال را مبنا قرار دهیم، ۶۰ تا ۸۰ درصد باید به آن قیمت افزوده می‌شد تا هزینه تمام شده فعلی مشخص شود؛ گفت: بله.

وی در مورد رقم ۶ هزار دلار برای صادرات پراید و اینکه آیا بازار توان دارد که قیمت پراید در بازار داخل به نرخ ۶ هزار دلار صادراتی برسد، بیان کرد: قیمت دستمزد، بعضی مواد و … هنوز از نرخ‌های بین‌المللی پایین‌تر است ما این مزیت را داریم تا بتوانیم قیمت تولید را پایین‌تر نگه داریم و کار دیگری که می‌توان برای تعدیل قیمت‌ها انجام داد، این است که مواد اولیه داخلی مانند فولاد، آلومینیوم، مس و… سودهای بالایی دارند و می‌توانند حالت رگولاتوری باشد و تولیدکنندگان قانع شوند، سود کمتری داشته و به قطعه سازان و خودروسازان محصولات خود را عرضه کنند که در نتیجه قیمت تمام شده خودرو پایین می‌آید زیرا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت یک خودرو را قیمت مواد اولیه تشکیل می‌دهد، اگر همت کنند و با سود ۲۰ درصد مواد اولیه تامین و خریداری شود، به حتم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و مشکلات ما نیز حل می‌شود.

این فعال بازار خودرو درباره کمک دولت به خودروسازان و قطعه‌سازان و میزان طلب از خودروسازان عنوان کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات ماست و قرار شد که ۴ هزار میلیارد به صورت نقدی و ۸۰۰ میلیون یورو را به صورت ارزی در اختیار قرار دهند که اکنون پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان آغاز و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن پرداخت شده است و از مسئولان دولتی و بانک مرکزی درخواست می‌کنیم این کار را ادامه دهند و این نقدینگی را کامل پرداخت کنند زیرا باعث تنفس دوباره قطعه‌سازان خواهد شد.

نجفی‌منش درباره گلایه شهروندان از خودروسازان بابت عدم انجام تعهدات در موعد مقرر و در مقابل فروش فوری و اینکه آیا تا پایان سال این شرکت‌ها می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و آیا قطعه‌سازان توان تامین قطعات مورد نیاز را دارند یا خیر، تصریح کرد: بر اساس مجوزهای صادر شده خودروسازان ۲۰ درصد از تولید را به صورت آزاد و ۸۰ درصد را به صورت ثبت نامی به فروش برسانند، پیش‌فروش‌ها از سهمیه ۲۰ درصدی است.

وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان از نبود قطعه گلایه داشتند، آیا اکنون قطعات تامین شده است؛ گفت: تعهدات نسبت به تولید بسیار عقب است. در سال جاری حدود ۴۰ درصد کاهش تولید داریم. البته نقدینگی مشکل مهمی است و باید گفت مشکلات دیگری نیز در این میان وجود دارد. تامین مواد از خارج از جمله این مشکلات است زیرا در ماه‌های گذشته هرچه قطعه ذخیره داشته‌ایم برای تولید ارائه شده است. اما از این به بعد باید نقدینگی تامین شود، هم قیمت‌ها درست شود و هم اینکه راه‌های بازرگانی هموار شود تا بتوانند آن بخش از مواد اولیه و قطعاتی که در داخل وجود ندارد را وارد کنند.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو و کار در این بخش مشکلات زیادی دارد که امیدواریم همت کنند تا مشکلات حل شود. بیش از ۶۰ درصد از کسانی که خودرو ثبت نام می‌کنند برای مصرف خودشان نیست. برای فروش اقدام به ثبت نام می‌کنند. این افراد اگر با قیمت جدید هم خودرو پیش‌فروش شود، نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند؛ به طوری که در عرض یک ساعت تمام ظرفیت به فروش می‌رسد. پیام این مساله این است که نقدینگی وجود دارد که سبب افزایش تمایل خرید شده است.

وی افزود: البته باید فکری برای کسانی که درآمدهای پایین‌تری دارند، شود زیرا این عده علاقمند هستند که خودرو داشته باشند اما توان خرید ندارند بنابراین لازم است لیزینگ‌های بلندمدت راه‌اندازی شود و بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ اکنون باید وارد گود شوند تا امکان خرید خودرو برای اقشار کم‌درآمد به صورت قسطی فراهم شود. این روش در تمام دنیا مرسوم است و خودروها از محل پس‌انداز خریداری نمی‌شود بلکه از محل درآمد آتی و به صورت اقساط نسبت به این کار اقدام می‌کنند.

نجفی منش درباره این مساله که شرکت‌های لیزینگ در چند سال گذشته عملکرد خوبی نداشته و موجب متضرر شدن مردم شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این مساله بانک‌ها باید وارد میدان شوند و شرکت‌های لیزینگ مرتبط با بانک‌ها این کار را انجام دهند.

دیدگاه کاربران

مردم۷۹۷۵۶۹۱۴:۱۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۸
حالا دارن جا میندازن که اصلا پراید گرون نیست تازه هم ارزونه هنوز ...... خودشون قیمت میدن .. خودشون تثبیب میکنه .....خودشون اجرا میکنند ..... لطف کنید تعرفه واردات خودرو بازنگری کنید ....آقایان توهم زدند......
ناشناس۷۹۷۷۴۰۱۵:۵۹:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۸
قیمت واقعی دلار حدود 1500 تومان هست که می شود نه میلیون تومان
ناشناس۷۹۸۴۶۶۰۴:۰۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۹
سمند در انگلیس 500 پوند قیمت گذاری شد. اونوقت پراید 6000 دلار؟
ناشناس۷۹۷۹۷۲۱۸:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۸
ما ملت ایران حاضریم، به نمایندگی از ملت ایران ایشان را انتخاب کنیم تا تمام پرایدهای صفر کیلومتر و دست دوم مملکت را 5000 دلار به هرجایی خواست صادر کنه و درصد خوبی هم به خودش میدیم و ما را از شر این ابوطیاره خلاص کنین و بذارین مردم خودشون هر ماشین دست دوم ژاپنی و ایتالیایی و آلمانی و حتی نوی ارزان بیاورند و کیفش را بکنند. شما هم صادرکننده نمونه دنیا بشو!!!!!!!! بالاتر از 5000 دلار هم حق الزحمه شما باشه!!
ناشناس۷۹۷۹۷۹۱۸:۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۸
قبوله. پراید گران نیست. بگذارید خودروی روز دنیا بدون تعرفه بیاید داخل کشور.
ناشناس۷۹۷۵۸۴۱۴:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۸
لطف کنید حقوق مردم رو هم دلاری پرداخت کنید
ناشناس۷۹۷۶۰۱۱۴:۳۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۸
پراید به دلار حساب میشه پس حقوق مردم رو هم به دلار پرداخت کنید
ناشناس۷۹۷۶۰۷۱۴:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۸
دولت به خطای اقتصادی خود پایان دهد . دلار باید با نرخ ازاد توسط دولت و صادر کنندها فروخته بشه و حقوق ها زیاد بشه این دلار 4200 راه حل نیست باعث قاچاق معکوس میشه
ناشناس۷۹۷۶۱۰۱۴:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۸
واقعاً از حرفهای ایشان سرمست شدم ابتدت و انتهای فرمایشات این عزیز همدیگرو نفی میکند چند سوال از ایشان ۱- تمام دغدغه خودرو ساز و قطعه ساز قیمت شده آیا برای کیفیت و پیشرفت این صنعت فکری کردین؟ ۲- قیمت پراید ۶۰۰۰ دلار که میفرمایید آیا یک دستگاه به غیر از عراق و سوریه به کشورهای دیگه میتونید صادر کنید؟ ۳- کره جنوبی این محصولو که در طول ۲۰ سال در ایران فقط چراغهاش تغییر کرده اگر میخواست بفروشه الان ۵۰۰ دلار هم میخریدن؟ ۴- در طول این زمان طولانی که خودرو سازی همواره متضرر بوده چرا باز به همان روال ادامه میدید؟ ۵- یک کشور در دنیا نام ببرید که خودرو پیش فروش میکنه اونهم این خودروهارو و پول میگیره بعد از یکسال هم تحویل نمیده؟ سود این پولها نزد خودرو سازی چی میشه؟ ۶- بنا به گفته خودتان آیا خریدار پولشو جای دیگه سرمایه گذاری کرده بود بیشتر سود نمی برد؟ در آخر از فروش اقساطی حرف میزنید آیا این دو خودروساز خودشان حاضر به انجام اینکار هستند؟ از سود سپرده بانکی گلایه دارید بعد پیشنهاد فروش اقساطی توسط بانکها میکنید سرمایه اینکار غیر از سپرده گذاری مردم از جای دیگه تامین میشود؟ خیانتی که قطعه ساز انجام میده و عدم نظارت به استاندارد قطعه هیچ مفسدی در ایران انجام نمیده جناب آقای محترم یه نگاه به محصولات بی کیفیت تولیدی زیر مجموعه هاتون بندازید بعد از قیمتهای نجومی طرفداری کنید فقط در مبحث بدنه روز به روز ضخامت ورقهای تولیدیتان نازکتر میشود تا قطعه ساز منتفع تر شود و جان سرنشین بی ارزشتر خواهشاً فرافکنی نکنید
ناشناس۷۹۷۶۲۰۱۴:۴۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۸
هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است.
ناشناس۷۹۷۶۳۵۱۴:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۸
مشکل ریشه ای تر از اینهاست. مشکل اینه که از اول انقلاب خواستیم چرخ را از اول اختراع کنیم و گفتیم هر کار بقیه کردند اشتباه بوده. حالا.. فهمیدیم که راه را اشتباه رفتیم.
صمصام۷۹۷۶۳۸۱۴:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۸
شما حقوق کارگر رو بکن 5 میلیون باشه قبوله، ماهم گوشت رو میخریم کیلویی 120000تومن اونم با منت ... اما وقتی گوشت 300درصد افزایش داشته و افزایش حقوق کارگر به 30 درصد هم نرسیده این یعنی چی؟؟؟ یعنی یک دهم افزایش قیمت گوشت ! یعنی تورم بدو کارگر بدبخت بدو !!
ناشناس۷۹۷۶۴۱۱۴:۵۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۸
دقیقا سازنده بر اساس قیمت ارز قیمت را کرده مثل بقیه چیز ها فقط مشکل انجاست که در امد ها به همان اندازه سه برابر نشده و در اقتصاد این یعنی فاجعه
ناشناس۷۹۷۶۵۸۱۵:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۸
فکر نمی کنم پراید را در کشورهای همسایه بیشتر از ۱۰۰۰ دلار بخرند
ناشناس۷۹۷۶۶۸۱۵:۰۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۸
برادر عزیز و ارجمند من بالشخصه حاضرم شما تمام محصول پراید و بقیه خودروهای تولیدی رو صادر کنی و از طرفی تعرفه گمرکی صفر بشه من بتونم خودروهای خارجی رو بخرم. ما راضی به ضرر و زیان شما نیستیم خدای ناکرده...
ناشناس۷۹۷۷۶۴۱۶:۰۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۸
احسنت اصلا می خواهیم بدانیم چه کسانی حاضر می شوند در یک بازار ازاد خودروهای شما را بخرند . به لطفا انحصار دارید سر مردم کلاه می گذارید تا مچ پا بعد میگوید ارزان می فروشیم
فرغون۷۹۷۶۹۱۱۵:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۸
راست میگه زیر 100 ضرره....فقط موندم چرا تعرفه خوردو رو ور نمیدارن هر کسی هر لگنی خواست خودش انتخاب کنه...یعنی ملت..اینقدر هم حق انتخاب ندارند؟
asd۷۹۷۷۱۴۱۵:۴۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۸
آی ... به داد مردم برسید پراید شد 51 میلیون ........
ناشناس۷۹۷۷۱۸۱۵:۴۳:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۸
پراید رو ببرین تو یک نمایشگاه اروپایی ببینین بیشتر از 2000 دلار کسی برمیداره! اونم برا اوراق کردن
ناشناس۷۹۷۷۲۱۱۵:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۸
اخه کدوم بیعقل..واسه پراید ۶۰۰۰ دلار میده
ناشناس۷۹۷۷۲۸۱۵:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۸
اگر لیاقت داریداقایون لطف کنید تمام محصولات خودرو سازی ایران رو صادر کنید دولت هم به ما ملت اجازه خرید خودرو از کشورهای اطراف ویا از مناطق ازادتجاری رو بده یعنی میگید حقوق ماهی ۷۰ دلار بگیریم خودرو هم دوبرابر قیمت جهانی بخریم استثمار ملت مگه شاخ و دم داره
ناشناس۷۹۷۸۱۱۱۶:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۸
من نمیدونم کدوم کشور پراید رو 6000 هزار دلار پول میده با این مبلغ میتونی بهترین ماشین سال 2012 تا 2014 سوار بشی
ناشناس۷۹۷۹۲۲۱۷:۲۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۸
دوستشون ونزءلا و کره شمالی!
خمارلو۷۹۷۸۳۹۱۶:۳۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۸
با 6000 دلار در خارج از ایران میتوان: تویوتا کمری 2010 یا پاسات 2012 یا بنز سدان 2006 یا هیوندا سانتافه 2010 یا کیا اسپورتج 2012 یا ب ام دبلیو سدان 2007 یا ...............خرید بابت این پراید لگن کسی 6000 دلار نمیده یه کمی با مردم صادق باشید........
ناشناس۷۹۷۹۳۴۱۷:۳۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۸
کیلوی چند حساب، کردی، عامو
مهدی1001۷۹۸۰۰۴۱۸:۲۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۸
آقا حداقل یواش بگید. می فهمن ارزونه اونوقت گرونش می کننا!
ناشناس۷۹۸۰۱۱۱۸:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۸
این حرفت یادت باشه که این نیز داش بگذرد
ناشناس۷۹۸۰۱۷۱۸:۴۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۸
در یک بازار آزاد هیچ کس نمی تواند به دیگری ظلم کند. اما در یک بازار انحصاری هر مفسده و ظلمی وجود دارد. . . البته خداوند وعده داده ظلم پایدار نیست . . . انشالله
ناشناس۷۹۸۴۴۱۰۱:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۹
احسنت
ایرانی۷۹۸۴۱۴۰۰:۴۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۹
واقعا از دولت انتظار داریم تعرفه واردات خودروی دست دوم تمیز و ارزان قیمت کشورهای دیگه را به صفر برسونه تا این حضرات متوجه بشن که مردم میرن دست دوم اروپایی میخرن ولی لگن های صفر اینهارو نمیخرن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین