دو روی سکه فساد سازمان یافته/ مفسدان اقتصادی غیرخودی‌اند؟

دکترسیدیحیی عظیمی،   3971206178 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
دو روی سکه فساد سازمان یافته/ مفسدان اقتصادی غیرخودی‌اند؟

باندهای سازمان یافته فساد دربخش های مختلف اقتصادی کشور در شرایط کنونی اختلالات فراوانی را در بازار دادوستد و تامین معیشت مردم به ویژه قشرهای کم درآمد جامعه به وجود آورده اند.‌ آیا مفسدان اقتصادی برای جریانات سیاسی خودی اند یا غیرخودی ؟

آماراختلاس‌های بعضاکلان! درشبکه اقتصادی آلوده به ویروس رانت، بیانگراین واقعیت است که رقم های نجومی اختلاس هاورانت خواری هابه تنهایی توسط یک یا دونفر غیرممکن است بلکه این پدیده شوم با تلاش سرتیم های فاسد به شکل نابه هنجاری درنظام اقتصادی مملکت رقم خورده و بسترهای غیرقابل باوری را برای دانه درشت شدن رانت خواران، انحصارگران وغارتگران اموال عمومی شکل داده است که ابر مفسدان سکه ، قیر ، دلار و تیم های اختلاس و احتکار ارزاق عمومی نمونه هایی از همین مفاسد هستند.

این که باندهای سازمان یافته فساد چگونه در ساختار اقتصادی کشور شکل گرفته اند یک روی سکه است که باید در بررسی علل این مفاسد به درستی مسئله یابی و شناسایی شود تا بتوان برای خشکاندن ریشه‌های این آسیب خانمان‌سوز به اطلاعات صحیح و آن گاه تصمیمات درستی رسید ولی برخورد جدی و بدون اغماض در این مقطع زمانی با عوامل پشت پرده و روی صحنه آن، طرف دیگر سکه است که باید این مهم در یک فرایند اطلاع رسانی شفاف از طریق مسئولان امر و رسانه ها صورت بگیرد تا حداقل جلوی برخی از قصورهای احتمالی در ردیابی شبکه های فساد تا به نتیجه رسیدن گرفته شود.

البته ضرورت برخورد با مفسدان اقتصادی به خوبی از طرف برخی از نهادهای مسئول و تا حدودی بعضی از مقامات پاسخگو در برابر مردم به جد، احساس شده و حساسیت‌های به وجود آمده در بین مردم هم این هشدار را دربر دارد که اگر با اخلالگران امنیت اقتصادی جامعه درست و به موقع برخورد نشود در آینده نه چندان دور هزینه های سنگینی را باید بابت این تقصیرها پرداخت کنیم.

از سوی دیگر تجربه‌ها، طی چهار دهه نشان می دهد که در این گونه مسائل تا زمانی که حساسیت‌ها رنگ همگانی به خود نگیرد و به صورت یک مطالبه عمومی در نیاید، کار مبارزه قاطع با باندهای فساد که متاسفانه گاهی ریشه‌های آن ها هم بسیار عمیق است، چندان آسان نخواهد بود، اما خوشبختانه هم سو بودن مردم در این قبیل موارد از مسئولان به مراتب قوی‌تر بوده و مردم طی یک سال گذشته هم به اشکال مختلف، تقاضای برخورد با اخلالگران اقتصادی را مطرح و حجت را بر مسئولان تمام کرده‌اند.

درواقع مردم با مطالبه‌گری خود، شرایط مناسب و بدون اغماضی را برای برخورد با ریز و درشت رانت‌خواران اقتصادی فراهم آورده‌اند و حال اراده مسئولان برای مبارزه تمام جانبه با عاملان مفاسد اقتصادی باید مضاعف شود تا این نبرد به مفهوم واقعی بدون توجه به موقعیت‌ها، وابستگی‌ها، منصب‌ها و نسبت‌ها صورت بگیرد. مبارزه ای که البته قوه قضاییه به طور جدی آن را آغاز کرده است.

براساس موازین قانونی و شرعی همه چیز روشن است و اجرای قانون هم خودی و غیرخودی نمی‌شناسد و هیچ کسی نباید در مبارزه تمام جانبه با مفسدان اقتصادی، دچار تردید شود؛ چراکه رانت خواران از کرات دیگری به این سرزمین نیامده‌اند و البته ممکن است در ردیابی‌ها، جای پای برخی از افراد فاسد در زمین جریانات سیاسی به دلیل سوء مدیریت آن ها پیدا شود.

بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که در چنین وضعیتی، همه عوامل بدلی برای اینکه خطاهای شرکای جرم خود را کوچک و ناچیز جلوه دهند، هم سو شوند و دست در کیسه کنند تا قهوه مماشات را به خورد کافه نشینان پشت میز ارتشاء دهند. پس باید هوشیار بود و اهمال کاری نکرد و مفسدان اقتصادی را غیرخودی دید. مسلما خودی دیدن آن‌ها یک خطای بزرگ تاریخی است و جبرانش غیرممکن!

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۹۳۶۵۹۱۹:۳۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۶
....یک سری به فروش برجهای شمال شهر بزنید و ببینید آپارتمان متری 50 میلیون را چه کسانی می خرند..همه یا از کارمندان ... هستند.یا ...یا ... یا دیگر ...تا کجا ...
ناشناس۷۹۳۸۴۲۲۲:۱۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
در رسیدگی به فساد بزرگ بانک ...,....که دادکاه ان علنی تشکیل و رسانه ای شد متاسفانه متخلفین اصلی این فساد در سایه بودند و فقط چند فرد دست چندم فساد محاکمه شدند
ناشناس۷۹۳۶۶۴۱۹:۳۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
تمام مشکلات از آنجا شروع شد که خودی و غیر خودی بنا نهاده شد. آنجاییکه به خودیها امتیازات خاص اعطا شد و این آغاز ماجرا بود. خودیهایی که بعضی از آنها از دشمن بیشتر به کشور و نظام آسیب رساندند.
ناشناس۷۹۳۸۷۵۲۲:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۶
سهمیه کنکور، آزادی در تغییر رشته و محل دانشگاه ها، سهمیه استخدام، معافیت از قانون عدم بکارگیری بازنشستگان، مدارا با تخلفاتشان و....
ناشناس۷۹۳۶۷۷۱۹:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اول دستگاهها وافرادیکه برای جلوگیری وبرخورد با مفسدین کار میکنند خود سالم وکاملا پاک باشند که پیدا کردن این افراد انهم درون دستگاهها اگر نگویم نادر ولی یکی از کارهای سخت ودشوارست البته اگر اراده ای باشد وبدون اغماض بخواهند پاسازی کنند میشود ولی اول باید ساختارهای ارتقا وپست دادنها را کلا تغییر داد وسمت ها براساس خودی وجناحی وحرافی نباشد وواگذاری سمتها براساس دانش ولیاقت وعلم فرد باشد البته نه دانش وعلمی که درچهار راه انقلاب وفردوسی وسایر خیابانها اماده وخرید وفروش میشود
ناشناس۷۹۳۷۱۵۲۰:۱۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۶
شعار بسه دیگه
ناشناس۷۹۳۷۲۱۲۰:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است؟!!!
ناشناس۷۹۳۷۷۵۲۰:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
متاسفانه رسیدگی به فساد ها بسیار زمان بر است و متخلفین اصلی در سایه هستند...
ناشناس۷۹۴۵۱۰۰۸:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۷
دنبال مفسد می گردید ؟ بانکها که در پوشش قانون تحت عنوان سود ماه شمار از وجوهات پس انداز شده استفاده میکنند و سود آنرا بر خلاف آنچه در قرار داد اولیه تضمین شده پرداخت نمی کند این فساد نیست ؟ در حال حاضر سکوت بزرگترین مفسده است . دیوان عدالت اداری چرا اجازه چنین کاری را داده . چه کسی به خود اجازه داده که تصور کند میتواند در قراردادهای منعقده تعرض کند . آیا مردم میدانند که اگر شکایت کنند بانکها باید تمام سود حق سپرده گزار را بر گردانند ؟ شما مبلغ 100 تومن در بانک داشته باشی و در روز آخر ماه 90 تومن آنرا برداشت کنی و به بانک اجازه قانونی بدهند به 10 تن سود بدهد؟ آیا آن 90 تومن در اختیار بانک بوده یا خیر ؟ با آن سود کسب کرده است یا خیر؟ حالا متوجه می شوید وقتی مراجع می گویند حقوق کارمندان بانک حرام است یعنی چه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین